کد خبر: ۱۴۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
در میزگرد «شیرازه» مطرح شد:

هنرمندان نقش روشنگری و دعوت به مشارکت حداکثری را در انتخابات ایفا کنند/ رفاه اجتماعی مناسب لازمه امروز قشر هنری/ گفتمان سازی و اندیشه در دانشگاه شکل بگیرد

در گذشته شاهد بودیم که هنرمندان باتوجه به نقش اجتماعی خودشان چقدر توانستند در عرصه انتخابات تاثیرگذار باشند از اینروز میزگرد پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با حضور دانشجوی موسسه دانشگاه عالی هنر برگزار شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، انتخابات مهم ترین عرصه سیاسی و اجتماعی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که مردم با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت کشور خود را رقم می زنند.

در این میان اقشار مختلفی باتوجه به جایگاه خودشان می توانند در رای مردم تاثیرگذار باشند که هنرمندان یکی از آن هستند.

در گذشته شاهد بودیم که هنرمندان باتوجه به نقش اجتماعی خودشان چقدر توانستند در عرصه انتخابات تاثیرگذار باشند اما نتیجه مطلوب حاصل نشد.

«میزگرد شیرازه» با هدف تبیین جایگاه هنرمندان در انتخابات و راهکار های ایفا نقش این قشر مهم با حضور رضا کوهی سردبیر سایت شیرازه، هاشم عرفان منش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز و سجاد روحانی یکی از دانشجویان رشته هنر برگزار شد. 


بیشتر بخوانید:
امام جمعه اهل سنت شیراز در گفتگو با «شیرازه»: حضور در انتخابات واجب شرعی است

هنرمندان به تبیین مشارکت در انتخابات بپردازند
هاشم عرفان منش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز در ابتدا با اشاره به اینکه هنر در اجتماع شاید تاثیری که اکنون دارد، در گذشته نداشته و بیشتر مردم قبلا از رسانه های مکتوب استفاده می کردند، گفت: امروزه ما در حوزه تخصصی علمی بر این باور هستیم که با یک عکس، نقاشی، مجسمه و... تاثیری چندین برابری مطالب مکتوب دارد.

وی افزود: هنر زبانی برای همه اقشار مردم است و می توانند یک تاثر مثبت و یا منفی داشته باشد و یک التهاب ایجاد شده در جامعه، شعارهنرمندانه، فیلم کوتاه می توان نگاه جامعه را تغییر دهد و در لحظه تاثیرگذار باشد.

عرفان منش در مقایسه‌ای بین کتاب و محتوای چند رسانه ای در حال حاضر، یادآور شد: همه افراد جامعه ما کتاب خوان نیستند و در فضای مجازی همه افراد می توانند یک اثر هنری را ببینند و مفهوم آن را در چندثانیه دریافت کنند.

این مقام مسئول معتقد است که اگر هنرمند دغدغه مند و انقلابی شکل بگیرد، جامعه به سمت کمال خواهد رفت لذا برای رشد هنر باید هنرمند دغدغه مند پرورش دهیم تا خروجی کار هنری در راستای بهره برداری کشور باشد. 

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز با بیان اینکه تا انتخابات قبل شاید نقش هنرمند در این عرصه ملموس نبود و اهمیت آن درک نمی شد، تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به این نتیجه رسیدیم که هنرمند چقدر تاثیرگذار هستند و مشاهده کردیم که برخی از هنرمندان، سلبریتی ها و... چه نقشی در پویایی مشارکت مردم در انتخابات و سمت و سو دادن به افکار برای انتخاب یک کاندیدا خاص داشتند.

وی تصریح کرد: هنرمندی که دغدغه اجتماع، کشور و مردم نداشته باشد نباید به طرفداری از جناح سیاسی بپردازد لذا هنرمندان زیادی در کشور محتوای مختلفی را تولید می کنند که از یک دغدغه ای نسبت به کشور و نشات گرفته است و شاید به دولت و حکومت هم نقد کند. 

بنابه عقیده عرفان منش، یک هنرمند نباید یک فرد خاص را در بین نامزدهای انتخابات به مردم معرفی کند زیرا در جایگاه اجتماعی قرار داد که باید مردم را به مشارکت و حضور دعوت کند.

عرفان منش حضور پررنگ در  عرصه انتخابات را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد و ادامه داد: دعوت مردم به شرکت در انتخابات باید اولویت هرمندان و دانشجویان قرار گیرد.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز ادامه داد: در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم تعدادی از هنرمندان و سلبریتی ها استفاده شد و مردم به این واسطه به فردی رای دادند که نتیجه عملکرد آن امروز مشخص است.

وی با بیان اینکه حضور زنان در استادیوم مهم است اما مسئله امروز جامعه ما نیست؛ خاطرنشان کرد: با صحبت یک هنرمند شناخته شده و یا سلبریتی، موضوعات فرعی برجسته می شود.

به گفته عرفان منش، ممکن است که هنرمند بعضا مورد استفاده ابزاری برای پخش شایعات در جامعه قرار بگیرد لذا دوره قبلی ریاست جمهوری شایعاتی پخش شد که اگر یکی از کاندیدا رای بیاورد بین زنان و مردان در جامعه دیوار خواهد کشید و برخی از مردم این حرف را باور کردند لذا باید همه برای مشارکت حداکثری تلاش داشته باشند.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز برلزوم مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کرد و ابراز داشت: هنرمند و کسی که تاثیرگذار در جامعه است قبل از اظهار نظر شخصی در مورد یک نامزد انتخابات، حضور حداکثری را اعلام کند و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت نماید.

میزگرد ( در حال تکیل)

تفکر و گفتمان دانشجویی باید احیا شود

سجاد روحانی دانشجو موسسه آموزش عالی هنر شیراز نیز در ادامه این میز گرد به بررسی نقش دانشجو در جامعه به خصوص عرصه های مختلف پرداخت و گفت: اگر بخواهیم نقش دانشجو در انتخابات به صورت تخصصی تر صحبت کنیم اصولا دانشجو در تاریخ کشور ما به عنوان محرک و شروع کننده یک رویداد بوده و تمامی مسائل بنیادی از دانشگاه ها بوده است.

وی افزود: دانشجو پتانسیل به وجود آوردن موجی در جامعه دارد به شرطی که صاحب تفکر باشد و بعد از ارائه ایده یک آرمان بسازد؛ در کشور ما متاسفانه تفکر از دانشجو چه خواسته و یا ناخواسته گرفته شده و تمامی جبهه هایی که علیه ما کار می کنند همه هدفشان این است که تفکر از بین برود.

روحانی داشتن اندیشه را مقدمه ای بر ایجاد آرمان و هدف دانست و بیان کرد: امروزه اصولا به دانشگاه و فضای دانشگاهی آنطور که باید اهمیت داده نمی شود؛ در گذشته چند دانشگاه دولتی وجود داشت که همه برای ورود به این مراکز بایکدیگر به رقابت می پرداختند اما امروز صد دانشگاه دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند که باعث پراکندگی شده و اندیشه و تفکر برای دانشجو به حاشیه رفته است.

این دانشجو رشته هنر با اشاره به اینکه دانشجو در 8 سال گذشته چه اتفاقی برای آن افتاده است، اظهار داشت: مباحث پوپولیستی به نظر می رسد که زیاد شنیده ایم و زمانی دانشجوها در دانشگاه صاحب تفکر و اندیشه می شدند و بعد جریان ساز بودند اما امروز حتی کلمه "من دانشجو هستم" این روز ها گم شده و دیگر گفتمان سازی شکل نمی گیرد.

وی با تاکید براینکه دانشجو در جریان سازی برای انتخابات باید ماهیت وجودی خودش را بشناسد، خاطرنشان کرد: جریانی راه خواهد افتاد که پشت آن دغدغه فکری باشد.

رضا کوهی سردبیر «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» در پرسشی از عرفان منش پرسید: یک هنرمند باید مردم را دعوت کند به مشارکت، شخصی که هنرمند می شود بالاخره در بین مردم محبوب شده و طرفداران انتظار دارند رای هنرمندشان را بدانند لذا هنرمند نباید اعلام کند که به چه کسی رای می دهد؟

عرفان منش در پاسخ گفت: اگر هنرمند می خواهد رای خودش را نیز اعلام کند، فرد اصلح را معرفی نمیاد نه به دلیل حزب گرایی و... یک شخص خاص را به جامعه معرفی کند لذا معیار اصلح را درنظر بگیرد.

وی افزود: بعضا دیده شده که برخی از هنرمندان شاخصه های کوچکی را برای اصلح دانستن نامزدهای انتخابات در نظر می گیرد و به مردم براین اساس فردی را معرفی می کند اما به نظر من باید معیار مهم و جامع تر در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تعدادی از هنرمندان سرشناس تنها یک شعار نامزد انتخابات را مدنظر گرفتند، گفت: بعد از تبلیغ منجر به این شد که فردی در راس ریاست جمهوری قرار بگیرد که امروزه وضعیت معیشتی مردم به سختی افتاده است لذا اولویت انتخاب و دعوت هنرمندان فرد اصلح باشد.

هنرمندان نقش روشنگری و دعوت به مشارکت حداکثری را در انتخابات ایفا کنند/ رفاه اجتماعی مناسب لازمه امروز قشر هنری

شهرت برای روشنگری مردم در انتخابات باشد

روحانی در ادامه این میزگرد گفت: شهرت اصولا ابزاری برای رسیدن صاحب قدرت به اهداف است؛ کسی که به شهرت می رسد به صورت طبیعی الگو طیفی از افراد قرار می گیرد لذا چنین فردی باید به جامعه معیارهای یک فرد اصلح را بیان کند و رسالت خودش را دعوت به مشارکت و حضور در انتخابات و تبیین یک فرد اصلح قرار دهد اما در واقعیت این موضوع کمتر رخ می دهد.

این دانشجو رشته هنر رای جمع کردن برای فرد خاص توسط صاحب شهرت را اشتباه دانست و گفت: شهرت باید در جهت روشنگری، آگاه سازی و تبیین مسائل مربوط به انتخابات باشد لذا مردم با اندیشه و فکر خودشان در پای صندوق های رای حاضر می شود.

وی تصریح کرد: اکنون سلبریتی ها در جهت مسیر آگاه سازی حرکت نمی کنند و دید آموزش انتخاب اصلح وجود ندارد چراکه وقتی چنین حرکتی رخ نمی دهد، یک سلبریتی طیف عظیمی را با شعار به مسیری غلط می کشاند اما زمانی یک جمع صاحب اندیشه و فکر باشد به راحتی مسائل مختلف را نمی پذیرد.

به گفته روحانی، جهل مرکب اکنون در جامعه دانشجویی در حال رخ دادن است و باید هسته های نظارتی، نسبت به آموزش و مفهومی که انتقال پیدا می کند به نحوی باشد که خروجی دانشجو واقعی داشته و مدرک تحصیلی نباشد.

شور و نشاط در فضای دانشگاهی دیده نمی شود

عرفان منش در پاسخ به سخنان روحانی در خصوص فضای کنونی جامعه دانشجویی گفت: نظام آموزش علمی و فعالیت دانشجویان، مباحث اجتماعی و سیاسی دو موضوع جدا بوده است؛ سطح علمی دانشجویی کشور ما بسیار بالا است اما در موضوع مشارکت دانشجویان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و شهروندی دچار ضعف هستیم و دانشجو با بی میلی در سرکلاس حاضر می شود.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی هنر شیراز معتقد است که شور و نشاط در فضای دانشگاهی دیگر وجود ندارد و دانشجو شاید در مباحث علمی شاید ورود داشته باشد اما ضریب آن پایین است.

عرفان منش با بیان اینکه امروز دانشجو دیگر رمقی به فعالیت های علمی ندارد لذا کارهای فرهنگی و اجتماعی نیز کم رنگ تر می شود، به واکاوی این موضوع پرداخت و گفت: نقش استاد در کلاس بسیار مهم است و می توان گفت که تاثیری که استاد بر روی دانشجویان دارد باعث ایجاد دغدغه خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: اول باید استاد دغدغه مند شود تا دانشجویان نیز به تفکر و اندیشه ترقیب شوند.

وی گریزی به مسائل مطرح شده زد و اظهار داشت: وقتی سلبریتی با یک شعار استادیوم فریب می خورد یقینا طیفی از مردم هم تحت تاثیر قرار می گیرند و به مسیر اشتباه می روند؛ اول استاد، سلبریتی، هنرمند و... که بر افرادی تاثیرگذار هستند باید آگاه شوند تا جامعه به بصیرت لازم برسد.


هنر هنرمند وجه تبلیغاتی و کاسبی پیدا می کند

روحانی "جایگاه و تاثیرگذاری هنر" در جامعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: ارتباط تصویری در حوزه هنر سردمدار مسائل جریان ساز و رسانه ای در زمان کنونی می باشد و می توان گفت که اساس کار پلتفرم ها، وب و شبکه های اجتماعی نیز است لذا خوراک تصویری که شما احتیاج دارید را بستر هنر فراهم می کند.

بیشتر بخوانید:

این دانشجو هنر با بیان اینکه ورود هنرمند به عرصه انتخابات و هنر می تواند هدف‌مند باشد اما به شرطی که آزادی عمل و فرصت داده شود که محتوای مناسب را بپروراند، اظهار داشت: در انتخابات شاهد هستیم که هنر هنرمند وجه تبلیغاتی و کاسبی پیدا می کند و مجبور است که تفکر کاندیدا را منتشر کند لذا استفاده ابزاری از هنر می شود؛ جریان سازی هنرمند برای تبیین صحیح انتخابات زمانی شکل می گیرد که در حوزه کاری خودش مستقل عمل کند.

بنابه عقیده روحانی، در نهادها، ستادهای انتخاباتی و... هنرمند، آزادی عمل ندارد و باید تابع یک اندیشه باشد و به آن بپردازد. 

وی در پاسخ به این پرسش که هنرمند چگونه می تواند با هنر خود بدون دریافت پولی به تولید محتوا بپردازد، گفت: در اینجا هنر برای هنر رخ می دهد، یعنی اینکه هنرمند برای دغدغه خودش کار می کند.

این دانشجو هنر ادامه داد: هنرمند اگر در جایگاه خودش با تفکر باشد نیاز نیست کسی به آن خط راه بدهد چراکه خودجوش جریان سازی می کند.

روحانی با بیان اینکه درونیات و علاقه مندی باعث بروز هنرمند در زمینه های مختلف می شود و درنهایت منجر به یک جریان، تفکر و دیدگاه خواهد شد، اذعان کرد: هنر در جایگاه خودش مولد است و همین موضوع را می توان در علم هم مشاهده نمود.

رفاه اجتماعی مناسب لازمه امروز قشر هنری

روحانی در پاسخ به این پرسش که یک هنرمند چه مطالبه ای از رئیس جمهور آینده دارد؟ اظهار داشت: امروزه هر قشری از جامعه دغدغه رفاه اجتماعی دارند واگر این موضوع اتفاق افتاد هنرمند می توان از رئیس جمهور درخواستی داشته باشد.

وی افزود: هنرمند جزئی از مردم است و حتی از ابتدایی ترین موضوع همانند بیمه برخوردار نیست.

این دانشجوی رشته هنر لازمه تراوش ذهنی هنرمند و تولید محتوا را مستلزم نبود دغدغه فکری و مالی دانست و گفت: برای اینکه هنرمند بخشی از رفاه اجتماعی را جبران کند باید تن به استفاده ابزاری و کار های تبلیغاتی بدهد.

روحانی با بیان اینکه اگر رفاه اجتماعی تامین شود یقینا هنرمند آزادی عمل بیشتری خواهد داشت، گفت: کسانی در شیراز هستند که در آژانس هنری بین المللی کار می کنند و جای سوال دارد که چرا این پتانسیل در خدمت اندیشه های انقلابی نیست؟

وی در ادامه تصریح کرد: امیدپروری باید امروز انجام بگیرد؛ اکنون باید هنرمندان برای امیدآفرینی و تبیین مشارکت ورود کنند.

نتیجه:

هنرمندان قشری از جامعه هستند که برخی از آن ها پس از محبوبیت به جایگاه ویژه در میان مردم جامعه می رسند.

می توان گفت نقش این قشر در سمت و سو دادن به افکار عموم دارای اهمیت خاصی است چرا که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته شاهد بودیم که هنرمندانی به تبلیغ یک کاندیدای خاص پرداختند که نتیجه اسف بار آن امروز در سفره های مردم قابل مشاهده است.

با توجه به اهمیت نقش هنرمندان پس در این برهه حساس کنونی باید هنرمندان به جای طرفداری از یک کاندیدا بیشتر به روی تبیین مشارکت در انتخابات و ویژگی های یک نامزد اصلح بپردازند تا مردم از این طریق بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند پس هنرمندان نیز باید نقش روشنگری در انتخابات را ایفا کنند.

دوم اینکه هنرمند نیز امروزه به دلیل کمبود رفاه اجتماعی در جامعه مجبور است برای کسب درآمد به مسائل مختلف بپردازد و بعضا از هنرآن به عنوان ابزار استفاده شود لذا باید این موضوع مورد توجه واقع شود.

نکته آخر اینکه باید هنرمند انقلابی پرورش یابد تا جامعه نیز به رشد، کمال و اهداف والای انقلاب برسد.

در قشر دانشجویان نیز باید گفتمان سازی در کنار تحصیل علم مورد توجه واقع شود چراکه دانشجو به تعبیر شهید بهشتی موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود. 

می طلبد که مسئولین امور آموزش عالی به این مسئله اهتمام ویژه ای بورزند و دانشجو به جایگاه اجتماعی خود برگردد.

انتهای پیام/ح/ر
برچسب ها: شیرازه ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان