کد خبر: ۱۴۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ اصلاح می‎‌شود/ طرح جداسازی مسکن و شهرسازی از وزارت راه کلید خواهد خورد

رضایی گفت: بیش از ۵ هزار مورد در ماده ۱۰۰ رای به تخریب داده شده و اجرا نشده است و این کمیسیون بهانه ای برای شهرداری ها و اشخاص برای سودجویی گشته لذا اصلاح قانون کمیسیون ماده صد در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی در جمع مهندسین بسیجی استان فارس ضمن تبریک دهه کرامت، با اشاره به چالش هایی پیش روی جامعه موثر و پویا گفت: سه عامل مهم و موثر در تحول جامعه مهندسین تاثیر به سزایی دارد.

وی افزود: قانون اساسی به تامین آموزش عالی تا سطح خودکفایی اشاره دارد تا با توسعه مراکز آموزش عالی برای در رشته های زیربنایی به مرحله خودکفایی برسیم؛ در آموزش مهندسی، ایران بعد از آمریکا و روسیه در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

رضایی با بیان اینکه در بین جمعیت مهندسین تربیت یافته، افرادی کارآمد وجود دارد اظهار داشت: اما به دلیل اینکه فرصت کار بعضا برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی فراهم نشده، اتلاف سرمایه کشور در حال رخ دادن است؛ متاسفانه با توجه به نیاز کشور آموزش نداشته ایم و بعضا رشته هایی راه اندازی شده که تا کنون کاربردی نداشته که این موضوع تبدیل به چالش پیش روی مراکز آموزش عالی شده است.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ریشه خودباوری ملت ایران را در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی دانست و ابراز داشت: این خودباوری باعث شده تا شاهد تحولات گسترده ای در مهندسی داشته باشیم لذا هیچ بن بستی در حوزه مهندسی وجود ندارد واین حرف را می توان در پروژه آزاد راه شیراز به اصفهان مشاهده نمود چراکه کل مسیر از تونل و پل تشکیل شده که مایه مباهات مهندسی ما است. 

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بعداز پیروزی انقلاب شاهد خودکفایی در حوزه مهندسی شده ایم و بعد از اعمال تحریم ها جامعه مهندسی با تمام توان به میدان آمد لذا در بیشتر عرصه ها نیاز به خارج کشور کمتر شد و همانند دوران دفاع مقدس، مهندسین ما خط اول جبهه جنگ بوده اند. 

وی مشکلات در مهندسی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: ۵۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان در کشور داریم و شاهد هستیم که ساختمان بی کیفیتی ساخته می شود و علت آن کمبود کارگر ماهر ساختمانی است که کارگران موجود نیز فاقد گواهینامه مهارت هستند.

رضایی یکی از مشکلات در صنعت ساختمان سازی را نگهداری پس از ساخت دانست و تاکید کرد: ساختمان می سازیم، مهندس ناظر داریم اما هیچ مهندس نگهداری نداریم و باعث شده که عمر ساختمان ها کوتاه شود.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم و باید ساخت و ساز شکل بگیرد تا عرضه و تقاضا کم شود تا شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم لذا به علت عدم برنامه ریزی درست این اتفاق رخ نداده و دارد به بحران تبدیل می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که متوسط عمر پروژه ها ۱۵ سال است و چون به مرحله بهره برداری نشده باعث ناامیدی مردم گشته است لذا باید تکمیل گردد.

بنابه گفته این کارشناس حوزه عمرانی، در حوزه برنامه ریزی پروژه های عمرانی کشور دچار مشکل است و عقب ماندگی در حوزه ترانزیت کالا را یکی از معضلات دانست.

وی اذعان نمود: یکی از منابع کشور ها ترانزیت کالا است و در کشور ما حتی بنادر به شبکه ریلی وصل نیستند که این خود یک مشکل بزرگ است چراکه بار حمل و نقل کالا بر دوش جاده قرار می گیرد و به دلیل عدم تناسب، بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده ها جان خودشان را از دست می دهند.

رضایی مسائل فنی در شهرسازی را یکی از مشکلات شناسایی شده عنوان کرد و گفت: میلیون ها تومان طرح هادی مصوب میکنیم و می بینیم در شهر ها تخلف بسیار زیاد است لذا هر کسی تخلف می کند در کمیسیون ماده صد شهرداری به راحتی بر روی تخلف خود سرپوش می گذارد.

به گفته این مقام مسئول، بیش از ۵ هزار مورد در ماده ۱۰۰ رای به تخریب داده شده و اجرا نشده است و این کمیسیون بهانه ای برای شهرداری ها و اشخاص برای سودجویی گشته است که اصلاح قانون کمیسیون ماده صد در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های مجلس برای حل مشکلات، اضافه کرد: اعتقاد بر این داریم که امروز در وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ معاون وزیر وجود دارد و حوزه مسکن و شهرسازی زیر سایه حمل و نقل گم شده و تخلفات از حد خودش عبور کرده است. 

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسکن و شهرسازی از وزارت راه جدا شود و به تنهایی یک وزارت خانه باشد لذا این طرح به زودی در صحن علنی مطرح می شود.

وی با تاکید براینکه نظام مهندسی نیاز به استقلال دارد، خاطرنشان کرد: مهندس ناظر ما از تخلف گزارشی می دهد اما ضمانت اجرایی ندارد لذا در کمیسیون عمران مجلس " اصلاح قانون نظام مهندسی"  هم برای استقلال و اجرای ساختمان ها با کیفیت مناسب کلید خورده که می تواند حوزه ساخت و ساز را سر و سامان دهد.

رضایی معتقد است که رویکرد نیاز های کشور به سمت جامعه مهندسی بیشتر شده و ۲۰ هزارمیلایرد تومان برای رفع مناطق محروم مصوب شده است؛ ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای مسکن در نظر گرفته ایم.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به نیازسنجی امروز جامعه گفت: طی ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود که به تنهایی ۲ میلیون نفر به اشتغال می رسند؛ مالک زمین مردم هستند و اگر برای تملک زمین هر دستگاه دولتی، وزارت خانه نامه نوشت و دستگاه اجرایی از واگذاری ممانعت کرد اداره ثبت می تواند یک طرفه این زمین را آزاد کند لذ این طرح در دست بررسی است.

رضایی ۶۰ درصد قیمت مسکن را مربوط به زمین دانست و تصریح کرد: زمین در کشور الحمدالله داریم و در نظر داریم تا به صورت ۹۹ ساله زمین در اختیار مردم قرار دهیم و در کنار آن تسهیلات بانکی اهدا می شود.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مسکن لوکوموتیو اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ها در دست اقدام است؛ در کنار مجلس انقلابی، یک دولت جهادی پای کار باشد تا آبادانی کشور را رقم بزنیم.

انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان