کد خبر: ۱۴۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
در گفتگو تفصیلی با «شیرازه» مطرح شد:

هنرهای تجسمی بیشترین ضربه را از شیوع کرونا دیده اند/ فقدان فضای مناسب برای اجرای تئاتر روباز در شرایط کرونایی

دو سال است که شیوع بیماری کرونا تعطیلی اصناف، ادارات، مشاغل مختلف را به همراه داشته است که فعالیت های فرهنگی و هنری نیز از این قائده مستثنی نیستند و حتی بیشتر از بقیه فعالیت ها ضربه جدی اقتصادی دیده اند.
به گزارش سرویس فرهنگی و هنری شیرازه، بیش از دو سال است که شیوع بیماری کرونا تعطیلی اصناف، ادارات، مشاغل مختلف را به همراه داشته است که فعالیت های فرهنگی و هنری نیز از این قائده مستثنی نیستند و حتی بیشتر از بقیه فعالیت ها ضربه جدی اقتصادی دیده اند.

شاید دولت تدابیری برای جبران این خسارات داشته، اما به گفته اصحاب هنر هنوز آن طور که باید به این موضوع پرداخته نشده است و برای همان دریافت اندک تسهیلات نیز کفش آهنین برای دویدن در ادارات می خواهد و صبر ایوب!
با وجود اینکه بازگشایی سینما ها با رعایت پروتکل های بهداشتی مانعی ندارد اما شاهد تعطیلی سینما ها هستیم که جای تامل و بررسی دارد.

برای پرداخت صحیح به این مشکلات هنرمندان و اصحاب سینما به گفتگو با بهروز مرامی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پرداختیم.

شیرازه: باتوجه به کمرنگ شدن سینما ها در دوران کرونا، مردم دیگر رغبت حضور در سینما ها را ندارند، لذا آیا سینما ها بازگشایی خواهد شد؟ 
مرامی: بیماری کرونا نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا بر همه جنبه های زندگی مردم تاثیر گذاشته است و موجب تعطیلی و یا رکود کاری شده است. سالن های سینماها هم یکی از آنها می باشند. 
براساس مصوبه فروردین ماه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، سالن های سینما و سالن های نمایش از گروه شغلی سه به دو منتقل شدند و فعالیت این سالن ها در شرایط رنگ بندی نارنجی با رعایت پروتکل ها مجاز است، اما طبیعی هم هست که مردم فعلا برای رفتن به سینماها و اجراهای نمایشی – همانند بسیاری از فعالیت های زندگی خودشان-  تمایل کمتری نشان دهند که اینهم یادمان باشد که سرانه تماشاگران سینما در ایران در شرایط عادی هم پایین است. 

هنرهای تجسمی بیشترین ضربه را از شیوع کرونا دیده اند/ فقدان فضای مناسب برای اجرای تئاتر روباز در شرایط کرونایی/ صاحبان سینما میل به بازگشایی ندارند

شیرازه: اداره کل ارشاد چه طرح های برای حل ایجاد رغبت و شور در مردم برای حضور در سینما ها دارد؟ 
مرامی: صرف مجاز بودن بودن فعالیت سینماها براساس مصوبه ستاد ملی و بازگشایی این فضاها یک بحث بوده و گردش کاری و مقرون به صرفه بودن فعالیت آنها برای مالکان سالنها یک مبحث دیگر است.
بازگشایی سینماها و فعالیت آنها تابع متغیرها و شرایطی است که در صورت تحقق و حضور آنها می توان به تداوم فعالیت امیدوار بود؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری لازم برای بازگشایی سالن های سینما را انجام داده اما بازگشایی سینماها نیاز به در اختیار گذاشتن فیلم از سوی صاحبان فیلم دارد. 
اینکه صاحبان برخی فیلمهایی که انتظار پرفروش بودن آنها در گیشه می رفت، در حال حاضر تمایل کمتری به در اختیار گذاشتن فیلم های خود در این شرایط دارند خود مساله تعیین کننده ای است. 
البته این رویکرد تنها به کشور ما اختصاص ندارد بلکه در کشوری مثل آمریکا هم صاحبان فیلم های پرهزینه از بیم شکست خوردن فیلم در گیشه، فیلم های خودشان را در اختیار سینماها قرار نمی دهند. 
اگر قرار است مردم به سینما بروند، باید فیلم های خوبی هم برای نمایش روی پرده سینما وجود داشته باشد؛ جنبه دیگر اطمینان خاطر تماشاگران از رعایت پروتکل ها است که بخشی از آن مثل ماسک و رعایت بهداشت فردی بر عهده خود تماشاگران بوده و بخش دیگر آن که مربوط به رعایت پروتکل های سالن های سینما مثل رعایت فاصله گذاری و ضدعفونی نمودن سالن بر عهده مدیران سینما است که خوشبختانه مردم و مدیران سینما موارد را رعایت می کنند. 
 اما اگر به بخش اقتصادی مساله بازگردیم می بینیم که از یک سو، سالن های سینما با یک سوم ظرفیت خود فعالیت کنند و از سوی دیگر تهیه و تامین موارد ضد عفونی کننده برای صاحبان سالن های نمایش هزینه اضافه ای ایجاد می کند و این در حالیست که سایر هزینه ها همانند هزینه های حامل های انرژی، دستمزد کارکنان و استهلاک وسایل و تجهیزات از 30 تا 200 درصد افزایش داشته است. 
وقتی سینما دار می بیند فیلم مناسبی برای اکران نیست، ضدعفونی باید انجام دهد و با ظرفیت اندک فعالیت کند با اجبار سینما را تعطیل می کند تا جلو ضرر بیشتر گرفته شود.
در این بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خود را برای جلب موافقت صاحبان فیلم برای در اختیار گذاشتن فیلم های خود انجام داده است.
موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را در انتقال سالن های سینما از گروه 3 به گروه 2 انجام داده که در کنار آن بعضا یارانه هایی را (ولو اندک) به سالن های سینما ارایه نموده است.  

شیرازه: در تهران طرحی آغاز شده که در برگزاری برنامه تئاتر با ظرفیت مشخص، بقیه هزینه صندلی را خود ارشاد تقبل می کند.  
آیا این طرح در فارس اجرا شده؟ و اکنون تئاتر ها برگزار می شود؟ 
مرامی: این موضوع شامل همه استان‌های کشور می شود اما لازمه آن وجود اجراهای نمایشی است؛ یعنی باید نمایش اجرا شود و سپس گزارش را به مرکز هنرهای نمایشی ارسال نماییم تا آنها نیز به نوبه خود نسبت به واریز مابه التفاوت آن بخشی از ظرفیت صندلی هایی که به واسطه رعایت پروتکل ها به فروش نرفته اند، اقدام نمایند.
تاکنون فقط یک نفر برای اخذ مجوز اجرای تاتر مراجعه کرده که در حال پیگیری هستیم.

هنرهای تجسمی بیشترین ضربه را از شیوع کرونا دیده اند/ فقدان فضای مناسب برای اجرای تئاتر روباز در شرایط کرونایی/ صاحبان سینما میل به بازگشایی ندارند

شیرازه: باتوجه به نزدیک شدن به تابستان و خنکی هوا در بعدظهر، طرح شما برای راه اندازی کنسرت های موسیقی برای حمایت از هنرمندان در فضای باز چیست؟ 
اجراهای زنده موسیقی یک مقوله ای هستند که تا بدین لحظه برای آنها تصمیم جدیدی گرفته نشده است؛ ولی آنچه که در پاسخ به پرسش شما می توانم بگویم این است که باید محل و فضایی روباز با حداقل گنجایش 1000 صندلی با رعایت فاصله گذاری را وجود داشته باشد. 
متاسفانه چنین فضایی وجود ندارد؛ شاید به مواردی همچون وجود تجربه های سالهای گذشته که در آن کنسرت های موسیقی در باغ عفیف آباد و یا ورزشگاه ها اجرا می شد اشاره کنید که باید عرض کنم استفاده از این فضاها براساس مقررات با محدودیت و بعضا با ممنوعیت مواجه است.  
البته موارد دیگری مثل هزینه گروه، هزینه رفت و برگشت و اقامت  و موارد دیگر، موجب بالا رفتن قیمت بلیت می شود که به نوبه خود می تواند مانعی در برابر مجریان کنسرت ها از سوی دیگر استقبال مردم از اجراهای موسیقی شود.  

شیرازه: هنرمندان نمی توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و تسهیلات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نیز جوابگوی معیشت هنرمندان، آموزشگاه داران و ... نیست؛ راهکار شما برای این موضوع چیست؟ 
مرامی: قبل از اینکه اشاره به کمک های انجام شده کنم باید بگویم بخشی از پاسخ در پرسش خودتان مستتر است و آن یعنی بهره مندی از بیمه بیکاری می باشد که باید شخص و یا کارفرمایی خودش و یا کارکنان زیر مجموعه خود را ابتدا بیمه کرده باشد تا بتوانند مشمول بیمه بیکاری شوند.
درصدی از مدیران بخش های فرهنگ وهنر (بدون اشاره به رقم درصد آن) تحت پوشش بیمه صندوق اعتباری هنرمندان هستند و بعضا نسبت به بیمه نمودن کارکنان خود اقدام نکرده بودند که همین مساله باعث می شود بسیاری از آنها مشمول بیمه بیکاری نشوند چون اساسا بیمه نبوده اند. سامانه تحفه اساسا ارتباطی به بیمه بیکاری ندارد. 
سامانه تحفه صرفا سامانه ای است که به فعالان فرهنگ وهنر این امکان را می دهد از تسهیلات کم بهره استفاده کنند. 
این را نیز نباید فراموش کنیم که آن بخشی از هنرمندان (از جمله فعالان قرآنی و اهالی رسانه) که تحت پوشش بیمه صندوق اعتباری هنر قرار دارند، نیمی از حق بیمه ماهیانه خود را خودشان پرداخت می کنند و نیمی دیگر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود. 

شیرازه: طبق گفته ها، پروسه سنتی بروکراسی در اداره ارشاد برای دریافت وام و تسهیلات توسط هنرمندان زیاد است، راهکار سرعت بخشیدن به این موضوع چه می تواند باشد؟ 
مرامی: در اینکه فرایند اداری در کشور ما باوجود همه اقدام هایی که در رابطه با تسهیل و آسان سازی فرایندهای اداری انجام شده که در جای خود بسیار هم  کارهای خوبی هستند، اما همچنان ناکافی است شکی ندارم و این شامل همه دستگاه ها و نهادهای اداری است.
آنچه در مورد سامانه تحفه به فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می شود این است که آسانترین بخش در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود؛ یعنی بررسی اولیه طرح ها و درخواست ها است. 
این طرح ها اگر نواقصی نداشتند به بانک ارجاع داده می شود؛ اما آنچه که باعث کند شدن این فرایند می شود به دو مساله بازمی گردد، یکی عدم تکمیل و بارگذاری صحیح موارد خواسته شده از سوی متقاضیان بوده و دیگری شرایط پرداخت تسهیلات بانکی است.
همانطور که می دانید تسهیلات و یا همان وام ها مستقیما از سوی فرهنگ و ارشاداسلامی پرداخت نمی شود و شیوه کار به این صورت هست که متقاضیانی که مدارک آنها تکیمل است را باید به بانک عامل معرفی نماییم. 
بانک عامل نیز برای تضمین بازگشت وام های پرداختی اسناد و مدارکی را مطالبه می کند که تامین آنها برای متقاضیان مشکل و یا امکان پذیر نیست.
 در مورد منفی و یا مثبت این مساله قضاوتی نمی کنم چون بانک برای پرداخت تسهیلات مستنداتی برای تضمین بازگشت سرمایه خود مطالبه می کند که به دلیل عدم امکان تامین آنها، پرداخت تسهیلات با مانع مواجه می شود. 

شیرازه: در هنر های تجسمی و موسیقی چه حمایتی از اوایل شیوع بیماری کرونا برای هنرمندان این بخش انجام شده است؟
مرامی: شاید بتوان گفت رشته هنرهای تجسمی و فعالان این حوزه بیشترین ضرر و زیان را دیده اند. چه در بخش آموزش و آموزشگاه های تجسمی و چه در بخش ارایه و عرضه  آثار که از فعالیت های نگارخانه ها است.
فعالیت هایی در فضای مجازی انجام می شود که بخشی از جایگاه خالی آموزشگاه ها و نگارخانه ها را مرتفع می کند، اما خیلی از کارها را نمی توان از طریق فضای مجازی دنبال نمود. 
در بحث آموزشگاه های موسیقی خوشبختانه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با فعالیت کلاس های انفرادی در شهرهایی که از نظر شیوع بیماری کرونا نارنجی هستند، مشروط به رعایت شیوه نامه های بهداشتی موافقت نموده است.
حق بیمه سه ماهه نخست سالهای 99 و 1400 هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر، تقریبا بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده است.
به هزار و ششصد نفر از هنرمندان، فعالان فرهنگی، قرآنی و رسانه ای استان فارسی هنرکارت با موجودی یک و نیم میلیون تومان پرداخت شود که تا این لحظه به 600 نفر تعلق گرفته است. 
میزان ضرر و زیان در قشر هنرمندان بسیار بالا می باشد و از سوی دیگر قصد براین نیست که بگوییم تمام وظیفه در برابر هنرمندان انجام داده شده است، لذا باید هنوز به مسئله هنرمندان پرداخته شود.

انتهای پیام/ح



نظرات بینندگان