کد خبر: ۱۴۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس در گفتگو با «شیرازه»:

برنامه فرهنگی نافه و جشنواره آواها و نواها در استان فارس برگزار می‌شود

میکائیلی گفت: به صورت هفتگی برنامه نافه بر روی آنتن شبکه استانی فارس خواهد رفت که در این برنامه تلویزیونی با دعوت از فعالان، پیشکسوتان و جوانان موفق در عرصه فرهنگ، مسائل فرهنگی کشور به ویژه در استان فارس نقد و بررسی می‌شود.
مجید میکائیلی رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس،  در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با بیان اینکه نشست هم‌اندیشی صدا و سیمای مرکز فارس و سپاه فجر استان فارس در راستای تولیدات فاخر فرهنگی برگزار گردید، گفت: در این نشست از پوستر برنامه تلوزیونی تخصصی فرهنگ و هنر "نافه" و "جشنواره آواها و نواها" رونمایی شد که این برنامه‌ها با حضور هنرمندان دنبال می شود. 

وی افزود: این دو برنامه به صورت هفتگی روی آنتن شبکه استانی فارس خواهد رفت که در این برنامه تلویزیونی با دعوت از فعالان، پیشکسوتان و جوانان موفق در عرصه فرهنگ، مسائل فرهنگی کشور به ویژه در استان فارس نقد و بررسی می‌شود. 

میکائیلی با اشاره به اهداف برنامه نافه، اظهار داشت: در این برنامه احیا هنر های فراموش شده مد نظر بوده و افزایش علاقه مندان به هنر و هنرمند در دستور کار است لذا به آسیب شناسی هنر دیرینه و کهن فارس، برگزاری کارگاه آموزشی هدفمند با هدف ارتقاء سطح ایمنی هنرهای فراموش شده، ایجاد موج در بین علاقه‌مندان به هنر در سطح استان فارس پرداخته خواهد شد.

به گفته رئیس بسیج هنرمندان استان فارس، ایجاد تریبون مطالبه‌گری از مسئولین فرهنگی هنری فارس در زمینه‌های هنری، شناسایی ظرفیت های مختلف هنری در سطح استان فارس به خصوص شهرستان‌های دارای قدمت دیرینه میراث و گردشگری، معرفی شایسته هنرهای هفتگانه در قالب تشکل ها و انجمن های فعال در دستگاه‌های فرهنگی و هنری، ایجاد شبکه منسجم بین هنرمندان در سطوح مختلف هنری از دیگر محوریاتی است که در برنامه نافه مورد اشاره قرار می گیرد.

جشنواره آواها و نواها و برنامه فرهنگی نافه  برگزار می‌شود

وی استفاده از پتانسیل و ظرفیت های دستگاه فرهنگی هنری در اجرای هر چه بهتر برنامه و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی مذهبی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) با محوریت گردشگری در راستای اهداف تولید برنامه نافه  است، خاطرنشان کرد: در برنامه «نافه» فرهنگورانی در حوزه‌های مختلف از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای دستی و سنتی، شعر، ادبیات داستانی و کودک، نویسندگی، پژوهشگری، تاریخ پژوهی و تاریخ نگاری حضور دارند تا مسائل فرهنگی را موشکافی کنند و مورد مداقه قرار دهند.

میکائیلی تصریح کرد: از هفته آینده این برنامه فاخر و ارزشمند روی آنتن شبکه فارس خواهد رفت.

جشنواره آواها و نواها و برنامه فرهنگی نافه  برگزار می‌شود

این مقام مسئول در خصوص جشنواره آواها و نواها بیان داشت: بیش از ۲۵۰ گروه سرود در سطج استان فارس وجود دارد که ۳۵ تا ۴۰ گروه حرفه‌ای کار را دنبال می‌کنند لذا برای انگیزه و میل و رغبت گروه های سرود در سطح استان فارس جشنواره را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه گروه های سرود استان فارس از تمامی شهرستان ها به صورت هفتگی در یکی از برنامه های شبانه تلویزیون حضور پیدا کرده و هنر خودشان را اجرا می‌کنند، تاکید کرد: بعد از اجرا تماشاگران از طریق سامانه پیامکی به گروه سرود رای خودشان را براساس میزان کیفیت ارسال می کنند و داوران تعیین شده نیز نظر نهایی خودشان را مطرح می کنند.

مسئول بسیج هنرمندان فارس ادامه داد: بعد از اجرا ۳۰ گروه سرود جمع بندی نهایی انجام خواهد شد و در آیین اختتامیه که در اسفندماه برگزار می شود، از گروه های برتر تجلیل می‌کنیم؛ هدف از این کار ترقیب گروه های سرود به سمت تولید آثار فاخر و حرفه‌ای و ایجاد انگیزه در گروه های سرود در سطح شهرستان‌ها است.

گفتنی است نام این برنامه با بهره گیری از کاربرد واژه «نافه» در اشعار حافظ گرفته شده که دارای تعابیر متعدد فرهنگی و هنری است. «نافه» کیسه کوچکی است که زیر شکم آهوی نر خُتایی قرار دارد و دارای روزنه ای است که از آن مشک خارج می‌شود، برای به دست آوردن مشک، روزنه نافه را می‌بستند و پس از مدتی می‌گشودند تا فضا آکنده از بوی خوش آن شود.

انتهای پیام/ح/ر

نظرات بینندگان