کد خبر: ۱۴۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
یادداشت اختصاصی «شیرازه»:

نقش رسانه در انتخابات، رویداد مهم سیاسی ۱۴۰۰

رسانه به عنوان یک صنعت تأثیرگذار و تعیین کننده در عصر کنونی نقش مهمی را در جذب مشارکت مردمی ایفا می‌کند.
سیده زهرا میرسلیمانی مدرس سواد رسانه‌ای و فضای مجازی شهرستان اقلید در مورد رویداد ملی انتخاباتی پیش رو با نوشتن یادداشت اختصاصی برای شیرازه عنوان کرد: رسانه جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و مهمترین پل ارتباطی و تأثیرگذار بر افکار عمومی است.

از آنجایی که وظایف رسانه، اطلاع رسانی، آموزش و نظارت است، به راحتی می‌توان افکار عمومی را در راستای اهداف از پیش تعیین شده هدایت کرد.

یکی از رویدادهای مهم سیاسی انتخابات است و از طرفی با دسترسی اکثر افراد به ابزارهای موبایلی و شبکه های اجتماعی، با هرگونه موج آفرینی سیاسی، تشنج افکار عمومی، افشاگری و نشر اکاذیب با غرض ورزی، انتخابات پیش  رو  به راحتی قابل شکل گیری و تغییر افکار و اندیشه است. 

فیس بوک، گوگل، توئیتر و....به آسانی به کاربران خود القا می‌کنند که به کدام نامزد رأی بدهند، بدون اینکه متوجه این تغییر باور و انتخاب شوند.

نقش رسانه در شرایط کنونی جذب مشارکت حداکثری مردم است و آنچه مهم است برگزاری هرچه موفق‌تر انتخابات ریاست جمهوری است، از سویی انتخابات سال1400 نیازمند الزامات و چارچوب های قانونی بوده است که بستری مهم جهت مبادلات فرهنگی، اسلامی، بومی  فراهم می نماید که می توان با تقویت و رشد رفتار انتخاباتی شهروندان و توسعه سیاسی رفتار انتخاباتی را به نسل آینده منتقل کرد.

یکی از رسالت های مهم رسانه آگاهی بخشی نخبگان، اساتید، صاحبان فکر، قلم و اندیشه افراد تأثیرگذار اجتماعی می باشد که نقش مؤثر و مسئولانه اخلاقی در هدایت جریان انتخابات به نفع انتخاب اصلح را دارد. 

شاخصه اصلی انتخابات در ایران مردم سالاری دینی است و مردم سالاری دینی با مشارکت مردم، حضور مردم، اراده فکری و عقلی و عاطفی عامل پایداری ملت ایران است.

 نماد حرکت اسلامی، آبروی ملی، احساس مسئولیت نسبت به مسائل کشور می باشد، بویژه در شرایط کنونی که هجمه رسانه های غربی علیه منافع ملی شدت بیشتری گرفته است. 

آنان تلاش می کنند تا از بستر انتخابات فضایی مهیا کنند تا مردم را روبروی یکدیگر قرار داده و با ایجاد نزاع و بحث سیاسی و جنجال فرصتی مهیا کنند تا فضای رسانه در خدمت معاندان  و ایادی و حامی آنان باشد که در نهایت و درصورت عدم موفقیت برای رسیدن به مقصود خود با بی حس سازی افکار عمومی یا تلاش در ایجاد عملکرد خنثی یعنی عدم حضور حداکثری پای صندوق های رای نقش مردم سالاری را کم رنگ و بی اثر گرداند.

لذا شایسته است با تقویت زیرساخت‌های محکم و متقن فضای مسموم رسانه را به فضایی جهت تقویت روحیه و انسجام و وحدت ملی بدل کرد تا با عنایت خداوند متعال و همت و تلاش و انگیزه و نشاط اجتماعی، سلائق مختلف در خط وحدت آفرینی ملی بار دیگر اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان بکشاند و برگ زرین دیگری در تاریخ سیاسی ملت ایران ثبت گردد و این امر جز با مدیریت رسانه و استفاده از  توان و ظرفیت گروه های فعال  فضای مجازی و سواد رسانه ای میسر نمی‌گردد. 

انتهای پیام/ع/ر
برچسب ها: انتخابات ، شیرازه ، رسانه
نظرات بینندگان