کد خبر: ۱۴۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

ارجاع ۴۵۰۰ جسد به پزشکی قانونی فارس / کاهش ۵.۹ درصدی مراجعان نزاع

مدیرکل پزشکی قانونی فارس گفت: پزشکان و کارشناسان پزشکی این اداره ۴ هزار و ۵۰۰ جسد را پارسال بررسی کردند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، علیرضا درودچی مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس، در خصوص رسالت خبرنگاران و اطلاع بخشی در عصر اطلاعات و فناوری، نقش خبر و خبرنگاران را به عنوان ابزار اطلاع رسانی، حیاتی و انکارناپذیر برشمرد و گفت: با وجود درگیری‌هایی که به طور آشکار در بیشتر نقاط و همچنین عرصه‌های داخلی کشور‌ها فراگیر شده، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان به طور یقین تنها از سوی خبرنگاران امین و درست کار تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به وظیفه خطیر رسانه‌ها، افزود: این قشر در پایداری امنیت و ارتقای آرامش جامعه نقش مهمی را ایفاء می‌کنند.

درودچی، انجام فعالیت‌های پزشکی قانونی را در قالب ۴ فرایند اصلی و در ۷ زمینه عنوان کرد و اظهار داشت: وظیفه اصلی پزشکی قانونی بعنوان مرجع اصلی کارشناسی و بازوی قوه قضاییه ایفای نقش میکند که در این راستا کشف حقیقت و کمک به استقرار عدالت سرلوحه کار این سازمان است.

وی با بیان اینکه یک سوم پرونده‌های قضایی برای صدور حکم نیازمند نظریه پزشکی قانونی است، گفت: این سازمان با رعایت صحت، دقت و سرعت و با بی‌طرفی و نظر کارشناسانه دقیق کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس تاکید کرد: پزشکی قانونی جزو دستگاه‌های سالم محسوب می‌شود و به واسطه سیستم‌های نظارتی قوی این ادعا می‌شود که تخلف در این زمینه نزدیک به صفر است.

درودچی با اشاره به اینکه گسترده‌ترین تشکیلات قضایی در سراسر کشور مربوط به استان فارس است، یادآور شد که طبیعتا در کنار سیستم قضایی گسترده‌ترین تشکیلات پزشکی قانونی هم در استان فارس قرار دارد و با بازدید‌های محسوس و نامحسوس از مراکز مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان این موضوع که مجوز دفن اجساد در گرو معاینه و تائیده پزشکی قانونی است، بیان کرد: کمتر از ۵۰ درصد اجساد ارجاعی نیازمند کالبد شکافی است، درواقع از هر دو جسدی که به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود یک جسد مورد کالبد شکافی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم شناخت درستی از فعالیت‌ها و خدمات این سازمان ندارند و پزشکی قانونی را برابر با تشریح جسد و کالبدگشایی می‌دانند در حالی که این سازمان در عرصه‌های مختلفی به مردم و جامعه خدمات ارائه می‌کند.

درودچی اظهار داشت: هر چند تشریح و تعیین علت مرگ یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین فعالیت‌های سازمان است که مانع پایمال شدن خون افراد می‌شود، اما این، همه خدمات سازمان نیست و پزشکی قانونی ارائه دهنده خدمات بسیاری در بخش‌های معاینات بالینی، آزمایشگاه، کمیسیون‌های تخصصی و نیز همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس با بیان اینکه کار سازمان، خاص و با فشار روانی زیاد است، از رسانه‌ها با اطلاع رسانی دقیق خواست که اعلام کنند افراد زمانی که برای تحویل اجساد به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند سعه صدر داشته باشند و از تجمع و فشار به پزشکی قانونی خودداری کنند.

وی یادآور شد: اجسادی که به پزشکی قانونی برای تعیین علت مرگ ارجاع داده می‌شوند به صورت کلی مرگ‌های غیر طبیعی بوده‌اند که بعضا برخی از آنان پس از بررسی طبیعی نیز شناخته می‌شوند.

درودچی گفت: مرگ‌های غیرطبیعی به مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای، مسمومیت‌ها، حوادث ناشی از کار، خودکشی‌ها، مرگ‌های افراد مجهول الهویه و ... است که با درخواست مقام قضایی جهت اقدامات لازم و کارشناسی توسط پزشکی قانونی انجام خواهد شد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس تصریح کرد: ۳۵ درصد پروند‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی را قصور پزشکی، ۳۵ درصد کمیسون بالینی، حدود ۲۰ درصد کمیسیون روانپزشکی و ۱۰ در صد کمیسیون‌های فوتی را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه یادآور شد: مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال ۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است و بر اساس آنچه در قانون مورد تاکید قرار گرفته تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته است.

درودچی از کاهش ۱۱.۸ درصدی صدور مجوز سقط جنین درمانی در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال ۹۸ تعداد ۹۹۴ مورد و پارسال ۸۷۶ مورد سقط جنین داشته‌ایم.

مدیر کل پزشکی قانونی فارس گفت: در سال گذشته، ۱۵۰ هزار مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی فارس داشتیم که در بخش تشییع نزدیک به ۴۵۰۰ پیکر مورد معاینه قرار گرفتند.

وی با اشاره به آمار برخی خدمات ارائه شده سازمان طی سال گذشته از بررسی ۲۲۰۰ پرونده در کمیسیون‌های فارس سخن گفت و افزود: در بخش آزمایشگاهی نزدیک به ۲۵ هزار نمونه که بالغ بر ۱۰۰ هزار آزمایش بر روی آن‌ها انجام شده است.

درودچی با اشاره به کاهش ۲ دهم درصدی فوتی‌های تصادفات در سال ۹۹، افزود: در سال ۹۸ بر اثر تصادفات ۱۲۶۱ نفر جان باختند که ۲۸۶ نفر در جاده‌های درون شهری و ۹۷۵ نفر در محور‌های برون شهری قربانی سوانح رانندگی شدند.

وی بیان کرد: در سال ۹۹، تعداد ۱۲۳۲ نفر در حوادث ترافیکی در سطح استان فوت شدند که از این تعداد ۸۹۰ نفر در جاده‌های برون شهری و ۳۴۲ نفر در محور‌های درون شهری جان باختند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از کاهش ۵.۹ درصدی مراجعان نزاع در سال ۹۹ خبر داد و گفت: طی این مدت ۸ هزار و ۸۲۲ زن و ۱۸ هزار و ۱۷۶ نفر مرد مصدوم نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.

درودچی گفت: در سال ۹۸ نیز ۲۸ هزار و ۴۱۶ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.

وی در ادامه از فعالیت ۴ آزمایشگاه سم‌شناسی، آسیب شناسی، سرولوژی و ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی سخن گفت و افزود: پزشکی قانونی با روش‌های علمی و پیچیدگی بودن جرائم در دنیای امروز می‌تواند با آزمایشات ژنتیک تعیین هویت و کشف جرم را با کوچکترین ردپا (یک نخ مو، لباس و ... در صحنه جرم) به فرمول ژنتیکی دست یابد و مجرم را شناسایی کند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس با اشاره به اینکه فعالیت‌های این سازمان مستلزم انجام پشتیبانی‌های لازم توسط مراجع بالادستی است که در بخش آزمایشگاهی نیازمند پشتیبانی مالی هستیم از مسئولان و خیران در خواست می‌شود در این زمینه سازمان پزشکی قانونی را یاری کنند.

درودچی با اشاره به وجود ۳۶ شهرستان در فارس، بیان کرد: ۳۱ مرکز فعال پزشکی قانونی در استان داریم که تنها در ۹ شهرستان ساختمان ملکی داریم و فعالیت دیگر مراکز به صورت مطب است و این مقبول و شایسته نیست؛ از این رو خیران نیک اندیش فارس به مدد سازمان پزشکی قانونی بیایند.

وی تصریح کرد: فضای ۴۰۰ یا ۵۰۰ متری برای شهرستان‌ها کفاف میدهد و با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد نسبت به پروژه‌های عمرانی؛ مجموع ۶ هزار متر مربع زمین تمام شهرستان‌های استان را صاحب ساختمان پزشکی قانونی می‌کند.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان