کد خبر: ۱۴۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
رهبرمعظم انقلاب:

جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین ابتکار امام خمینی(ره) بود/ راز ماندگاری این نظام دو کلمه است؛ جمهوری اسلامی/ به برخی از افرادی که صلاحیتشان برای ریاست جمهوری احراز نشد جفا شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با اشاره به رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب فرمودند: جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین ابتکار امام خمینی بود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌مناسبت سی و دومین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) اکنون آغاز شد.

ایشان در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب فرمودند: ۱۴ خرداد دیگری فرا رسد و فضای عمومی کشور با یاد و خاطره آن شخصیت عظیم و مرد بزرگ آکنده شد. جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین ابتکار امام خمینی بود. ملت ما امروز و تا آینده های دور به نگهبانی از این یاد و خاطره عظیم نیاز دارد. امروز صحبت من خطاب به ملت عزیزمان درباره مهم‌ترین ابتکار امام بزرگوار است.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه: امام راحل ابتکارات زیادی داشتند، اما جمهوری اسلامی از مهم‌ترینشان بود. این همان مردم سالاری دینی است که زیر سایه جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کرد و به عنوان نظام برخواسته از فکر ملت ایران به رهبری امام بزرگوار آغاز شد، گفتند: در بین نظام های تشکیل شده نظامی را سراغ ندارم که به اندازه جمهوری اسلامی پیش بینی زوالش شده باشد. از روز اولی که جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد بدخواهان در داخل و خارج کشور می گفتند که جمهوری اسلامی تا یک ماه؛ شش ماه و ... بیشتر باقی نخواهد ماند، اما صلابت و قاطعیت امام و پیروزی ملت ایران در جنگ هشت ساله این همهمه ها را فرو نشاند. راز ماندگاری این نظام دو کلمه است؛ جمهوری اسلامی.

فرمانده کل قوا ادامه دادند: این همهمه‌ها به قدر کم شد که دیگر تا اواخر عمر امام وجود نداشت، اما پس از رحلت امام خمینی (ره) دوباره امید پیدا کردند و اآرزوهای خود را به صورت پیشگویی تکرار کردند. یک حزب فرسوده در سال ۶۹ بیانیه داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است و  اگر یک تکان دیگه بخورد ساقط خواهد شد؛ چند سال بعد هم باز یک دسته ای که متاسفانه مسئول هم بودند و جز نمایندگان یک دوره مجلس بودند در نامه ای اعلام کردند که فرصت اندکی برای جمهور ی اسلامی باقی مانده است که البته اینها هم تمایلاتشان شبیه همان گروه ها بود. بارها هم افراد و گروه ها و دسته ها چه در داخل و خارج کشور زیر سایه دشمنان جمهوری اسلامی از این حرف ها می‌زدند و فروپاشی جمهوری اسلامی را به هم نوید می دادند. آخرین بار هم همین دو سال پیش بود که یک آمریکایی‌ بزرگوار با قاطعیت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید؛ من یاد ندارم که در هیچ نظامی انقدر تلاش برای فروپاشی و زوال صورت گرفته باشد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


رهبر انقلاب با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای زوال جمهوری اسلامی تصریح کردند: نگاه این افراد به انقلاب‌های دیگر بود، زیرا بسیاری از  انقلاب‌ها مثل انقلاب کبیر فرانسه پس از سال کوتاهی از شروعشان از بین رفتند. انقلاب کبیر فرانسه تقریبا بعد از ۱۵ سال از بین رفت. در بسیاری از کشور‌ها این اتفاق‌ها افتاد. در کشور ما هم ۱۵ سال بعد از فرمان مشروطیت فردی نظیر رضا خان با آن استبداد سیاه روی کار آمد. چند سال بعد هم محمدرضا یک دیکتاتوری سختی را برای مدت‌های طولانی اغاز کرد.

ایشان ادامه دادند: اما الحمدالله انقلاب امام خمینی نه تنها فرو نپاشید، بلکه روز به روز محکم‌تر شد و توفیقات بسیاری به دست آورد و بر موانع غلبه کرد. امروز جمهوری اسلامی هم توسعه یافته‌تر و هم پیشرفته‌تر از سال‌های قبل است. حالا این سوال به وجود می‌آید که راز این پیشرفت چیست؟ راز پرشکوه و افتخار بخش این نظام و ماندگاری این نظام همین دو کلمه جمهوری و اسلامی است. همراهی این دو کلمه با هم و موجودی که از این دو کلمه تشکیل شده باید پایدار بماند. جمهوری یعنی مردم و اسلامی هم یعنی اسلام، مردم سالاری دینی. کار بزرگ امام خمینیِ ما این بود که نظریه جمهوری اسلامی را خلق و آن ر ا وارد میدان نظریه‌های سیاسی گوناگون کرد. در آن دوره نظریه‌های مختلف سیاسی با هم وجود داشتند. اما امام این را وارد کرد و بعد به آن تحقق بخشید و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد.

بنابه گفته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امام خمینی (ره) انسان بزرگی بود آن هم در ابعاد مختلف به خصوص دانش و معرفت دینی. پشتوانه بزرگ این نظریه معرفت عمیق به اسلام بود. ایشان اسلام را می شناخت و می‌دانست که حاکمیت اسلامی پیام بزرگ اسلام است و اعتقاد بسیار او به مردم و وفاداری به مردم زبانزد بود.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو



در بحث نظریه اسلامی، هم در بخش اسلامی و هم جمهوری را مربوط به اسلام می دانست . مخالفانی هم این نظریه داشت. درباره حاکمیت اسلام؛ جامعه باید با ارزش های اسلامی و خطوط اسلامی اداره شود که در این باره مخالفان سرسختی وجود داشت. یک دسته مخالفان این نظریه، غیرمذهبی های سکولار بودند که می گفتند دین اصلا چنین شانی ندارد که بخواهد وارد حاکمیت شود، برخی هم که اصلا دین را افیون جامعه می دانستند. یک دسته هم که معتقد به دین بودند و از موضع دفاع از دین می گفتند که دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


فرمانده کل قوا اضافه کردند: مخالفان حاکمیت مردمی و مردم سالاری هم دو جبهه بودند، یک دسته لیبرال های سکولار بودند که معتقد به مردم سالاری بودند اما می گفتند که مردم سالاری به دین ربط ندارد و لیبرال ها باید در عرصه جمهوریت و مردم سالاری وارد شوند پس با بخش جمهوری مخالف بودند. یک عده هم می گفتند که حاکمیت دین به مردم ربطی ندارد و مصداق این نمونه دوم را در داعش دیدیدم. امام خمینی این نوآوری بزرگ را در جامعه تحقق بخشید.

حاکیمت دین را قرآن به طور روشن مطرح کرده؛ اگر کسی این را منکر شود درست در قرآن تدبیر نکرده است. قرآن می‌فرماید پیغمبران را فرستادیم که مردم از آن‌ها پیروی کنند. در چه چیزهایی؟‌ آیات مربوط به قسط، جهاد، حدود و مجازات‌ها. آیات مربوط به قراردادهای بین‌المللی. این آیات یعنی حکومت. این آیات می‌گوید در این موارد باید از رسول اطاعت شود.

ایشان ادامه دادند: البته سنت و حدیث و کلمات پیامبر که وجود دارد. خود رسول اکرم (ص) وقتی که نمایندگان یثرب آمدند و با پیامبر صحبت کردند، پیامبر همین پیمان را از آن‌ها گرفت و گفت می‌آیم به مدینه، ولی تا پای جان باید دفاع کنید. بعد هم که وارد مدینه شد، حاکمیت را بوجود آورد. این حاکمیت مربوط به پیغمبری او بود. بعد از پیغمبر هم با اینکه سر جانشینی ایشان اختلاف بود لکن احدی شک نداشت که هر حکومتی تشکیل شود بر اساس قرآن باید باشد؛ بنابراین مسئله حاکمیت دین و اسلام امر روشنی است. لازمه آن اعتقاد به اسلام است. اما مسئله جمهوریت و مردمسالاری و اعتبار رأی مردم؛ این هم مسئله مهمی است. از دو منظر باید به این نگاه کرد؛ یک منظر جنبه اعتقادی است که قضیه حق و مسئولیت هست یک منظر هم امکان تحقق حاکمیت دین هست که بدون مردم قابل تحقق نیست.

فرمانده کل قوا اظهار کردند: بخش اول که حضور مردم است این از مسئولیت انسان‌ها فهمیده می‌شود. در قرآن و روایات درباره مسئولیت مردم بر سرنوشت جامعه مطالب فراوانی هست. در بیان امیرالمومنین در خطبه معروف به صفین عبارتی دارند که مهم است. می‌فرماید مسئولیت مهم مردم این است که حق اقامه شود. وظیفه امر به معروف وظیفه‌ای عمومی است و یکی از مهم‌ترین معروف‌ها، حکومت حق و عادلانه است و مردم باید به این موضوع، امر کنند. همچنین مسئله لزوم مبارزه با انحرافات جامعه که امیرالمومنین یکی از دلایل پذیرش حکومت را همین می‌داند، می‌فرماید خدای متعال این پیمان را از علما گرفته که به فاصله‌های اجتماعی تن ندهند که یکی از سیری مشرف به موت باشد، دیگری از گرسنگی. بنابراین این مسئولیت، همگانی است. حالا چطور اعمال شود، در زمان‌های مختلف متفاوت است. امروز از طریق انتخابات است. انسان‌ها آزاد هستند که انتخاب کنند، این جزو مسلمات اسلام است.


تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


پس مسئله مردمسالاری متکی به این معارف دینی است. هم قرآن در آن وجود دارد، هم حدیث، هم نهج‌البلاغه و هم رفتارهای پیامبر در آن موجود است. پیامبر می‌فرماید در روش و شیوه کار من نظر بدهید و دخالت کنید و خودداری نکنید.

 منظر دوم که منظر پشتیبانی مردم است هم واضح است. حکومت‌ها، اگر حکومت غیر دینی باشد، اگر مردم پیرو آنها نباشند مجبورند با ظلم و شلاق حاکمیت کنند. حالا حکومت اسلامی که اهل زور و شلاق نیست نمی‌تواند بدون پشتوانه مردم ادامه پیدا کند که بحمدلله ادامه پیدا کرده و از این به بعد هم خواهد بود.

 اینکه برخی گفتند امام،‌انتخابات را از غربی‌ها گرفت،‌حرف بسیار بی‌مبنایی است. امامی که ما شناختیم و با او همکاری کردیم کسی نبود که به خاطر رودربایستی با این و آن،‌ از حق خدا سرپیچی کند.

 آن روزی که امام مسئله حجاب را مطرح کردند،‌خیلی ها مخالف بودند. حتی افراد نزدیک به امام. یکی از نزدیکان امام به من گفت که این چه حرفی است که امام می‌گوید شما ایشان را منصرف کنید. البته ما هم با امام، هم‌نظر بودیم.

امام بزرگوار،‌این نواندیشی دینی را انجام دادند. این مکتب مترقی و نو و این برداشت زیبا و شکفت‌انگیز از اسلام را که متکی به آن فکر روشن و معرفت عمیق بودند ارائه دادند و با این طرح استوار و منطقی توانستند ملت ایران را که قرن‌ها با استبداد خو گرفته بود،‌ وسط صحنه بیایند و کاری کرد که مردم خود را باور کنند.

شما جوانان که دوران قبل از انقلاب را ندیده‌اید سخت است که آن دوران را لمس کنید. ما در آن دوران زندگی کردیم. مردم هیچ‌کاره محض بودند. بخصوص در دوران سیاه استبداد پهلوی که ما بیست سی سال آخر آن را درک کردیم. امام با حرکتی جهشی این مردم را به میدان آورد. ملت خود را باور کرد و ظرفیت عظیم توانایی و اراده ملت را امام به کار گرفت و آن را با رهبری و هدایت خود، توانست به مرحله‌ای برساند که کارهای بزرگی انجام دهد. سلطنت چند هزار ساله را ساقط کنند،‌مردم را به وسط میدان بیاورند و کاری کنند با فهم مردم که مقاومت کنند و روز به روز قوی تر شوند. یک روز جمهوری اسلامی نهالی بود و امروز شجره تنومندی است که هیچ طوفانی آن را از جا نمی‌کند.

 ملت توانست خودش را در حوادث سهمگینی نگه دارد. هشت سال قدرت‌های بزرگ ،‌دشمن ما را کمک کردند تا جمهوری اسلامی را نابود کنند امّا ملت ایران با قدرت ایستاد و آن‌ها را به زانو درآورد و حوزه اقتدار و عزّت خودش را توسعه داد.

گره‌گشای مشکلات کشور همین است که ما اسلام را رعایت کنیم و مردم در صحنه حضور داشته باشند. این که می‌فرمود نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، معنا ندارد. نه اسلام بدون جمهوری و نه جمهوری بدون اسلام. هیچ منافاتی هم با هم ندارند.

حاکمیت اسلام یعنی محتوا و جهت‌گیری را اسلام تعیین می‌کند و حاکمیت مردم یعنی شکل حکومت را مردم تعیین می‌کنند.

 واقع قضیه هم همین است که گره‌گشای همه کارهای کشور همین است. هر جایی که مردم را به کار گرفتیم و رعایت اسلام را کردیم پیش رفتیم. هم در دوران امام هم در این ده‌ها سال پس از امام تا امروز. این را قاطعانه می‌گویم و شواهد فراوانی هم هست. هر جا مردم را وارد میدان کردیم و اسلام را میزان کارمان قرار دادیم پیش رفتیم. هر جای یکی از این دو لنگ زد پیش نرفتیم.

کارگاه های کوچک صنعتی باید رشد پیدا کند/ امام به اسلام ضداستکبار معتقد بود

در مسائل اقتصاد اگر مردم را وارد کنیم،‌ اینکه چند سال است که می‌گویم کارگاه‌های کوچک صنعتی را رشد بدهیم به این معنی است که این‌ها میلیون‌ها انسان را تغذیه می‌کنند. این حضور مردم است دیگر. اگر این را تقویت کرده بودیم امروز وضع اقتصاد بهتر بود.

در مسائل دیگر هم همینطور است. اگر مسئولین محترم کشور این موضوع برایشان جا بیفتد که هم حدود اسلامی را کامل رعایت کنند که در مسائل داخلی چه خارجی و چه در مسائل سیاسی و غیره، و از طرفی حضور مردم را هم تأمین کنند، همه مشکلات کشور حل خواهد شد.

هم در مورد اسلام و هم مردمسالاری،‌امام بیانات روشن و قاطعی دارند. امام، اسلام متحجرین و التقاطیون را به طور قاطع رد می‌کنند. اسلام در نظر امام،‌ اسلامی است که عدالتخواه است،‌ ضد استکبار است،‌ ضد فساد است. این‌ها در بیانات امام روشن است. هم در وصیت‌نامه هست هم در این بیش از بیست جلد بیانات امام وجود دارد.

اسلامی که امام به آن معتقد است،‌ ضد استکبار است. ضد آمریکاست. ضد دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور است. ضد زانو زدن در مقابل دشمن است. اسلامی که امام به آن معتقد است، اسلام ضد فساد و ویژه‌خواری است و این چیزهایی که مشخص می‌شود در زمینه حضور فساد در برخی بخش‌ها،‌ این قطعاً‌ ضداسلامی است.

دولت اسلامی دولتی است که با فساد مبارزه کند. اسلام طرفدار محرومین است،‌ضد فاصله طبقاتی است.

امام در یکی از نام‌هایشان به یکی از مسئولین که مربوط به اواخر عمر بابرکت ایشان است می‌نویسند « شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند.»

درباره مردمسالاری که انتخابات را مظهر مردمسالاری دینی می‌دانست امام؛ امروز انتخابات با رأی مردم ممکن می‌شود. ممکن است روزی برسد که نظر مردم به طریق دیگری تأمین بشود. ولی امروز انتخابات است. امام، انتخابات را فریضه دینی می‌دانستند. در وصیت‌‌نامه امام عبارت هشداردهنده‌ ای است. می‌فرمایند عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی باشد در رأس گناهان کبیره.

بحمدلله بعد از رحلت امام، ملت ایران این عطیه الهی و این مردمسالاری دینی را حفظ کردند. در مقابل توطئه دشمنان ایران که انواع تلاش‌ها را کردند که مردم را جدا کنند و بی‌اعتقاد کنند به مردمسالاری دینی این توطئه را خنثی کردند و هربار به هر شکلی وارد شدند با سد پولادین مردم ایران مواجه شدند.

مردمسالاری با دین جمع نمی‌شود هم حرف دشمنان است

امروز هم همین است. دشمنان کمین گرفته‌اند که بین مردم و نظام اسلامی فاصله بیاندازند امّا با سد پولادین مردم ایران مواجه هستند. هم توطئه امنیتی کردند هم تهاجم فکری که در همه این‌ها ناکام ماندند.

متأسفانه کسانی هم بوده و هستند که حرف دشمنان را به نحوی تکرار می‌کند. این ایدئولوژی‌زدایی که برخی مطرح می‌کنند همان حرف مخالفان مردمسالاری دینی است. برخی از راه دیگری وارد می‌شوند و می‌گویند قداست دین است که کنار بایستد. این هم همان حرف برخی در اول انقلاب است.

این هم که مردمسالاری با دین جمع نمی‌شود هم حرف دشمنان است. البته ممکن است برخی از روی غفلت این حرف را بگونید. بدانند که این حرف حرف دشمن است و دشمن می‌خواهد ریشه اسلامیت را بزنند. برخی دلسوزی می‌کنند که مردمسالاری از بین رفت، اینها می‌خواهند اسلام را کنار بزنند. خطای بزرگی است اگر ما مردمسالاری را از تفکر و روح اسلامی بیگانه کنیم.

قانون اساسی هم تکلیف را تعیین کرده. رجال مذهبی و سیاسی را رئیس‌جمهور و همه‌کاره کشور کرده است. این قید سیاسی برای این است که در میدان سیاست بتواند مصالح را در نظر بگیرد و در بُعد دینی هم بتواند به هدایت مردم کمک کند. مسئله تقوا و امانت هم که در قانون اساسی روی آن تکیه شده بسیار مهم است.

به وعده ها نمی‌شود اعتماد کرد

چون این روزها روزهای انتخابات است، خب خوشبختانه محیط انتخابات در حال گرم شده است. اما برخی به بهانه واهی می‌خواهند وظیفه مشارکت در انتخابات را کنار بگذارند که این عمل به خواست دشمنان ملت ایران است. باید هر دو رکن به طور کامل دیده شود؛ هم مردمسالاری هم اسلامی بودند. هر رکنی تضعیف بشود سیلی خواهیم خورد.

اما درباره انتخابات؛ گفته می‌شود برخی به خاطر فشارهای معیشتی که همه آن را لمس می‌کنیم، مردد هستند که آیا شرکت کنند یا نه. یا برخی می‌گویند در دوره‌های مختلفی به کسی با شوق رأی دادیم امّا در آخر دوره منجر به دلخوری شد. پس بهتر است شرکت نکنیم. اینها استدلال‌های درستی نیست. نباید این چیزها ما را دلسرد کند.

اگر ناکارآمدی هست باید با انتخاب خوب آن را جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر ضعفی در مدیریت‌ها هست، راهش چیست؟‌ راهش این است که در انتخابات شرکت نکنیم یا راهش این است که یک مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی بوجود بیاوریم.

البته در انتخاب باید دقت کرد. تأکید می‌کنم به وعده و حرف نمی‌شود اعتماد کرد. نسبت به خارجی‌ها هم همین را می‌گویم که مدام حرف تحویل می‌دهند. همیشه به مسئولان گفته‌ام که به حرف و وعده تکیه نکنید. به عمل کار برآید. در مسائل مهم کشور هم همینطور است. حرف آسان است و هر کسی ادعایی می‌زند. باید نگاه کرد که این وعده آیا در گذشته این فرد وجود دارد یا نه. اگر وجود دارد می‌شود اعتماد کرد.

نامزدهای انتخابات وعده های خارج از توانشان ندهند

توقعی هم از خود نامزدها داریم. وعده‌هایی که مطمئن نیستند می‌توانند انجام دهند نگویند. این وعده‌ها به ضرر کشور است. چرا که شما وعده‌ای می‌دهید بعد اگر به ریاست‌جهوری رسیدند مردم را نسبت به نظام و انتخابات دلسرد می‌کنید.

بنابراین دادن وعده‌ای که مطمئن نیستند بتوانند عمل کنند جایز نیست. وعده‌هایی که مسلم است و اهل فن تأیید می‌کنند را بدهید. امّا برخی وعده‌ها که پشتوانه عملی ندارد نباید داد. چون موجب دلسردی مردم می‌شود بعداً‌ و این گناه است.

نامزدها شعارهایی بدهند که به آن اعتقاد دارند. برخی شعارهایی می‌دهند. ما می‌شناسیم افراد را که ممکن است در دل،‌خیلی به این شعارها باور نداشته باشند. شعارهایی که برخلاف باور آن فرد است نباید گفته شود.

آحاد مردم دیگران را به حضور در انتخابات تشویق کنند

هفته قبل گفتم کسانی که سخن نافذی دارند مردم را تشویق کنند به حضور در انتخابات. این مخصوص این افراد نیست. تک تک آحاد مردم خود را موظف بدانند که دیگران را به حضور در انتخابات تشویق کنند. این تواصی به حق است و وظیفه است. افراد خانواد، همکار، دوستان و کسانی که با آنها سر و کار دارید را دعوت کنید.

توقع دیگر از نامزدها این است که تصمیم بگیرند اگر چنانچه پیروز شدند، خودشان را متعهد بدانند. اولاً‌ به عدالت اجتماعی و کاهش فاصله فقیر و غنی. این کار را جزو اساسی‌ترین کارهای خودشان بدانند. ثانیاً‌ مبارزه با فساد بدون ملاحظه. خودشان را متعهد بدانند که تولید داخلی را تقویت کنند.

محور نجات اقتصاد کشور تقویت تولید داخلی است

بارها عرض کردیم؛ این حرف متخصصین اقتصادی هم هست. محور نجات اقتصاد کشور تقویت تولید داخلی است. مبارزه با قاچاق، واردات بی‌رویه و مبارزه با کسانی که جیب خود را از طریق واردات پر می‌شود. این را متعهد شوند، این آقای نامزد خود را متعهد کند و تصریح کند که به این متعهد است تا اگر انتخاب شد و عمل نکرد دستگاه‌های نظارتی از او بپرسند که چرا انجام نداد.

به برخی از افرادی که صلاحیتشان برای ریاست جمهوری احراز نشد جفا شد

یک تذکر ضروری وجود دارد. در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد. نسبت‌هایی داده شد یا به خودشان یا خانواده‌شان که واقعیت نداشت. خانواده‌های محترم و عفیف که مواجه با چنین نسبت‌هایی شدند. گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است. ولی در فضای مجازی پخش شد. اینکه می‌گویم فضای مجازی رهاست همین است. حفظ آبروی افراد جزء بالاترین وظایف است. مطالبه من از دستگاه‌ها این است که جبران کنند. مواردی درباره خانواده و فرزند کسی داده شده که بعد معلوم شده که غلط است. این را جبران کنند.

خدا ما را از هتک حرمت مومن و تخلف از وظایفان محفوظ بدارد. خداوند امام ما را در برزخ و قیامت با اولیاء محشور بفرماید. خداوند ان‌شاءالله این انتخابات را برای ملت ایران خیر قرار دهد و دشمن‌شکن قرار دهد که ان‌شاءالله همینطور هم خواهد شد.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان