کد خبر: ۱۴۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
کارشناس مذهبی در گفتگو اختصاصی با «شیرازه»:

امانت داری و تخصص ویژگی انتخاب اصلح از منظر قرآن است

حجت الاسلام والمسلمین محمد کیخا گفت: طبق آیه‌های سوره حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم داوطلب انتخابات باید قدرت انجام کار را داشته باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین محمد کیخا کارشناس علوم دینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص "ملاک های انتخاب کاندیدا اصلح از منظر قرآن کریم"، گفت: سیدالشهدا(ع) در دعای عرفه می فرمایند که خداوندا شکر که در این زمان هستم و در زمان طاغوت ها و کفر ها نیستم؛ ما نیز باید خداوند را شکر کنیم که در این برهه هستیم و باید بدانیم که انتخاب ها،گزینش ها و تصمیم گیری های ما در عالم چه تاثیری دارد.

وی افزود: به طور مثال یک شخص با انتخاب خانه، آینده خانواده خودش را نسبت به آن محیطی که می خواهند رشد کنند، رقم می زند  یا یک انسان می خواهد همسری انتخاب کند که یک نسل را می خواهد تربیت کند لذا در تمام تصمیم گیری هایمان باید دقتی داشته باشیم و مسئولیت تصمیم گیری خود را بپذیریم.

داوطلب انتخابات باید قدرت انجام کار را داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین کیخا با بیان اینکه در قرآن کریم، حضرت یوسف(ع) خودش را به عنوان شخصیتی که قدرت پذیرش مسئولیت را دارد معرفی می کند، اظهار داشت: شخصی که قدرت انجام کاری را ندارد نباید خودش را کاندید کند و از آن طرف کسی که قدرت پذیرش مسئولیت را دارد نباید خودش را از بقیه دریغ کند و اگر خودش را کنار بکشد، از مسئولیت شانه خالی نکرده بلکه نسبت به بقیه جامعه هنوز مسئول است.

کاندیدا باید امانت دار و متخصص باشد

این کارش مذهبی آیه ۵۵ سوره یوسف را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این آیه نقل شده که یوسف گفت مرا سرپرست خزانه های این سرزمین قرار ده زیرا من نگهبان دانایی هستم؛ یک شخص فقط پاسخگوی مردم زمان خودش نیست بلکه در روز قیامت نسبت به آیندگان نیز پاسخگو باید باشد لذا امانت داری یکی از صفات کاندیدا منتخب است.

وی ادامه داد: نکته دوم علیم بودن است بدین معنی که یک کاندیدا باید تخصص کافی را دارا باشد. 
حجت الاسلام والمسلمین کیخا معتقد است که در آیه ۲۶ سوره قصص قرآن کریم آمده است که قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ؛ یکی از آن دو دختر (صفورا) گفت: ای پدر این مرد را (که به شجاعت و امانت آراسته است) به خدمت خود اجیر کن که بهتر کسی که باید به خدمت برگزینی کسی است که توانا و امین باشد. 

وی تصریح کرد: از آیه بالا نیز در میابیم که بهترین شخص برای انتخاب کسی است که قوی و امانت دار باشد؛ یک مسئول خدام ملت است و مسئولیت پذیری جشن ندارد بلکه یک وظیفه ای به گردن شخصی آمده است.

انتهای پیام/ح /ر

نظرات بینندگان