کد خبر: ۱۴۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

مجادله ادامه دار جلیلی و لاریجانی

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخیراً گفته شده اقتصاد کشور پادگان و دادگاه نیست؛ خب همه اینها یا هست یا نیست، اصلا همان چیزی که شما فکر می‌کنی هست.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، شایعاتی درباره فرایند تایید صلاحیت‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای جاری است که اعضای شورای نگهبان توصیه می‌کنند به آن توجه نشود. بی‌توجهی به آن نیز البته ممکن نیست. به خصوص وقتی که نام لاریجانی و جلیلی در میان رد صلاحیتی‌ها باشد و بگومگوی آنان بالا می‌گیرد.


این مجادله‌ها البته از همان روز ثبت نام و اشاره لاریجانی به پادگان و دادگاه شروع شد. بعد از آن حضور کلاپ هاوسی نیز بالا گرفت. بعد از آن بود که سعید جلیلی نوشت: کشور با نمایش اداره نمی‌شود! این که دو جمله ساخته شود و همه با آن سرگرم شوند؛ مصداق کار نمایشی است!

علی لاریجانی نیز در پاسخ به او نوشت: احتراما باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتنید که به عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیداهای اصلی را بپوشایند؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.

اشاره لاریجانی به گمانه‌هایی بود که درباره پوششی بودن جلیلی در این انتخابات و حمایت از او رئیسی مطرح است و کنایه او نیز به اینکه رئیسی از همان روز ثبت‌نام نسبت به همه نامزدها و جریان‌ها اعلام بی‌نیازی و حساب خود را جدا کرد.

اکنون اما سعید جلیلی این مجادله را کش داده و در مصاحبه‌ای با اشاره به نقش مهم قوه مقننه در مبارزه با فساد، می‌گوید: مجلس هم با اختیارات وسیع نظارتی، نمی‌تواند نسبت به فساد منفعل باشد. اگر بهترین قوانین هم در مجلس تصویب شود، با وجود فساد، آن قانون یا به درستی اجرا نمی‌شود و یا مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم، اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند. کسی که سه دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند.

جلیلی با اشاره به امکان تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص، اختیارات کمیسیون اصل نود و دیوان محاسبات برای مبارزه با فساد از جمله تفریغ بودجه، تصریح کرد: این افتخار نیست که بگویند سه چهارم بودجه که مربوط به شرکت‌های دولتی است اصلا به مجلس وارد نمی‌شود. مگر این مسئولیت از آن‌ها سلب شده است؟ بعد هم بگویند بله، اکثر فساد‌ها در شرکت‌ها است!

وی اظهار داشت: باید بگویند ما دوازده سال مجلس بودیم این کار‌ها را کردیم و سال اولی که ما در موضع ریاست مجلس بودیم یا ریاست فلان کمیسیون مجلس، هر جایی که بودند، روند را به گونه‌ای طی کردیم که فساد آنقدر کاهش پیدا کرد. اگر این کاهش پیدا نکرده باشد بلکه افزایش هم یافته باشد، اوایل مسئولیت آن‌ها مثلا فساد‌ها صد میلیاردی باشد، اواخر مسئولیت‌شان دوازده هزار میلیاردی باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است. باید کارنامه بدهند. با الفاظ و با تیکه به این و طعنه به آن که فساد جلویش گرفته نمی‌شود.

جلیلی تاکید کرد: این که من می‌گویم کشور با نمایش اداره نمی‌شود، یکی از نمایش‌ها این است که بیاییم دو تا جمله خوب درست کنیم بگوییم فعلا همه با این دو تا جمله مشغول باشند. اخیرا گفته شده اقتصاد کشور پادگان نیست، دادگاه نیست، فلان نیست. خب همه این‌ها یا هست یا نیست. شما گزارش کار خودت را بده. هر چه که هست. همان چیزی که شما فکر می‌کنی هست. بالاخره مجلس یک وظیفه‌ای دارد. دوازده سال شما مسئولیت داشتید؛ بگویید در این دوازده سال برای مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟

وی افزود: به ویژه که علاوه بر آن وظایفی که در قانون اساسی و طبق وظایف ذاتی قانونی داشتید، مقام معظم رهبری، برای مبارزه با مفاسد به روسای سه قوه مسئولیت دادند ستاد درست کنند؛ این دیگر یک مسئولیت مشخص بوده و باید گزارش بدهید.

جلیلی ادامه داد: به عنوان کسی که سه دوره رئیس مجلس بودید بفرمایید در این سه دوره چند موضوع یا پرونده به فرجام رسید؟ اینکه بگوییم ما چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد، ولی کار برای مردم نمی‌شود. وقتی میگوییم کار واقعی از نمایشی باید تمایز پیدا کند یک مصداقش همین است.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان