کد خبر: ۱۴۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»:

یکی از راهبردهای عصر ظهور ارتقاء علمی جامعه اسلامی است/ وظیفه من در راه ظهور امام زمان(عج)

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هرهفته روز آدینه منتشر خواهدشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس در گفتگو اختصاصی با «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» به " وظیفه انسان ها در راه ظهور" اشاره کرد و گفت: مهدویت، غیبت، انتظار و ظهور چهار واژه مهم در فرهنگ دینی شیعه به شمار می رود. 

وی افزود: مجموعه ای از اخبار و روایات هم از رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) در مورد آخرین امام شیعیان و موضوعات پیرامون او، از جمله انتظار فرج، بدست ما رسیده است که به تبیین وظایف مسلمین در عصر غیبت و راه های تقویت ارتباط با امام زمان(عج) پرداخته است.

حجت الاسلام و المسلمین حدائق با بیان اینکه برای مسلمین این سؤال ایجاد می شود که محورهای آمادگی برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان(عج) چیست؟ اظهار داشت: به عبارت بهتر، ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا جامعه ی اسلامی گرفتار غیبت حجت خدا شده و چه کنیم تا با پایان یافتن روزگار پرمحنت انتظار، عصر گسترش عدالت در سایه ی امام عصر(عج) آغاز شود؟ اصلاً آمادگی برای ظهور یعنی چه؟ و مردم برای رسیدن به دولت آسمانی حضرت بقیةالله عج چه قدم هایی را باید بردارند؟

قائم مقام بنیاد مهدویت فارس معتقد است که طرح این سؤال در اذهان مردم، اصل موضوع غیبت و انتظار را اثبات می کند؛ چرا که اگر باور به غیبت امام زمان عج نبود، سؤال از ایجاد آمادگی، معنا نداشت.

این کارشناس علوم مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه رسیدن به حکومت واحد جهانی و جامعه منسجم عدالت محور، نیازمند تهیه ی مقدمات و ایجاد آمادگی در آحاد جامعه است؛ اظهار داشت: «غیبت» به عنوان مهم ترین چالش پیش روی شیعیان، دلایلی دارد که در جای خود به آن می پردازیم و روشن است که برای برون رفت از این چالش، باید موانع آن مرتفع شود.

بزرگترین دلیل طولانی شدن غیبت، عدم آمادگی مردم است
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین دلیل طولانی شدن غیبت امام زمان(عج)، عدم آمادگی مردم برای درک محضر امام زمان(عج) است و تا این آمادگی ایجاد نشود، بدون تردید جامعه در آتش غربت غیبت خواهد سوخت.

بنابه گفته حجت الاسلام و المسلمین حدائق، چه بسا بارها ظهور تا آستانه ی تحقق پیش رفته اما عدم آمادگی مردم باعث به تأخیر افتادن آن شده است؛ از جناب سیدبن طاووس نقل شده که فرمود اگر آیه ی «یَمحُوا اللهُ مَا یَشاءُ وَ یُثَبّتُ وَ عِندَهُ اُمُّ الکِتابِ» نبود، من ظهور امام زمان(عج) را درک کرده بودم. درصورت صحت، این بدان معناست که اراده ی محتوم خداوند برای ظهور حضرت حجت به دلیل عدم آمادگی بشر، در لحظه ی آخر تغییر کرده است. 


یکی از راهبردهای عصر ظهور ارتقاء علمی جامعه اسلامی است/ وظیفه من در راه ظهور امام زمان(عج)


قائم مقام بنیاد مهدویت فارس اولین گام برای طلوع صبح فرج، ایجاد آمادگی فردی دانست و افزود: اینکه هر یک از افراد جامعه به وظایف فردی خود در مقابل امام زمان(عج) عمل کنند لذا اگر هر شخصی چنین تصور کند او تنها مانع ظهور حضرت است و در اصلاح خود کوشش کند، گلستانی ایجاد خواهد شد که باغبان را می خواند. این که با یک گل بهار نمی شود به جای خود، درست است اما نباید فراموش کرد که هر گل، به اندازه ی خود عطری دارد که در فضا آکنده می شود. 

برطرف کردن موانع اجتماعی ظهور، گام دوم ایجاد آمادگی 
این کارشناس علوم مذهبی با اشاره به اینکه با شکل گیری آمادگی فردی، جامعه ای با آحاد منتظر به وجود می آید که یک آرمان مشترک دارند؛ تاکید کرد: اکنون نوبت به ایجاد آمادگی اجتماعی می رسد؛ یعنی افرادی که هدف مشترک دارند در کنار یکدیگر باید مسیر رسیدن به آن را هموار کنند؛ لذا برطرف کردن موانع اجتماعی ظهور، گام دوم ایجاد آمادگی است. 

وی در تشریح چگونگی آمادگی ظهور در اجتماع، گفت: آمادگی برای ظهور در بُعد اجتماعی، پدیده ای به نام امر به معروف و نهی ازمنکر را به وجود می آورد که بدان معناست که همه ی افراد جامعه، مراقب یکدیگر هستند تا طراوت اجتماعی انتظار، خدشه دار نشود.


یکی از راهبردهای عصر ظهور ارتقاء علمی جامعه اسلامی است/ وظیفه من در راه ظهور امام زمان(عج)


ارتقاء سطح علمی ارتباطات یا رشد تکنولوژی، گام سوم آمادگی ظهور
به گفته حجت الاسلام والمسلمین حدائق گام سوم برای ایجاد آمادگی، ارتقاء سطح علمی ارتباطات یا رشد تکنولوژی است بدین معنی که مسلمانان باید با پیشرفت در تکنولوژی و گسترش ارتباطات، خود را برای جهش عظیم علمی عصر ظهور آماده کنند؛ چرا که در روایات آمده است که علم شامل 27 حرف است که تا زمان ظهور امام زمان(عج)، بشر فقط دو حرف آن را کشف کرده است.

قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در پایان سخنان خود با اشاره به این که در روایات می گویند در عصر ظهور دو نفر در شرق و غرب عالم، گویی در مجلس واحد با هم صحبت می کنند را می توان در همین شبکه های اجتماعی مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: بنابراین جامعه اسلامی نباید گرفتار غفلت در پیشرفت علمی شود؛ زیرا یکی از راهبردهای عصر ظهور، ارتقاء علمی است.

انتهای پیام/ح/ر


نظرات بینندگان