کد خبر: ۱۴۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

توپ های ضدهوایی ایرانی؛ راهبردی برای دفاعِ زمین به هوا + تصاویر

توپ‌های ضد هوایی یکی از سامانه‌های موثر در پدافند هوایی کوتاه‌برد هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شرایط کنونی ایران در پرتو قدرت نظامی بازدارنده به نحوی شده که کشورمان هم اکنون از امنیت واقعی برخوردار است و پایدار نگه داشتن این امنیت در گرو حفظ بنیه دفاعی کشور و تقویت مؤلفه‌های آن است. این تصور که ما می‌توانیم بدون ایستادگی و افزایش قابلیت‌های دفاعی، حقوق خود را از آمریکا و جبهه استکبار پس بگیریم اشتباه است. زیرا تنها دلیلی که آمریکا را پای میز مذاکره با ایران کشاند همین قدرت نظامی بود و اگر این قابلیت‌ها نبود آمریکا همان سناریویی را که در افغانستان و عراق اجرا کرد در مقابل ایران نیز به کار می‌گرفت.

توپ های ضد هوایی

قدرت دفاعی و نظامی از مهم‌ترین مولفه‌‏های هر کشوری است که می‌خواهد در عرصه داخلی به پیشرفت و توسعه دست پیداکند و در عرصه جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد؛ چراکه اولین مولفه برای تحقق توسعه و پیشرفت، اصل امنیت و مقابله با تهدیدات امنیتی داخلی و خارجی است. بررسی فناوری موشک‌‏های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها پهنه گسترده‏‌ای از مناطق جهان را پوشش می‏‌دهد و همین توان دفاعی باعث ناامیدی دشمنان در حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای و در نهایت باعث افزایش قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در دفاع از حقوق هسته‌ای ایران شده است.

توپ های ضد هوایی

پدافند هوایی پیشرو و دانش پایه

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب همواره تلاش کرده‌اند تا بتوانند با استفاده از قدرت بومی درون‌زا تمام آنچه از تجهیزات و تسلیحات نیاز را دارند خود طراحی کرده و بسازند. حوزه پدافند هوایی نیز یکی از این حوزه هاست که کشورمان توانسته تا در آن دستاورد‌های خوبی داشته باشد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه نهاد اصلی طراح و سازنده انواع تجهیزات و تسلیحات هستند که توانسته اند تا در سال‌های اخیر سامانه‌هایی نظیر باور ۳۷۳، ۱۵ خرداد، مرصاد، شلمچه، سوم خرداد، ۹ دی را تولید کنند.

توپ های ضد هوایی

پدافند هوایی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی داشته و با پوشش بیش از ۳۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآیی خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است.

توپ های ضد هوایی

باید گفت آنچه در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات نظامی اهمیت دارد، دانش بومی ایران در طراحی و ساخت این سامانه هاست. یکی از مواردی که نیرو‌های مسلح در دفاع مقدس یاد گرفتند این بود که باید هر چه نیاز دارند را به صورت بومی طراحی کرده و بسازند، از این رو نیز با تاسیس واحد‌های جهاد خودکفایی در ساختار خود امروزه می‌توانند برحسب نیاز خودشان تجهیزات و تسلیحات را طراحی کرده و بسازند.

توپ‌های ضد هوایی کوتاه‌بُرد؛ راهبردی در دفاع زمین به هوا

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر طراحی و ساخت سامانه‌های دفاع موشکی توانسته اند در حوزه توپ‌های ضد هوایی دفاع نزدیک نیز دستاورد‌های بسیاری داشته باشند. دستاورد‌هایی که می‌توانند در هنگام تهاجم احتمالی دشمنان نقش موثری به خصوص در مرز‌های کشورمان در مقابله با ریزپرنده‌ها ایفا کنند. موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران، مجموعه‌ای از تهدیدات را متوجه مرز‌های ایران کرده است و لذا افزایش قابلیت‌های ایران برای مقابله با چنین تهدیداتی موجه خواهد بود و برای پیشبرد چنین برنامه‌‏هایی باید راهبرد امنیتی داشته باشیم تا بر اساس سیاست‌های اعلام شده، امنیت مرزهایمان را تامین کنیم. بنابراین استفاده از توپ‌های ضد هوایی کوتاه‌بُرد یکی از ابزارهای تحقق این راهبردهاست.

توپ های ضد هوایی

ایران کدام توپ‌های ضد هوایی را به صورت بومی ساخته است؟ 

سامانه مصباح ۱ حاصل تلاش‌های متخصصان دفاعی کشورمان در سال ۸۹ و در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) است تا نیاز‌های پدافندی کشورمان در مقابله با پرنده‌ها، راکت‌ها و موشک‌ها را برطرف کند. البته ساخت این سلاح با تعجب کارشناسان و متخصصان دفاعی جهان همراه بود، چراکه دانش ساخت چنین سلاحی پیشرفته است و به سختی کشوری می‌تواند این دانش را بومی کند.

توپ های ضد هوایی

توپ پدافند هوایی مصباح ۱

سامانه مصباح ۱ حاصل تلاش‌های متخصصان دفاعی کشورمان در سال ۸۹ و در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) است تا نیاز‌های پدافندی کشورمان در مقابله با پرنده‌ها، راکت‌ها و موشک‌ها را برطرف کند. البته ساخت این سلاح با تعجب کارشناسان و متخصصان دفاعی جهان همراه بود، چراکه دانش ساخت چنین سلاحی پیشرفته است و به سختی کشوری می‌تواند این دانش را بومی کند.

وزن: نامعلوم.

نوع: توپ ضد هوایی خودکششی.

محدوده پوشش عملیاتی: زاویه ۵- درجه تا ۹۲+ درجه.

توان شلیک: ۱۰۰۰ گلوله در دقیقه (۴ توپ Zu-۲۳-۲ که هرکدام ۲ لوله دارد که در مجموع ۸ هزار گلوله در دقیقه ).

برد عملیاتی:  ۲/۵ کیلومتر.

ارتفاع عملیاتی: ۲ کیلومتر.

سرعت شلیک گلوله: ۹۷۰ تا ۹۸۰ متر بر ثانیه.

اجزای یک سیستم سلاح مصباح ۱: یک رادار، سامانه الکترواپتیکی و حرارتی که همه روی یک کانتینر نصب شده و مرکز کنترل و هدایت نیز درون آن تعبیه شده است؛ البته مشخصات این سیستم الکترواپتیکی در دسترس نیست، اما با توجه به سامانه‌های مشابه ایرانی می‌توان بردی بین ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر برای آن در نظر گرفت.

توپ های ضد هوایی

توپ پدافند هوایی سعیر

سامانه پدافندی سعیر، نهم آذر سال ۱۳۹۰ و با حضور سردار احمد وحیدی وزیر وقت دفاع و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع به تولید انبوه رسید و سپس به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد.

وزن: ۱۱ تُن.

توان عملیاتی: شلیک ۱۲ تا ۱۵ گلوله در دقیقه.

محدوده پوشش عملیاتی: زاویه ۳- درجه تا ۸۵+ درجه.

میدان شلیک: ۳۶۰ درجه.

برد عملیاتی: ۲۰ تا ۴۰ کیلومتر.

ارتفاع عملیاتی: ۱۵ کیلومتر.

اجزای یک سامانه سلاح سعیر: رادار کنترل آتش و سیستم هدف‌گیری و تنظیم جهت اتوماتیک.

ارتقای خاص: سازمان صنایع دفاع کشورمان پس از ساخت سامانه سعیر، برای افزایش قدرت آتش موثر، این سامانه را بر روی کشنده‌های مخصوص نصب کرد تا بتواند در هر موقعیت حاضر شود.

توپ های ضد هوایی

توپ پدافند هوایی سماوات

این سامانه در واقع نمونه مهندسی معکوس شده سامانه دفاع ضد هوایی اورلیکن ساخت سوئیس است. متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در سازمان صنایع دفاع با استفاده از محصول اصلی و بهینه کردن آن از طریق تهدیدشناسی پیرامون ایران و همچنین رفع نواقص آن این سامانه را طراحی و ساخته‌اند.

وزن: ۷ تُن.

نوع: یک سامانه با دو لوله شلیک.

نوع مهمات: مهمات‌ ۳۵ میلی‌متری با طول پوکه‌های ۲۲۸ میلی‌متری.(هر لوله دارای یک خشاب ۶۳ گلوله‌ای برای هر لوله است.)

محدوده پوشش عملیاتی: زاویه ۵-  و ۹۲+ درجه به بالا.

خدمه: ۳ نفر.

اجزای یک سامانه سلاح سعیر:  یک توپ دولول، Skyguard و Super Fledermaus FC.

توپ های ضد هوایی

توپ پدافند هوایی حائل

توپ پدافند هوایی حائل در رژه ۳۱ شهریور سال ۹۸ به نمایش درآمد. بر اساس اعلام نیروی پدافند هوایی این سامانه دارای رادار پسیو است، یعنی بدون انتشار امواج، اهداف را شناسایی می‌کند، از این رو می‌تواند بدون اینکه دیده شود هدف را ببیند و دست به عملیات بزند که این یک مزیت بزرگ در میان توپ‌های ضد هوایی جهان به حساب می‌آید.

وزن: نامعلوم.

نوع: توپ ضد هوایی کوتاه برد.

تعداد شلیک در هر دقیقه: ۵۰ گلوله در دقیقه در یک خشاب با ظرفیت ۶۳ گلوله.

وزن گلوله: ۵۵۰ گرم.

ویژگی عملیاتی خاص: مقابله با اهدافی همچون موشک‌های کروز یا پهپاد‌های مهاجم و ریزپرنده‌ها در ارتفاع پست و قابلیت مسلح شدن به صورت خودکار.

اجزای سامانه: قابلیت دید در شب و همچنین رادار‌های استفاده شده با Skyguard و Super Fledermaus FC.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان