کد خبر: ۱۴۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

کارآفرینی با طعم دیجیتال

روایتی از جوان کارآفرین لاری که پس از سختی ها و مشکلات، با همت و پشتکار کسب و کار خود را راه‌اندازی کرد و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، با پشرفت تکنولوژی و فناوری مخصوصا گسترش فضای مجازی کسب و کار های قدیمی کم کم رخت بسته و جای خودش را به سایت ها و فروشگاه های آنلاین می دهند.

با شروع پاندمی کرونا شاهد هستیم که اصناف و مغازه ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کویید ۱۹ تعطیل شدند و همین امر سبب آسیب جدی به معیشت خیل کثیری از مغازه داران شد.
برخی از اصناف برای جلوگیری از ضرر اقتصادی اقدام به راه اندازی سایت، صفحه در شبکه های اجتماعی و... جهت فروش محصولات خود کردند که در این زمینه نمونه های موفق بسیاری وجود دارد.

در جوامع امروزی که کسب‌و‌کارها با فناوری‌های دیجیتال متحول شده‌اند، مفهوم کارآفرینی تغییر کرده است لذا کارآفرینی دیجیتال تغییراتی در مفاهیم و نظریه‌های کارآفرینی به‌همراه دارد.

بیشتر بخوانید:


در همین راستا خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با یکی از جوانانی که در این مسیر گام برداشته و به موفقت های چشمگیری دست پیدا کرده گفتگو انجام داده است.

اسماعیل زلفیان یکی از جوانان کارآفرین اهل شهر لار استان فارس با لیسانس مهندسی آموزش کشاورزی از دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار شیرازه از گذشته خویش می گوید: پدرم یکی از مددجویان کمیته امداد بود و من هم به تبع آن تحت پوشش بودم، ۱۲سال سابقه کار در بازار دارم و همیشه به دنبال خلق ایده های نو و خلاقانه هستم تا اینکه سرانجام پس از تمامی مشکلات وارد عرصه تجارت دیجیتال شدم.

وی ادامه داد: با دعوت از دو دوست برای همکاری و سرمایه حدود ۱۲میلون تومانی کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کردم؛ جرقه این کار حدود ۳سال قبل در ذهن من زده شد و دلیل اصلی برای راه اندازی این کار اشتغال زایی برای جوانان (خانم و آقا) و استفاده از پتانسیل ها بود چراکه در عرصه تجارت الکترونیک زمینه کاری کار بسیار عالی است؛ بعد از گذشت حدود ۶ماه از کمیته امداد امام خمینی(ره) لارستان تسهیلات اشتغال زایی گرفتیم و کار رو توسعه دادیم.

زلفیان با بیان اینکه به دلیل عشق و علاقه زیاد به این عرصه و آینده روشنی که برای این مدل کسب و کار متصور بودم کسب و کار دیجیتال را انتخاب کردم، گفت: از راه اندازی سایت ۲ سال میگذرد و  اوضاع عالی و رو به پیشرفت است، ۹نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند که بیشتر درآمد هزینه پرسنل، سایت و... می‌شود.

اسماعیل معتقد است که در کمتر از ۳سال دیگه یکی از بزرگترین مجموعه های فعال در تجارت الکترونیک خواهد شد و با سایت های بزرگ کنونی رقابت می کند.

وی مشکلات پیش رو در راه اندازی کسب و کار را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: به نظر من اصولا کارآفرینی جهاد در راه خدا و نمونه ایثار واقعی است؛ سختی های کار آفرینی مخصوصا تو حوزه های جدید مثل تجارت الکترونیک بسیار زیاد بوده و یکی از اصلی ترین سختی ها فرهنگ سازی در جامعه است.

زلفیان ادامه داد: با ورود یک تکنولوژی جدید به کشور و منطقه حدود ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد تا فرهنگ سازی شکل بگیرد و در این مسیر چه کسانی که ضرر های جبران ناپذیر مادی و روحی می‌بینند تا فرهنگ سازی کنند.

به گفته این کارآفرین کسب و کار دیجیتال، عدم ثبات قیمت ارز در کشور، ارسال بسته های پستی، کاهش قدرت خرید مردم، عدم تمایل به ورود سرمایه گذاران و وجود رقیب های بزرگ از مشکلات عرصه تجارت دیجیتال است.

وی طرحی برای کمک به هموطنان خودش در ذهن دارد و در این خصوص گفت: متاسفانه مغازه های متعددی وجود دارند که کماکان با استفاده از روش های سنتی در حال کسب درآمد هستند و علم کافی را برای حضور در فضای دیجیتال برای افزایش فروش و توسعه کسب و کار ندارند.

زلفیان تصریح کرد: در حال راه اندازی پایگاهی جامع برای حضور تمامی مغازه داران هستیم تا بتوانند محصولات خودشان را به صورت مستقیم و از طریق فضای مجازی به فروش برسانند؛ این طرح در مرحله نهایی است و با راه اندازی این طرح زمینه اشتغال صد ها نفر فراهم می شود.

این کارآفرین جوان خطاب به کسانی که فکر می کنند ناتوان هستند و نمی توانند کسب وکاری را ایجاد کنند، گفت: از زمان شروع کسب و کار تا الان از لحاظ درآمدی گاهی به اوج و گاهی به زیر صفر رسیده ام اما ولی هیچ وقت خدا را فراموش نکردم و امیدم را از دست ندادم اکنون ماهیانه حدود ۲۰ میلیون تومان درآمد دارم؛ با تلاش و پشتکار ادامه دادم و در آینده برای هزاران نفر اشتغال زایی خواهم کرد، با رویای بزرگ شروع کنید و یک اراده قوی، توکل عمیق به خداوند داشته باشد چراکه صد در صد موفق می‌شوید.

وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا کمک حال مددجویان کمیته امداد باشیم و محصولات آن ها را نیز به فروش برسانیم، گفت: پس از درآمد زایی واشتغال از پوشش کمیته امداد خارج شدم و کارآفرینی در عرصه دیجیتال مایه افتخار است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان