کد خبر: ۱۴۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس:

تقوا در فعالیت های سیاسی رعایت شود/ نصرت الهی با حضور در صحنه محقق می‌شود

حجت الاسلام عباس زاده گفت: در فعالیت سیاسی هم باید تقوا را رعایت کنیم و اگر این تقوا ظهور و نمود پیدا کند، جلوی بروز تخلفات را می‌گیرد بنابراین نیاز داریم که تقوای سیاسی را هم یادآوری و هم نهادینه کنیم و برای این کار هم باید از خودمان شروع کنیم.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عباس‌زاده رئیس هيئت نظارت و بازرسی انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوری استان فارس امروز در سومين همايش منطقه‌ای هيئت‌های نظارت شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه شمال فارس، گفت: خداوند برای اداره این عالم قوانینی وضع کرده است و در لسان دین از این قوانین تحت عنوان سنت یاد می‌شود که همان سنت‌های خدا برای اداره این عالم هستند.

وی افزود: اهل تفسیر اقسامی از سنت‌های الهی را بیان می‌کنند و طبق آنچه که خداوند در قرآن کریم فرموده است، برای اداره عالم قوانینی برای جوامع غیردینی و دینی وضع شده است.

این مقام مسئول با توجه به اينكه، یکی از سنت‌هایی که خداوند برای جوامع دینی وضع کرده، سنت هدایت و یا هدایت پاداشی است، گفت: از این سنت به عنوان سنت رشد هم یاد می‌شود و طبق آن اگر جامعه دینی پای حرف خدا بایستد و به تکلیف الهی عمل کند، خداوند هم برکتش را در این جامعه قرار می‌دهد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با اشاره به آيه ۲۰ سوره شوری را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان: خداوند در قرآن کریم تأکید می‌فرماید که هرچه در دنیا بکاریم در آخرت آن را درو خواهیم کرد اما به نیکی‌ها برکت می‌دهد و چندین برابر مزد آن را در آخرت اعطا می‌کند و این همان سنت رشد است.

حجت الاسلام والمسلمین عباس زاده با یادآوری اینکه آیات متعددی درباره سنت رشد در قرآن کریم وجود دارد، گفت: یکی از صحنه‌هایی که انقلاب اسلامی به عنوان مصداقی برای رشد تعریف کرده، انتخابات است كه برای آن باید به نیت خود توجه داشته باشیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با تأکید بر اینکه هم برای رأی دادن هم فعالیت در عرصه انتخابات اعم از صحنه نظارت یا اجرا باید نیت خود را الهی و قربةالی الله کنیم، اضافه کرد: اگر چنین کنیم قطعاً هم رأی هم فعالیت ما نتیجه پربرکتی خواهد داشت و این وعده الهی است.

نیت در امر نظارت باید الهی باشد
وی همچنین بر لزوم پرهیز از نظارت های سوگیرانه و غیرخدایی تأکید کرد و گفت: باید دقت کنیم تا در امر نظارت، نیت خود را الهی کرده و به دنبال منافع دنیوی نباشیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس اظهار کرد: وقتی نظام به یک مجموعه تلقی شد، تمام افراد در آن نقش دارند و قطعاً رأی افراد نیز برای این جامعه مهم است اما نیت کاری که انجام می‌دهیم بسیار مهم می باشد و اگر برداشت اخروی داشته باشیم، مشمول سنت الهی یعنی برکت مضاعف خداوند خواهیم شد.

حجت الاسلام عباس زاده تشریح کرد: خداوند در جامعه اسلامی برای افراد نقش تعریف کرده است تا یاری و نصرت و برکت خود را مشمول این جامعه کند و این مسیر هم محقق نمی‌شود مگر اینکه در صحنه‌های مختلف حضور داشته باشیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بدون توجه به نقش‌آفرینی مردم در جامعه برخی از خواسته های خداوند برای جامعه اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: نظام دینی نمی‌تواند نسبت به حضور و مشارکت مردم بی تفاوت باشد لذا انتخابات عرصه مهمی برای جوامع دینی است تا  در صورت موفقيت در اين آزمون نصرت و عنایت خداوند شامل جامعه شود.


شبکه نظارت نقطه عطفی برای تحقق اهداف الهی است
عباس‌زاده با بیان اینکه در انتخابات افراد مختلف نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند اما مهم نیت انسان است که با چه نیتی ورود کرده است، گفت: شبکه نظارت می‌تواند نقطه عطفی برای تحقق اهداف الهی در جامعه باشد.

وی با تصریح اینکه الگوی تمام اعضای شبکه نظارت بر انتخابات باید اجرای دستورات الهی و اخلاص در نیت و عمل باشد، خاطرنشان مرد: اگر چنین شد قطعاً رأی و انتخابات ما هم نتیجه خوبی خواهد داشت و خداوند برکت خود را شامل حال جامعه می‌کند.

بنابه گفته رئیس هيئت نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس، معمولاً قانون از تخلف یک پله عقب‌تر است یعنی وقتي تقلب و تخلف شکل می‌گیرد، برای مقابله با آن قانون وضع می‌شود و این مسئله در نظام حقوقی همه عالم فراگیر است.

حجت الاسلام عباس زاده ابعاد نظارت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اگر بخواهیم بگوییم نظارت تنها نظارت برونی باشد نمی‌توانیم تضمین صد درصدی برای صحت آن بدهیم اما اگر نظارت، همان نظارتی باشد که خداوند از ما خواسته است و ایمان رنگ نبازد و تقوای الهی را پیشه کنیم، قطعاً نظارت هم به آن غایت خود خواهد رسید.

وی، انتخابات آرمانی را انتخاباتی توصیف کرد که در آن تمام افراد اعم از کاندیدا، رأی‌دهنده، دست‌اندرکاران انتخابات و غیره همگی به دنبال اجرای دستورات خداوند باشند و اظهار داشت: برای تحقق این مسئله نظام اسلامی یک گام فراتر از نظام‌های حقوقی مسیری را تعریف می‌کند و آن توجه به تقواست.

تقوا در فعالیت های سیاسی رعایت شود
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با طرح این سئوال که چرا امام جمعه باید حتماً در خطبه اول و دوم توجه به تقوا داشته باشد، به خصوص اینکه خطبه دوم نماز جمعه یک خطبه سیاسی است، گفت: تقوای خطبه دوم غیر از تقوای خطبه اول است و آن یک تقوای سیاسی است یعنی در فعالیت سیاسی هم باید تقوا را رعایت کنیم و اگر این تقوا ظهور و نمود پیدا کند، جلوی بروز تخلفات را می‌گیرد بنابراین نیاز داریم که تقوای سیاسی را هم یادآوری و هم نهادینه کنیم و برای این کار هم باید از خودمان شروع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده در بخش پایانی سخنان خود از اعضای هیئت نظارت استان خواست تا قوانین و آیین‌نامه‌های انتخابات را به خوبی مطالعه کرده و آن را دقیقاً اجرایی کنند و گفت: طبق قوانین هیچ کدام از اعضای هیئت نظارت حق تبلیغ له یا علیه کاندیدا را ندارند و تخلف از این قانون هم جرم محسوب می‌شود.

گفتنی است این همایش با حضور نماینده‌های دفتر نظارت و بازرسی شهرستان‌های آباده، اقليد، خرم بيد، سرچهان، بوانات، پاسارگاد و ارسنجان برگزار شد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان