کد خبر: ۱۴۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

فراخوان نخستین همایش ملی «تئاتر و ارتباط فرهنگی» در فارس اعلام شد

قائم مقام مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز از برگزاری نخستین همایش ملی «تئاتر و ارتباط فرهنگی» در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: در اجرای این همایش نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی فارس، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و غیره حمایت و همراهی دارند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مجتبی احمدآبادی، قائم مقام مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز از برگزاری نخستین همایش ملی «تئاتر و ارتباط فرهنگی» خبر داد و گفت: این رویداد مهم فرهنگی برای نخستین بار در سطح ملی در استان فارس و در شهر شیراز که خود قدمت تاریخی و فرهنگی طولانی دارد، برگزار می‌شود.

وی برگزاری این همایش را نقطه عطفی از نظر هنر و فرهنگ برای شیراز دانست و که می‌تواند ارزش و اعتباری از نظر اجتماعی برای استان فارس نیز داشته باشد و افزود: همایش مذکور در زمینه تئاتر، نمایش مذهبی، ادبیات نمایشی و فرهنگ عامه برگزار خواهد شد. 

احمدآبادی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جایگاه هنر اشاره کرد و گفت: نگاه معظم‌له به مقوله هنر بسیار مهم است و برگزاری چنین همایشی می‌تواند به غنای گنجینه فرهنگی و هنری ایران اسلامی کمک کرده و راهکارهایی را برای حل مشکلات موجود در این زمینه و پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری جامعه ارائه دهد. 

قائم مقام مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز محورهای همایش مذکور را برشمرد و گفت: نظریه و رویکردهای میان رشته‌ای شامل مطالعات دینی، ادبیات، ادبیات نمایشی، تاریخ، فلسفه، زبان‌شناسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی درباره خصوص تئاتر، ادبیات نمایشی و فرهنگ عامه از مهم‌ترین محورهای این همایش هستند.

وی همچنین همسویی نمایش با آیین‌های مذهبی، تفکر انتقادی و مطالعات تئاتری، شیوه‌های نظریه‌پردازی جامعه‌شناسانه در تئاتر و ادبیات نمایشی، پیشینه نقد جامعه‌شناختی در تئاتر معاصر ایران ( نقد منابع، سیر و ...) را از دیگر محورهای این همایش برشمرد.

احمدآبادی با ذکر این نکته که همایش مذکور با مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC)) برگزار می‌شود، گفت: مقاله‌های پذیرفته شده در همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سیویلیکا نمایه خواهد شد.

قائم مقام مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز یادآور شد: محوریات تئاتر در آینه ادبیات و اسطوره اقوام، کهن الگوها و اساطیر در ادبیات نمایشی، تئاتر و نمایش‌واره‌ها، تئاتر و جامعه و فرهنگ، فرهنگ رفتاری و دینی جوامع مختلف و ارتباط آن با متون نمایشی و تئاتر، سنت و مدرنیته در ادبیات نمایشی و تئاتر ایران، موسیقی و تئاتر، ورزش و تئاتر، تئاتر درمانی و اقتصاد تئاتر در این همایش مدنظر خواهد بود.

وی با بیان اینکه  امکان داوری زودهنگام برای شرکت‌کنندگانی که بنا به دلایل گوناگون به پاسخ سریع داوری نیاز دارند، امکان‌پذیر است، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند از امروز تا پایان تیرماه مقالات خودشان را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به سایت همایش به آدرس theaterone.ir مراجعه کنند. 

فراخوان نخستین همایش ملی «تئاتر و ارتباط فرهنگی» در فارس اعلام شد

قائم مقام مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز، شرکت در این همایش را برای همگان اعم از دانشجویان، استادان و سایر پژوهشگرانِ آزاد، امکان‌پذیر اعلام کرد و گفت: هزینه داوری برای اساتید و دانشجویان دارای تخفیف است.

احمدآبادی با بیان اینکه همایش تئاتر و ارتباط فرهنگی در یکم شهریورماه سال جاری به کارخود پایان می‌دهد، گفت: در اجرای این همایش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان فارس، سازمان دانشجویان استان فارس، اداره‌کل حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس، حوزه هنری استان فارس، سازمان فضای مجازی استان فارس، سازمان بسیج هنرمندان استان فارس، سازمان علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس، سیویلیکا، ایران کنفرانس و ... حمایت و همراهی دارند.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان