کد خبر: ۱۴۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

خارمریم گیاهی با ارزش درمانی و درآمدزا در منطقه لارستان

گل گوهر یا خارمریم، گیاهی خودرو با گل‌های مایل به بنفش است که در اوایل فصل بهار در پهنه‌های کوهستانی و کوهپایه‌ای لارستان و جنوب فارس یافت می‌شود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، گیاه خار مریم که در مناطق جنوب فارس و  لارستان به نام گل گوهر شناخته می شود در فصل بهار  به صورت خودرو در دشت ها و نواحی گرمسیری روییده و رشد می‌کند.


گل گوهر، پر از خارهای ریز و درشت و ظاهری خشن است که بر خلاف  شکل ظاهری از خواص دارویی و طبیعی بالایی برخوردار است.

گیاه خار مریم یا گل گوهر که پس از طی مراحل پاکسازی  طولانی خارها و تیغه های بنفش رنگ موجود در اطراف آن، می‌توان مغز درون گیاه که به رنگ سبز روشن و دارای طبع گرم و خوش‌طعم است را به صورت خام استفاده کرد.

مهم ترین فواید سلامتی خارمریم، توانایی آن برای رفع مسمومیت کبد و درمان کبد چرب، سرعت ترمیم اندام، کاهش پیشرفت انواع سرطان ها، درمان عفونت های قارچی است که از بدن در برابر اثرات جانبی دارو محافظت  کرده که شروع بیماری آلزایمر و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و علایم دیابت را مدیریت می کند.

عالیه‌ سادات رفعت‌ حقیقی کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان، گفت: این گیاه به صورت خودرو در نواحی صخره ای، سنگلاخی و خشک، مزارع، کنار جاده‌ها و اراضی بایر به خوبی رشد می‌کند.

وی ، با اشاره به اینکه در فصول مناسب در بسیاری از نقاط لارستان گیاه گل گوهر به صورت خودرو دیده می شود، بیان کرد: از آن جایی که گل گوهر گیاهی مقاوم به خشکی است و به صورت دیم در بسیاری از مناطق لارستان و جنوب فارس رویش دارد، می‌توان آن را جزء گیاهان کم آب‌بر محسوب کرد، هرچند مشخص کردن میزان آب مصرفی به شرایط خاک مزرعه مورد نظر بستگی دارد اما طبق تجربه، آبیاری ماریتیغال(گل گوهر) به شیوه نواری در حدود یک سوم زراعت گندم در شرایط مشابه آب مصرف می‌کند.

رفعت حقیقی، تصریح کرد: بهترین زمان کاشت این گیاه در اقلیم جنوب پاییز و در اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد که تمام بوته‌ها، دانه‌ها را تولید کرده و خشک شده‌اند، زمان برداشت است.

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان، ادامه داد: دقت در تاریخ برداشت این گیاه بسیار حائز اهمیت است و تاخیر در برداشت سبب پراکنده شدن دانه‌ها به واسطه داشتن پاپوس توسط باد می شود که انتقال و جوانه‌زنی این بذر در سایر مزارع به عنوان علف هرز محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تکثیر گیاه گل گوهر به طور مستقیم از طریق بذر و به طور غیرمستقیم از طریق نشاء به راحتی امکان‌پذیر است، افزود: این گیاه دارویی به صورت پراکنده در بسیاری از نقاط لارستان مانند تنگ خور، شهرک صنعتی خور، تنگ اسد، تنگ سایه، و شرفویه  می‌روید.

رفعت حقیقی در خصوص کلاس‌های آموزشی از سوی جهاد کشاورزی برای علاقمندان به ورود به پرورش گیاه گل گوهر، اضافه کرد: تاکنون کلاس‌های آموزشی پرورش گیاهان دارویی سازگار با اقلیم جنوب در قالب کارگاه دوره‌های مهارتی و آموزش انفرادی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، بهره برداران و بانوان و سایر علاقه مندان برگزار شده است که در صورت وجود متقاضی دوره‌های جدید نیز برگزار می‌شود.

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان، اظهار کرد: فایل صوتی معرفی گیاهان دارویی به صورت هفتگی از سایت رادیو طبیعت منتشر می شود که علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره مصارف گیاه دارویی گل گوهریا گل خار مریم، گفت: در برخی از مناطق جهان و ایران ، بخش‌های های جوان گل و  قسمت داخلی ساقه‌های سبز آن را مصرف می‌کنند و از برگ آن در تهیه سالاد استفاده می‌شود اما کاشت آن به عنوان یک گیاه دارویی به منظور استخراج مواد مؤثره از دانه حائز اهمیت است.

رفعت‌ حقیقی با اشاره به اینکه ماده فلاونوئیدی سیلیمارین موجود در بذر این گیاه دارای اثرات درمانی است و بیشترین کاربرد و اثرات عصاره ماریتیغال در درمان بیماریهای طحا ل، کبد و سنگ مثانه کاربرد دارد، بیان کرد: نیاز غذایی و آبی این گیاه نسبت به دیگر گیاهان زراعی کم بوده و با بارندگی اندک چرخه زندگی خود را به پایان می‌رساند، بنابراین می توان این گیاه را برای کشت دیم پیشنهاد داد.

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان، تصریح کرد: این گیاه به واسطه داشتن گل‌های جذاب یکی از گیاهان مهم تامین کننده دانه گرده برای زنبورعسل است.

وی ادامه داد: برداشت بی‌رویه گل گوهر در منطقه لارستان که اغلب به شکل خام‌خوری از مغز آن استفاده می‌شود یا از آن برای تهیه تُرشی و همچنین عرق گیاهی بهره گرفته می‌شود و از طرفی خشکسالی‌های پی‌درپی منجر به انقراض تدریجی این گیاه دارویی ارزشمند شده است.

افراد علاقه مند می‌توانند با توجه به فراهم بودن شرایط اقلیمی مناسب رشد گیاه گل گوهر در منطقه لارستان، نسبت به کاشت این گیاه اقدام و با تبدیل و فرآوری آن، نسبت به درآمدزایی و کارآفرینی اقدام کنند و از سویی با این اقدام، جلوی انقراض گل گوهر را بگیرند.

 با توجه به خاصیت ضد کبد چرب گل گوهر، امروز از این گیاه داروهای گیاهی سنتی و صنعتی  تهیه می‌شود.

انتهای پیام/ع/ر
برچسب ها: لارستان ، شیرازه ، گل گوهر
نظرات بینندگان