کد خبر: ۱۴۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه‌ها چه می‌نویسند ۷-

رقابت‌های انتخاباتی با حرف‌های اقتصادی/ اصلاح‌طلبان؛ از انتظار برای حکم حکومتی تا انتقاد از شورای نگهبان/ خبرهای خوب از واکسیناسیون

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

«شرق» عکس یک خود را به بررسی سوابق نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات 1400 ؛ البته آن گروهی که از سوی شورای نگهبان دارای صلاحیت نبودند، اختصاص داده و با تیتر «پرونده رد صلاحیتی‌ها» نوشته است: «ردصلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار کم‌سابقه است؛ زیرا از هر دو جناح سیاسی نامزدهای متعددی ردصلاحیت شدند؛ با این تفاوت که از جبهه اصلاحات تمام نامزدهای اصلی از رقابت بازماندند و از اصولگرایان نامزدهای اصلی در میدان باقی ماندند. در مجال پیش‌رو به بررسی سابقه مهم‌ترین نامزدهای ردصلاحیت‌شده پرداخته می‌شود.» در ادامه این گزارش اما چیزی بیشتر از آنچه از نامزدهای مورد اشاره می‌دانیم یا با یک جستجوی ساده اینترنتی خواهیم فهمید، مشاهده نمی‌شود.

این روزنامه اصلاح‌طلب انتخابات دیروز هیات رئیسه مجلس را نیز در گزارشی با تیتر «ابقای قالیباف در 20 دقیقه» پوشش داده است.

شرق 6 خرداد

«آفتاب یزد» امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری در انتخابات پیش‌رو را عکس یک کرده زیرا او دیروز گفته بود که «بهتر از دولت فعلی مذاکرات را به نتیجه خواهیم رساند». این روزنامه اصلاح‌طلب صرفا به بازنشر سخنان قاضی‌زاده هاشمی پرداخته و خبری از تحلیل و غیره نیست. 

آفتاب یزد در مطلب دیگری که تیتر یک شده نیز انتخابات دیروز هیات رئیسه مجلس را مورد توجه قرار داده است و گفتگویی دارد با احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس که از نیروهای وفادار به «محمود احمدی‌نژاد» محسوب می‌شود و در روزهای اخیر با یک نقد تند و حمایت از رئیس دولت نهم و دهم خبر ساز شد. این گفت‌وگود درباره عملکرد مجلس است و علیرضابیگی می‌گوید: «در مجموع مجلس نتوانست به انتظارات آن گونه که ایجاد شده و ایجاد کرده بود پاسخ دهد.» وی می‌افزاید: «مردم از مجلس به عنوان نخستین جایگاه نظارت بر قوه‌ی مجریه و قوه‌ای که باید «در راس تمامی امور» قرار داشته باشد انتظاراتی داشتند که عملا به هیچکدام از آن انتظارات پاسخ مناسبی داده نشد». این نماینده‌ی مجلسین دهم و یازدهم خاطرنشان می‌کند: «مهم‌ترین چالش پیش روی مجلس یازدهم در سال نخست، تلاش عده‌ای از نمایندگان به ویژه برخی از چهره‌های هیئت رئیسه برای رسیدن به پاستور بود که عملاً وقت و انرژیِ بسیاری از مجلسی که بسیاری از اعضای آن تازه کار بودند، گرفت.»

آفتاب یزد 6 خرداد

«آرمان ملی» امروز سیدحسن خمینی را عکس یک کرده تا اظهارات دیروز او در نقد شورای نگهبان را بازتاب دهد. برای تیتر نیز آن بخش از سخنان وی را برگزیده که خطاب به نامزدهای تایید صلاحیت شده گفته بود «جای شما بودم انصراف می‌دادم».

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش متفاوتی نیز دارد که تیتر یک شده است. اقدام جالب این روزنامه آن است که برای نشان دادن موضع انتقادی خود نسبت به عملکرد شورای نگهبان و فرایند احراز صلاحیت‌ها که این روزها مدام از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، نگاهی به گزارش‌ها خود در دو ماه اخیر انداخته است. آرمان ملی با تیتر «آنچه باید می‌شد و نشد ...» محورهای مورد توجه خود مثلا «دفاع از جمهوریت نظام. مشارکت و رای مردم»، «پرهیز دادن شورای نگهبان از رفتار احتمالی جناحی: و «انتقاد از ورود نظامیان در آرایش سیاسی و انتخاباتی کشور» را یادآوری کرده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی از تیترهای کناری نیز با اشاره به اظهارات دیروز روحانی که نامه‌نگاری با رهبری درباره مساله احراز صلاحیت‌ها را تایید کرده بود، از انتظار برای حکم حکومتی نوشته است.

آرمان ملی 6 خرداد

«ایران» همان‌طور که انتظار می‌رفت روحانی را عکس یک کرده است. به خصوص که آقای رئیس جمهور دیروز در جلسه هیات دولت به موضوعات مهمی از جمله انتخابات و مساله ردصلاحیت‌ها و همچنین مذاکرات و توافق با 1+5 و البته بحران برق و اقدامات دولت اشاره کرده بود. این روزنامه دولتی با تیتر «جان انتخابات، رقابت است» سخنان دیروز روحانی را بازتاب داده و نوشته است: «روحانی با بیان اینکه انتخابات نماد آزادی و آگاهی مردم است، تأکید کرد: مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و ملاک هم تشخیص ملت است و انتخابات باید با تشخیص مردم به ثمر بنشیند.»

ایران در صفحه نخست امروز همچنین به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد همزمان با تعطیلات خرداد پرداخته است. این روزنامه انتقادات سیدحسن خمینی به روند احراز صلاحیت‌ها را نیز پررنگ کرده است. انتخابات هیات رئیسه، واکنش بازار به لیست نامزدهای ریاست جمهوری و وضعیت شیوع کرونا در کشور نیز از دیگر موضوعاتی است که «ایران» در صفحه یک امروز خود به آن پرداخته است.

ایران 6 خرداد

«وطن امروز» تیتر زده «به سلامتی ایران». بهانه‌اش نیز آن است که «رکورد تزریق واکسن کرونا در کشور دیروز در حالی شکسته شد که طبق پیش‌بینی‌ها در هفته‌های آینده واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام خواهد شد

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بازخوانی کارنامه یک ساله مجلس در حوزه اقتصاد پرداخته و عنوان «بهارستان اقتصادی» نوشته است: «نمایندگان در ۳ بخش کلی تولید، اصلاح‌ ساختارهای اقتصادی و عدالت اقتصادی قدم برداشتند. انتظار دستاورد از طرح‌های نمایندگان در این مدت شاید دور از ذهن باشد اما قانون مالیات از خانه‌های خالی و پیگیری اجرای قانون اصلاح قانون چک در همین مدت باعث شناسایی بیش از یک میلیون واحد خالی و تعادل نسبی قیمت مسکن و کاهش چک‌های برگشتی شد.  البته فارغ از وظایف قانون‌گذاری، نمایندگان در حوزه نظارت هم خوش درخشیدند. پیگیری گرانی‌های اخیر و احضار مسببان آن به مجلس و چندین کارت زرد به وزرای اقتصادی بخشی از این مسائل بود. همچنین بازوی نظارتی و حقوقی مجلس یعنی دیوان محاسبات در همین بازه زمانی کوتاه در راستای حفظ بیت‌المال اقدام به برخورد با تعدی‌کنندگان به حقوق عامه کرد که اصلی‌ترین اقدامات انجام‌شده آن، بازگشت شرکت کشت و صنعت و نیشکر هفت‌تپه بود. ایضا به خط کردن تمام خاطیان موضوع ارز 4200 تومانی و اصلاح رویه تخصیص آن هم از دیگر اقداماتی بود که توسط بازوی نظارتی مجلس رخ داد.»

وطن امروز 6 خرداد

«کیهان» عکس یک امروز خود را به انتخابات هیات رئیسه مجلس و ابقای قالیباف در سمت ریاست اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز با عنوان «اقتصاد، دغدغه اصلی نامزدهای ریاست جمهوری از حضور در بازار تهران تا وعده رشد بورس» نوشته است: «اظهارات، شعارها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از آن است که مسئله اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم دغدغه اصلی کاندیداها و از ضرورت‌های اصلی اداره کشور است.» در ادامه این گزارش به حضور دیروز رئیسی در نشست اتاق‌های سه‌گانه و فعالان اقتصادی و اظهارات دیروز سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در یک نشست خبری، آنچه محسن رضایی و علیراضا زاکانی در یک شبکه اجتماعی نوشتند، اظهارات توییتری جلیلی و مهرعلیزاده و مصاحبه همتی که همگی حول محور موضوعات اقتصادی است پرداخته شده است.

این روزنامه اصولگرا در مطلب دیگری نیز با اشاره به اظهارات دیروز علیرضا صوفی، غلامحسین کرباسچی و علی‌محمد نمازی از احتمال اجماع اصلاح‌طلبان حول محور همتی نوشته است.

کیهان 6 خرداد

«جوان» امروز تا حدی شبیه کیهان است. این روزنامه اصولگرا توجه نامزدهای انتخاباتی به اقتصاد را بهانه تیتر و عکس یک خود کرده و نوشته است: «نامزدهای ریاست‌جمهوری تبلیغات انتخاباتی خود را با «اقتصاد» شروع کردند. این را باید به فال نیک گرفت. اول آنکه همگی فهمیده‌اند مانورهای احساسی و پوپولیستی روی بحث‌هایی مثل سیاست خارجی یا حضور زنان در ورزشگاه‌ها و دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان یا بحث فضای مجازی حتی اگر طرفدارانی داشته‌ باشد،‌رأی آور نیست و «فربگی صندوق رأی با توجه واقعی به مشکلات واقعی است.» برای همین نامزدهای این دوره اول از همه سراغ اقتصاد و بازار رفتند، آن هم بدون اشاره به حل کردن مشکلات با کدخدا! عبدالناصر همتی با همین کلید واژه اقتصاد گفت:«برای اقتصاد برنامه دارم و مطمئنم که قابل تحقق است و می‌شود مشکلات مردم را حل کرد. می‌شود بسیار سریع اقتصاد کشور را جمع‎وجور کرد.» امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم از بورس گفت:«مشکل بورس را سه روزه می‌شود حل کرد و این موضوع دستور حکومتی و از سوی رئیس‌جمهور می‌خواهد.» در ادامه این گزارش نیز به اظهارات محسن رضایی، جلیلی و همتی درباره مسائل و وضعیت اقتصادی اشاره شده است.

جوان 6 خرداد


نظرات بینندگان