کد خبر: ۱۴۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
رئیس کانون انجمن های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس؛

۲۰۰ هزار کارگر استان فارسی در صف بیمه/ شهرداری شیراز همکاری نمی کند

فرشیدیان گفت: بیمه کارگران ساختمانی از سال گذشته تاکنون متوقف شده و حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در این استان فاقد پوشش بیمه هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید محمد فرشیدیان رئیس کانون انجمن های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس در نشست خبری گفت: طبق ماده ۱۸ قانون بهبود محیط کسب و کار، امورات مربوط به کارگران ساختمانی به انجمن‌های صنفی سپرده شده است لذا طبق ماده ۵ قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی تمامی کارگران و استادکاران ساختمان که کارت مهارت پروانه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و در صنعت ساختمان اشتغال دارند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی افزود: بیمه کارگران ساختمانی از سال گذشته تاکنون متوقف شده و حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در این استان فاقد پوشش بیمه هستند.

فرشیدیان با بیان اینکه حدود ۲۵۰ هزار کارگر ساختمانی و فصلی در استان فارس مشغول به فعالیت هستند، اظهار  داشت: از این تعداد تنها ۵۲ هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و مابقی در انتظار سهمیه بیمه تامین اجتماعی می باشند.

رئیس کانون انجمن های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس وی با اشاره به توقف بیمه کارگران ساختمانی از سال ۹۹ بیان داشت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر در استان فارس تمامی تمامی مراحل را برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه را گذرانده و در سامانه رفاهی پالایش شده‌اند و در انتظار سهمیه و پوشش بیمار بیمه کارگران ساختمانی می باشند اما متاسفانه حتی یک نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار نگرفت.

این مسئول امور صنفی کارگران ساختمانی تاکید کرد: بیمه این قشر زحمتکش و در معرض خطر هیچ باری بر دوش دولت ندارد و تمامی هزینه ها از جانب سازندگان ساختمان انبوه سازان، فعالین صنعت ساخت و ساز پرداخت می شود لذا فقط ۷ درصد آن نیز توسط کارگر ساختمانی به حساب تامین اجتماعی واریز می گردد.

به گفته فرشیدیان، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سال ۹۹ دو برابر سال ۹۸ پروانه ساختمانی صادر شده که در این میان سهمیه بیمه کارگران ساختمانی از سوی کارفرما به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است اما متاسفانه از ابتدای سال ۹۲ تاکنون سهمیه بیمه برای این رشته ضعیف و زحمتکش در نظر گرفته نشده که این وضعیت منجر به نارضایتی و اعتراض کارگران و استادکاران ساختمانی شده است.

وی در ادامه شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی مردم را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: شرایط فعلی اقتصادی و تورم شدید در جامعه باعث شده تا هزینه درمان نیز به مراتب افزایش یابد لذا این در حالی است که دستمزد کارگران پابه‌پای این هزینه‌ها افزایش نیافته ضمن آنکه با توجه شیوع ویروس کرونا قرار گرفتن کارگران در معرض این ویروس باعث شد تا لزوم بیمه کارگران بیش از پیش ضروری شود.

فرشیدیان با بیان اینکه طبق قانون بیمه کارگران و استادکاران صنعت ساختمانی باید توسط کارفرما در موقع اخذ پروانه ساخت، پرداخت شود گفت: به بیمه مراجعه کرده ایم و در جواب می گویند شهرداری همکاری لازم را ندارد؛ با شورای شهر جلسه گذاشته ایم اما همکاری لازم را نداشته و ندارند.

این مقام مسئول در پایان خواست تا نمایندگان مردم در حل مشکل قشر زحمت کش کارگران ورود کنند و این معضل توسط شورای عالی استان فارس پیگیری شود.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان