کد خبر: ۱۴۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
گزارش میدانی «شیرازه» از رعایت حقوق شهروندی در تبلیغات:

ضرورت رعایت حقوق شهروندی در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی/ یک شخص شایسته و محقِ ورود به صحن شورای شهر باید حفظ کالبد شهر و سازه های شهری را رعایت کند

رعایت حقوق شهروندی در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی توسط ستادهای انتخاباتی امری ضروری است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکی از مهم ترین حقوق اساسی مردم در جامعه، حق تعیین سرنوشت است. این حق، از جمله حقوقی است که قانون اساسی بسیاری از کشورها آن را برای مردم به رسمیت شناخته است و تمامی اقشار مردم اعم از مرد و زن باید در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

از این جهت باید انتخابات آتی را مهم تلقی کرد، چرا که سرنوشت میلیون ها جامعه ایرانی در شهر و روستا را کسانی به دست می گیرند که می خواهند با استفاده از دانش، تخصص، سرمایه فکری و اجتماعی و با تکیه بر خرد جمعی و توان گروهی، به سمت تحقق ایده های برتر و الگوهای کامل تر توسعه پیش بروند از این جهت باید گفت، شوراهای اسلامی شهر و روستا نماد و مظهر مردم سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود هستند.

 لذا در جهت تحقق این ارزش همه باید از حقوق خود به نفع حقوق عمومی بگذرند تا این نهال به درختی تنومند تبدیل شده و تصدی گری دولت در دراز مدت به حداقل برسد و شاهد مدیریت حداکثری امور توسط مردم باشیم.

نکته قابل توجه در این میان آن است که نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا همواره خود را حامیان حقوق شهروندی می‌دانند به گونه ای با  شهر برخورد می کنند که ذهن شهروندان به سمت این سوال معطوف می شود کسانی که با انجام تبلیغات برای حضور در پارلمان کوچک شورای شهر حقوق شهروندی را در نظر نمی گیرند چگونه می خواهند شهر ما را بسازند؟

شب گذشته مهلت تبلیغات کاندیدای شورای شهر شیراز در حالی به پایان خود نزدیک می‌شد که بر اساس مشاهدات خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، هواداران و اعضای ستاد های تبلیغاتی آنان از هیچ روشی برای تبلیغات نامزد مورد نظر خود کوتاهی نکردند و فضای شهر را پر کردند از شور و شعور تبلیغات و انتخابات.

ضرورت رعایت حقوق شهروندی در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی/ یک شخص شایسته و محقِ ورود به صحن شورای شهر باید حفظ کالبد شهر و سازه های شهری را رعایت کند

روش هایی که اگر چه برخی از آنها به پر شور شدن انتخابات کمک می‌کند اما از طرفی نیز شعور، منش و میزان قانونمندی و احترام به حقوق شهروندی کاندیدا را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

یکی جاده را بسته و مردم را در صف های ترافیکی معطل گذاشته تا تراکت تبلیغاتی و شربت و شیرینی پخش کند، دیگری با پخش آهنگ های مجاز و غیر مجاز توسط عده ای جوان و نوجوان در خودروهای خود باعث مسدود کردن راه عبور شهروندان و ایجاد ترافیک سنگین شده بودند و در این میان آمبولانس هایی که برای نجات جان بیماران در حال ماموریت بودند دقایق زیادی در مسیر معطل می‌شدند تا راه عبوری بیابند .

 پس از مشاهده این گونه حرکات نمایشی، خبرنگار شیرازه، گذری هم به تبلیغات محیطی شهر توسط کاندیداها انداخت تا در این زمینه نیز کاندیداها و میزان ارزشی که برای فضای شهری قائل شده اند را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

در این راستا نیز عده ای طبق شرایط تعریف شده تنها از پوستر، بنر و تراکت هایی استفاده کرده بودند که پس از پایان تبلیغات، جمع آوری آنها، کم ترین درد سر را برای پاکبانان شهرداری به همراه دارد، اما عده ای هم از هیچ روشی برای تخریب کالبد شهر و سازه های بتنی و پلهای عابر پیاده، درختان وسط بلوارها و تابلو های چراغ راهنما کوتاهی نکرده بودند.

روش هایی که اگر چه باعث پر شور تر و داغ تر شدن تنور انتخابات در شهر ‌شده، اما پس از پایان انتخابات هزینه های بسیاری را جهت جمع آوری و تعمیر فضاهای آسیب دیده، بر روی دست شهرداری گذاشته است.

پس از این مشاهدات، خبرنگار شیرازه بر آن شد تا اینگونه تبلیغات و روش ها را مورد نظر سنجی شهروندان قرار دهد تا میزان رضایت مندی مردم از کاندیداها را ارزیابی قرار دهد.

در همین راستا و به منظور تحلیل نظرات شهروندادن به سراغ آنها رفته ایم.

ابتدا از راننده ای که پشت چراغ قرمز یکی از چهار راها در ترافیک سنگین ایستاده بود میزان رضایتمندی اش از وضع موجود حاکم بر شهر را پرسیدیم، که با عصبانیت این شرایط را نامناسب دانست و گفت قطعا کسی که به حقوق شهروندی احترام نگذارد گزینه مناسبی برای انتخاب کرسی شورا نخواهد بود.

ضرورت رعایت حقوق شهروندی در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی/ یک شخص شایسته و محقِ ورود به صحن شورای شهر باید حفظ کالبد شهر و سازه های شهری را رعایت کند

پاکبانی که حوالی ساعت یک بامداد و پس از اتمام مهلت تبلیغات مشغول جمع آوری لیوان های یکبار مصرف و تراکتهای کوچک تبلیغات از روی زمین بود عنوان کرد: اگر چه امسال نسبت به دوره های قبل طرفدارن نامزدها ملزم به رعایت نظافت شهر شده اند، اما هنوز هستند افرادی که با رفتار خود نیروهای خدماتی شهرداری را  به دردسر انداخته اند.

وی افزود: قطعا این نامزدها شخص مناسبی برای شورای شهر نخواهند بود، چون علاوه بر زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی، به هزینه های تحمیل شده به شهرداری نیز توجهی ندارند.

و اما خانم جوانی که جلو ستاد یکی از کاندیداها ایستاده بود ،معیار یک فرد اصلح برای شورای شهر را اینگونه برشمرد و تصریح کرد: یک  شخص شایسته و محقِ ورود به صحن شورای شهر و روستا، باید ابتدا احترام به حقوق شهروندی ، حفظ کالبد شهر و سازه های شهری و... را رعایت کند تا بتواند در آینده نیز تصمیم ساز شایسته ای  در شورا باشد.

مرد میان سالی نیز گفت: مسلما می توان بجای صرف هزینه‌های گزاف چندین میلیونی برای تبلیغات و به زحمت انداختن کارگران خدمات شهری برای پاک کردن پوسترها و تراکت‌ها از روی در و دیوار شهر چاره ای اندیشید .

اکثر افراد مصاحبه شونده ،احترام به حقوق همشهریان، حفظ و نگهداری فضای شهر، احترام به حقوق پاک بانان و اخلاق مداری در نحوه تبلیغات را از جمله معیار افراد، می‌دانستند که در تصمیم آنها برای انتخاب اصلح موثر است.

حرف آخر اینکه:
هرچند ایجاد شور انتخاباتی بسیارپسندیده و برای ارتقای نظام جمهوری اسلامی لازم است اما رعایت حقوق شهروندی در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی توسط ستادهای انتخاباتی امری ضروری است که باید توسط کاندیداها و هواداران آنان رعایت شود.

انتهای پیام/س/ر

نظرات بینندگان