کد خبر: ۱۴۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

آتش‌سوزی پالایشگاه تهران مهار شد / پالایشگاه به مدار تولید بازگشت

آتش‌سوزی پالایشگاه شهید تندگویان تهران مهار شد و این پالایشگاه از صبح پنج‌شنبه در مدار تولید قرار می‌گیرد و هیچ خللی در تامین بنزین پایتخت ایجاد نشده است.
به گزارش سرویس حوادث شیرازه، محمدی معاون عملیات سازمان امدادونجات با تایید آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران گفت: تیم‌های ارزیاب هلال احمر برای پشتیبانی از حادثه و امدادرسانی اعزام شدند.

اعزام ۱۰ دستگاه آمبولانس به پالایشگاه تهران
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اظهار کرد: حریق در پالایشگاه تهران رخ داده است و تیم‌های آتش‌نشانی در حال اطفا حریق هستند و تا این لحظه ۱۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اعزام شدند.

خالدی ادامه داد: بیمارستان‌های حوالی پالایشگاه در آماده‌باش هستند و احتمالاً نشت خطوط گاز مایع عامل این حریق است.

دلیل آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در جنوب تهران گفت: آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران درپی نشست گاز و انفجار در لوله‌های یکی از خطوط انتقال گاز مایع رخ داد.

وی گفت: تا این لحظه تلفات جانی نداشتیم و ترددکنندگان از انسداد مسیر منتهی به پالایشگاه خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان این‌که آتش هنوز به‌طور کامل مهار نشده است، افزود: آتش‌نشانان درحال لکه‌گیری هستند.

توضیحات اورژانس در مورد آتش‌سوزی پالایشگاه تهران
مجتبی خالدی با بیان این‌که حریق در پالایشگاه تهران رخ داده است، گفت: تیم‌های آتش‌نشانی در حال اطفا حریق هستند.

سخنگوی اورژانس کشور عنوان کرد: تا این لحظه ۱۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اعزام شدند و بیمارستان های حوالی پالایشگاه در آماده‌باش هستند.

خالدی در خاتمه عنوان کرد: احتمالاً نشت خطوط گاز مایع عامل این حریق است.

آتش‌سوزی پالایشگاه تهران مهار شد / پالایشگاه به مدار تولید بازگشت

فعلاً خبری از تلفات جانی نیست
امین بابایی، بخشدار کهریزک بیان داشت: تمام ایستگاه‌های آتش نشانی شهرستان ری و شهرهای پیرامونی در محل آتش‌سوزی هستند و فعلاً خبری از تلفات جانی نیست. همچنین همه مدیران و مسئولان مدیریت بحران ری به‌ویژه فرماندار در محل حادثه حضور دارند.

تکذیب احتمال خرابکاری در حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران
رئیس روابط‌عمومی پالایشگاه تهران گفت: هرگونه احتمال خرابکاری در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران تکذیب می‌شود. حادثه به‌دلیل یک مشکل فرآیندی رخ داده و هم‌اکنون در حال مهار آتش‌سوزی هستیم. تاکنون هیچ‌گونه اطلاعی از میزان تلفات و خسارات احتمالی در دست نیست.

امین بابایی، بخشدار کهریزک لحظاتی پیش با رد شایعات مبنی بر خرابکاری، علت حادثه پالایشگاه تهران را اشکال فنی دانست که بعد از بررسی‌های فنی اعلام می‌شود.

روح‌اله قنبری، فرمانده سپاه حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام ری ضمن حضور در صحنه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران گفت: بحث خرابکاری در پالایشگاه را قویا تکذیب می‌کنم.

بسته‌شدن منشاء اصلی پالایشگاه
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز اظهار کرد: منشاء اصلی توسط نیروهای متخصص بسته شده است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: علت حادثه مشکل فرآیندی بوده و به‌زودی مهار کامل اتفاق می‌افتد.

این منبع آگاه عنوان کرد: مسیر ورود و خروج مخازن کاملاً مسدود شده و جای هیچ نگرانی نیست.

وی از مردم خواست برای مهار هرچه سریع‌تر حادثه همکاری شایسته را داشته باشند.

آتش‌سوزی پالایشگاه تهران مهار شد / پالایشگاه به مدار تولید بازگشت

خنک نگاه داشتن مخازن اطراف محیط آتش‌سوزی
 آتش‌نشانان با ورود به موقع و تلاش جدی، مخازن اطراف محل آتش سوزی را خنک نگاه می‌دارند تا هرچه سریع‌تر آتش به طور کامل مهار شود.

گفتنی است مردم با هوشمندی و کمک شایسته مسیر را برای رسیدن ماشین های آتش نشانی باز نگاه داشته اند.

با حضور خبرنگاران در صحنه امید است مردم خبرپراکنی رسانه های معاند و شایعه پراکنی های متعددی که در رابطه با این آتش سوزی مطرح می شود را نپذیرند.

آتش‌سوزی تا پایان محتوای مخزن آتش گرفته ادامه دارد

یک منبع آگاه اظهار کرد: در این آتش‌سوزی یکی از مخازن ضایعات نفتی دچار حریق شد و احتمال سرایت به مخازن LPG وجود داشت که با حضور به موقع ماموران آتش‌نشانی گسترش آتش‌سوزی مهار شد.

وی در ارتباط با زمان احتمالی مهار کامل آتش‌سوزی گفت: آتش‌سوزی تا پایان یافتن مواد داخل مخزن ادامه دارد اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که مسیرهای گسترش آتش‌سوزی بسته شده است.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ تلفات جانی نداشتیم.

بررسی علت آتش‌سوزی پالایشگاه تهران
مدیر روابط‌عمومی پالایشگاه تهران گفت: دلایل آتش‌سوزی پالایشگاه تهران در دست بررسی است اما احتمالا نشت مواد نفتی علت حادثه بوده است.

شاکر خفایی، مدیر روابط‌عمومی پالایشگاه تهران اظهار کرد: مخازن پالایشگاه تهران واقع در شهرستان ری به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه دچار آتش سوزی شده است.

وی با بیان اینکه تیم های آتش نشانی و دیگر تیم های امدادی در حال عملیات هستند، گفت: حادثه هیچ تلفات جانی و مصدوم نداشته است.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با بیان اینکه هیچ انفجاری رخ نداده است، ادامه داد: دلایل آتش‌سوزی در دست بررسی است اما احتمالا نشت مواد نفتی علت حادثه بوده است. 

خفایی بیان داشت: مخزنی که طعمه حریق شده، دارای مواد «کلدسلوپس» بوده است که این ماده باید تا انتها بسوزد و تمام شود تا آتش خاموش شود.

به گفته این مقام مسئول، حادثه تحت کنترل است و از حجم آتش کاسته شده است و آتش‌نشان‌ها از سرایت آتش به مخزن‌های کناری جلوگیری کردند.

آتش‌سوزی پالایشگاه تهران مهار شد / پالایشگاه به مدار تولید بازگشت

اظهار نظر افراد امنیتی استان تهران در مورد آتش‌سوزی پالایشگاه تهران / دلایلی در مورد خرابکاری بودن حادثه یافت نشد

معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران گفت: تاکنون دلایلی درخصوص خرابکاری بودن حادثه پالایشگاه تهران یافت نشده است.

حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران اظهار کرد: آتش سوزی در پالایشگاه تهران در حال فروکش است.

وی گفت: طی عملیات گسترده‌ای که توسط نیروهای آتش نشانی تهران، شهرهای اطراف و پالایشگاه انجام گرفته حریق در حال اطفا بوده و طی ساعات آینده فروکش می‌شود.

معاون امنیتی انتظامی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون دلایلی درخصوص خرابکاری بودن حادثه پالایشگاه تهران یافت نشده است. 

جدیدترین جزئیات حادثه حریق در پالایشگاه نفت تهران
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه علت آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران و تعداد مصدومان احتمالی هنوز مشخص نشده است، گفت: حریق در حال حاضر مهار ولی هنوز اطفا نشده است.

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران اظهارداشت: آتش‌سوزی در حال حاضر مهار شده و جلوی گسترش بیشتر حریق را گرفته ایم ولی همچنان تا این‌که آتش کامل اطفا شود هنوز فاصله داریم.

وی گفت: سازمان‌های دیگر به غیر از سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران برای اطفای حریق همکاری دارند که شامل شرکت گاز، شرکت آب، هلال احمر و پلیس راهور است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این‌که نیروهای آتش‌نشانی در خط مقدم اطفای حریق قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: علت حادثه هنوز مشخص نیست و پس از اطفای حریق بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی محمدی افزود: در محدوده حریق هنوز مشخص نیست که مصدوم داشته‌ایم یا خیر ولی در خارج از محدوده گزارشی نشده است.

وی با بیان این‌که در حال مانیتورینگ محل حادثه و به حالت آماده‌باش هستیم، تصریح کرد: پنج ایستگاه آتش‌نشانی بلافاصله پس از وقوع حریق به محل اعزام شدند و هلیکوپترهای هلال احمر نیز مشغول همکاری با نیروهای آتش‌نشانی برای اطفای حریق‌اند.

جزئیات حریق پالایشگاه تهران از زبان سخنگوی آتش‌نشانی تهران
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از حریق در پالایشگاه تهران خبر داد و گفت: آتش‌نشانان در حال اطفای حریق هستند.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اظهار کرد: ساعت ۱۹:۱۸ دقیقه امروز یک مورد آتش سوزی در محوطه پالایشگاه جنوب تهران واقع در شهرستان ری اعلام شد.

وی گفت: ایستگاه آتش نشانی بلافاصله به محل اعزام شد و در حال حاضر شش ایستگاه آتش نشانی به همراه چندین دستگاه تانکر آب و خودروی حامل کف شیمیایی در محل حضور دارند و تعدادی نیرو نیز در مسیر هستند.

ملکی افزود: آتش نشانان با استفاده از سیستم‌های موجود در پالایشگاه مشغول خنک کردن مخازن کناری هستند.سخنگوی آتش نشانی تهران تصریح کرد: یکی از مخازن پالایشگاه دچار آتش سوزی شده و حجم زیادی از آتش و دود غلیظ در آسمان قابل مشاهده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فعلاً اطلاع دقیقی از تعداد مصدومان احتمالی در دست نیست.

توصیه پلیس تهران به شهروندان / به پمپ‌بنزین‌ها هجوم نبرید
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در ارتباط با حضور پرحجم شهروندان در پمپ‌های بنزین گفت: شهروندان از تجمع و تردد در محدوده پالایشگاه تهران خودداری کنند.

وی گفت: هیچ مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده بنابراین شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت گاز مایع (CNG) خودداری کنند.

حضور وزیر نفت در پالایشگاه تهران / برگزاری جلسه ستاد بحران
 بیژن زنگنه وزیر نفت و حسین توکلی کجانی فرماندار شهرستان ری با حضور در پالایشگاه شهید تندگویان در نشست ستاد مدیریت بحران حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران شرکت کرد.

وزیر نفت گفت: مسئولیت خاموش کردن آتش با رئیس پالایشگاه نیست، با فرمانده صحنه است که از پیش مشخص شده است؛  بدترین چیزی که در چنین حوادثی اتفاق می‌افتد و فاجعه درست می‌کند اختلال مدیریتی است.

تأمین سوخت پمپ‌بنزین‌ها تهران روال عادی دارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پخش سوخت در سراسر استان تهران با روال عادی ادامه دارد.

علیرضا کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت:‌ پخش سوخت در سراسر استان تهران با روال عادی ادامه دارد. 

وی با تاکید بر این‌که دغدغه‌ای برای تأمین سوخت مورد نیاز پمپ‌بنزین‌ها وجود ندارد تأکید کرد: ذخیره‌سازی کافی سوخت برای تهران انجام شده است و مشکلی در تأمین سوخت نخواهیم داشت. 

آمادگی شهرستان ری برای کمک‌رسانی به اطفای حریق
مدیریت دریاچه فشافویه برای کمک به پشتیبانی آب برای بالگردهای آتش‌نشان اعلام آمادگی کرد.

همه مسئولان و نهادهای شهرستان ری در کنار نیروهای امدادی به مهار این حادثه کمک می‌کنند.

تکذیب خبر کمبود بنزین در پایتخت
بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: حادثه‌ای در دو مخزن پالایشگاه تهران که نقشی هم در تولیدات پالایشگاه نداشتند اتفاق افتاد؛ تصمیم و راهبرد متخصصین این است که مخازن اطراف را خنک کنند و صبر کنند تا هیدروکربن موجود در این مخازن تمام شود. 

وی عنوان کرد: جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ هیدروکربن دود زیادی تولید می‌کند. 

وزیر نفت با بیان این‌که راه‌اندازی پالایشگاه از فردا دوباره آغاز می‌شود، بیان داشت: هیچ اختلالی در تولید فرآورده‌های نفتی کشور ایجاد نخواهد شد. پالایشگاه آسیبی ندیده است و به اندازه کافی هم ذخایر داریم. 

به گفته این مقام مسئول، خبرهای مربوط به کمبود بنزین تهران دروغ است. پالایشگاه تهران اساساً برای تهران بنزین تولید نمی‌کند.

به گزارش شیرازه، شرکت پالایش نفت تهران در سال ۱۳۴۵ احداث شد و در سال ۱۳۶۹ وارد بورس اوراق بهادار تهران شد و از واحدهای تجاری بنیاد مستضعفان است. نماد "شتران" در سال ١٣٩١ وارد بورس تهران شد و امروز با ارزش بازار بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان یکی از شش پالایشگاه پذیرفته در بورس تهران است.

انتهای پیام/ح/ر

نظرات بینندگان