کد خبر: ۱۴۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
یادداشت//

تاملی بر جریان سازی محافل رسانه‌ای غرب در تقابل با مشارکت حداکثری

افکار عمومی از شش پنجره ساخته می شود کافی است این پنجره‌ها را به دقت و به نوبت باز نمود تا بتوان امری محال، غیرواقعی‌ و مذموم را در نظر مردم به امری اجتناب ناپذیر، ضروری و حتمی تبدیل نمود، این همان شیوه‌ای است که رسانه‌ها باید بیاموزند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، مبینا کیانی خبرنگار شیرازه در پاسارگاد در یادداشتی نوشت: در طول ۴۱ سال گذشته رسانه های غرب کوشیده‌اند با تحریف واقعیت‌ها، شایستگی‌های بی شمار انقلاب اسلامی را انکار و مانع تبلیغ و صدور دستاوردهای بی شمار ایرانی‌ اسلامی شوند.

به باور بسیاری از کارشناسان غربی جرم نابخشودنی انقلاب اسلامی و مردم ایران خلق الگوی جدید استقلال، پیشرفت و توسعه  است، الگویی که توانست نظامی را پایه گذاری کند که در عین بها دادن به رای و نظر مردم، از اصول و معیارهای دینی هم عدول نکند، پس طبیعتا این الگو نه تنها در تعارض آشکار با الگوی متداول سلطه بود بلکه آن را به سختی به چالش کشید.

بر این اساس از جمله وظایف آشکار و پنهان نظام سلطه و بوق‌های رسانه‌ای آن مبارزه با همین الگوی ایرانی- اسلامی و تبلیغ و گسترش الگوی سکولار غربی است.

رسانه‌های غربی به نمایندگی از نظام سلطه می­‌کوشند در بزنگاه‌های حساس تاریخی بویژه در کوران انتخابات، از یک سو با رصد و گزینش جهت­دار اخبار و اطلاعات و از سوی دیگر با تحریف و واژگون نمایی آنان فرآیندهای انتخاباتی در ایران را ناسالم و غیر رقابتی جلوه دهند و از خلق حماسه دیگری توسط ایرانیان جلوگیری کنند.

اینک جای این سوال مطرح است که رسانه‌های غربی چگونه حقیقت را کتمان می کنند و کذب را به عنوان حقیقت به خورد مردم می دهند؟!

به باور "جوزف اورتون" افکار عمومی از شش پنجره ساخته می شود کافی‌ است این پنجره‌ها را به دقت و به نوبت باز نمود تا بتوان امری محال، غیرواقعی‌ و مذموم را در نظر مردم به امری اجتناب ناپذیر، ضروری و حتمی تبدیل نمود این همان شیوه‌ای است که رسانه‌ها باید بیاموزند.

به شیوه ای ساده و رسا توضیح می دهم؛ این شش پنجره بیان می کند که وظیفه اساسی رسانه ها این است که برای تغییر فکر جامعه دست به تولید مدل جدیدی بزند، سپس این مدل جدید را اگر چه در ابتدا کاملا غیر واقعی بوده و ابدا مورد قبول جامعه نیست آن قدر در زندگی مردم تبلیغ و مطرح کند که یک راه حل و یا یک واقعه سیاسی غیرممکن به یک راه حل و یا یک واقعه سیاسی اجتناب ناپذیر تبدیل گردد. 

به نظر می‌رسد این دقیقا همان وظیفه­ای است که رسانه‌های استکباری نسبت به انتخابات ایران و حضور حماسی مردم داشته اند.

نشر شایعات مختلف در جامعه چون تشکیک در سلامت انتخابات با هدف کاهش مشارکت سیاسی مردم، تبلیغ گسترده اختلاف میان مسئولان نظام و بزرگنمایی مشکلات داخلی‌ به منظور گسترش دلسردی و ناامیدی و هزاران نمونه دیگر حکایت از جنگ رسانه‌ای نظام سلطه دارد لیکن در این میان پیروزی و شکست دشمن مشروط به آن است که ما چگونه پنجره‌های افکار خود را برایشان بگشاییم.

چه تلخ است این حقیقت ژرف که در این اثنا گاه ما و رسانه‌هایمان مبلغ سیاست و بلندگوهای خبری آنان شده‌ایم و در تخریب فضای روانی‌ جامعه نقش درخوری برای آنان ایفا می‌کنیم.

انتهای پیام/ع/ر
نظرات بینندگان