کد خبر: ۱۴۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند-۱۰؛

انتخابات حول محور مطالبات واقعی مردم/ شروع رقابت برای «بهشت»/ ماندن اصلاح‌طلبان در مرحله اعتراض

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» که از جمله علاقه‌مندترین روزنامه‌ها به تاریخ سیاسی است، امروز عکسی از مرحوم هاشمی رفسنجانی را به عنوان عکس یک انتخاب کرده و با تیتر «‌‌هاشمی به دنبال رقیب انتخاباتی» از چگونگی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 68 و 72 می‌نویسد.

این روزنامه اصلاح‌طلب نامه دیروز عباس آخوندی در انتقاد از عملکرد شورای نگهبان را تیتر یک و اظهارات دیروز سیدحسن خمینی در همین باره را عکس دو کرده است. شرق نطق جنجالی پزشکیان در جلسه دیروز مجلس را نیز به صورت مجزا بازنشر داده است.

شرق همچنین در گزارش دیگری با تیتر «از مهرعلیزاده اصرار از اصلاح‌طلبان انکار» به نامه‌نگاری اخیر مهرعلیزاده با جبهه اصلاحات و پاسخ کلاپ هاوسی آذرمنصوری در این باره اشاره کرده و نوشته است: «اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند؛ به نحوی که در انتخابات میان مهرعلیزاده یا همتی و از آن سو مشارکت غیرفعال باید یک مسیر را انتخاب کنند؛ هرچند ممکن است در این مسیر بخشی از احزاب اصلاح‌طلب مسیر مستقل خود را طی کنند و در صورتی که جبهه اصلاحات بر موضع عدم ارائه نامزد بایستد، تعدادی از احزاب نامزد خود را معرفی کنند؛ چنانچه اخیرا یکی از اعضای کارگزاران این موضوع را تأیید کرد و گفت در صورتی که جبهه اصلاحات فعالیتی نداشته باشد، کارگزاران مستقلا در انتخابات نقش‌آفرینی می‌کند. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید جبهه اصلاحات کدام مسیر را در پیش می‌گیرد. تا این لحظه می‌توان گفت هنوز هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است در فرایند انتخابات اتفاقاتی رخ دهد که تمام پیش‌بینی‌ها را طور دیگری کند.»

 

شرق 11 خرداد

«اعتماد» همه اعتراضات به عملکرد شورای نگهبان را یکجا جمع کرده و تیتر زده «اعتراض کتبی و شفاهی». از نامه آخوندی گرفته تا نطق پزشکیان و حرف‌های دیروز سیدحسن خمینی.

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش دیگری دارد با عنوان «حرکت به سوی افق اصلاحات؟» و به تلاش‌های همتی و مهرعلیزاده برای جلب نظر جبهه اصلاحات و سید محمد خاتمی می‌پردازد. در این گزارش آمده است: «در حال حاضر اغلب احزاب اصلاح‌طلب هم در چارچوب جبهه اصلاحات ایران و هم به ‌طور مجزا اعلام کرده‌اند که در این انتخابات کاندیدایی ندارند؛ چرا که همه 9 کاندیدای موردنظرشان ردصلاحیت شده‌اند. ولی با این حال مهرعلیزاده امید خود را از دست نداده و دست به کار شده تا بتواند بلکه پیوندی با اصلاح‌طلبان برقرار کند. اما به نظر می‌رسد که اعضای جبهه اصلاحات هیچ قصد جدی برای ارتباط گرفتن با مهرعلیزاده ندارند. ...او دیروز دست به قلم شد و نامه‌ای خطاب به بهزاد نبوی، رییس جبهه اصلاحات ایران نوشت. ... پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» نشان می‌دهد که تلاش مهرعلیزاده تنها به نامه‌نگاری با جبهه اصلاحات محدود نبوده، بلکه او با مراجعه به دفتر سیدمحمد خاتمی تلاش کرده که حمایت او را جلب کند. ... همزمان زمزمه‌هایی درباره درخواست مشابه مهرعلیزاده از ستاد همتی نیز به گوش می‌رسد؛ آن‌هم در حالی که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی و برخی از دیگر اعضای شاخص این تشکل سیاسی طی روزهای گذشته از توانایی‌های همتی گفته و تلویحا از او حمایت کرده‌اند.»

اعتماد 11 خرداد

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خو با عنوان «باز هم پای سیاست در میان است» این پرسش را طرح می‌کند که بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا موفق نبوده یا نگذاشتند که موفق شود. در این گزارش آمده است: «بابک قرائی مقدم پزشک متخصص در این باره به آفتاب یزد گفت: «بخش خصوصی در کشور ما بسیار قوی است و این بخش سالهاست که در زمنیه واردات دارویی فعالیت می‌کند. بخش خصوصی کاملا حرفه‌ای است و حتی دور زدن تحریم‌ها را نیز بلد هستند. اما الان ما درباره واکسن کرونا با دو مشکل اساسی مواجه هستیم. یکی جنگی که در تمام دنیا برای تصاحب واکسن کرونا وجود دارد یعنی ما حتی کمبود را در آمریکا می‌بینیم و حتی کشوری مانند کانادا نیز با کمبود مواجه است. بنابراین ما با یک درخواست جهانی برای واکسن مواجه هستیم که طبیعتا ‌ رقابت بیشتری را لازم دارد. دوم اینکه کشوری با شرایط تحریمی ایران عملا در یک رقابت بسیار نابرابری قرار می‌گیرد. پس بنابراین شرکت‌های خصوصی کشور ما هم نسبت به شرکت‌های خصوصی سایر کشورها در شرایط نابرابر قرار می‌گیرند. هنوز برای نقل و انتقالات مالی کشور با مشکل مواجه است. ما می‌دانیم که تحریم‌ها چقدر برای نقل و انتقال مالی مشکل ایجاد کرده است. طبیعتا در این رقابت شرکت‌های خصوصی دچار مشکل زیادی می‌شوند. وقتی قدرت دولت با توجه به نیاز عمومی برای واردات واکسن دچار مشکل است بخش خصوصی هم مشکلات زیادی پیدا می‌کند. بخش خصوصی قدرت چانه زنی دولت را ندارد. همچنین بخش خصوصی می‌داند اگر واکسنی را وارد کند به لحاظ قانونی و شرایط اجتماعی کشور باید در سیستم نظام بهداشت و درمان کشور توزیع شود، علی‌رغم اینکه دولت گفته است واکسن را از بخش خصوصی می‌خرد. مردم باید در نظر داشته باشند تحریم‌ها واقعا یک محاصره اقتصادی جدی است. این تحریم‌ها همه هدفشان فروپاشی اقتصاد و نظام‌های مختلف است.»

آفتاب یزد 11 خرداد

«آرمان ملی» نطق دیروز مسعود پزشکیان را با تیتر «پزشکیان طوفان به پا کرد» تیتر یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات دیروز سید حسن خمینی را نیز «کوبنده» توصیف و عکس یک کرده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد با عنوان ««پاستور» نشد؛ «بهشت» که هست!» و می‌نویسد: «رستم قاسمی، حسین دهقان، سعید محمد و مهرداد بذرپاش 4 گزینه‌‌ای هستند که به گفته طلایی شانس جلوس بر کرسی شهرداری را دارند. نکته قابل تامل در اسامی اعلام شده، به نظامی بودن 3 گزینه یعنی سعید محمد، رستم قاسمی و حسین دهقان بازمی‌گردد و قابل تامل‌تر آنکه این 3 نفر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودند که یا خودشان کنار رفتند و یا ردصلاحیت شدند! معرفی آنها به عنوان گزینه‌های جلوس بر کرسی شهردار تهران شاید نوعی دلجویی باشد و یا شاید تصمیم اصولگرایان برای تغییر در مدیریت شهری. برخی هم معتقدند که هدف مطرح کردن این چهره‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی است. ... در این میان برخی از برنامه اصولگرایان برای نشاندن مرتضی طلایی بر کرسی شهرداری خبر می‌دهند که او هم نظامی بوده و احتمال اداره شهر توسط نظامیان را بالا می‌برد. در رزومه طلایی عضویت در شورای شهر وجود دارد و برخی او را نزدیک به طیف قالیباف می‌دانند.»

آرمان ملی 11 خرداد

«جوان» امروز صفحه یک نسبتا متفاوتی دارد. از دو عکس و یک تیتر یک استفاده کرد و به موضوعات مختلفی مثل سیاست، ورزش و واکسیناسیون می‌پردازد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «واکسیناسیون «تمام ایرانی» از هفته آینده» می‌نویسد: «وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی کرونا از هفته آینده خبر داد. وعده واکسیناسیون با واکسن وطنی کرونا از مدت‌ها پیش از سوی وزیر بهداشت و مدیران نظام سلامت داده شده بود و حالا این وعده عملی شده‌است. واکسن‌های وطنی راه‌یافته به سبد واکسیناسیون عمومی واکسن‌های پاستور و کووایران برکت هستند و وزیر بهداشت این دو واکسن را از بی‌ضررترین و باکیفیت‌ترین واکسن‌های کرونا توصیف کرد. به گفته مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای پاستور هم، این واکسن ایمنی‌زایی خود را در برابر جهش‌های شایع همچنان حفظ می‌کند. با تمام این‌ها واکسیناسیون با واکسن‌های وطنی برای رعایت پروتکل‌ها به صورت داوطلبانه خواهد بود، اما وزیر بهداشت تصریح کرد: «من و همکارانم نخستین داوطلبان تزریق واکسن‌های وطنی خواهیم بود.» سعید نمکی در حاشیه بیست و هشتمین آیین پویش ره سلامت در استان گیلان با اشاره به وعده واکسیناسیون با واکسن وطنی گفت: «پیش از این عرض کرده‌بودیم با تمهیدات اندیشیده شده و پیگیری مستمر شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم توانست واکسن تولید داخل را در اواخر بهار کنار واکسن‌های وارداتی برای مردم تزریق کنیم.»

جوان در گزارش دیگری با تیر «نامزد‌ها دال مرکزی مطالبات مردم را شناخته‌اند» نیز به این نکته تاکید می‌کند که «مبارزه با قاچاق، استقرار عدالت، نقد سیاست‌های پولی و مالی دولت تدبیر و امید و اصلاح ساختار‌های فسادزا مهم‌ترین برنامه‌های نامزد‌های انتخابات بود.»

جوان 11 خرداد

«وطن امروز» با تیتر «گرانی بهاره» از تداوم تورم در ماه‌های پایانی دولت روحانی گفته و نوشته: «این رهاشدگی قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که پیش‌بینی می‌شد در موسوم انتخابات شاهد ثبات نسبی در قیمت اقلام خوراکی و آشامیدنی باشیم. اینطور که پیداست بیش از پیش دولت انگیزه فعالیت خود را از دست داده و بازارها را رها کرده است.  این روند رشد قیمت در روزهای اخیر و خردادماه نیز ادامه پیدا کرده است به طوری که گزارش‌های میدانی حاکی از آن است قیمت مرغ به عنوان یکی از اقلام پروتئینی پرمصرف ایرانیان، در هفته جاری در برخی خرده‌فروشی‌ها به حدود 30 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ 24 هزار و 900 تومان است. حتی در برخی نقاط تهران دوباره پدیده تلخ صف برای تهیه مرغ به اصطلاح دولتی شکل گرفته است.  همچنین گزارش‌های جسته و گریخته‌ای از کمبود روغن،‌ شکر و تخم‌مرغ در برخی شهرهای بزرگ نیز مخابره شده است. در این میان افزایش قیمت نان و فرآورده‌های آن هم مشاهده می‌شود. با آنکه دولتی‌ها اصرار دارند بگویند قیمت نان افزایش نیافته و تغییر قیمت آن مصداق گرانفروشی است اما آنچه در عمل در حال رخ دادن است، رشد قیمت قوت غالب مردم است.»

این روزنامه اصولگرا همچنین گزارشی انتخاباتی دارد از رویکرد کاندیداهای جریان انقلاب در فعالیت‌های انتخاباتی هفته اخیر و می‌نویسد: «رئیسی؛ احیای عدالت اقتصادی در سایه نفی تبعیض اجتماعی. جلیلی؛ «پاسخ معتبر» به پشتوانه دولت سایه. رضایی؛ تلاش برای تحول اقتصادی. قاضی‌زاده‌هاشمی؛ سیاست بر مدار مصادیق و مطالبات روز. زاکانی؛ انتقاد از اشرافیت سیاسی».

وطن امروز 11 خرداد

«کیهان» با تیتر «وعده‌های بی‌پشتوانه و غیرکارشناسی آفت رقابت‌های انتخاباتی» می‌نویسد: «فضای رقابت سالم انتخاباتی با رعایت موازین و وعده‌های قابل تحقق و مبتنی بر واقعیات و سازگار با امکانات کشور ایجاد می‌شود نه اینکه نامزدها ارباب وعده‌ها و صاحب چک‌های بی‌محل شوند و رقابت را آفت زده کنند و سرنوشت دولت فعلی را برگزینند.» در ادامه این گزارش که تیتر یک شده لیستی از وعده‌های انتخاباتی روحانی تهیه و با اشاره به نتایج عملکرد هشت ساله دولت او، آمده است: «ریاست جمهوری دارای اختیارات وسیع در اداره‌ کشور است اما کاندیداهای انتخابات نباید وعده‌های غیرعملی دهند. نامزدها باید مطالبی را در وعده‌ها و شعارها بگنجانند که با امکانات کشور سازگار باشد تا به سرنوشت دولت فعلی دچار نشوند.»

این روزنامه اصولگرای در عکس یک امروز خود نیز به رابطه اخلاق و سیاست در سیره امام خمینی (ره) پرداخته و نوشته است: « ما از نگاه متعالی که امام خمینی(ره)به سیاست دارند، می‌توانیم سه قسم مرزبندی نسبت به سیاست متصور شویم، امام خمینی با ژرف‌اندیشی خاص، بین سیاست اسلامی و سیاست شیطانی مرزبندی کرده و بین سیاستی که به صلاح هدایت کند و سیاستی که این گونه نیست فرق قائل شده‌اند، لذا با توجه به رهنمودهای امام خمینی(ره) می‌توانیم سه تلّقی از معنای سیاست داشته باشیم: 1 ـ سیاست شیطانی. 2 ـ سیاست حیوانی و مادی. 3 ـ سیاست اسلامی».

کیهان 11خرداد

«ایران» امروز کمتر سیاسی است. عکس یک خود را به تیم ملی اختصاص داده و با تیتر «پروازی برای صعود» خبر می‌دهد که «کاروان تیم ملی ساعت 15:30 دیروز از جزیره کیش با پروازی اختصاصی عازم منامه پایتخت بحرین شد تا در ادامه رقابت‌های خود در دور برگشت مقدماتی جام جهانی 2022 شرکت کند و شانسش را برای صعود به دور بعد بیازماید.»

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز جمله‌از وزیر نفت را مبنی بر اینکه «نگویید کاری نشده است» پررنگ کرده است. زنگنه در مراسم امضای تفاهمنامه مطالعات توسعه میدان مشترک آزادگان گفته بود: «به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد، باید تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد. ما براحتی می‌توانیم به تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست، این واقعیتی است که بعضی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند و مرتب علیه آن کار می‌کنند. این مهم افزون بر ایجاد اشتغال، صنایع ایران را فعال و در عین حال قدرت امنیتی ایجاد می‌کند.»

ایران در گزارش دیگری نیز از «افزایش فرزند خواندگی در روزگار کرونایی» خبر داده و نوشته است: «سعید آرام مدیرکل بهزیستی تهران بزرگ با تأکید بر افزایش چشمگیر متقاضیان فرزندخواندگی در کل کشور می‌گوید: مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا باعث عقب‌نشینی خانواده‌ها در بحث فرزندخواندگی نشده است. به طوری که در شهر تهران در سال 98 حدود 480 تقاضا برای فرزندخواندگی وجود داشت. این عدد در سال 99 به 1700 مورد رسید. البته آمار و ارقام نشان می‌دهد که تعداد فرزندانی که در سال 98 وارد خانواده‌ها شده‌اند 147 نفر بوده و در سال 99 با کاهش آمار مواجه شده‌ایم یعنی حدود 107 کودک وارد خانواده شده‌اند. مهم‌ترین علت این است که خانواده‌های داوطلب باید فرایندی نظیر حضور در کمیته‌های مختلف روانشناسی و... را طی کنند که این فرایند به‌دلیل شیوع بیماری کرونا کمی طولانی شد.»

ایران 11 خرداد


نظرات بینندگان