کد خبر: ۱۴۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
گزارش «شیرازه» ازنابودی منابع طبیعی فارس:

آتش زبانه می‌کشد و در عرصه‌های منابع طبیعی فارس جولان می دهد/ امسال ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش منابع طبیعی فارس در آتش سوخت

آتش زبانه می‌کشد و در عرصه‌های منابع طبیعی فارس جولان می دهد، بی آنکه مسبب اصلی ماجرا شناسایی شود، اگرچه به گفته مسئولان برنامه ریزی زیادی در ماه‌های گذشته برای مواجهه با آتش سوزی‌ها در سطح استان فارس انجام شده است، اما انگار این ماجرای نابودی منابع طبیعی و سوختن ثروت ملی همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر ساله با شروع فصل گرما، تعطیلات و تفریح و گردش در طبیعت با آمار رو به افزایش آتش سوزی های مراتع و منابع طبیعی روبرو هستیم آماری که گر چه مسئولان چندان تمایلی به عنوان کردن آن به صورت دقیق ندارند اما با بررسی های دقیق و جستجویی در رسانه ها و فضای مجازی می توان به روند افزایشی آن پی برد.

آتش زبانه می کشد و در عرصه های منابع طبیعی فارس جولان می دهد، بی آنکه مسبب اصلی ماجرا شناسایی شود، اگرچه به گفته مسئولان برنامه ریزی زیادی در ماه‌های گذشته برای مواجهه با آتش سوزی‌ها در سطح استان فارس انجام شده است، اما انگار این ماجرای نابودی منابع طبیعی و سوختن ثروت ملی همچنان ادامه دارد، به گونه ای که این امر نگرانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان فارس را نیز به همراه داشت وحتی بخشی از جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید:
اگر چه موضوعات این جلسه بیشتر حول محور اعتبارات، بودجه و سهم هر شهرستان از درآمد نفت و گاز و همچنین افزایش درصدی حقوق مزایا در ادارات مختلف و در نهایت تصمیم گیری در خصوص سه مصوبه جلسات قبل بود، لذا در انتها ماجرا به جایی رسید که شاید به جای وقت گذاشتن چند دقیقه ای بر روی این مضوع باید ساعت‌ها درمورد آن صحبت و گفتگو کرد تا در نهایت راهکاری مناسب برای آن یافت شود.

صحبت از نابودی محیط زیست و نابودی منابع طبیعی و ثروتی ملی که اگر به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصمیم درستی برای حفاظت از منابع طبیعی و طبیعت فارس گرفته نشود، طی چند سال آینده چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

اسلاید عصر//آتش زبانه می کشد و در عرصه های منابع طبیعی فارس جولان می دهد/ از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش منابع طبیعی فارس در آتش سوخته است

عبدالحسن صمدنژاد در این راستا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آتش سوزی‌های امسال در این استان تاکید کرد: منابع طبیعی  استان درحالی دارد به کارخود ادامه می دهد که نه از نیروی کافی و لازم و نه از تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری برخوردار است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۷ مورد حریق در استان به ثبت رسیده است، گفت: طبق نقشه‌های دقیق هوایی ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش منابع طبیعی فارس در آتش سوخته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: این استان در حوزه آتش سوزی منابع طبیعی به ۲۷۴ بلوک بحرانی تقسیم بندی شده که در هر یک از این مناطق حداقل به یک نیروی انسانی و موتورسیکلت نیاز است در صورتی که اکنون کمترین امکانات هم در اختیار منابع طبیعی فارس قرار ندارد.

صمدنژاد با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی و دوستداران محیط زیست با به خطر انداختن جان خود از این میراث طبیعی حفاظت می کنند، گفت: شامگاه گذشته سه شنبه ٢٦ خرداد یکی از نیروهای منابع طبیعی فارس حین خاموش کردن آتش به دلیل محاصره دود بی هوش شد و نیروهای دیگر اتفاقی او را پیدا کردند و از مرگ حتمی نجات دادند.

در ادامه این گزارش به سراغ مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس رفته ایم تا اطلاعاتی از آتش سوزی منطقه کوهمره سرخی فیروزآباد کسب کنیم، آتشی که به گفته آرش مهدوی از روز 19 خرداد به جان منلبع طبیعی این منطقه افتاده و پس از چند مرحله خاموش شدن مجدد به خاطر وزش شدید باد شعله ور شده و تا روزگذشته 25 خرداد همچنان ادامه داشت.

به گفته وی تا کنون بیش از 1500 هکتار از اراضی منطقه طعمه حریق شده اند که این امریک خسارت جبران ناپذیر به منابع ملی وارد کرده است.

اگرچه بر اساس تحقیقات انجام شده هنوز علت اصلی آتش سوزی ها مشخص نیست اما شنیده ها حاکی از این است که دو نفر متهم دراین خصوص دستگیر و به مراجع انتظامی تحویل داده شدند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان