کد خبر: ۱۴۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
جرائمی که باید ریشه یابی شوند؛

فرمانده انتظامی فارس دست پر به دیدار خبرنگاران آمد/ از انهدام ۱۳ باند سرقت تا کشف ۱۱تن انواع مواد مخدر

فرمانده ارشد انتظامی فارس با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۸ باند مواد مخدر منهدم و حدود ۱۱تن انواع مواد مخدر در سطح استان کشف شده است، اظهار کرد: در این زمینه با افزایش ۱۱درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس امروز ۲ خردادماه باز هم دست پر به نشست خبری با اصحاب رسانه آمده بود، نشست‌هایی که از زمان انتصاب وی به عنوان فرمانده انتظامی استان با دیگر نشست‌های خبری نیروی انتظامی متفاوت‌تر است و به جای نشستن گرد یک میز و پرسش و پاسخ های متعدد، اصحاب رسانه را در میدان صبحگاه مجتمع انتظامی شهید فعال گرد هم جمع می کند تا علاوه بر اعلام کشفیات پلیس در ماه های اخیر، خبرنگاران با انواع جرائم و آسیب هایی که در کمین شهروندان است آشنا شوند و خود از میان این همه مجرم و متهمانی که هر کدام به جرمی دستگیر شده اند به سوژه‌هایی خبری و گزارشی دست یابند.

البته وظیفه رسانه‌ها تنها دیدن و شنیدن حرف‌های متهمان نیست بلکه به نظر باید با یک دید تحلیلی هر یک از این جرائم را مورد بحث و ریشه یابی قرار داد.

بازهم فرمانده انتظامی فارس دست پر به دیدار خبرنگاران آمد/ از از انهدام 13 باند سرقت تا  کشف 11 تن انواع مواد مخدر در سطح استان فارس

در نشست خبری امروز فرمانده انتظامی استان، طبق روال همیشگی بازدید از کشفیات مواد مخدر آغاز شد و در ادامه به سرقت های مسلحانه خودرو، قاچاق کالا، سرقت خانوادگی توسط زن و شوهر جوانی که فقر را بهانه جرم خود قرار داده و با استفاده از پوشش راننده درون شهری و مسافر، زنان و دختران تنها را مورد تهدید قرار داده و اشیاء قیمتی آنان را به سرقت می بردند، تا کلاهبرداری در سایت دیوار که هشداری جدی برای شهروندان است خاتمه یافت.

البته ماجرا فقط به همین جا ختم نشد، بلکه در این بازدید پای جوان نخبه‌ای که به جای استفاده صحیح از علم و مهارت خود، آن‌را در مسیر اشتباه و خلاف قانون به کار برده بود باز شد، جوان 29 ساله ای که با مهارتی که دارد می توانست در راه درست کسب درآمد و روزی حلال کند.

فرمانده انتظامی فارس دست پر به دیدار خبرنگاران آمد/ از انهدام ۱۳ باند سرقت تا  کشف ۱۱تن انواع مواد مخدر

و اما در این بازدید با مرد میانسالی برخورد کردیم که یک لحظه غفلت و عصبانیت زندگی و آینده اش را بر باد داده بود، مردی که در لحظه خشم به جای کنترل کردن آن دست به اقدامی زده بود که خاتمه آن چیزی جز چوبه دار نیست، وی که بر اثر یک نزاع خانوادگی سه تن از نزدیکان خود را به قتل رسانده بود، رو به «خبرنگار شیرازه» تنها یک جمله گفت که دنیایی از حرف پشتش نهان بود، «پشیمانم و دیگر راهی برای بازگشت ندارم».

در این میان شنیدن حرف های برخی از این مال باختگان خود حدیث مفصلی است از یک لحظه غفلت و بی احتیاطی که شاید اگر کمی فکر و تامل و در نهایت آگاهی از عواقب کار پشتش بود کار به اینجا نمی‌کشید.

زن جوانی که مورد تهدید و سرقت، توسط زن و شوهر مسافربرنما قرار گرفته بود در گفتگو با «خبرنگار شیرازه» گفت: هنوز بعد از گذشت مدتها از ماجرای زورگیری در تاکسی، جرات تنها بیرون رفتن و سوار تاکسی شدن را ندارم، اما خوب می دانم که مقصر بخشی از این ماجرا خودم هستم چون به خوبی می‌دانستم که سوار شدن به سواری های شخصی و گذری کار بسیار خطرناکی است.

در ادامه این بازدید سردار حبیبی پس از گفت و شنودهایی که در جمع خبرنگاران با مجرمان و متهمان پرونده‌های متعدد داشت، از انهدام 13 باند سرقت و دستگیری 30 نفر از سارقان که اعضای آن‌ها همه از مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار هستند، خبر داد و گفت: پلیس با شعار امنیت و آرامش برای مردم، طرح هایی را در بیست روز قبل در استان فارس انجام  داده و موفق به دستگیری و انهدام چند باند سرقت در سطح استان و مرزهای آن شدیم.

فرمانده انتظامی فارس دست پر به دیدار خبرنگاران آمد/ از انهدام ۱۳ باند سرقت تا  کشف ۱۱تن انواع مواد مخدر 

وی ادامه داد: اما دغدغه بزرگی که پس از این سرقتها تا سالیان سال در ذهن خانواده ها می ماند ترسی است که بر آنها مستولی شده است.

در تحقیقات به عمل آمده 356 فقره انواع سرقت از جمله 159 فقره سرقت اماکن خصوصی و دولتی، 64 فقره تغییر در اصالت خودرو، 52 فقره سرقت درون خودرو، 35 فقره موبایل قاپی، 20 فقره سرقت احشام، ۸ فقره سرقت تحت پوشش مسافر، 7 فقره سرقت به عنف خودرو، 6فقره سرقت مغازه و پنج فقره سرقت منزل اعتراف کردند.

سردار حبیبی با بیان اینکه فعالیت این سارقان در سطح استان فارس به ویژه کلان‌شهر شیراز بوده است، افزود: ارزش اموال مسروقه کشف شده حدود 53 میلیارد ریال برآورد شده است.

فرمانده ارشد انتظامی فارس در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 8 باند مواد مخدر منهدم و حدود 11 تن انواع مواد مخدر در سطح استان کشف شده است، اظهار کرد: در این زمینه با افزایش 11 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در 24 ساعت گذشته حدود 700 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و در این راستا 5 دستگاه خودرو توقیف و 7 قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی فارس در ادامه از کشف 633 قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز، دستگیری 2 متهم و توقیف 2 دستگاه خودرو در محور شیراز سروستان و توقیف 2 دستگاه اتوبوس حامل لوازم جانبی تلفن همراه و تنباکوی قاچاق به ارزش 50 میلیارد ریال در محور سپیدان،خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 512 فقره پرونده تشکیل و 950 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق کشف شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 52 درصد افزایش داشته است.

حبیبی در پایان در پاسخ به سوال «خبرنگار شیرازه» مبنی بر اینکه با توجه به شرایط به وجود آمده در جامعه و ضعیف تر شدن وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده‌های آیا جرائم افزایش یافته یا خیر؟ عنوان کرد: در چنین شرایطی متاسفانه سرقت‌های خورد یعنی سرقت توسط افراد معتاد یا مجرمین آزاد شده از زندان که جرائم کوچکی داشتند بیشتر شده اما خیلی از افرادی که قبل از این شرایط، وضعیت مالی مناسبی نداشتند اکنون در ایام کرونایی شرایط معیشتی بهتری دارند و این به خاطر کمک‌ها و حمایت‌های بی دریغ مردم استان فارس است که به همنوعان خود تقدیم کرده اند.

فرمانده انتظامی فارس دست پر به دیدار خبرنگاران آمد/ از انهدام ۱۳ باند سرقت تا  کشف ۱۱تن انواع مواد مخدر

 حرف آخر اینکه:

اگر چه در نگاه اول اینگونه بازدیدها تنها ارائه یک عملکرد باشد اما باید توجه داشت که هر یک از این جرائم و آسیب‌ها نیاز به بررسی، تحلیل و دقت نظر دارد تا علت و معلول ریشه یابی و مرتفع شود که این کار نیازمند همت دسته جمعی مسئولان و مردم است تا بتوانیم شاهد جامعه ای امن و ایمن باشیم.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان