کد خبر: ۱۴۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۴ تير ۱۴۰۰

دولت به جای افزایش قیمت شیر نهاده ارزان به دامدار بدهد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت:دامداران به دنبال گرانی در بازار نیستند اما انتظار دارند که دولت خوراک دام مورد نیاز دامداری ها را به موقع و به قیمت مناسب بدهد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه،فرهاد اکبری رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران اعلام کرد: دامداران انتظار دارند دولت به جای افزایش قیمت شیر نهاده آنها را تامین کند و آنها مجبور نباشند به چند برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنند.

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: دولت نرخ سبوس را آزاد کرد و اکنون به سه برابر قیمت از بازار آزاد می خریم و سایر نهاده ها هم که قرار بود از سامانه بازارگاه به نرخ دولتی خریداری کنیم را مجبوریم از بازار آزاد 2 تا 3 برابر قیمت بخریم که هزینه های تولید را به شدت افزایش داده است.

اکبری گفت: دامداران خرد تنها 30 درصد نیاز نهاده ای خود را از سامانه بازارگاه به نرخ دولتی خریداری می کنند و 70 درصد نیاز خود را از بازار سیاه نهاده که قیمت های چند برابری به فروش می رود تهیه می کنند.

«بازارگاه» سامانه دولتی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی با هدف توزیع عادلانه نهاده و به نرخ دولتی راه اندازی شده است که دامداران در این سامانه ثبت نام می کنند و نهاده خود را از مراکز و انبارهایی که تعریف شده دریافت می کنند.

*درست نیست وزارت جهاد مجری و ناظر سامانه بازارگاه باشد

اکبری در پاسخ به اینکه وزارت جهاد می گوید هر محموله وارداتی باید به محض ورود به کشور در سامانه بازارگاه ثبت شود پس این بازار سیاه چگونه شکل می گیرد؟ گفت: اتفاقا سوال ما هم همین است اما نکته اینجاست که کسی به این بازارگاه نظارتی ندارد، وزارت جهاد خود مجری است و خودش هم نظارت می کند و این کار دارای اشکال است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران تصریح کرد: برخی از دامداران هستند که بیش از 150 درصد خوراک دامداری شان را از این سامانه می گیرند یعنی بخشی مازاد می ماند که در بازار آزاد به چندین برابر قیمت می فروشند و کسی به اینها نظارتی ندارد. برخی حواله های خارج از سیستم می گیرند و کسی به اینها نظارت ندارد، اصولا سیستمی که وزارتخانه خودش مجری و ناظر است غلط است و باید این مدل عوض شود.

وی گفت: مواردی بوده که دامدار واقعی مجبور شده سویا را به قیمت 17 هزارتومان از کسانی خریداری کند که حق آنها را در بازار سیاه می فروشند.

وی تصریح کرد: اگر دولت می خواهد برای شیر خام قیمت تعیین کند باید واقعی و کارشناسی باشد نه اینکه قیمت شیرخام را براساس نهاده دولتی تعیین کند اما این نهاده به دست دامدار نرسد.

اکبری در پاسخ به اینکه نرخ واقعی شیرخام با نهاده ای که از بازار آزاد تهیه می کنید چقدر است؟ گفت: کیلویی 12 هزار تومان؛ اما به هیچ وجه حاضر به گرانی نیستیم زیرا نمی خواهیم فشار به جامعه وارد شود و سرانه مصرف بیش از این پایین بیاید.

اکبری خاطرنشان کرد که امروز دامدار از کمبود و گرانی نهاده رنج می برد و برای تداوم تولید دولت فکری به این وضعیت بکند و نهاده کافی و به قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار دهد.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
نظرات بینندگان