کد خبر: ۱۴۶۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
عشایر خالق حماسه‌های بزرگ؛

ذخایر انقلاب در پای صندوق رای حاضر می‌شوند/ شورای عشایری و روستا نماد تقویت ارتباط مردم با حاکمیت است

نقش عشایر در تمامی برهه‌های تاریخ بی بدیل بوده و اوج آن در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نمایان است حال در تثبیت انقلاب، انتخابات یکی از عرصه‌های مهم برای حفظ استقلال کشور است و عشایر با حضور حداکثری در انتخابات همچون نیاکانشان به حفظ و استقلال کشور کمک می کنند و مشتی محکم در دهان دشمنان می‌زنند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، عشایر در کشور ایران سبقه تاریخی دارد و یکی از اقشار مهم در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و... هستند.

براساس نتايج مطالعات سازمان برنامه و بودجه وقت در سال ۱۳۶۹، عشاير كوچنده كشور در حدود ۶۰ درصد از عرصه سرزمينی كشور دارای قلمرو هستند.

 درحال حاضر نيز زندگي عشايري مبتني بر كوچ در بخش زيادي از مناطق و استان هاي كشور جريان دارد؛ به طوري كه بر اساس نتايج سومين سرشماري اجتماعی – اقتصادی عشاير كوچنده (سال ۱۳۸۷)، تعداد ۱,۱۸۶,۳۹۸ نفر جمعيت عشایری در قالب ۲۱۲,۷۷۲ خانوار، ۱۰۴ ایل و ۵۵۲ طایفه مستقل و ۱۹۸۴۰  کوچکترین رده ایلی در ۳۰ استان كشور استقرار دارند.

با وجود اينكه درحال حاضر جمعيت عشاير كوچنده حدود ۱.۷ درصد جمعيت كشور را به خود اختصاص می دهد اما عشاير با توليد حدود ۲۰ درصد از نيازهای انواع پروتئين حيواني كشور، جزو مولدترين قشر از اقشار جامعه ايرانی به شمار می روند.

افزون بر آن، نقش و جايگاه اجتماعی – فرهنگی عشاير در رخدادهای تاريخی و اجتماعی و فرهنگی كشور نيز دارای ارزش هاي فراوان است. برای نمونه می توان به نقش تاريخی ممتاز عشاير مناطق مختلف در حفظ كيان كشور به ويژه در دوره های حملات مهاجمين و فترت بين تغييرات مكرر سلسله های حاكم و علی الخصوص رشادت های آنها در هشت سال دفاع مقدس و تقدیم ده هزار شهید اشاره کرد.

همچنین از لحاظ اجتماعی - فرهنگی و مطرح بودن عشایر به عنوان حاملان و حافظان فرهنگ و ارزش های اصيل ايرانی – اسلامی نیز قابل توجه است.

تا قبل از پيروزی انقلاب اسلامی، توجه چندانی به امر خدمات رسانی به اين جامعه نمی شد، لذا در هنگام پيروزی انقلاب اسلامی، عشاير در محروميت مطلق به سر می بردند؛ بر اساس بررسی های انجام شده، در مجموع شاخص های توسعه انسانی، رفاهي، زير بنایی و ... (به غير از شاخص باسوادي كه در حدود 12 درصد جمعيت ۶ ساله و بالاتر بوده است) سایر شاخص های اين جامعه بين ۰ تا ۱۰ درصد بوده است.

عشایر در عرصه های سیاسی کشور همچون انتخابات همواره دارای نقش بی بدیل بوده اند از این رو برای پرداختن به این موضوع و درک نقش "عشایر در انتخابات" به گفتگو با برخی از شخصیت ها پرداخته ایم.

عشایر، خالق حماسه های بزرگ/ تقدیم ده هزار شهید در دوران دفاع مقدس

سرهنگ احمد سعیدی رئیس بسیج عشایر کشور در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به نقش عشایر در تمامی عرصه های جامعه گفت: عشایر از دیرباز تاکنون حتی قبل از انقلاب در مسائل سیاسی جایگاه ویژه ای داشته اند و در نهضت انقلاب اسلامی دارای نقش بی بدیلی هستند.

سرهنگ سعیدی بسیج عشایر کشور

سعیدی معتقد است که در تثبیت و حفظ انقلاب اسلامی نیز عشایر با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل به دفاع از اسلام، انقلاب و ایران پرداختند که تقدیم ۱۰ هزار شهید گلگون کفن نشان از حقانیت این موضوع دارد لذا در گذرگاه های تاریخی و هرجا که نیاز بود عشایر با حداکثر توان حضور یافتند.

رئیس بسیج عشایر کشور در پایان سخنان خود انتخابات را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: عشایر در انتخابات گذشته با حضور پرشور خودشان از انقلاب حمایت کردند و در انتخابات پیش رو نیز با تمام قدرت به میدان خواهند آمد.

عشایر؛ نماد اقتصاد مقاومتی / استان فارس پرجمعیت ترین استان عشایری کشور

روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» گفت: استان فارس پرجمعیت ترین استان عشایری کشور است و ۱۲.۵ درصد عشایر سیار کشور در فارس سکنا دارند که این جمعیت ۱۵۰ هزار نفر در ۶۷ درصد مرتع استان فارس مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: ترکیب جمعیتی متفاوتی نظیر ایل قشقایی، ایلات خمسه، ایل لر و ۸ طایفه مستقل در بین عشایر استان فارس وجود دارد و عمدتا به شغل دامداری مشغول هستند و ۳ میلیون دام را مدیریت می کنند.

بنابه عقیده بهرامی، عشایر دارای اقتصاد تولیدی و نماد اقتصاد مقاومتی هستند و سالانه ۲۶۰ هزار تن انواع محصولات دامی، زراعی، باغی و... را تولید می کنند و نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی دارند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه تولید گوشت قرمز ازجمله مباحثی است که در امنیت غذایی اهمیت دارد، اظهار داشت: عشایر سالیانه بیش از ۲۰ هزار تن گوشت قرمز در فارس تولید می کنند که یک سوم گوشت استان است.

این کارشناس امور عشایر تصریح کرد: جامعه عشایری با حدود ۲۴۶ هزار خانوار عشایری معادل ۱.۲ میلیون نفر یکی از اقشار پر جمعیت کشور است و سالیانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز را عشایر تامین و به بازار عرضه می کنند.


روح الله بهرامی


تولید ۵۷ هزار مترمربع صنایع دستی توسط خانم های عشایر

بهرامی در تشریح نقش خانم ها در خانواده عشایری اظهار داشت: خانم های عشایری هم در کنار آقایان غالبا به شغل تولید صنایع دستی از جمله گلیم، قالی، جاجیم و گبه مشغول هستند و سالانه بیش از ۵۷ هزار متر مربع انواع صنایع دستی را تولید می‌کنند.

وی حوزه ایثار و شهادت در جامعه عشایری را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: تقدیم ۲۰ هزار شهید گلگون کفن به انقلاب اسلامی نشان می دهد که جامعه عشایری این استان همواره ولایت مدار و در راه دفاع از کیان کشور در صحنه های مختلف اجتماعی حضور داشته اند؛ ۲۰ درصد شهدای عشایر کشور مربوط به استان فارس است.

این مقام مسئول معتقد است که مقایسه جمعیتی عشایر با تعداد شهدایی که تقدیم انقلاب کرده اند نشان از روحیه شهادت، ایثار و مقاومت دارد لذا عشایر به دلیل دارا بودن شجاعت و روحیه از خودگذشتگی دائما در خط مقدم جبهه های نبرد علیه دشمنان این آب و خاک بوده و هستند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه با نگاهی در دو سده گذشته می توان نقش عشایر را در حماسه های مهم و سیاسی کشور درک کرد، گفت: در نهضت مشروطه عشایر طلایه داران نهضت بودند به ویژه در فارس نقش آفرینی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان پهلوی، سیاست رضا خانی اسکان اجباری عشایر بود و چادر های عشایری را پاره می کردند و حکومت شاهنشاهی با ایجاد شرایط سعی در تصرف مراتع عشایری داشت که با مقابله عشایر روبرو شد.

بهرامی حضور عشایر در نهضت ملی شدن نفت را یکی از عرصه های حضور موثر عشایر دانست و تاکید کرد: در سال ۱۳۴۱ همراه با قیام فراگیر امام خمینی(ره) عشایر ما به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و با جان و دل پای عهد خود ایستادند که شهدای عشایر سند این حقیقت غیر قابل انکار است.

راهپیمایی مسلحانه عشایر

اولین راهپیمایی مسلحانه توسط عشایر شکل گرفت

این کارشناس امور عشایر ادامه داد: همزمان با شکل گیری نارضایتی عمومی علیه رژیم پهلوی، عشایر دوشادوش ملت با علمداری روحانیون و علما وارد عرصه مبارزات شدند؛ اولین راه پیمایی مسلحانه توسط عشایر شکل گرفت و یکی از بزرگترین مرکز ساواک در شهرستان فیروزآباد به دست انقلابیون عشایر فتح شد.

به گفته روح الله بهرامی، بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عشایر همگام با سایر اقشار جامعه از ولایت فقیه اطاعت کردند و همزمان با آغاز دفاع مقدس عشایر با تشکیل گروهان ها و گردان های مختلف در مناطق عملیاتی جنوب و غرب حضور پیدا کردند.

مدیرکل امور عشایر فارس اضافه کرد: می توان دریافت که عشایر در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی جز پیشرو ها بوده اند و به همین شکل تا کنون با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب با حضور در صحنه های مختلف نظیر انتخابات، راهپیمایی ها و ... از آرمان ها و انقلاب دفاع کردند.

وی با بیان اینکه عشایر میراث دار فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی هستند، بیان داشت: زبان و گویش، لباس، آیین ها و سنت های مختلف همه نشان از این دارد که عشایر ما میراث دار فرهنگ هستند و برای تقویت آن تلاش می کنند؛ تعداد کثیری از علمای بزرگ اسلام از عشایر بوده اند و اکنون در بیشتر مسئولیت های مهم دولتی، لشکری و ... نظام جمهوری اسلامی عشایر در حال نقش آفرینی هستند.

عشایر؛ ذخایر انقلاب

هر خانواده عشایری یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی

بهرامی با اشاره به اینکه جامعه عشایری چون همیشه در کوچ و حرکت هستند، مشارکت در این جامعه وجود دارد، اظهار داشت: اعضای خانواده از خردسال تا بزرگسالی در فعالیت های مختلف کمک می کنند؛ بازنشستگی و سستی در بین عشایر جایی ندارد و همه از صبح تا شب به انجام فعالیت مشغول هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: هر خانواده عشایری خودش یک پایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و پدافند غیر عامل هستند؛ در ۱۲۰۰۰ نقطه استان فارس عشایر حضور دارند که در موضوع پدافند غیر عامل حائز اهمیت هستند چرااینکه به دلیل وجود در صورت رخ دادن حادثه ای عشایر در صف اول می توانند ایفا نقش کنند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه در جامعه ما حضور اقشار مختلف در تصمیم سازی ها یکی از موضوعات با اهمیت است گفت: مکانیزم تصمیم گیری و تصمیم سازی در قالب انتخابات شکل می گیرد؛ ایجاد شورا های عشایری و روستا این نماد را تقویت می کند لذا پلی بین مردم و حاکمیت است.

قبل از انقلاب عشایر مانع توسعه تلقی می شدند

به عقیده بهرامی، قبل از انقلاب عشایر مانع توسعه تلقی می شدند اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شرایط دگرگون شد و مردم صاحب اصلی کشور شدند لذا با شرکت در انتخابات و با انتخاب یک کاندیدا اصلح و کارآمد در تصمیم سازی های کلان مشارکت دارند.

کارشاس امور عشایر با اشاره به حضور عشایر در تمامی انتخابات ها گفت: عشایر نیز با حضور پرشور در پای صندوق های رای همیشه نشان داده اند که پای عهد خود با امام خمینی(ره) هستند و با رای دادن خود همچون گذشته به دفاع از کشور می پردازند؛ هرچقدر مردم ما بتوانند افراد سالم، اصلح و پاکدست را انتخاب کنند شاهد تصمیم گیری بهتر و رشد خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود از عشایر دعوت کرد تا انتخابات با حضورشان حماسه ای دیگر خلق کنند و خاری در چشم دشمنان باشند.


عشایر؛ ذخایر انقلاب


نماد ایستادگی و شجاعت عشایر هستند

رسول رحمتی یکی از عشایر ایل قشقایی طایفه کشکولی کوچک در گفتگو با خبرنگار این رسانه در تشریح نقش عشایر در جامعه گفت: وقتی صحبت از عشایر و عشیره در میان است، در ذهن همگان سخت کوشی، شجاعت، ایستادگی، تلاش و کوشش، استکبار ستیزی، اقتصاد مقاومتی و... تداعی می شود.

وی افزود؛ برای هرکدام از این موضوعات ساعت ها و صفحه ها میشود صحبت کرد و مطالب نوشت چرا که عشایر قشری زحمتکش و تولید کننده می باشد و از گذشته تا کنون همواره مدافع میهن و دفاع کننده از خاک و کیان خود بودند اند؛ نقطه قابل توجه این اقدامات انها با تاسی و تبعیت از روحانیون مذهبی و دینی بود که در زیر انها همواره به دفاع می پرداختند و تنها قومی می باشند که صدرصد شیعه بوده و هستند.

رحمتی بابیان اینکه در پیروزی انقلاب نیز همواره دوشا دوش مردم جامعه بوده و تا جاییکه قبل از انقلاب نیز جزء اقشاری بودن که برعلیه رضاخان و محمدرضا شاه قیام های داشتند گفت: عشایر همواره در مقابل ظلم ایستادگی کردند و در پیروزی انقلاب نیز شهدای بسیاری را تقدیم کردند.

وی تصریح کرد: اولین شهیده زن انقلاب که بعنوان شهیده شاخص ملی و استانی نیز شناخته شد شهید نسرین بیگلری می باشد و در دفاع مقدس نیز عشایر با تقدیم بیش از ۳هزار شهید جزء اقشار تاثیرگذار در دوران باشکوه دفاع مقدس بودند که نمونه بارز آن تقدیم ۹۲ شهید دانش اموز دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز است.

این عضو از جامعه بزرگ عشایر معتقد است که رزمندگان عشایر از فرماندهان و رزمندگان شجاع و دلیر در عملیات ها و نبردها با دشمن بعثی بوده است که در کلام بسیاری از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح بیان شده است نمونه بارز این رزمندگان و فرماندهان شهید مرتضی جاویدی که تنها رزمنده ای است که امام در مقابلش برخواستند و پیشانیش را بوسید.


عشایر؛ ذخایر انقلاب


شرکت در انتخابات واجب است

وی در پاسخ به این سوال که شرکت در انتخابات چه تاثیری در جامعه دارد؟ گفت: به نظر من شرکت در انتخابات واجب است چرا که ما در سرنوشت اینده خود، فرزندان و همچنین آینده انقلاب خود تصمیم گیری میکنیم و این یک وظیفه شرعی است که باید به آن بپردازیم و در انتخابات نه تنها شرکت کنیم بلکه در جهت آگاه سازی خود و اطرافیانمان نیز باید تلاش کنیم تا شخصی را به عنوان رییس جمهور برگزینیم که دارای شرایط هدایت و بالندگی انقلاب اسلامی در جهان پر هیاهوی کنونی داشته باشد. در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب نیز بعنوان ایستادگی لازم داشته باشه و در یک کلام در تراز انقلاب اسلامی همچون شهید رجایی باشند.

رحمتی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات مصداق ایستادگی در مقابل دشمنان است، خاطرنشان کرد: همه دشمنان ما چشمانشان به انتخابات های ما بوده و است لذا در هر انتخابات که با مشارکت بالا مردم حضور داشته و انتخاب درست داشتند دشمنان کوتاه آمده اند و در مقابل انقلاب اسلامی مایوس و ناامیده شدند.

عشایر شرکت در انتخابات را حق خود می دانند

وی درخصوص شرکت جامعه عشایری در انتخابات گفت: عشایر همیشه و در همه حال پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و هستند لذا در انتخابات این دوره همه مشارکت حداکثری خواهند داشت و این را حق خود می دانند و باید در نظر داشته باشیم که عشایر همیشه در سخترین شرایط بیشترین نقش آفرینی را در جهت دفاع از انقلاب اسلامی در جبهه های مختلف را داشته و خواهد داشت و همانطور رهبر معظم انقلاب فرمودند عشایر ذخایر انقلابند این جمله رهبری گویای همه چیز در خصوص عشایر است.


عشایر؛ ذخایر انقلاب


عشایر قطعا با شرکت در انتخابات در سرنوشت کشور سهیم می شوند

کامران محمدی از عشایر طایفه شش بلوکی در گفتگو با این رسانه گفت: در زمان حیاتی و مهم کشور عشایر وارد عرصه شدند؛ عشایر سر افراز قطعا در سرنوشت کشور خودش سهیم خواهد شد و در انتخابات شرکت خواهد کرد.

وی افزود: مگر می شود گفت عشایری که در تمامی دوران ها حامی و محافظ ارزش های انقلاب بی تفاوت باشند لذا عشایر نیز همانند دیگر اقشار جامعه در انتخابات شرکت خواهند کرد.

محمدی معتقد است که حضور ما در انتخابات یعنی لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و آگاهانه شرکت کنیم. اگر در انتخابات حضور نیابیم و رای ندهیم قطعا دشمنان خیال های واهی خواهند داشت؛ اگر آینده نظام، انقلاب و کشور برای هر ایرانی مهم است باید در انتخابات آگاهانه و با بصیرت شرکت کند و کاندیدا اصلح را برگزیند.

حرف آخر اینکه...

عشایر در تمامی عرصه های مختلف دارای نقش و اهمیت هستند و با مشارکت پرشور عشایر در انتخابات آن هم با وجود تمامی سختی ها و مشکلات کوچ، جابجایی و... می توان دریافت که انتخابات یک نعمت است که می توانیم با استفاده از رای دادن در تصمیم گیری های کلان کشور دخیل باشیم.

انتخابات یکی از عرصه های مهم برای حفظ استقلال کشور است و عشایر با شرکت در انتخابات همچون نیاکانشان به حفظ و استقلال کشور کمک می کنند و مشتی محکم در دهان دشمنان می زنند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
راهام جباری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
0
از آنجاییکه سایت شیرازه متعلق به فارس هست،شایسته است اگر خبری و یا گزارشی در مورد عشایر استان پخش میشود،عکس و تصاویری که بارگذاری میشود از عشایر استان که قشقایی هستند باشند ،نه اینکه تز عشایر خارج استان بختیاری و .......