کد خبر: ۱۴۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند - 25؛

رئیس جمهور منتخب زیر ذره‌بین رسانه‌ها؛ از نقش انصرافی‌ها در کابینه تا تاکید بر کرامت مردم

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» سیدابراهیم رئیسی و حرف‌هایش در حرم مطهر رضوی را عکس یک کرده و با تیتر «عدالت دولت کرامت ملت» بر آن بخشی تاکید کرده که می‌گفت: «مردم به تحول رأی داده‌اند؛تحول به نفع مردم تحول به نفع ارزش‌های انقلاب اسلامی و به نفع سفره و کسب و کار مردم».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با اشاره به اینکه «لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی مدیریت پارلمان شهری پایتخت را در دست گرفت» و با عنوان «نه تهرانی‌ها به شورای تنبل» به شرح نقاط ضعف شورای پنجم پرداخته و نوشته است: «این توقع می‌رود که شورای ششم یک بار دیگر مسیر تحول و سازندگی ادوار گذشته را ادامه داده و خدمت‌رسانی به مردم وارد فاز جدیدی شود.»

وطن امروز البته گزارش دیگری هم دارد حول محور «نقش ضعف و بی‌تدبیری وزارت امورخارجه در تأمین امنیت انتخابات و ماجرای حمله به هموطنان ایرانی رأی‌دهنده در خارج از کشور» که با یکی از آن تیترهایی که مختص این روزنامه و غیرمعمول در عرصه رسانه است، منتشر شده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «غیرت و بی‌غیرتی» می‌نویسد: «حمله به رای‌دهنده ایرانی در شهر بیرمنگام انگلستان را می‌توان تکمیل‌کننده‌ پازل حملات به اماکن دیپلماتیک ایران در کشورهای خارجی طی سال‌های اخیر و نمادی دیگر از ناکارآمدی دولت فعلی در حفظ و صیانت از منافع جمهوری اسلامی در خارج از کشور دانست.»

وطن امروز 2 تیر

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود به نتیجه انتخابات شوراها در تهران پرداخته منتها از این باب که با تاکید بر میزان مشارکت، برد رقیب را کم‌رنگ و کم‌اهمیت جلوه دهد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز سعی کرده که با واکاوی اولین نشست خبری رئیسی رویکرد و مواضع او در سیاست خارجی را پیش چشم مخاطب بگذارد. همین است که در گزارشی با عنوان « حمایت نرم از برجام حفظ لحن ضدامریکایی» می‌نویسد: « ابراهیم رییسی در پاسخ به پرسش‌های متعدد درباره برجام، رابطه با غرب و نگاه به سیاست‌های امریکا در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن با پاسخ‌های کوتاه و بعضا تکراری، برآورد منفی آنچنانی در طرف مقابل ایجاد نکرد اما همزمان نتوانست پیام روشن و مشخصی نه به شرق و نه به غرب درباره رویکرد کلی ایران در حوزه سیاست خارجی در حداقل 4 سال گذشته بدهد.  رییسی پیش از این نشست خبری از جواد ظریف، وزیر خارجه برای گفت‌وگو و آشنایی با آخرین وضعیت مواضع ایران در مهم‌ترین پرونده‌ها به شمول برجام و رابطه با عربستان دعوت کرده بود و ردپای این گفت‌وگو در برخی پاسخ‌های او به خصوص در حوزه برجام مشخص بود.  هرچند که پاسخ‌های کوتاه رییسی تا حدودی فرصت تعبیر‌سازی و ارایه تفسیرهای خاص درباره رویکرد احتمالی او را از رسانه‌های غربی گرفت اما همزمان عدم ارسال پیام خاص حتی در پاسخ به پرسشی درباره رابطه با چین به نمره منفی در برآورد نخستین نشست خبری رییس‌جمهور جدید ایران تبدیل شد. »

اعتماد 2 تیر

«کیهان» نیز تیتر یک خود را به گزارشی تحلیلی درباره نشست خبری اخیر رئیسی و سخنان او در حوزه دیپلماسی اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان « رمزگشایی از یک «خیر» تحقیر آمریکا و پایان دیپلماسی انفعالی» می‌نویسد: « پاسخ «خیر» آقای رئیسی درباره دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، بهترین پاسخ به زیاده‌خواهی و زورگویی دولت آمریکا بود. دولتی که اساس سیاست خارجی خود را بر پایه سلطه‌گری و غارتگری و مداخله‌گری در امور دیگر کشورها بنا نهاده است.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو خود نیز به شکست اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر تهران پرداخته و نوشته است: « مدعیان اصلاحات 4 سال پیش در رسانه‌های زنجیره‌ای خود با تیترهایی چون «مشهد و تهران را پس گرفتیم»، «لبخند بهشت به امید»، «فتح تهران» و... پیروزی لیست امید در شورای شهر تهران را جشن گرفتند اما این جشن پیروزی دیری نپایید و انحراف شورا از وظایف اصلی خود، انتقاد خود اصلاح‌طلبان را برانگیخت به‌ویژه از زمانی که محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد. لازم به ذکر است که کیهان همان موقع در گزارشی با عنوان «خشت اول بهشت را کج نگذارید!» به سیاسی‌کاری شورای شهر تهران انتقاد کرده بود. درهرحال، کم‌کاری‌ها در شورای شهر تهران به حدی عمیق بود که بسیاری از اصلاح‌طلبان در رسانه‌های خود به انتقاد از لیست امید پرداخته و شورای شهر تهران را «مایه آبروریزی»، «رانت‌خوار»، «ستون پنجم‌های امیدی»، «ناآشنا به امور شهری»، «پوپولیست» و «سیاسی‌کار» نامیدند.»

کیهان 2 تیر

«شرق» تیتر یک خود را به گفت‌وگویی اختصاص داده که احمد غلامی سردبیر این روزنامه اصلاح‌طلب با کمال‌ اطهری می‌کند و با تیتر «چه کسانی ضد تاریخ‌اند» منتشر شده است. این گفت‌وگو حول محور چشم‌انداز جناح‌های سیاسی در ایران است و اطهری می‌گوید:

* روشنفکرانِ چپ و راست در ایران، هر دو تخیلی هستند. و مبنایش هم همان آگاهی کاذب است. اینها متکی بر نظریه‌ای که قابل عمل یا پراکسیس باشد، نیستند. وقتی این اتفاق در یک جامعۀ بالنده در تاریخ مدرن رخ می‌دهد، که روشنفکرانِ جامعه نمی‌توانند ارگانیک شوند.

* وقتی که نه بورژوازی می‌تواند برنامه قانع‌کننده‌ای بدهد و هژمونی‌اش را اِعمال کند و نه طبقه کارگر می‌تواند برنامه‌ای بدهد و هژمونی پیدا کند، در این صورت است که دولت‌های فراطبقاتی روی کار می‌آیند. در جهان سوم، این دولت‌های فراطبقاتی معمولاً دولت‌های فاشیستی یا نیمه‌فاشیستی یا پوپولیستی هستند.

* من همان ابتدای دولتِ اصلاحات، این بحث را با اصلاح‌طلبان مطرح کردم، در بحثی به نام «موانع دموکراسی در ایران» که لطف کرده و من را هم دعوت کرده بودند. آنجا گفتم از لحاظ اندیشه‌ای به نظرم مانع اصلی دموکراسی، خودتان هستید. سروصدایی شد. گفتم، ببینید این آزادی که شما می‌گویید نه برای طبقه کارگر معنا دارد، نه برای مردم روستایی و غیره. آزادی از منظر آنها یعنی اینکه بتوانند مسکن و بیمه و... داشته باشند، مثلاً سکونتگاه‌های غیررسمی، یا در روستاها... این در نظر آنها آزادی است. اگر شما این نوع آزادی را برایشان تأمین کنید، دموکراسی شما هم برای آنها مقبولیت پیدا می‌کند.

شرق 2 تیر

«ایران» سفیر روسیه در تهران را که نسبت به آینده روابط دو کشور ابراز خوشبینی می‌کند، عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی البته از پوشش اظهارات رئیس جمهور منتخب در حرم رضوی نیز غافل نشده و آن را عکس دو کرده است. ایران آن بخشی از سخنان رئیسی را برای تیتر انتخاب می‌کند که گفته بود « حفظ کرامت مردم شرط خدمت در دولت من است».

سایر مطالب امروز این روزنامه نیز عمدتا خبری و بازتاب سخنان دیروز مقامات و مسئولان است. مثلا نشست خبری دیروز سخنگوی دولت با تاکید بر آمادگی ارکان دولت برای انتقال قدرت پوشش داده شده است. 

ایران 2 تیر

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود مدعی است که سعیدجلیلی و علیرضا زاکانی در چینش کابینه جدید نقش جدی ایفا می‌کنند لذا با عنوان «انصرافی‌های طلبکار» می‌نویسد: « این لیست‌هایی که در قالب گمانه زنی منتشر می‌شود عموماً منشا جبهه پایداری دارد وگرنه کیست که نداند رئیسی اهل این بازی‌ها نیست!؟ نکته ی مهم‌تر شعارها، عهدها و قرارها با مردم است که قرار بر این شده تا شایسته سالاری و پرهیز از سیاست زدگی و حزب و جبهه بازی سرلوحه قرار گیرد پس با یک بررسی کوتاه می‌توان به منشا گمانه بازی‌های سیاسی پی برد تا رسید به زاکانی، جلیلی و کسانی که این‌ها را در پیشانی حمله به دولت سیزدهم قرار داده اند. رئیسی را مردم با اعتقاد و شناخت برگزیدند پس باید ارج نهاد و از این اعتماد در این وضعیت بحرانی صیانت کرد. رئیسی حتماً می‌داند برخی‌هایی که این روزها با ظرافت بین گمانه زنی‌ها گنجانده می‌شوند از چه آبشخوری بهره مند هستند و متعلق به کدام مشارب فکری و سیاسی و لابد رئیسی می‌داند انصرافی‌های طلبکار، اگر دلسوز او و نگران وضعیت مردم و معیشت مردم بودند سهم خواهانه مشغول بازی‌های رسانه‌ای برای ایجاد فشار و بالابردن هزینه ی بودن و نبودن خود نبودند! این روزها مردم تا می‌خواهند خوشحالی کنند با یک لیست از همین انصرافی‌های طلبکار مواجه می‌شوند و عملا به جای شادی دچار استرس می‌شوند این روزها یک برخورد و موضعگیری انقلابی می‌تواند آرامش را تا 13 مرداد 1400 و نیز تا خرداد 1404 به جامعه پمپاژ کند. ای کاش «انصرافی‌های طلبکار» در عرصه باقی مانده بودند تا همگان متوجه شوند با سر و صدا نمی‌شود وزیر و معاون رئیس جمهور شد!»

آفتاب یزد 2 تیر

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگویی با فریدون مجلس اختصاص داده که معتقد است «پذیرشFATF کلید حل مشکلات اقتصادی است». او در این گفت‌وگو تاکید می‌کند:

* اگر ما به دنبال مذاکره نباشیم به معنای این است که تمایل داریم همچنان در حالت تحریم باقی بمانیم. شاید عده‌ای گمان کنند ما به تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و بهتر است در همین وضعیت باقی بمانیم؛ دیدگاهی که صحیح نیست و پیامدهایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

* گروهی که امروز به قدرت رسیده است نابودی اسرائیل را یکی از محوری‌ترین مسائل سیاست خارجی خود می‌داند. هنگامی که رئیس‌جمهور جدید ایران عنوان می‌کند حاضر نیست با بایدن دیدار کند به دلیل این است که آمریکا حامی بقای اسرائیل است. این حمایت رویکردی است که در مقابل دولت جدید ایران قرار دارد. به همین دلیل نیز ایران باید متحد دیگری برای خود پیدا کند. عراق کشوری است که در خصومت ایران با اسرائیل از ایران تبعیت لازم نخواهد کرد. گروه‌هایی که ممکن است در این زمینه با ایران همکاری کنند حزب‌ا... لبنان، حماس و حوثی‌های یمن خواهند بود. به همین دلیل ایران در این زمینه متحد قدرتمندی باید داشته باشد و به همین دلیل این رویکرد ممکن است هزینه‌هایی ایجاد کند.

* . آقای رئیسی تأکید دارند با توجه به ظرفیت‌های داخلی قصد دارند وضعیت اقتصادی مردم را بهبود بخشند. این در حالی است تنها با یک معجزه می‌توان بدون‌داشتن روابط تجاری با کشورهای جهان وضعیت اقتصادی را بهبود داد.

آرمان ملی 2 خرداد

«جوان» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز سخنان رئیسی در مشهد و تاکید او بر اینکه « کرامت مردم شرط کابینه من است» را تیتر و عکس کرده است. این روزنامه اصولگرا در صفحه یک خود اما دو مطلب دیگر را نیز مورد توجه قرار داده است. اولا اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره ناکافی بودن برجام و ضرورت گره زدن آن با مسائل منطقه‌ای. دوما حرف‌های دیروز ربیعی در حمایت از رئیسی و دولت جدید او و موضع گیری در برابر آمریکا. گفتنی است که سخنگوی دولت دیروز در واکنش به اظهارات مداخله جویانه آمریکایی‌ها درباره نتیجه انتخابات در ایران گفته بود: « دولت امریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره فرایند انتخابات در ایران و یا کشور دیگری را داشته باشد. برخلاف نمایش‌های پر زرق و برق دموکراسی در امریکا، امروز هیچ ملتی نیست که نداند فرایند‌های دموکراتیک در امریکا تا چه اندازه معیوب و متعصبانه هستند».

جوان 2 تیر


 

نظرات بینندگان