کد خبر: ۱۴۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۵ تير ۱۴۰۰
دغدغه ای از جنس آب و وعده هایی که عملی نمی شود:

چشم های خیره به شیر آب برای دریافت قطره ای مایه حیات/ عدم مدیریت کارآمد موجب بروز معضل و چالش شده است

نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با بیان اینکه تقریبا کل روستاهای سه حوزه انتخابیه مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد با تنش شدید آب مواجه هستند، اظهار کرد: این مشکل به گونه ای نیست که یک شبه به وجود آمده باشد بلکه سالها با بی توجهی بر روی هم انباشته شده تا به امروز که تبدیل به یک تنش و معضل در اکثر روستاهای شهرستان شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اول تا هفتم تیرماه هر سال، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است و ازآنجا که فصل گرما همواره تداعی کننده مباحثی چون تبخیر، کم‌آبی و صرفه‌جویی بوده است، امسال به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی و با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق نیز این هفته با نام هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق نامگذاری شده است.

 اگر چه این هفته به عنوان یک رویداد فرهنگی در افکار عمومی و رسانه‌ها جای خود را تا حدودی باز کرده است و هر ساله به این مناسبت، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای ارتقای آگاهی‌های عمومی در مورد آب و برق و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس انجام می‌شود، اما آیا فقط این برنامه های اندک و گاه نمادین برای عبور از بحران کنونی آب کافی است؟

آیا تنها با شعار صرفه جویی در آب و بهینه مصرف کردن، این معضل بزرگ که اکنون جزیکی از مشکلات عمده کشور و به خصوص استان فارس به شمار می رود حل می‌شود؟

 از آنجاکه هفته صرفه جویی آب با نامها و شعارهای مختلفی در طول این هفته دنبال می‌شود، شنبه پنجم تیرماه نیز با نام مدیریت مصرف آب و برق، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین نامگذاری شده است و اهداف این روز تشویق و ترغیب دستگاه‌های خدمات‌رسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی، تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایه‌گذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساخت‌های تولید و انتقال و توزیع آب و انرژی و جلب مشارکت صنایع و صاحبان منابع مالی در انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه آب و انرژی با اجرای برنامه های فرهنگ سازی است.

در همین راستا خبرنگار شیرازه به سراغ برخی از روستاهای شهرستان مرودشت که با مشکل شدید کم آبی و بی آبی مواجه هستند رفته تا اقدامات  شرکت آب منطقه ای و آبفای استان را در خصوص حل مشکلات بی آبی در مناطق مختلف فارس و میزان توجه به انجام مسئولیت اجتماعی این ادارات را بررسی کند.

سری به چند روستای حوالی نقش رستم ونزدیک به شهر مرودشت زدیم وبا شورا، دهیار و اهالی محل که صحبت کردیم، با اعلام نارضایتی از عملکرد ضعیف مسئولان شهرستان و استان در حل مشکلات بی آبی عمده ترین معضل هرسالهی این روستاها را تنش آب دانستند.

عمده ترین و اساسی ترین معضل روستا تأمین آب آشامیدنی است

عضوجدید شورای اسلامی روستای شمس آباد برزو در گفتگو با خبرنگار این رسانه عمده ترین و اساسی ترین معضل روستا را تأمین آب آشامیدنی دانست و گفت: تنش آب در روستا به گونه ای است که از ماه ها قبل مردم این روستا مجبور به خرید آب جهت مصارف خانگی و خوراکی هستند و گاه مجبور هستند جهت استحمام و نظافت نیز یا آب خریداری کنند یا هفته ها صبر کنند تا همان مقدار اندک آبی هم که چاه روستا دارد به صورت نوبتی به آنان برسد تا بتوانند جهت استحمام و شستشو استفاده کنند،  البته به شرط اینکه تمام شب را بیدار بمانند و چشم به شیرهای آب بدوزند تا مقدار کمی آب به محله یا منطقه آنها سرازیر شود.

یکی از اعضای هیئت امنای محله می گوید: این مشکل مختص امروز و دیروز روستا نیست بلکه چندین سال است با شروع فصل بهار و تابستان مردم روستا طعم تلخ بی آبی را می‌چشند چون چاه روستا خود گردان است و تا کنون با حمایت های اهالی محل و خیرین چاه های متعددی حفر شده است  ولی الان چند سالی است تمامی اهل محل به این نتیجه رسدند که اگر تحت نظارت اداره آب باشند مشکلاتشان کمتر خواهد شد اگر چه در گذشته بارها خواستار این اقدام شده اند اما شرکت آب و فاضلاب استان فارس هر بار با وعده رسیدگی به مشکلات، فصل گرما را به پایان می‌رساند و قول رسیدگی به این معضل موکول به آینده می شود.

محمد عرب نژاد عضو جدید شورای روستای شمس آبادبرزو و یکی از افراد فعال در حوزه مباحث و مشکلات روستا و به عنوان شخصی که طی سالیان گذشته هم پیگیر مشکل بی آبی روستا بوده است درگفتگو با خبرنگار شیرازه با ابراز گلایه از بی توجهی مسئولان استان و شهرستانی در راستای حل این معضل، عنوان کرد: مورخ 19 فروردین ماه سال جاری  برای چندمین بار پیگیر این مشکل شده و طی نامه ای که به بخشدار مرکزی شهرستان مرودشت تقدیم شد، خواهان بررسی و رسیدگی به مشکل آب روستا و تحت تکلف قرار گرفتن چاه آب تو سط اداره آبفا شدیم ، اما علی رغم گفتگویی که در محل فرمانداری این شهرستان با نماینده مردم شهرستان مرودشت توسط دهیار روستا شده و قول مساعدت و پیگیری مشکل از سوی شرکت آبفای روستایی فارس داده شده است، ولی همچنان مردم روستا با بی آب دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته اهالی محل، کار به جایی رسیده که سه عضو جدید شورا به همت و همکاری مردم 400 متر لوله خریداری کرده اند و با اتصال به یکی از چاه های کشاورزی منطقه و خرید آب به مدت محدود برای تنها بخشی از روستا آب رسانی کرده اند اما به دلیل گستردگی روستا، منازل مسکونی که در انتهای خطوط  لوله کشی قرار دارند هیچ گونه آبی حتی برای آشامیدن هم دریافت نمی‌کنند.

چشم های خیره به شیر آب برای دریافت قطره ای مایه حیات/ عدم مدیریت کارآمد موجب بروز معضل و چالش شده است
عرب نژاد در ادامه به بخش دیگری از معضل آب شرب روستا اشاره کرد و افزود: البته مشکل آب این منطقه تنها در فصول بهار و تابستان و مواجه با بی آبی نیست، بلکه  نا سالم بودن آب و همراه بودن ماسه و گل و لای در آب شرب باعث بیماری گوارشی در کودکان روستا شده است که در این راستا نیز از مسئولین بهداشت شهرستان تقاضای رسیدگی داریم.

فرهادی دهیار روستای شمس آباد برزو نیز به گوشه ای ازاقدامات انجام شده و نامه نگاری های صورت گرفته اشاره کرد و گفت:از سال گذشته تا کنون چندین بار پیگیر حل مشکل آب بوده ایم و از اواخر اردیبهشت سال جاری نیز اداره آبفا شهرستان قول همکاری داد و با ارجاع به آبفای روستایی استان اعلام کرد ظرف مدت ده روز کار به سرانجام خواهد رسید ولی متاسفانه هنوز هیچ اقدام موثری از اداره آبفا دیده نشده است.

در ادامه این گزارش به منظور اطلاع از وضعیت آب در شهرستان مرودشت به سراغ جلال رشیدی نماینده مردم این شهرستان رفتیم.

کل روستاهای سه حوزه انتخابیه مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد با تنش شدید آب مواجه هستند
وی با بیان اینکه تقریبا کل روستاهای سه حوزه انتخابیه مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد با تنش شدید آب مواجه هستند، اظهار کرد: این مشکل به گونه ای نیست که یک شبه به وجود  آمده باشد بلکه سالها با بی توجهی بر روی هم انباشته شده تا به امروز که تبدیل به یک تنش و معضل در اکثر روستاهای شهرستان شده است.

گیر افتادن مشکلات در مسیر بروکراسی های اداری کار را به کندی پیش می برد

رشیدی با اشاره به اینکه طی جلساتی که قبل از انتخابات با بوستانی مدیر کل آب و فاضلاب استان برگزار شده است،افزود: مقررگردید ظرف ده روزمشکل بی آبی در برخی روستاها از جمله شمس آباد برزو بررسی وحل شود، اما متاسفانه گیر افتادن مشکلات در مسیر بروکراسی های اداری کار را به کندی پیش می برد، از طرفی نیز گر چه پروژه آب رسانی به برخی روستاها انجانم شده است، اما اول به فکر تأمین برق آن نبوده اند  به همین خاطرپروژه با مشکل مواجه شده است.

نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل بی آبی در منطقه تا قبل ازاتمام دولت فعلی مرتفع خواهد شد یا بازهم به سال های آینده موکول خواهد شد؟ گفت: اکنون اعتبار برای پیش‌برد پروژه ها وجود دارد اما مشکلات با یک مدیریت صحیح حل خواهد شد که متاسفانه عدم مدیریت کارآمد موجب بروز معضل و چالش شده است.

گفتنی است که پیش از این نیز استاندار فارس به تنش آبی در 400 روستا و14 شهر استان فارس اشاره کرده بود

بیشتر بخوانید:

جدال ٤٠٠ روستا و ١٤شهر فارس با بی‌آبی

سخن آخر اینکه :

اگرچه درهفته صرفه جویی آب پرداختن به راه کارهای موثر در این زمینه ضروری و حائزاهمیت است، اما مسئولان ومتولیان امر باید بدانند مرتفع شدن مشکلات تنها با فعالیت های نمادین و شعارهای بی برنامه حل نخواهد شد، بلکه در شرایط کنونی که با بحران آب مواجه هستیم قطعا توجه به زیر ساختها و پیشبرد به موقع پروژه ها می تواند بهترین راهکار حل مشکل باشد.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان