کد خبر: ۱۴۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

روند کاهشی کرونا با شیب ملایم در فارس/ لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که ۱۶۴ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU بیمارستان های فارس بستری هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا ۹۱۱ هزار و ۶۹۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۶۳ هزار و ۷۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.


وی افزود: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی ۱۰۵ هزار و ۱۹۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۰۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع ۲۷۸ هزار و ۸۸۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

همتی، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند را نیز هزار و ۹۴ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۶۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با اعلام جان باختن ۶ هم استانی دیگر بر اثر این بیماری طی روز گذشته، این آمار را کمترین آمار فوت ناشی از کرونا در موج چهارم کرونا در استان دانست و گفت: مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری چهار هزار و ۶۰۴ نفر بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۲۵۵ هزار و ۶۷ نفر از ابتدا خبر داد که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.
آخرین آمار‌های تجمعی جانباختگان کرونا در فارس

به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز با بیشترین فوتی ۲۱۱۷ مورد؛ مرودشت ۳۱۲ مورد؛ کازرون با ۲۶۰ مورد؛ داراب با ۱۱۹ مورد؛ آباده با ۱۱۴ مورد؛ ممسنی با ۱۰۱ مورد؛ اقلید با ۷۳ مورد؛ استهبان با ۶۹ مورد؛ لامرد با ۶۱ مورد؛ نی ریز با ۶۰ مورد؛ کوار با ۵۸ مورد؛ فیروزآباد با ۵۷ مورد؛ سپیدان با ۵۰ مورد؛ قیروکارزین با ۴۰ مورد؛ خرامه با ۳۸ مورد؛ کوهچنار، خرم بید و زرقان هر کدام با ۳۷ مورد؛ رستم با ۳۵ مورد؛ ارسنجان با ۳۱ مورد؛ زرین دشت و بوانات هر کدام با ۲۹ مورد؛ سروستان با ۲۸ مورد؛ بیضا با ۲۷ مورد؛ پاسارگاد با ۲۴ مورد؛ مُهر با ۲۱ مورد، فراشبند با ۱۰ مورد؛ بختگان با ۸ مورد و سرچهان با ۲ مورد دیگر آمار‌های جانباختگان استان فارس را از ابتدای شیوع تا کنون به خود اختصاص داده اند و دیگر آمار‌های جانباختگان استان، مربوط به دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان بوده است.

همتی با اشاره به راه اندازی سایت واکسیناسیون در صفحه نخست سایت دانشگاه به نشانی اینترنتی https://covidvaccine.sums.ac.ir/ با هدف اعلام آخرین اطلاعات واکسیناسیون اعم از مکان، زمان و دسترسی آسان به مراکز واکسیناسیون، اظهار کرد: در حال حاضر تنها برای افراد بالای ۷۰ سال که در سایت https://salamat.gov.ir/ نام نویسی کرده و پیامک دریافت کرده اند، تزریق واکسن کووید۱۹ انجام می‌شود؛ همچنین در سامانه https://covidvaccine.sums.ac.ir، امکان دسترسی به موقعیت جغرافیایی مراکز واکسیناسیون شیراز در مسیریاب «نشان»، فراهم شده است.

وی با اعلام اینکه تا کنون ۳۲۷ هزار و ۶۲۰ دوز واکسن در استان فارس تزریق شده که از این تعداد، ۲۷۹ هزار و ۲۰۰ مورد مربوط به دوز مرحله نخست و ۴۸ هزار و ۴۲۰ نفر نیز علاوه بر دریافت دوز نخست، دوز مرحله دوم نیز دریافت کرده اند، از مردم خواست تا ضمن رعایت اصول بهداشتی در تعطیلات آخر هفته، از حضور در دورهمی‌های خانوادگی و هرگونه مسافرت، خودداری کنند.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان