کد خبر: ۱۴۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
کارشناس مسائل ایران در نشست مجازی:

ایجاد تنوع در بین داوطلبان انتخابات وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی است

شعبانعلی رمضانیان گفت: وظیفه شورای نگهبان ایجاد تنوع در انتخابات نیست و کسانی دیگر که امروزه خود را دغدغه مند می دانند، باید افراد موجه تری را به ثبت نام در انتخابات می فرستادند چرااینکه قانونی برای منع ثبت نام وجود نداشت لذا اگر در خصوص تنوع نامزد های احراز صلاحیت شده قصوری شکل گرفته از جریانات فکری است که گزینه های سالم ارائه ندادند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، شعبانعلی رمضانیان کارشناس مسائل ایران و معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج مستضعفین در نشستی مجازی که به همت نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی فارس با موضوع بازیگران سیاسی انتخابات برگزار شده بود، با اشاره به اینکه نظام لیبرال سرمایه داری رو به افول بوده و نشانه های آن عیان گردیده است، گفت: امروز برای کسانی که در مقابل حقیقت، حساسیت و مقاومت دارند جز پذیرش افول نظام لیبرالی راهی نمانده است.

وی افزود: در چنین احوالی کشورهای غربی برای بقا دست و پا می زنند تا افول خودشان را به عقب اندازند تا به صحنه برگردند لذا تمرکز اصلی خودشان را بر کانونی گذاشته اند که بیشترین چالش را برای آن ها دارد که این کانون اسلام و انقلاب اسلامی در مرکزیت ایران است.

رمضانیان با بیان اینکه اگر امروز یمن، عراق، افغانستان و... را در جنگ می بینید به دلیل این است که غربی ها سعی دارند خودشان را به هسته مرکزی نزدیک کنند، اظهار داشت: اگر این دیدگاه داشته باشیم اتفاقات داخل کشور را به گونه‌ای دیگر نگاه می کنیم لذا باید به انتخابات ۱۴۰۰ نیز همین گونه نگاه کرد.

این کارشناس امور ایران لازمه ورود به عرصه انتخابات را شناخت بازیگران این میدان دانست و بیان کرد: رقابت در این انتخابات باید به نگاه دیگر دید و با آن چیزی که در یک کشور مستقل و منفعل می بینیم، متفاوت می شود لذا ما در آستانه انتخاباتی قرار داریم که بسیار سرنوشت ساز است.

وی تصریح کرد: وقتی که صحبت از لیبرال سرمایه می‌کنیم باید دید که کدام جریان سیاسی در عرصه بین الملل پشت این ماجرا است؛ در نبرد اخیر فلسطین با رژیم صهیونیستی باید دید که در پشت صحنه چه کسی قرار دارد، در این اوضاع می‌بینید که جمهوری اسلامی بدون هیچ گونه تردیدی اعلام می‌کند که پشت این جریانات است و تا نتیجه مطلوب از پای نمی نشیند.

رمضانیان با بیان اینکه روی کارآمدن فردی که حامی جریان مقاومت باشد و یا نباشد بسیار حائز اهمیت است، گفت: قطعا برای کسانی که در چرخه انتخابات حضور دارند و تاثیر می گیرند اهمیت دارد و با این دید می توان به کنش‌گران این انتخابات پرداخت.

این کارشناس مسائل سیاسی اعلام نظر برخی از جریانات در درون کشور در خصوص لغو انتخابات را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: کسانی که سخنان آن ها در راستای تضعیف انتخابات است در پازل معنا دارد؛ بهانه های مختلف شکل میگیرد تا افرادی از فیلتر شورای نگهبان عبور داده شوند تا اهداف و به نوعی اتفاقاتی که آرزو دارند رقم بخورند لذا این قشر هم در انتخابات و مسائل کشور معنا پیدا می کند.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج مستضعفین باتاکید بر این موضوع که بخشی از کنش‌گران و بازیگران این صحنه خارج از مرزها قرار میگیرند، خاطرنشان کرد: بخشی از کسانی که در انتخابات تاثیرگذارند در بیرون مرزها نگران این هستند که جریان مقاومت تقویت شود لذا سعی میکنند تا خواسته خودشان را در انتخابات محقق کنند.

وی گروه های سیاسی را یکی از بازیگران عرصه انتخابات اعلام کرد و گفت: ولی کنش واحد از آن ها دیده نمی شود؛ دو نوع رفتار در بین گروه های سیاسی مشاهده می شود و خط فکری موافق و مخالف جبهه مقاومت در این گروه ها وجود دارد.

رمضانیان اضافه کرد: بخشی از دولت در انتخابات نقش آفرینی می کند لذا نباید به گرانی های اخیر ساده نگاه کرد، از قطعی برقی که به یک باره در کشور راه اندازی می شود نباید ساده عبور کرد؛ جریانی در درون دولت می خواهد کاری کند که مردم را به عصبانیت وادارد و از این حدی که از مسائل رنج ببرند، بالاتر ببرد تا در انتخابات تاثیر بگیرد. 

به گفته این کارشناس امور ایران، مردم یکی از بازیگران انتخابات هستند که برخی ها با گله مندی حاضر به شرکت در انتخابات نیستند و عده ای دیگر گله مندی خود را ابراز می کنند اما در پای صندوق های رای حاضر می شوند لذا به دلیل وضعیت کنونی کمتر آدمی که بدون گله مندی پا به عرصه انتخابات بگذارد.


با نگاه عمیق تر باید به مقوله انتخابات نگاه کرد/ ایجاد تنوع در بین داوطلبان انتخابات وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی است


وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی ایجاد تنوع در بین داوطلبان انتخابات است

وی اضافه کرد: برای رقابت سیاسی کسانی که این روزها مورد اتهام هستند، کم رونقی فضای رقابت و سردی تنور انتخابات کار آن ها است؛ این روزها در فضای رسانه ای و فضای مجازی به شورای نگهبان خیلی هجمه می شود.

این کارشناس امور ایران هجمه ها علیه شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برخی از افراد و جریانات اذعان دارند که "شورای نگهبان باعث شده که خیلی از افراد سرشناس کنار زده شوند" در صورتی که این تفکر اشتباه است و با طرح اینگونه مسائل می خواهد تا اساس نظارت را زیر سوال ببرند.

رمضانیان، طرح شبهه هجمه و هجمه علیه شورای نگهبان را به این دلیل دانست که در افکار عمومی اینگونه القا شود تا چنین فیلتری به نفع جامعه نیست و اگر برداشته شود به معنی واقعی دموکراسی رخ خواهد داد.

وی در جواب برخی از جریانات سیاسی گفت: اساس مشارکت برای ما هدف است و بالا رفتن میزان مشارکت مطلوب خواهد بود اما باید توجه داشت که وظیفه شورای نگهبان ایجاد تنوع در انتخابات نیست و کسانی دیگر که امروزه خود را دغدغه مند می دانند، باید افراد موجه تری را به ثبت نام در انتخابات می فرستادند چرااینکه قانونی برای منع ثبت نام وجود نداشت.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که مهندسی انتخابات برای مشارکت بالا وظیفه احزاب و اشخاص سیاسی است تا افرادی را از فضای نخبگانی جامعه وارد کنند تا بتوانند از فیلتر عبور کنند، خاطرنشان کرد: نباید انتظارات بی ربط از شورای نگهبان داشت.

وی با تاکید براینکه شورای نگهبان نمی تواند از اصول بگذرد و طبق قانون عمل می کند، خاطرنشان کرد: عدم احراز صلاحیت افراد دلایل مختلفی دارد که باید بیشتر در عملکرد آن ها نگاه کرد؛ اکنون زاویه هجمه علیه شورای نگهبان تغییر کرده و عدم زمینه سازی برای حضور مردم در انتخابات را به شورای نگهبان نسبت می دهند در صورتی که این حرف باید متوجه احزاب و گروه های سیاسی باشد.

رمضانیان بر دفاع از عملکرد شورای نگهبان تاکید کرد و بیان داشت: کسانی که امروز میدان دار شکل دهی افکار و کار فرهنگی هستند باید وظیفه خود را انجام دهند تا شک و تردید را از بین ببرند؛ اگر در خصوص تنوع نامزدهای احراز صلاحیت شده قصوری شکل گرفته از جریانات فکری است که گزینه های سالم ارائه ندادند.

بخشی از عدم مشارکت مردم عملکرد بد دولت مردان در ۸ سال اخیر است

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه برخی از افراد در تلاشند که افکار به سمتی هدایت شود تا از بین کاندیداها فرد ضعیف تر و همسو با عقایدشان پیروز شود، گفت: مطالبات باید به این سمت پیش رود که بخش از عدم مشارکت امروز مردم در انتخابات، عملکرد دولت مردان در این ۸ سال است چرا اینکه تردید در مردم به دلیل اوضاع اقتصادی امروز بوده و آن میزان از جمعیتی که با نگاه سیاسی حاضر به حضور در انتخابات نیست بسیار محدود است لذا باید مسائل به درستی تبیین شود.

بنابه عقیده رمضانیان، انتخاباتی که روبرو هستیم بسیار حائز اهمیت است و اگر کوتاهی شکل گیرد می تواند از اثر انتخابات بکاهد؛ بین گزینه ها نوع انتخاب خیلی مهم است و جامعه باید بصیرت و دقت کافی را داشته باشد تا پرشور شرکت کند و آگاهانه نفری را انتخاب کند که در شرایط امروز بتواند با کارآمدی و تخصص، خوب عمل کند.

با ناامیدی باید مقابله شود

وی مهم ترین کار فعالان فرهنگی و نخبگان را امید آفرینی دانست و اظهار کرد: اگر امید را در جامعه بالا ببریم و اگر مردم امیدوار به تاثیر انتخابات در سرنوشت باشد، هم نشاط و رونق در جامعه رقم خواهد خورد و مشارکت بالا می رود چرا اینکه آدم امیدوار انتخاب خوبی هم خواهد داشت و باید با اقدامات ناامید کننده مقابله شکل گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: اولویت مسئله امروز انتخابات است و شرایط امروزه به مراتب وسیع تر می باشد لذا جریانات سیاسی، اقشار مختلف، نخبگان با یک چنین نگاهی به این صحنه بیایند.

انتهای پیام/ح/ر

نظرات بینندگان