کد خبر: ۱۴۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند۱۱-؛

اعترافات اصلاح‌طلبانه/ شورای نگهبان به ما لطف کرد/ خیرالموجودین اصلاحات

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» همتی و مهرعلیزاده را که درپی جلب‌نظر خاتمی و جبهه اصلاحاتند عکس یک کرده و با تیتر «تلاش‌های اصلاح‌طلبانه» می‌نویسد: «آنچه حداقل در این میان قطعی به نظر می‌رسد، عدم اتخاذ تصمیم قطعی و تشکیلاتی ازسوی جبهه اصلاحات ایران است و البته، تداوم بررسی‌ها و دیدارها و رایزنی‌ها برای رسیدن به تصمیمی مشخص؛ تصمیمی که البته در هر حالت، تاوان خاص خود را هم به همراه خواهد داشت. در این مسیر همتی و مهرعلیزاده هم تلاش‌هایی را برای جلب‌نظر اصلاح‌طلبان ترتیب داده‌اند و در این مسیر چه کسی بهتر از سیدمحمد خاتمی؟ براساس اخبار منتشر شده، محسن مهرعلیزاده اخیرا دیداری را شخصا با سیدمحمد خاتمی ترتیب داده است. برخی اصولگرایان مدعی شدند که خاتمی برخوردی تند با فرستاده مهرعلیزاده داشته، حال آنکه محمدعلی ابطحی، رییس دفتر رییس دولت اصلاحات تاکید کرد که خاتمی اولا با شخص مهرعلیزاده دیدار کرده، نه فرستاده او و ثانیا در این دیدار هیچ برخورد تندی نیز صورت نگرفته است. او البته گفت که در عین حال حمایتی نیز ازسوی خاتمی اعلام نشده است. در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از دیدار همتی با خاتمی داشت. ابطحی در همین راستا در اتاق «خبر پارتی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت که می‌داند قرار بر آن بوده که دیداری صورت بگیرد. او روز گذشته و امروز را یکی از 2 زمان درنظر گرفته شده برای دیدار همتی با خاتمی عنوان کرده اما هنوز از نتیجه این جلسات جزییاتی منتشر نشده و بررسی‌ها در جبهه اصلاحات ایران نیز در جریان است.»

اعتماد 12 خرداد

«شرق» همتی را عکس یک کرده و از «تهدید به رد صلاحیت می‌گوید». اشاره‌اش به اظهارات دیروز احمد خاتمی است و نوشته است: «به دنبال اظهارات عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در صداوسیما که گفته بود: «چرا باید به دخترخانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آنها استرس وارد کنیم؟» سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان ضمن هشدار به این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزء متن دین است. امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم. از کاندیدا‌های مورد تأیید می‌خواهم که مراقب حرف‌هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند». در این گزارش با بیان اینکه «احمد خاتمی عضو شورای نگهبان گفته است: چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.» اظهارات چندی قبلی طحان نظیف با همین یادآوری شده است.

 

این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را نیز به بیانیه دادستان تهران در توضیح اظهارات قبلی که مورد نقد برخی از نامزدهای انتخاباتی از جمله محسن رضایی قرار گرفت، اختصاص داده است.

شرق 12 خرداد

«آفتاب یزد» در گزارشی که تیتر یک به بررسی وضعیت اصلاح‌طلبان و اختلافاتی درباره حمایت یا عدم حمایت از همتی یا مهرعلیزاده دارند، اشاره می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب از طرفی اظهارات آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات که گفته بود هنوز واکنشی به درخواست آقایان برای جلسه با جبهه و ارائه برنامه نشان داده نشده است. همچنین به اظهارات محمود صادقی که از اختلاف نظرها در این باره اشاره کرده است، می‌پردازد.

این روزنامه اصلاح‌طلب یکی دیگر از گزارش‌های خود را به فیلم تبلیغاتی امیرحسن قاضی‌زاده هاشمی اختصاص داده است. همان فیلمی که در فضای مجازی بسیار مورد توجه و البته انتقاد قرار گرفت. آفتاب یزد نیز در گزارش خود از این نامزد انتخاباتی می‌پرسد که «فیلم تبلیغاتی ساختید یا کمدی؟»

آفتاب یزد 12 خرداد

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با محمد هاشمی که می‌گوید «مردم بخواهند شرایط را تغییر می‌دهند». وی همچنین صراحتا از عبدالناصر همتی به عنوان یک گزینه مناسب برای ریاست جمهوری نام برده و می‌گوید: « آقای همتی کمتر شناخته شده‌اند اما گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری هستند. ... به نظر من اتفاق مبارکی رخ داده و کسی که امروز در صحنه انتخابات حضور دارد دارای این توانایی است که مشکلات اقتصادی  جامعه را مدیریت کند. بنده در شرایط حساس و خطیر کنونی کشور در بین موجودین انتخابات آقای همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم. ... با این وجود بنده با توجه به شناختی که نسبت به آقای همتی دارم ایشان را گزینه اصلحی برای تصدی ریاست‌جمهوری می‌دانم. این سخن را با حفظ احترام برای همه کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح می‌کنم. بنده برای همه گزینه‌های ریاست‌جمهوری احترام قائل هستم. شاید با برخی از این عزیزان نیز در مقاطعی همکاری  کرده‌ایم. با این وجود آقای همتی را بر دیگران ترجیح می‌دهم.»

آرمان ملی 12 خرداد

«جوان» عکس یک خود را به مناظره 90 دقیقه‌ای عباس سلیمی نمین و محمدعلی وکلیل اختصاص داده و تیتر را نیز از بین حرف‌ها وکیلی برگزیده است. جوان به نقل از او می‌نویسد: «ما اصلاح طلبان با کارنامه روحانی ازپیش‌باخته بودیم». او در بخش دیگری از این مناظره می‌گوید: «بزرگ‌ترین ظلم نیز به آقای رئیسی شد. آقای رئیسی می‌توانست برنده یک انتخابات رقابتی باشد. هیچ مسئله‌ای هم نداشت. او می‌توانست ستاره یک انتخابات رقابتی باشد. ما بی‌دلیل او را ستاره یک انتخابات غیررقابتی کردیم. چرا؟ اگر آقای پزشکیان در این انتخابات حضور داشت، به کجا بر می‌خورد؟ اگر دوستان از من نظر می‌خواستند، می‌گفتم من اگر جای شما بودم، تاج‌زاده را تأییدصلاحیت می‌کردم تا ببینیم چقدر رأی دارد. یک زمانی که بازرگان و چهره‌های اصلی نهضت آزادی تأیید شدند، چقدر رأی گرفتند؟ تا قبل از آنکه نمی‌دانم مجلس چندم بود این‌ها تأیید صلاحیت شدند، اما نفر هشتادم یا صدم در تهران شدند. من شک ندارم که اگر همه این‌هایی که در مظان بودند؛ از تاج‌زاده گرفته تا پزشکیان تأیید صلاحیت می‌شدند، در نتیجه محتمل کنونی این انتخابات تغییری اتفاق نمی‌افتاد. ما پایگاه رأی‌مان را از دست داده‌ایم و تردید نداشته باشید. تغییر آنچنانی در امید مردم به دلیل عملکرد حسن روحانی نمی‌توانیم ایجاد بکنیم. این را به چه زبانی به شما بگوییم؟ چرا به ریشه خودتان هم ضربه می‌زنید؟»

جوان 12 خرداد

«کیهان» در تیتر یک امروز خود یک گزارش تحلیلی دارد و با عنوان «اصلاح‌طلبان: رأی نداریم، شورای نگهبان به ما لطف کرد» می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان که طی 8 سال گذشته، سنگ دولت تدبیر و امید را به سینه می‌زدند اکنون معترفند که به دولت روحانی سنجاق شده‌اند و رد صلاحیت نامزدهای آنان، لطف شورای نگهبان به اصلاح‌طلبان بوده تا بیش از این سنگ روی یخ نشوند!» این گزارش در واقع جمع آوری اظهارات سیاسیون و گزارش‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب با مضمون اعتراف به شرایط موجود و ریزش رای است.

یادداشت روز کیهان نیز به انتخابات و وعده‌های انتخاباتی مربوط است. در این یادداشت با تیتر «آدرس غلط ممنوع !» آمده است: «بیان وعده و وعید در ذات رقابت‌های انتخاباتی نهفته است و نامزدها مجبورند برای جلب آرای مردمی قول‌هایی را در حوزه‌های مورد علاقه عموم بیان کنند. با این وصف شاید ایرادی به بیان وعده از سوی کاندیداها وارد نیست اما از نامزدهای محترم انتظار می‌رود سقف وعده‌هایشان را با واقعیت‌های عینی تطبیق دهند. مثلا کاندیدی که قول افزایش 10 برابری یارانه نقدی را می‌دهد باید بداند عملی ‌شدن این وعده حداقل در سال 1400 و با وجود قانون بودجه امسال شدنی نیست زیرا رئیس‌جمهور سیزدهم از 12مردادماه که سکان اجرایی کشور را به‌عهده می‌گیرد بایستی تا پایان امسال تکالیف قانون بودجه 1400را عمل نماید و در این بودجه اعتباری برای افزایش 10برابری یارانه دیده نشده است. ... برخی کاندیداها علی‌رغم بیان انتقاد از وضع موجود در ارائه راهکار برای تغییر وضعیت فعلی آدرس غلطی می‌دهند و دوباره همان نقشه شکست‌خورده 8 ساله اخیر را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند. به‌طور مثال آقای همتی با این ادعا که سهم تحریم‌ها در وضعیت فعلی اقتصاد بیش از 50 درصد است راهکاررفع تحریم‌ها را «تعامل با جهان» - بخوانید ادامه مذاکره بی‌فایده هشت ساله با آمریکا- معرفی می‌کند. ... کاندیداها و حامیانشان در زمان بیان وعده‌ها توجه داشته باشند که حافظه افکار عمومی این وعده‌ها را به دقت ثبت و ضبط می‌کند و در سررسیدشان تحقق آنها را مطالبه خواهد کرد. ... نامزدهای محترم توجه داشته باشند اولویت اصلی و فوری کشور موضوع اقتصاد و معیشت جامعه است. مطالبه عموم مردم از نامزدها بیان شفاف برنامه‌ها برای چگونگی جهش تولید، کاهش بیکاری، رفع فقر و مواردی از این دست است.»

کیهان 12 خرداد

«وطن امروز» با عکسی بزرگ در شماره امروز از این خبر داده که «عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان جیزان صدمات و تلفات سنگینی به عربستان وارد کرده است». در این گزارش با تیتر «پیشروی مقاومت در خاک سعودی» آمده است: «در این عملیات ۱۵۰ کیلومتر مربع و نزدیک به ۴۰ مقر ائتلاف سعودی پاکسازی شد و طی آن بیش از ۲۰۰ نفر از نظامیان سعودی و سودانی در قالب ائتلاف عربی، به اسارت درآمدند. رسانه‌های یمنی شامگاه جمعه پیش گزارش دادند ارتش این کشور توانسته ده‌ها موضع در جنوب غرب عربستان سعودی در محور جازان را تحت کنترل خود درآورد. یک روز بعد گروه‌ رسانه‌ای الاعلام الحربی تصاویری از این عملیات را منتشر و اعلام کرد بزودی تصاویر بیشتری از این شکست تحقیرآمیز سعودی‌ها منتشر خواهد کرد.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما به امر انتخابات پرداخته و یک «هوشیارباش» می‌دهد. وطن امروز با اشاره به اینکه «مواجهه محاسبه نشده با کاندیدای رقیب، خطر دوقطبی‌سازی فضای‌عمومی برای تغییر صورت مسأله انتخابات را تقویت می‌کند» می‌نویسد: «شکاف موجود میان وضعیت فعلی جامعه و وعده‌های انتخاباتی سال96 بخوبی موید این نکته است که غلبه فضای هیجانی و مانور روی دوقطبی‌های کاذب می‌تواند چه سرانجام و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه داشته باشد. تبیین همین مساله برای افکارعمومی و جلوگیری از قطبی‌سازی جامعه مهم‌ترین پادتنی است که در برابر سناریوی غربگرایان باید لحاظ شود.اختصارا راهکار افزایش مشارکت عمومی و پیروزی را باید در «فرمول میانه» پیدا کرد. بدین معنا که در عین تلاش برای افزایش مشارکت مانع تبدیل شدن این ظرفیت به بستری برای قطبی‌سازی جامعه شد. تبدیل کردن میدان رقابت‌ها به فضایی برای «نه گفتن» به مدیریت فعلی کشور و مقدمه‌چینی برای تغییرات حداکثری همان نقطه‌ای است که غربگرایان نسبت به آن واهمه دارند. عقلانیت در مدیریت فضا و ارائه صحیح راهکارها و وعده‌های انتخاباتی ضمن افزایش مشارکت عمومی می‌تواند زمینه‌ساز روی کار آمدن مقتدرانه یک دولت انقلابی نیز باشد.»

وطن امروز 12 خرداد

«ایران» امروز عکس یک خود را بین عباسعلی کدخدایی و علی ربیعی تقسیم کرده است. کدخدایی به بهانه مصاحبه‌اش با پرس‌تی‌وی و ربیعی به خاطر نشست خبری دیروز. این روزنامه دولتی برای پوشش مصاحبه کدخدایی از تیتر «بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت تأثیر ندارد» استفاده کرده و به نقل از وی نوشته است: «چون ما رد صلاحیت نداریم، قانونگذار هم هیچ مرحله‌ای را برای اعتراض در این بخش در نظر نگرفته است و طبیعتاً اعتراضی هم وجود ندارد. بررسی مجدد هم به هیچ وجه وجود ندارد.»

این روزنامه دولتی از بین اظهارات مفصل ربیعی در جلسه دیروز نیز آن بخشی را برای تیتر برگزیده که گفته بود «صندوق رأی نه ترس دارد نه قهر می‌پذیرد». ایران به نقل از وی نوشته است: «جالب است این روزها می‌شنویم که عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به‌جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند این هم از اتفاقات بسیار عجیب است. در زمانی که دولت نجیبانه با سکوت فقط به‌دنبال مشارکت حداکثری است این‌گونه بیانات نوعی نیش زدن به جامعه است.»

ایران در گزارش دیگری به ییک مساله اجتماعی پرداخته از افزایش نگران کننده آمار مردان و زنان مجرد در کشور می‌نویسد. در این گزارش با عنوان «تجرد قطعی در نقطه بحران!» می‌نویسد: «جمعیت شناسان و کارشناسان این حوزه معتقد هستند که افزایش تورم، بیکاری، حس استقلال طلبی و در برخی موارد ارتباطات ناسالم در شبکه‌های مجازی از جمله دلایلی هستند که سبب افزایش آمار تجرد قطعی شده‌اند، حالا چند سالی است که دیگر جوانان با دلایل عدیده تن به ازدواج نداده و گوشه عزلت و تنهایی را به تشکیل خانواده ترجیح می‌دهند.»

ایران 12 خرداد

 

نظرات بینندگان