کد خبر: ۱۴۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
امام جمعه شیراز تاکید کرد:

سومین حرم اهل بیت(ع) و مناطق تاریخی شیراز مورد توجه قرار گیرد

آیت الله دژکام در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه شیراز و استان فارس در مسائل فرهنگی و گردشگری دارای ویژگی های خاصی است، خواستار توجه بیشتر به این بخش از ظرفیت‌های فارس و به ویژه حرم مطهر حضرت احمدابن موسی(ع) شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در دیدار مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: شیراز و استان فارس در مسائل فرهنگی و گردشگری دارای ویژگی های خاصی است، خواستار توجه بیشتر به این بخش از ظرفیت‌های فارس و به ویژه حرم مطهر حضرت احمدابن موسی(ع) شد.

وی افزود: حرم مطهر شاهچراغ(ع) یکی از پربازدیدترین و گردشگر پذیرترین مناطق کشور است لذا باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

تولیت آستان حضرت شاهچراغ(ع) با اشاره به مراکز فرهنگی در اطراف حرم، اظهار داشت: ما در جوار این حرم، حسینیه نجفی ها و حسینیه کربلایی ها را داریم که به صورت مستمر از کشور عراق زائرانی به این مکان می آیند و بحرینی هایی که آنها نیز در اینجا حسینیه دارند.

آیت الله دژکام این تعداد گردشگر داخلی و خارجی با این تنوع از گردشگر مذهبی تا گردشگر تاریخی به شیراز می آیند و علیرغم تفاوت های دینی و مذهبی، این اماکن برای آنها مهم است، تاکید کرد: تقاضا ما این است که یک سند ویژه ای ان‌شاالله طراحی شود و تا بتوانیم این حرم را به عنوان یک مرکز مهم گردشگری معرفی کرده و سرویس ها وامکانات لازم را در این خصوص فراهم کنیم.

امام جمعه شیراز بافت تاریخی شیراز را مورد اشاره قرار داد و وضعیت موجود را تاسف بار دانست و خاطرنشان کرد: مقداری البته ناشی از کم لطفی دوستان هست ولو اینکه بنده با یک نگاه میراثی و مشاور هایی که اهمیت مسائل میراث را می فهمند کار را شروع کرده ام اما خیلی سختگیرانه عمل می کنند.

وی تصریح کرد: صد داریم تا طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر را بالاخره با لحاظ تمام جوانب قانونی و میراثی و با حفظ میراث گذشتگان، تمام کنیم و نباید معطل بمانیم اما در طرف مقابل به نظر می رسد شاید سنگ اندازی هایی وجود دارد.

سومین حرم اهل بیت(ع) و مناطق تاریخی شیراز مورد توجه قرار گیرد

آیت الله دژکام با اشاره به برگزاری جلسه‌ای کارشناسی در خصوص طرح توسعه حرم و بافت تاریخی، بیان داشت: عقیده دارم ما می توانیم لایه گذاری تاریخی کنیم و در برخی از این قسمت ها یک لایه هم مربوط به عصر جمهوری اسلامی داشته باشیم و این کار شدنی است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به قدمت 130 ساله مسجد نصیر الملک اضافه کرد: در 130 سال پیش و در دوره قاجار که اوج انحطاط سیاسی حکومت ایران بوده، چنین کار فاخری در شیراز تولید شده اما در عهد طلایی و شکوفای جمهوری اسلامی آیا نمی توانیم یک لایه گذاری به تناسب نیازهای معماری شهری خود داشته باشیم؟ 

آیت الله دژکام بابیان اینکه می خواهیم چطور یک شهر باستانی را با وجود حفظ آثار و نگاه باستانی، از آن استفاده و کاربری جدید داشته ایم.

وی لازمه ایجاد معماری های شهری جدید با حفظ آثار باستانی را تشکیل هیئت های علمی و کار کارشناسی دانست و خواستار این موضوع در حوالی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه گردشکار برای هماهنگی کار بین ادارات مختلف شکل بگیرد، اذعان داشت: وزارت میراث، فرهنگ و گردشگری، وزارت مسکن و حرم مطهر به عنوان 3 ضلع این قضیه باید جلسه کارشناسی مشترک بگیرند و به تفاهم برسند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: استدعای ما این است که این کار کلید بخورد و دوستان عزیز میراث و گردشگری بدانند که نگاهی غیر از این در حرم نیست اما اجازه دهند گفت و گو کنیم.

به گفته این مقام مسئول، باید با کار مداوم کارشناسی یک ارتباط و انسجام خوبی بین عناصر مختلف در بافت تاریخی و حرم ایجاد شود و هرکسی می آید حس کند که اینجا با همه زیبایی ها و ارتباطات معنادار در بافت تاریخی، یک شهر است؛ اگر این اتفاق را می خواهیم باید فضا به کار کارشناسی و اصولی دهیم تا شیراز را به مرتبه ای که باید، برسانیم.

انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان