کد خبر: ۱۴۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

اعلام جزئیات اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در فارس

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در این استان به همت این نهاد گفت: ظرفیت طرح ملی مشاغل خانگی در استان فارس ۳ هزار نفر است که در عرصه‌های تولیدی و صنایع دستی خدمات به صورت رایگان ارائه خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در این استان به همت این نهاد و با مشارکت نهادهای مختلف گفت: این طرح در مجموعه جهاد دانشگاهی آغاز شده که در ۹ استان کشور به صورت پایلوت انجام شد و امسال نیز به صورت ملی در سراسر کشور در حال اجراست.

بیشتر بخوانید:

آغاز ثبت سفارش کتب‌ درسی پایه‌های اول، هفتم و دهم از امروز

دست راست فدای انقلاب، دست چپ برای اطمینان‌بخشی به مردم+عکس و فیلم


وی افزود: این طرح در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب شده و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه محور مجری این طرح است لذا باتوجه به اینکه «طرح ملی مشاغل خانگی» مصوبه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، اصناف و اتحادیه ها، صمت، وزارت ارشاد، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله سازمان های دخیل در این طرح هستند.

بابایی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی ظرفیت های خوبی برای ایجاد شغل وجود دارد، اظهار کرد: مشاغل بر اساس ظرفیت ها و  اسناد بالادستی استان ها تعریف شده که ظرفیت طرح ملی مشاغل خانگی در استان فارس ۳ هزار نفر است لذا در عرصه های تولیدی و صنایع دستی خدمات به صورت رایگان ارائه خواهد شد.


رئیس خبرگزاری سیناپرس استان فارس با تصریح اینکه طرح ملی مشاغل خانگی در سه فاز انجام می شود، فاز اول را شناسایی مزیت ها و عرصه ها دانست و اضافه کرد: در این طرح، علاوه بر تولید اشتغال در موضوع ارزش افزوده و عدالت اجتماعی، ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر در دستورکار قرار گرفته که ۳۲۰ رشته مشاغل خانگی در سطح کشور وجود دارد لذا بر اساس ظرفیت استانی مشاغل تعریف شده و افراد مشغول به کار می شوند.


وی با اشاره به اینکه برای اینکه یک کسب و کار موفق شود علت های مختلفی دارد، گفت: نوع شغل، تولیدات و خدمات، آموزش مناسب، عرضه تولیدات و محصولات از عوامل تاثیر گذار در رشد مشاغل هستند.


بابایی تصریح کرد: فاز دوم طرح ملی مشاغل خانگی توانمند سازی متقاضیان است که در دو بخش عمومی و تخصصی خواهد بود و مباحثی چون  کارآفرینی و مشاوره در بخش عمومی به متقاضیان آموزش داده می شود؛ در بخش تخصصی با کمک پیشران ها، افراد نخبه و سرآمد در عرصه کارآفرینی کار آموزش، تامین مواد اولیه و فروش برای متقاضیان انجام خواهد گرفت. 


وی سوم فاز طرح ملی مشاغل خانگی را ورود محصولات به بازار کار اعلام کرد و افزود: چرخه کامل یک کسب و کار می تواند باعث موفقیت شود و در مشاغل خانگی این چرخه به صورت کامل دیده شده لذا از استعداد یابی تا کسب مهارت توسط فرد و فروش محصولات در طرح مشاغل خانگی پیش بینی شده است؛ یکی از وظایف در این طرح برند سازی و ارتباط با بازار کار است که در قالب بازارچه های محلی، منطقه ای و استانی قابل اجرا است.


به گفته رئیس جهاددانشگاهی فارس، مجموعه سایت های فروش برای محصولات مشاغل خانگی در نظر گرفته شده که به صورت پشتیبان کار عرضه را انجام می دهد.


بابایی با تاکید براینکه در حمایت از مشاغل خانگی اولین قدم آموزش و توانمندسازی بوده است، اظهار کرد: در ادامه ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پیشران ها، توجه به فروش و اعطا تسهیلات مورد توجه خواهد بود که اکنون بر آموزش و توانمند سازی تمرکز کرده ایم.


وی درخصوص مشکلات و معضلات پیش روی مشاغل خانگی گفت: بروکراسی اداری بعضا باعث می شود که شغل و کسب و کار نتواند جایگاه حقیقی خودش را پیدا کند لذا در طرح ملی مشاغل خانگی سعی شده تا به نحو مطلوب موانع برطرف و ساماندهی در زمینه مشاغل خانگی انجام شود.


رئیس خبرگزاری سیناپرس شعبه فارس، نیاز سنجی و احصا شغل را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در استان فارس صنایع دستی و تولیدی بیشترین متقاضی را داشته اند؛ شورای راهبری این طرح در استان با حضور معاون استاندار و نماینده سایر دستگاه های همکار تشکیل شده که مسائل استان رصد شود و یک کار علمی در راستا جهش اشتغال صورت گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: امروز اشتغال دغدغه کل کشور است لذا در این طرح حمایت همه سازمان ها و ادارات را می طلبد و امیدواریم که ثمرات مثبتی را برای متقاضیان و کشورمان داشته باشد.


بابایی تصریح کرد: درصد موفقیت مشاغل خانگی بستگی به شخص متقاضی دارد چراکه چرخه تولید به آموزش تنها ختم نمی شود و کسانی که کل چرخه و فرآیند را طی کنند، موفق خواهد شد؛ در حوزه مختلف کشاورزی، دامداری و شیلات دوره ها مشخص شده است لذا افراد با تحصیلات دانشگاهی مرتبط نیز می توانند در این طرح شرکت کنند.


وی با بیان اینکه افراد بالای ۱۸ سال که هیچگونه شغلی و بیمه ای ندارند شامل طرح ملی مشاغل خانگی می شوند، گفت: جهت ثبت نام متقاضیان می توانند به سامانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مراجعه کنند و دبیرخانه این طرح در استان آمادگی مشاوره حضوری برای متقاضیان را دارد.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان