کد خبر: ۱۴۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه‌ها چه می‌نویسند ۵-

سلام بر غزه قهرمان/ سوالات اقتصادی از نامزدهای ریاست جمهوری/ امسال جانوران هم تشنه می‌مانند

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» علی لاریجانی را به بهانه نخستین حضور کلاپ هاوسی او عکس یک کرده و نوشته است: «سؤال «شرق» هم از لاریجانی درباره احتمال حضور ظریف در کنار او در روزهای پایانی رقابت‌های انتخاباتی بود. شکل‌گیری یک دوگانه که نوید ادامه همکاری وزیر فعلی امور خارجه را با او در دولت احتمالی آینده بدهد. لاریجانی در پاسخ به این اکتفا کرد که: در انتخابات هر چیزی محتمل است. هیچ‌چیزی غیر‌ممکن نیست. او در پاسخ‌های قبلی هم فحاشی‌ها به ظریف را نقد کرد و او را چهره‌ای تأثیرگذار و خدوم دانست و گفت: من آقای ظریف را فرد بسیار توانایی در بحث دیپلماسی می‌دانم و شاید جزء بهترین وزرایی بودند که در مذاکرات خوب عمل کردند. ایشان فرد توانایی هستند و برخی فحاشی‌ها به ایشان را واقعا قبول ندارم. پیش‌تر ظریف در گفت‌وگویی با رد قوی نامزدی خود در انتخابات؛ اعلام آمادگی کرده بود که در‌صورتی‌که یک رئیس‌جمهور همسو با او سر کار بیاید، او تمایل دارد که در پست وزیر خارجه همکاری‌اش را ادامه دهد. ظریف درباره قرارداد 25‌ساله همکاری با چین هم از ارتباط خوب و تنگاتنگش با لاریجانی صحبت کرده بود و اینکه علی لاریجانی یک دفتر مخصوص در ارتباط با همین مأموریت، در وزارت خارجه دارد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب ابلاغ دستورالعمل نحوه انتشار احکام دادگاه‌ها و برگزاری دادگاه علنی را نیز تیتر یک کرده و نوشته است: «درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی ‌رئیس دستگاه قضا تغییر کند، احتمالا یکی از آخرین بخش‌نامه‌‌های دوران ریاست خود را برای سروسامان‌دادن به محاکم علنی ابلاغ کرده است.»

شرق 1 خرداد

 
«اعتماد» در تیتر یک خود از 18 پرسش کلیدی که 44 اقتصاددان در نامه‌ای به نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری پرسیده‌اند، نوشته است. این اقتصاددانان از کاندیداها می‌خواهند که به پویش «اقتصاد برای آینده ایران» بپیوندند و می‌نویسند: «تصمیم سخت به این معنی است که بهبود یک متغیر اقتصادی ممکن است به وخامت متغیر دیگری منجر شود. بنابراین لازم است کاندیدای محترم، اولویت‌بندی خود را برای مسائل اساسی اقتصاد تصریح کرده و متعاقب آن، بسته سیاستی خود را برای حل آن مسائل ارایه کند. با پاسخ روشن کاندیداها به پرسش اساسی فوق، مردم می‌توانند بر مبنای اولویت‌های خود، کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب کنند. برای مثال اگر افزایش حمایت یارانه‌ای دولت در نهایت به خلق پول و تورمی منجر شود که نهایتا مردم باید هزینه آن را پرداخت کنند با این آگاهی بهتر می‌توانند دست به انتخاب بزنند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در مطلب دیگری نیز به نقل از آلبرت بغوزیان، اقتصاددان که به سخنان اخیر عبدالناصر همتی که گفته است؛ کشور در معرض فروپاشی اقتصادی بود، نوشته است: «شرایط ایران در چند سال اخیر به این شدت که ایشان عنوان کرده‌اند، وخیم نبوده است».

اعتماد در گزارش دیگری نیز مذاکرات برجامی در وین پرداخته و با تیتر «تصمیم سخت» می‌نویسد: «برخی از مجموع بیانیه 3 کشور اروپایی عدم  بهره‌مندی موفقیت مذاکرات از تضمین کافی را پررنگ کرده‌اند و برخی دیگر توافق را نزدیک‌تر از همیشه دانسته‌اند. در این میان نگاهی به اظهارنظر مقام‌های ایرانی و امریکایی هم نشان می‌دهد که دو طرف به‌رغم تلاش برای حفظ فضای مثبت به وجود آمده از افراط در خوش‌بینی نیز پرهیز کرده و تلاش می‌کنند  فضا را برای هرگونه سناریویی از رسیدن به تفاهم برای احیای برجام در 10 روز آینده تا شکست تلاش‌ها در این مسیر آماده نگه دارند.»

اعتماد 1 خرداد

«ایران» نیز «پرسش‌های اقتصادی از نامزدان ریاست جمهوری» را تیتر یک کرده و نوشته است: «این بیانیه با اشاره به این نکته که همیشه بین اهداف اقتصادی یک بده-بستان وجود دارد و سیاستمدار باید بتواند با قید محدودیت منابع، تصمیم بهینه بگیرد، آمده است: هدف این پویش شفاف‌سازی انواع بده-بستان‌ها است و پرسیدن از سیاستمدار که برای تحقق وعده خود کدام متغیر اقتصادی را می‌خواهد فدای آن کند؟ ممکن است اجرای یک سیاست در کوتاه مدت باعث فشار بیشتر بر مردم شود، اما در میان مدت و بلند مدت موجب افزایش رفاه پایدار شود. معمولاً کاندیداها تلاش‌می‌کنند توجه مردم را به سمت بهبود رفاه زودگذر با شعارهای عامه‌پسند جلب کنند، تا موفق شوند رأی عده بیشتری را به خود اختصاص دهند. لذا باید مردم را هوشیار کرد که هنگام انتخاب خود عوامفریبان را تشخیص دهند.»

این روزنامه دولتی «شادمانی در غزه» را نیز عکس یک کرده است. همچنین در گزارشی از رسیدن قطار مذاکرات وین به ایستگاه پنجم خبر داده و می‌نویسد: « هر چند تأکید می‌شود که مذاکره کنندگان تا الان بخوبی پیش آمده‌اند اما هیچ چیزی آینده را کاملاً تضمین نمی‌کند. این هم مسأله‌ای است که طرفین درگیر مذاکره به آن اشاره کرده‌اند. مسأله اصلی آن‌طور که عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده کشورمان در این مذاکرات گفته این است که «امریکا اکنون باید تصمیمات سخت خود را بگیرد.»... آژانس اعلام کرده که در حال رایزنی با ایران برای تمدید مهلت توافق است. ... حتی به‌نظر می‌رسد امریکایی‌ها هم امیدوارانه مشغول تلاش در راستای این مذاکرات هستند. چه اینکه وزارت خارجه این کشور اعلام کرده که هیأت مذاکره کننده امریکا برای شرکت در رایزنی‌های هفته آینده درباره برجام به وین بازمی‌گردد.»

ایران 1 خرداد

«آفتاب یزد» واکسیناسیون خارج از نوبت بخشی از پرسنل صداوسیما را تیتر یک کرده و نوشته است: «در پی انتشار خبری درباره واکسیناسیون برخی پرسنل صداوسیما، کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیتر نوشت: «مصوبه ستاد ملی کرونا است برای عوامل درگیر در انتخابات از جمله 3000 نفر مشمول آن در صدا و سیما هستند، از خبرنگار و تصویربردار تا عوامل فنی.»این موضوع با انتقاد شدید در شبکه های اجتماعی مواجه شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد از «دو روی سکه تبلیغات سیاسی در فضای مجازی» و به نقل از  قربانعلی تنگشیر، کارشناس رسانه می‌نویسد: «از آنجایی که مردم به هیچ عنوان اعتقادی به این اطلاعات (چون شفافیتی در آن وجود ندارد) ندارند باعث ضربه زدن به خود کاندیداها می‌شود در واقع تبلیغات معکوسی است علیه آن‌ها. برای این منظور کاندیداها باید در ابتدا جامعه را آماده و سپس از فضای مجازی برای خود استفاده کنند.»

حسن معظمی دیگر کارشناس رسانه در این خصوص به آفتاب یزد می‌گوید: «از این که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی برنامه‌ها و اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و از این رهگذر برای خود تبلیغ می‌کنند خوب است اما اینکه بخواهند با افکاری که در سالیان مختلف از آن دم زدند و حمایت کردند، تناقض داشته باشند بحث دیگری است که قطعاً مردم به خصوص در ایام انتخابات می‌توانند آن را تمییز دهند. چون همه گروه‌های سیاسی و جریان‌های فکری در طول انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف در کشور حاکمیت داشتند یعنی به طور کامل برای مردم شناخته شده هستند.»

آفتاب یزد 1 خرداد

«آرمان ملی» عکس یک خود را به مصاحبه‌ای با حسین انصاری‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب اختصاص داده است. اهم اظهارات او در این مصاحبه به شرح زیر است:

*واقعیت این است که عملکرد آقای روحانی نیز تیر خلاص به امید مردم بود.

* امروز مردم حتی برای تهیه کمترین مایحتاج خود نیز با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی، بحران کرونا نیز مزید برعلت شده و مشکلات کشور را بیشتر کرده است. به همین دلیل وضعیت جامعه عادی نیست که مردم نسبت به حضور در انتخابات شور و شوق نشان بدهند. تنها عده قلیلی هستند که به دلیل وابستگی‌هایی که دارند، بدون‌دغدغه هستند کرد. این عده نیز عمدتأ به اصولگرایان رأی خواهند داد.

*در شرایط کنونی ایران وکشورهای غربی در حال مذاکره با یکدیگر هستند. بدون‌تردید اگر این مذاکرات به نتیجه برسد که به احتمال زیاد نیز خواهد رسید، آبی بر آتش خواهد بود و امیدواری را تا حدودی در بین اقشار مختلف مردم بیشتر خواهد کرد.

* مردم ایران خواستار مذاکره و تعامل با همه کشورهای جهان هستند و از دشمنی و کینه توزی‌های بین‌المللی خسته شده‌اند. امروز کشور با یک بن‌بست مدیریتی مواجه شده که هم سیاست داخلی را تضعیف کرده و هم سیاست خارجی را. این بن‌بست نیز در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی تا حدی قابل مشاهده است.

*بنده حمایت اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی را خطرناک‌تر از آقای روحانی می‌دانم. زمانی که اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خود را در اختیار آقای روحانی قرار دادند بزرگترین ضربه به گفتمان اصلاحات وارد شد. به همین دلیل اگر قرار باشد دوباره این اشتباه و این بار با حمایت از آقای‌لاریجانی تکرار شود باید منتظر ضربات سخت‌تری به جریان اصلاحات بود. به همین دلیل نیز بنده معتقدم جریان اصلاحات باید با گزینه اصلاح‌طلب در انتخابات مشارکت کنند و همه آرای خود را در حمایت کاندیدای خود به کار بگیرند.

آرمان ملی 1 خرداد

«کیهان» آتش‌بس در فلسطین را تیتر یک کرده و با عنوان «سلام بر غزه» و اشاره به پیام رهبری به نقل از ایشان می‌نویسد: «آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ‌صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده فلسطینی‌ها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاًً در غزه مرتکب شد و عملاًً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب می‌شود که افکار عمومیِ همه عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولت‌های غربی پشتیبان خود به‌ویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر می‌کند. ادامه جنایت‌ها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد.»

کیهان در گزارشی که عکس یک شده نیز با تیتر «اسرائیل زانو زد» نوشته است: «رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز جنگ و در حالی که حمایت تسلیحاتی، سیاسی و مالی آمریکا و یکی دو کشور مرتجع عربی و اروپا را داشت، سرانجام در برابر 4000 موشک و راکت گروه‌های مقاومت تسلیم شد و تن به آتش بس داد و با این شکست، موجی از تحقیر و سرزنش را از سوی صهیونیست‌ها حواله خود کرد. همزمان با عزای صهیونیست‌ها، هزاران فلسطینی در غزه و کرانه باختری با ریختن به خیابان، این پیروزی را جشن گرفتند.»

این روزنامه اصولگرا همچنین یک گزارش انتخاباتی دارد که در آن به موضوعاتی «از پیشتازی رئیسی در نظرسنجی تا حضور لاریجانی در فضای مجازی و برنامه 8 محوری جلیلی» می‌پردازد.

کیهان 1 خرداد

«وطن امروز» نیمی از صفحه نخست را به «عملیات بیت‌المقدس» اختصاص داده و با اشاره به اینکه «رژیم صهیونیستی در مقابل قدرت موشکی مقاومت فلسطین زانو زد پس از 12 روز صهیونیست‌ها اعلام آتش‌بس کردند» نوشته است: « این بار برای نخستین بار طی موجودیت 73ساله غده سرطانی اسرائیل، اشغالگران عبری در یک رویداد جنگی با صاحبان واقعی سرزمین فلسطین یا اعراب همسایه به کلی فاقد هر گونه مزیت میدانی و سیاسی بودند به طوری که نه رسانه‌ها و نه حتی افکار عمومی داخلی‌شان عناوین تبلیغاتی رژیم را به رسمیت نشناختند تا عنوان عربی این جنگ یعنی «شمشیر قدس» ماندگار شود.» در ادامه نیز به پیام رهبری اشاره شده و به نقل از ایشان آمده است: «وظیفه‌ مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ وجدان‌های بیدار تصدیق می‌کنند جنایت گسترده‌ کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بی‌مجازات بماند. همه‌ عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگرد دادگا‌ه‌های بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند و این به حول قوه‌ الهی تحقق خواهد یافت؛ والله غالب علی امره.»

وطن امروز 1 خرداد

«جوان» پیام رهبری به مناسب آتش‌بس را عکس یک کرده و با تیتر «سلام بر غزه قهرمان» نوشته است: « پس از 11 روز جنگ و شلیک بیش از 4هزار موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی در نهایت تحت فشار حملات گسترده مقاومت تسلیم شد و از بامداد جمعه به آتش‌بس یکجانبه تن داد؛ آتش‌بسی که فلسطینی‌‌‌‌‌ها آن را پیروزی بزرگ قلمداد کرده و به جشن و پایکوبی پرداختند اما ماجرا در اسرائیل به گونه‌ای دیگر رقم خورد و به‌رغم ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به پیروزی در برابر مقاومت، مقامات این رژیم آتش‌بس بدون قید و شرط با غزه را شکست بزرگی برای نتانیاهو و لکه ننگی بر چهره اسرائیل دانستند و آن را محکوم کردند.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود اما یک گزارش انتخاباتی دارد و با اشاره به اینکه «تکرار شعارهای روحانی یعنی تثبیت وضع موجود» می‌نویسد: ««شعارهای تکراری روحانی» از زبان برخی نامزدها شنیده می‌شود اما چون شاخص‌ترین آنها علی لاریجانی است،‌با مروری به شعارهای او می‌توان از او و بقیه نامزدهایی که شبیه این شعارها را تکرار می‌کنند،‌ خواست در ادامه کارزار تبلیغاتی خود به مردم توضیح دهند چگونه و درون چه سازوکاری با همان شعارها و بازی با برگ سیاست خارجی می‌خواهند به نتایج متفاوتی برسند و چگونه با شعارهای روحانی دولت و عملکرد روحانی را هم نقد می‌کنند؟!»

جوان 1 خرداد

انتهای پیام/ع


نظرات بینندگان