کد خبر: ۱۴۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

قدم بعدی اصلاح‌طلبان

جبهه اصلاح طلبان ایران از مهر علیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی اعلام حمایت کرد
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، اعلام نظر شورای نگهبان درباره گزینه‌های نهایی در رقابت‌های ریاست جمهوری به باور برخی برای اصلاح‌طلبان شوکه کننده بود. این جریان نه تنها اسحاق جهانگیری که احتمال رد صلاحیت او می‌رفت بلکه چهره سفید خود یعنی پزشکیان و حتی گزینه آخر خود یعنی علی لاریجانی که برای ائتلاف در مرحله آخر رویش حساب کرده بود را از دست داد. یک مهرعلیزاده ماند و همتی که از نظر خیلی‌ها چندان هم اصلاح‌طلب نیست.

اینجا بود که گام بعدی اصلاح‌طلب مهم جلوه کرد. باید معلوم می‌شد که سیاسیون در جریان سیاسی که پیش‌تر می‌گفتند با نامزد غیراصلاح‌طلب در انتخابات حاضر نمی‌شوند، چه می‌کنند؟! با گزینه حداقلی یعنی مهرعلیزاده وارد شده یا چون می‌دانند که شانس برد مقابل رئیسی و حتی دیگر اصولگرایان حاضر در فهرست هفت نفره را ندارند، قید مشارکت را می‌زنند؟ 

اظهارات اولیه آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات و اشاره وی به سلب امکان مشارکت این گمانه را تقویت کرد که اصلاح‌طلبان بنا ندارند، به این راه ادامه دهند. روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نیز با همین فرض دست به قلم شدند. مثلا «اعتماد» در گزارش خود توییت خانم سخنگو را مبنا قرار داد و نوشت: « نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران نیز بعدازظهر دیروز برگزار شد و درحالی که تا زمان نگارش این گزارش، هنوز متن رسمی بیانیه این جبهه منتشر نشده بود، آذر منصوری در توییتی که پس از این نشست منتشر و در کانال تلگرام رسمی جبهه اصلاحات ایران نیز بازنشر شد، نوشت: «با ردصلاحیت همه نامزدهای جبهه اصلاحات ایران عملا امکان مشارکت فعال در انتخابات ۱۴۰۰ از ما سلب شده است و نامزدی در این انتخابات نخواهیم داشت.»

بنا بر پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» محتوای کلی این بیانیه نیز بر همین اساس تدوین شده و به نظر می‌رسد آنچه عصر دیروز توسط سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در توییتی منتشر شد، به ‌نحوی همان خروجی نشست مجمع عمومی این جبهه سیاسی بوده است؛ اینکه «با ردصلاحیت همه نامزدهای جبهه اصلاحات ایران عملا امکان مشارکت فعال در انتخابات ۱۴۰۰ از این جریان سیاسی سلب شده» و مهم‌تر اینکه اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که «نامزدی در این انتخابات نخواهند داشت!»

روزنامه شرق نیز در گزارشی با تیتر «بدرود اصلاحات؟ » نوشت: «قدرت سیاسی در کشور هم دیگر بی‌هیچ لکنت‌زبانی، اصلاحات را از مناسبات سیاسی کنار می‌زند و این اطمینان را هم دارد که جامعه حمایتی از اصلاح‌طلبان نمی‌کند. در این شرایط به‌ نظر می‌رسد تنها راه برای اصلاح‌طلبان که حالا راهی ناگزیر هم هست، بازگشت به جامعه است؛ موضوعی که مدت‌هاست شخصیت‌های دلسوز جریان اصلاحات به آن اشاره می‌کنند؛ بازگشتی که می‌تواند دوباره بازوی مردمی‌بودن اصلاحات را فراهم کند تا با تمسک به آن مانند گذشته بازوی قدرت سیاسی هم شکل بگیرد.»

جبهه اصلاحات ایران یعنی سازوکار انتخاباتی جدید در این جریان سیاسی اما تصمیمی متفاوت گرفت و بنا را بر مشارکت با تنها گزینه باقی‌مانده گذاشت. آنطور که «فارس» گزارش داده است، جبهه اصلاح طلبان ایران پس از پایان نشست خود اعلام کرد که از مهر علیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی حمایت می‌کند.

در این جلسه تاکید شد: «با توجه به اهمیت انتخابات و عدم حضور جناب محمدرضا عارف و رد صلاحیت پزشکیان به عنوان کاندیداهای اصلاح طلبان و تایید محسن مهر علیزاده معاون اول دولت اصلاحات از ایشان اعلام حمایت می کنیم.» در این جلسه مقرر شد که عباس معینی رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاح طلبان ایران شود.

حمایت از مهرعلیزاده را اما روزنامه اصلاح‌طلب و نزدیک به عارف «آفتاب یزد» نیز پیش‌بینی کرده بود. این روزنامه در شماره امروز خود با تیتر «رقابت میان مهرعلیزاده و رئیسی» نوشته است: «از مجموع 7 نفر تائیدصلاحیت شده دو نفر از آنها از جمله محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی گرایش اصلاح‌طلبی و باقی گرایش اصولگرایی دارند. سوال اساسی این است که از میان این دو نفر (همتی و مهر علیزاده)کدام‌یک می‌توانند نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده تا مقابل کاندیدای اصلی جناح راست یعنی رئیسی قرار گیرد. 

پیش‌بینی می‌شود رقابت اصلی میان مهرعلیزاده و ابراهیم رئیسی شکل بگیرد. گفتنی است؛ محسن مهرعلیزاده سال 84 به عنوان کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد و توانست رای اول استان‌های آذری زبان را از آن خود کند.»

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان