کد خبر: ۱۴۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
اعلام نتایج بعد از ۳ روز؛

خبرنگاران از پاسخ فرماندار شیراز قانع نشدند/ بی‌تدبیری نماینده خسته دولت تدبیر و امید گریبان کاندیدا های شورای شهر را گرفت

بی تدبیری و عملکرد ضعیف مسئولان برگزاری ستاد انتخابات در استان فارس، در واپسین روزهای عمر دولت تدبیر و امید آخرین تیر این دولت به حمایت های بی دریغ مردم از نظام و انقلاب اسلامی بود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به دلیل حاکم بودن جو سیاسی موجود در جامعه، نارضایتی شدید مردم از عملکرد ۸ ساله دولت تدبیر و امید، افزایش چشمگیر مشکلات معیشتی و فشارهای حداکثری رسانه های غرب و بانیان وضع موجود به منظور منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات با دیگر دوره های انتخابات ریاست جمهوری تفاوت چشمگیری داشت تا حدی که کار را به جایی کشاندند که کمپین های «نه به انتخابات» و «من رای نمی دهم» را راه اندازی کردند.

 اما مردم همیشه در صحنه و فهیم ایران اسلامی بار دیگر با نه گفتن به نقشه‌های شوم معاندین تمام معادلات آنها را بر هم زدند و روز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی آنان را که منتظر خالی بودن میدان انتخابات بودند را ناامید کردند و در سراسر کشور از جمله استان فارس و شهر شیراز برای تغییر وضع موجود و تعیین سرنوشت ۴ ساله سیاسی کشور از آغازین ساعات روز جمعه ۲۸ خرداد در شعب اخذ رأی حاضر شدند.

علیرغم اینکه مقرر بود طبق دستورالعمل سراسری، انتخابات از ساعت هفت صبح در تمام شعب اخذ رأی در سراسر کشور آغاز شود اما شاهد تأخیر در آغاز رأی گیری در برخی از شعب استان فارس به ویژه شهر شیراز بودیم، مردمی که از ابتدای صبح برای شرکت در انتخابات در شعب اخذ رأی حضور پیدا کرده بودند به خاطر برخی مشکلات ایجاد شده به ناچار ساعت‌ها در صف های طولانی منتظر بودند اما همچنان ناامید نشده و پس از رفع مشکل و آغاز رأی گیری رأی خود را در صندوق ها انداختند.

 این حضور پرشور و حداکثری تا پایان شب و ساعت ۲۴ روز جمعه ادامه داشت، به گونه ای که برخی از شرکت کنندگان که از رأی دادن جامانده بودند درخواست تمدید زمان رأی گیری را داشتند و به این ترتیب زمان اخذ رأی تا ۲ بامداد روز شنبه در شهر شیراز و استان فارس تمدید شد.


به این ترتیب علی رغم کارشکنی‌های فراوان و بدعهدی‌های به وجود آمده، انتخابات به پایان رسید و از صبح روز شنبه شهروندان شیرازی منتظر اعلام نتایج آرا توسط استانداری و فرمانداری شهرستان شیراز بودند.

اگرچه نتایج آرای ریاست جمهوری پس از تاخیر یک روزه به سمع و نظر مخاطبان رسانه‌های مختلف رسید اما مردم کلانشهر شیراز برای اطلاع از نتایج آراء شورای این شهر ساعت های طولانی منتظر بودند از طرفی رسانه های مکتوب و برخط نیز با ارتباط های مستقیم و تماس با مسئولین ستاد انتخابات شهرستان به خصوص فرماندار شیراز هر لحظه جویای اعلام نتایج توسط این ستاد شدند، گر چه پاسخی دریافت نمی‌شد.


در این میان به دلیل تاخیر در اعلام نتایج و همچنین سکوت مطلق فرمانداری در راستای شفاف سازی این اتفاق، بازار شایعات، شائبه ها و گمانه زنی ها در فضای مجازی و حقیقی گرم و گرم تر شد، تا حدی که اصحاب رسانه خواستار برگزاری یک نشست خبری و شفاف سازی این موضوع شدند.

اگر چه فرماندار شهرستان شیراز در یک اقدام غیر منتظره و غیر حرفه ای و علی رغم انتظار چند روزه اصحاب رسانه، نتیجه موقت آرای شورای شهر را از طریق تنها رسانه مورد اقبال خود یعنی صدا و سیمای مرکز فارس منتشر کرد اما پس از اصرار خبرنگاران عاقبت انتظار به سر آمد و بعد از ظهر امروز 31خرداد ماه فرماندار شیراز نتایج قطعی انتخابات را اعلام کرد.

در این نشست خبری که آغاز آن با گلایه های تند و انتقاد خبرنگاران همراه بود، محمد رضا امیری فرماندار شیراز به بیان مطالبی در راستای دلیل این ناهماهنگی ها در برگزاری انتخابات و همچنین تاخیر در اعلام نتایج آراء پرداخت و مباحثی همچون ایجاد مشکل در شبکه در زمان ابتدای رأی گیری، تاخیر در حضور  عوامل از جمله ناظرین به وقت تحویل صندوق و حرکت به سمت شعب،  ایجاد مشکل در ورود کد ناظرین شورای نگهبان به سیستم و ایجاد مشکلاتی در هولوگرام ناظرین شورا بر روی صندوق و دستگاه های الکترونیک را از جمله دلایل اختلال و تاخیر در روند رأی گیری عنوان کرد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار «شیرازه» مبنی بر اینکه پاسخ شما در راستای  وجود دست های پشت پرده در این اتفاقات چیست، اظهار کرد: صادقانه با مردم و رسانه‌ها صحبت کرده‌ام و هیچ پشت صحنه‌ای در انتخابات وجود نداشت و اگر هم وجود داشت، بنده تحت تاثیر فشارها قرار نگرفته ام.

امیری با بیان اینکه به لحاظ قیاس با شهرهای هم طراز این وضعیت در کلانشهرهای دیگر هم وجود داشت، گفت: از وضعیتی که پیش آمده ناراحت هستم البته دنبال توجیه هم نیستم.

در پایان این نشست اگر چه عده ای از خبرنگاران عنوان کردند که از پاسخ های فرماندار شیراز قانع نشدند، اما سرانجام آمار نهایی شورای شهر شیراز اعلام شد و از طریق رسانه های استان در اختیار مردم قرار گرفت.


سخن آخر اینکه:
به نظر بی تدبیری و عملکرد ضعیف مسئولان برگزاری ستاد انتخابات در استان فارس و اعلام نتایج آرای شورای شهر شیراز و برخی کلان شهرها، در واپسین روزهای عمر دولت تدبیر و امید، آخرین تیر ترکش این دولت به حمایت های بی دریغ مردم از نظام و انقلاب اسلامی بود. 

انتهای پیام/س/ر

نظرات بینندگان