کد خبر: ۱۴۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

مدیران مهدوی چه ویژگی‌هایی دارند؟

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هرهفته روز آدینه منتشر خواهدشد.
 به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و نوشت:

انتخابات عرصه تبلور اراده مردم در تعیین بخشی از شرایط و احوالات آینده ملی و مذهبی خود و خانواده خود می باشد و همیشه اهتمام بصیرانه به این کنش سیاسی از تاکیدات موکد و مهم همه بزرگان، خصوصا علماء و اندیشمندان اسلامی است، چراکه اساسا آنچه در انتخابات تجلی اراده مردم است، دوراهی انتخاب افراد صالح و شایسته برای استفاده از همه امکانات و فرصت‌ها برای زمینه سازی ظهور و یا انتخاب غلط در تعیین حاکمانی است که نه تنها زمینه ظهور را فراهم نکرده، بلکه خود، به مانعی برای ظهور تبدیل شده و جامعه اسلامی را علی رغم علاقه و تلاش مردم به عقب باز می‌گردانند.

با انتخاب غلط، انتخابگر خود خواسته یا ناخواسته وارد در محدوده ظلم شده که در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف می‌شود و اقسام آن ـ اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می شوند می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد. 

امام زمان (عج) برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه‌ی فاضله قیام نموده و مصداق کامل آن در محو همه‌ی مراتب ظلم متبلور می شود، انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به گونه ای عمل نماید که در این محدوده‌ی وسیع قرار نگرفته و به عبارت بهتر، ظالم نباشد. بدین ترتیب هم از غضب حضرت در امان می‌ماند و هم با بسط عدالت ـ هرچند محدود ـ گامی در جهت پیشبرد آرمان امام زمان (عج) برداشته و ان‌شاءالله لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند. 

مدیران مهدوی چه ویژگی‌هایی دارند؟


نگاه به عرصه انتخابات از منظر انتظار و زمینه سازی برای ظهور، ایجاد و گسترش عدالت (هرچند حداقلی)، اهمیتِ پرداختن به آن و روشنگری و بصیرت افزایی را در این عرصه برایمان صد چندان نموده تا جایی که احساس می شود، رسیدن به عاقبت نیکو و فرجام شایسته به چگونگی انتخاب در این عرصه ها بستگی دارد.

با نگاه به این ضرورت، می بایست اوصاف مدیران مهدوی در جامعه منتظر را در چند نوشتار در جمعه های مهدوی خدمت شما عزیزان، مورد بررسی قرار داده تا ملاک شایسته ای برای انتخاب نیکو و صحیح در دستان همگان باشد.

خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارکه حج ایه ۴۱ میفرماید: الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِى الاَرْضِ اَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَاَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الاُمُورِ.. (آنان که خدا را یاری می‌کنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به‌ پا میدارند و زکات می‌دهند و امربه‌معروف و نهی‌از منکر می‌کنند و (از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که) عاقبت کارها به دست خداست.

یکی از آیات قرآن که با امام عصر (عج) پیوند خورده است آیه فوق می‌باشد. خداوند در این آیه می فرماید مؤمنان وقتی در زمین مکنت پیدا کنند در راه خدا چهار قدم برمی‌دارند که پیش از ورود به بحث لازم است که به یک نکته اشاره کنیم و آن اینکه، همه ی انسان‌ها به نسبتِ خود از تمکن برخوردار هستند؛ هرچند که شدت و ضعف دارد. ولی شایسته است هر کس در هر مرتبه ای از توانایی که هست، شاکر باشد تا خداوند هم به نظر مرحمت به او بنگرد. 

دیگر آنکه هرچه این تمکن به اَشکال مختلف آن بیش‌تر باشد مسئولیت صاحب آن هم سنگین‌تر خواهد بود. مسئولان، مدیران، اساتید و ثروتمندان باید از این تمکن قبل از آنکه از دستشان برود استفاده کنند تا هم بندگان خدا بهره‌ای از آن ببرند و هم شکر این مکنت را به جا آورده باشند لذا هر انسانی موظف است که خود را ارزیابی کند که آیا این چهار گام ذکر شده در آیه را در حد توان بر داشته است یا خیر.

اول: نماز
طبق بیان این آیه، اولین رسالت مسئولان گسترش و برپایی نماز است؛ چرا که زیربنای همه اصلاحات جامعه بشری اصلاحات اعتقادی می باشد.

یکی از پیام‌هایی که در حاشیه این آیه می‌توان دریافت کرد آن است که فرصت ها و امکانات به سرعت می گذرند و اگر از آن‌ها استفاده نکرده باشیم ندامت و حسرت ابدی به همراه دارد؛ لذا باید تلاش کنیم که ابتدا اعتقادات مردم را تقویت کنیم. حتی اگر بخواهیم مسائل اقتصادی جامعه حل شود ابتدا باید در مسائل اعتقادی به ثبات رسیده باشیم. 

خانواده هایی که از نظر اعتقادی، سامان یافته باشند به ندرت درگیر منازعات خانوادگی و طلاق می شوند و کمتر پایشان به دادگاه کشیده می شود. ریشه مشکلات خانوادگی و منازعات مالی، ضعف و اعتقادات است. پیام این آیه شریفه هم آن است که ابتدا باید برای اصلاح اعتقادات جامعه قدم برداریم. 

اگرچه این مسئولیت متوجه آحاد جامعه است اما مسئولین در این زمینه تکلیف سنگین‌تری دارند. آن‌ها باید تلاش کنند فرهنگ دینی که مهمترین شاخص آن اقامه نماز است را گسترش بدهند؛ زیرا اگر فرهنگ بندگی حاکم شود قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وقتی سران سه قوه برای ارائه گزارش جنگ خدمت امام خمینی(ره) رسیدند، ایشان در اثناء جلسه، بدون توجه به حضار، از اتاق خارج شدند. یکی از سران عرض کرد هنوز مطالب ما تمام نشده است. امام برگشتند و نگاه تندی به او کردند و فرمودند: «وقت نماز است» و از اتاق خارج شدند.

در میدان جنگ حق علیه باطل، چنین رهبری می تواند جنگ را مدیریت کند. او توجه دارد که مأمور به اقامه نماز است و برای تحقق این معنا، خود باید اول از همه پیش قدم شود. 

او تربیت‌یافته فرهنگ حسینی است. وقتی در روز عاشورا ابوثمامه صیداوی وقت نماز را به امام حسین(ع) یادآوری کرد، حضرت نگاهی به آسمان کردند و فرمودند: «ذَكَرْتَ اَلصَّلاَةَ، جَعَلَكَ اَللَّهُ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ اَلذَّاكِرِينَ» ای ابوثمامه! یادی از نماز کردی، خدا تو را از نمازگزاران ذاکر قرار بدهد.

سپس امام از سپاه عمر سعد خواستند که جنگ را متوقف کنند تا نماز بخوانند. به‌رغم بی‌توجهی دشمن به این درخواست امام، حضرت از اسب پیاده شده و مهیّای نماز شدند. عده‌ای از یاران با سپر‌های خود جلوی ایشان ایستادند و عده‌ای به حضرت اقتدا کردند.

به راستی اگر در روز قیامت خداوند نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) را به ما نشان بدهد که زیر باران تیر اقامه شد ما سرافکنده می‌شویم. 

مشتری، ارباب رجوع، جلسه، مهمان و ... توجیهی برای به تأخیر انداختن نماز نیست؛ زیرا شرایطی سخت‌تر از حال سیدالشهداء (ع) نمی‌توان تصور کرد.

دوم، زکات می‌پردازندسوم، به خوبی‌ها امر می‌کنند. چهارم، مردم را از بدی‌ها بازمی‌دارند.

سپس به عنوان نتیجه گیری می فرماید عاقبت امور به دست خداوند است.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان