کد خبر: ۱۴۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
به مناسبت روز مرودشت؛

مرودشت شهر برکت، ایثار و مقاومت نام‌گذاری شده است+ فیلم

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان مرودشت گفت:روایت راویان دوران دفاع مقدس از رزمندگان و سلحشوران شهرستان مرودشت بسیار است که همه ساله در خردادماه به یکی از این حماسه ها اشاره می شود و آن روز چهارم خردادماه است که به دلیل ایستادگی و مقاومت جانانه رزمندگان گردان امام محمد باقرعلیه السلام در جبهه شلمچه سبب شد، این روز بنام روز برکت،ایثار و مقاومت نامگذاری و همه ساله برنامه های متنوعی در پاسداشت آن برگزار می گردد.
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، در سال1393 بر اساس تصمیم گیری شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت روز 4خرداد ماه به عنوان روز مرودشت نام‌گذاری شد.

عبدالصمد الصمد سلیمانی سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان مرودشت در گفتگو با این رسانه با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزاد سازی خرمشهر و تبریک این ایام گفت: رشادت ، دلاوری و پایمردی رزمندگان و مردم غیور کشورمان در جنگ 8 ساله تحمیلی گنجینه های با ارزشی از ایثار، مقاومت و شهادت را ره آورد داشته است که می تواند تمام تقویم سالانه را بنام این حماسه ها نامگذاری کند و با پاسداشت آن در حفظ و ترویج فرهنگ ارزش های دفاع مقدس ادای دین کرده باشیم.

وی گفت: مردمان دیار سلحشوران پارسه ( مرودشت ) در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و پس از آن همواره مقتدرانه در صحنه بوده و هستند وکارنامه  درخشان این دوران خود گواه این ادعاست.

سلیمانی افزود: روایت راویان دوران دفاع مقدس از رزمندگان و سلحشوران شهرستان مرودشت بسیار است که همه ساله در خردادماه به یکی از این حماسه ها اشاره می شود و آن روز چهارم خردادماه است که به دلیل ایستادگی و مقاومت جانانه رزمندگان گردان امام محمد باقرعلیه السلام در جبهه شلمچه سبب شد، این روز بنام روز برکت،ایثار و مقاومت نامگذاری و همه ساله برنامه های متنوعی در پاسداشت آن برگزار می گردد.

وی گفت: ازآنجا که شهرستان مرودشت یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندم که نماد برکت در فرهنگ ما ایرانیان است و همه ساله برداشت ان از خردادماه شروع می شود واژه "برکت" در اول عنوان نامگذاری روز مرودشت قبل از دو واژه ایثار و مقاومت قرار گرفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، روز چهارم خردادماه"روز برکت، ایثار و مقاومت" را به مردم شریف، غیور و همه تلاشگران عرصه های اجتماعی، فرهنگی،ارزشی، اقتصادی و سیاسی تبریک گفته و آن را گرامی داشت.

بنا بر گزارش شیرزاه، مَرودَشت شهری در شمال استان فارس و مرکز شهرستان مرودشت است، این شهر در ۴۰ کیلومتری شمال کلان‌شهر شیراز واقع شده و آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است. جمعیت این شهر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴۸٬۸۵۸ تن است.

پیشینه تاریخی این دیار به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این منطقه از ماقبل تاریخ تاکنون مسکونی بوده‌است. دشت وسیع مرودشت عمری به طول تاریخ شناخته شده ایران دارد و بارها شاهد دگرگونی و تحولات بسیاری بوده‌است.

با تأسیس کارخانه قند مرودشت در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی اندک اندک بر جمعیت و آبادانی آن افزوده شده‌است. وجود تعدادی از بناها و آثار تاریخی ایران در شهر مرودشت، این شهر به مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین، گنجینه اسرار تاریخی، طلایه دار بزرگترین امپراتوری جهان باستان سرزمین اهورایی ایرانیان و نگهبان عظیم میراث گذشتگان، درآمده‌است.

مرودشت یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران است که با پیشینهٔ کهن خود در طول تاریخ توجه بسیاری از باستان‌شناسان و دوست‌داران فرهنگ و تمدن ایرانی را به خود معطوف داشته‌است. مجموعه آثار به جای مانده ماقبل تاریخ و آثار شگفت‌انگیز تاریخی بیان‌گر این مطلب است که این شهرستان با اهمیتی ویژه، همواره مورد توجه بوده‌است.

مجموعه کاخ‌های تخت‌جمشید، کاخ صدستون، کاخ داریوش، سنگ نبشته پهلوی، تخت گوهر یا تخت رستم، نقش رجب، آرامگاه اردشیر دوم و سوم، شهر قدیمی استخر (تخت طاووس)، قلعه استخر، برج زندان سلیمان، پل بند امیر و پل خان از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان به‌شمار می‌روند.


تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان