کد خبر: ۱۴۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با «شیرازه»:

مشارکت مردم در انتخابات نقش اساسی تشکیل دولت قوی/ تنها راه برون رفت از مشکلات کشور کارآمدسازی دولت است

صفرپور گفت: بدون تردید تغییر در دولت با حضور مردم در پای صندوق های رای رقم خواهد خورد ازاین رو، مقام معظم رهبری «علاج مشکلات مزمن کشور» درشکل گیری انتخابات پرشور و انتخاب اصلح(دولت جوانگرای، مومن وحزب اللهی ) می‌دانند.
غلامرضا صفرپور استاد علوم سیاسی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، تنها راه حل مشکلات معیشتی جامعه و رونق اقتصادی کشور را «کارآمدسازی دولت با تشکیل دولت کارآمد» دانست و اظهار داشت: قالب سیاسی هر نظامی بردو محور ساختار وکارگزار بنا نهاده شده که ساختار سیاسی هرکشوری  در قانون اساسی تعریف وبیان  می شود.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ساختار منبعث از مردم سالاری دینی تعریف شده که همه مسئولان در آن با رای مستقیم و یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند و وظایف خود را در قالب سه قوه منفک از یکدیگر انجام می دهند اما ضلع دیگر نظام کارگزار که عمدتا مسئولان و مدیران اجرایی کشور قرار دارند، که بنا بدلایلی ضعف هایی وجود دارد که منجر به ناکارآمدی نظام گردیده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت کارآمدسازی نظام، اصلاح این ضلع را جزئی از اهداف انتخاب کنندگان در انتخابات 1400 دانست و خاطرنشان کرد: بدون تردید این تغییر با حضور مردم در پای صندوق های رای رقم خواهد خورد ازاین رو، مقام معظم رهبری «علاج مشکلات مزمن کشور»  درشکل گیری انتخابات پرشور و انتخاب اصلح(دولت جوانگرای، مومن وحزب اللهی) می دانند. 

به گفته صفرپور، نظام جمهوری اسلامی دراین مدت 42 سال کارنامه ای بس درخشان دارد که از جمله آن می توان به موفقیت‌های دفاعی ،نظامی،امنیتی ،رشد علمی و... اشاره کرد اما در کنار این دستاوردهای بزرگ که متاسفانه کمتر مورد توجه نخبگان قرار گرفته، نقاط ضعفی نیز دارد که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نیز به آنها اشاره نموده اند.

کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه آسیب هایی که به کارآمدی نظام اسلامی لطمه زده سبب شده تا برخی از نیازهای مردم به ویژه در مسائل اقتصادی بی پاسخ بماند، گفت: در این مدت 42 سال با همه فراز و نشیب ها ، انقلاب اسلامی از مسیر اصلی و حقیقی خود خارج و منحرف نشده است  اما دولتهای برآمده از انقلاب چندان عملکرد در خور توجهی با گفتمان انقلاب اسلامی نداشته اند؛ هر چند که دولتها در مراتب  عملکردی در سطوح مختلفی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: هیچیک از گفتمان های حاکم به ویژه بعد از جنگ تحمیلی انطباق کامل یا دست کم حداکثری با گفتمان انقلاب اسلامی نداشته اند و هریک از آنها با ضرایب مختلفی به ورطه التقاطی افتاده و نسبت به مکتب لیبرالیستی غربی مرزبندی متفاوت و مشخصی نداشته اند.

این استاد دانشگاه معتقد است که دولتهای چهار گانه بعد از جنگ تحمیلی در گفتمان پردازی از نگاه همه جانبه و متوازن محروم بوده و تک بعدی به اداره کشور پرداخته اند؛ برای مثال دولت هاشمی با گفتمان سازندگی (توسعه اقتصادی) و خاتمی با گفتمان اصلاحات (توسعه سیاسی) و احمدی نژاد با گفتمان عدالتخواهی (تحول اقتصادی)  روحانی با شعار اعتدال گرایی وارد صحنه شدند و از نگاه همه جانبه و متوازن غفلت ورزیده اند. 

صفر پور ادامه داد: این امر باعث شده که دولتهای بعد از جنگ تحمیلی یک مسیر واحد و مشترک طی نکنند و دولت بعدی موفق به ادامه روند دولت قبلی نباشد و بعبارتی دیگر دولتها مکمل یکدیگر نبوده و هر یک راه و مسیری متفاوت در پیش گرفته که بعضاً در نقطه مقابل همدیگر قرار داشته اند. این گسست گفتمانی میان دولتها موجب برنامه های نیمه تمام شده که هیچ‌یک از آنها  آنچنان که خود مدعی ان بودند به  پیش نرفت.

این کارشناس علوم سیاسی، نگارش و ابلاغ سند چشم انداز بیست ساله برای رفع این نقیصه از سوی رهبری  را برای ایجاد وحدت و هماهنگی در حرکت دولتها دانست و افزود: بازخوانی و مطالعه گفتمانهای دولتهای بعد از جنگ از این رو ضرورت و اهمیت پیدا می کند که نقاط مثبت و منفی آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا بتوان مسیر دولت تراز انقلاب اسلامی را بهترمشخص و تبیین کرد.

 وی با اشاره به دولت های قبل و بررسی عملکرد آنها، عنوان کرد: دولت‌های قبلی متاسفانه آنطور که شایسته و بایسته باشد به مقوله فرهنگی  واقتصادی توجه نشده با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی که بیشتر جنبه فرهنگی داشته است و بارها مقام معظم رهبری بر این امر توصیه و تاکید داشته اند که در سخنان رهبری از هجمه فرهنگی .تهاجم فرهنگی .شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی، ناتوی فرهنگی و مظلومیت فرهنگ در این مدت موج می زند.

به گفته معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس، اگر دولتهای گذشته به دغدغه مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی و نیز به هشدارهای اقتصادی رهبر که در ان مدت شعارهای سال اعلام شده اقتصادی بود (اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی، حمایت از تولید و سرمایه ملی، جهش تولید وامسال هم رفع موانع از تولید) توجه می کردند قطعاً به این صورت با مشکلات فرهنگی اقتصادی روبرو نبودیم.

صفرپور در پایان با ابراز امیداواری در نتیجه انتخابات پیش رو گفت: ملت ایران در اولین انتخابات ریاست جمهوری گام دوم و  دهه پنجم انقلاب با حضور پر شور خود باتوجه به شرایط جهانی ،منطقه ای وداخلی  با شکل گیری دولتی کارآمد ضمن رفع این نقیصه، بتواند با پشتوانه مردمی نقشی تعیین کننده در تحولات بین الملل ومنطقه ای ایفا نماید.  


انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان