کد خبر: ۱۴۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

نگران پیک پنجم/ وقت عذرخواهی/ چه کسی حامی طالبان است؟/

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» عکسی سیاه و سفید از دیدار و استقبال ظریف از هیات سیاسی طالبان که چند ماه قبل به تهران آمده بود را عکس یک کرده تا پاسخ رسانه‌ها و افرادی که در روزهای اخیر جریان اصولگرا به حمایت از طالبان متهم کرده‌اند، داده باشد. این روزنامه با تیتر «اصلا‌ح‌طلبان» که قرمز هم نوشته شده است، می‌نویسد: «با منطق کسانی‌که مخالفت جبهه انقلاب با مداخله نظامی در افغانستان را مساوی با حمایت از طالبان می‌دانند دیدار بی‌سابقه ظریف با هیأت طالبان در تهران سند همکاری اصلاح‌طلبان با طالبان است».

بیشتر بخوانید:

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «خط و نشان دولت ضعیف‌!» به دیدار جو بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی می‌پردازد که گفته بود: «نیروهای مورد حمایت ایران در خاورمیانه را بمباران کردیم؛ نمی‌گذاریم ایران هسته‌ای شود». 

وطن امروز همچنین از ورود مجلس برای حل مشکل کارگران صنعت نفت خبر داده و نوشته است: « حدود یک هفته است کارگران صنعت نفت دست به اعتصاب و اعتراض کاری زده‌اند و این اعتصاب هنوز ادامه دارد. دلیل اتفاقات اخیر نارضایتی کارکنان از شرایط کاری‌ و میزان حقوق‌شان است اما وزارت نفت معتقد است پیگیری این اعتراضات، مربوط به این وزارتخانه نیست. شرایط حالا به قدری وخیم شده که مجلس شورای اسلامی به آن ورود کرده است. به دلیل ناکارآمدی دولت در بهبود وضعیت اقتصادی سال‌های اخیر و قرار گرفتن مردم در تنگنای اقتصادی، یکی از اساسی‌ترین نیازهای کارکنان و کارگران در بخش‌های مختلف، افزایش حقوق آنها متناسب با تورم است؛ اقدامی که برای کارگران صنعت نفت انجام نشده و همین امر موجب اعتراضات اخیر شده است.»

 

وطن امروز 9 تیر

«شرق» اظهارات علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی که در گفت‌وگو با «جماران» خاطراتش از نخستین دیدار با شهید بهشتی گفته بود را تیتر یک کرده و با اشاره به اینکه «‌سازمان‌های امنیتی حق ندارند برای شورای نگهبان صلاح‌اندیشی کنند» و با تیتر «‌رد صلاحیت هاشمی و لاریجانی به روایت یونسی» به نقل از وی نوشته است: «هم این دوره درخصوص یکی از کاندیداها، مشخصا آقای لاریجانی و هم سال 92 دیدیم که دستگاه امنیتی اظهارنظرهایی کردند و ظاهرا در رد صلاحیت آن افراد اثرگذار بوده است. البته شورای نگهبان می‌گوید تأثیر نهایی نداشته ولی ظاهرا تأثیر مهمی در رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت نامزدها داشته است. حد و حدود دستگاه‌های امنیتی در بحث استعلام‌ها و تأیید صلاحیت‌ها کجاست؟ وزارت اطلاعات موظف است نظر کارشناسی خودش را به شورای نگهبان یا هر مرجع سؤال‌کننده بدهد و بیش از این وظیفه‌ای ندارد؛ یعنی نه پرونده و نه تحلیل به آنها بدهد و تنها نظر کارشناسی بدهد. تحلیل‌هایی مثل اینکه این مصلحت هست یا نیست خارج از وظیفه وزارت اطلاعات است. وزارت اطلاعات حق ندارد این‌گونه اظهارنظر کند و بگوید من صلاح می‌دانم یا صلاح نمی‌دانم. مرجع تشخیص مصلحت وزارت اطلاعات نیست؛ کارشناس امنیتی است».

شرق 9 تیر

«اعتماد» برگزاری کنکور در شرایط کرونایی را تیتر یک کرده و با تیتر «کنکور یا کرونا کدام مهم‌تراست» نوشته است: «توییتر را که باز کنید و دنبال هشتگ‌های کنکور بگردید به لیستی از شماره تلفن‌ها می‌رسید که دست به دست می‌چرخند: شماره دفتر رییس‌جمهوری، مجلس، شماره همراه وزیر بهداشت، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران و بعضا هم شماره بیت رهبری. نوجوانان در آستانه کنکور در این روزهای اخیر مدام این شماره‌ها را به دست هم رسانده‌اند که زنگ بزنید و اعتراض کنید، جان‌مان در خطر است. اما این صداها دیگر مانند سال گذشته به جایی نرسید. کمتر کسی از میان مقامات پیدا شد که حتی در مورد تاریخ برگزاری کنکور هم اعتراضی داشته باشد».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد در انتقاد از وزیر بهداشت و با تیتر «بی‌تفاوتی در مقابل درد مردم» می‌نویسد: «آقای وزیربهداشت، از این همه پیرزن و پیرمرد چشم انتظار واکسن کنار خیابان‌ها عذرخواهی کنید». در این گزارش آمده است: «این مردم عصبانی و ناامید و نگران، پیرزنان و پیرمردانی هستند که طی هفته‌های گذشته، طبق آنچه روی کارت واکسیناسیون‌شان نوشته شده، قانونمند و منظم و خسته، ساعت 8 و 9 صبح، با تاکسی و اتوبوس و عصا و واکر و پیاده و سربار نوه و داماد و عروس و فرزند، به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند و تا ظهر، گرسنه و تشنه، در خیابان‌ها سرگردان شده‌اند و وقتی جواب «واکسن نداریم» را از مسوول مراکز بهداشت شنیده‌اند، عصبانی‌تر شده‌اند و فریاد زده‌اند: «ساعت 6 صبح نمی‌توانستید بگویید که 6 ساعت در این گرما منتظر نمانیم؟» جواب این همه عصبانیت و خشم صدها پیرزن و پیرمرد هم، چیزی نبوده جز شانه بالا انداختن مسوولان مرکز و درهای بسته‌ای که این‌بار، محکم‌تر از یک ساعت و دوساعت قبل، به روی این همه زن و مرد سالمند نگران و مستاصل، برهم کوبیده شده است.  لابه‌لای این «نداریم»‌ها و عصبانیت‌هایی که گاهی به درگیری با مسوولان مراکز و حتی نیروهای حفاظت و انتظامی هم منجر شده، یک نفر، مثل قرون وسطی و در قرن بیست و یکم، کاغذ به دست، سرک کشیده و گفته «برای واکسن باید اسم بنویسید و آفتاب نزده بیایید تا واکسن به شما هم برسد.» طی روزهای گذشته، طی روزهایی که این همه مرد و زن امیدوار، به مراکز بهداشت مراجعه کردند و بعد از تحمل 6 ساعت گرما و 12 ساعت بی‌خوابی و بدخوابی کنار خیابان‌ها و خسته از بی‌حرمتی‌ها، دست خالی و نگران به خانه برگشتند، یک نفر از مسوولان وزارت بهداشت، حتی یک جمله بابت دلجویی از این همه پیرزن و پیرمرد به زبان نیاورد.»

اعتماد 9 تیر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود از «افزایش بی‌ضابطه کرایه خانه در فصل جابه‌جایی مستأجران» خبر داده و با عنوان «5 راهکار فوری و بلند مدت برای حل مشکل اجاره‌بها» می‌نویسد: «کوتاهی صورت گرفته در سال‌های گذشته و ترک فعل دولت در تأمین بازار مسکن، موجب افزایش سرسام‌آور نرخ اجاره در فصل جابجایی‌ها شده، به طوری که پیدا کردن خانه با قیمت مناسب برای مستأجران به یک رویا تبدیل شده است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به عبدالناصر همتی و اظهارات اخیرش می‌پردازد. کیهان با تیتر «انتقاد بی‌سابقه همتی از دولت و اصلاح‌طلبان» نوشته است: «کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حتی یک نفر از دولتی‌ها به حمایت از من برنخاست، درحالیکه من چوب آنها را خوردم، انتظار داشتم که بزرگان در این باره تصمیم بگیرند، اینکه فقط اطلاعیه بدهند و غیر مستقیم حرف بزنند، طوری که یک نفر شاید فکر کند از همتی حمایت کرده باشند، اینکه کاری نداشت و همه می‌توانستند چنین اطلاعیه‌ای بدهند.»

کیهان 9 تیر

«ایران» در تیتر یک امروز خود با عنوان «دلتای هندی در نزدیکی‌ دروازه‌های پایتخت!» از آغاز پیک پنجم کرونا گزارش داده و می‌نویسد: «کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند موج پنجم کرونا با فاصله اندک از پیک چهارم  در برخی از شهرها خیز برداشته  است و  شیوع گسترده گونه جدید ویروس کرونا معروف   به کرونای  دلتای هندی، نگرانی‌هایی بین مردم  بخصوص در برخی از  مناطق کشور ایجاد کرده است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که  هم اینک 63 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. و آن‌طور که متخصصان تأکید می‌کنند؛ هیچ بعید نیست که بزودی واریانت دلتای هندی در کشور پخش شود چرا که سطح رعایت بهداشت اجتماعی در مردم بسیار پایین آمده و از طرفی در روزهای پیش رو به‌دلیل تعطیلات تابستانی تجمعاتی از قبیل سفرها را خواهیم داشت.

 رئیس مؤسسه تحقیقات ویروس شناسی به «ایران» می‌گوید: «با گسترش ویروس دلتا از جنوب کشور به‌سمت مرکز این واریانت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است و پایش‌های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایت‌پذیری بالا تهران و دیگر استان‌ها را درگیر خود می‌کند. این در حالی است که طبق گفته استاندار تهران، 7.3 درصد از جمعیت استان تهران واکسینه شده‌اند.»با این حال مطابق اعلام رؤسای بیمارستان‌ها با وجود آنکه در تهران هنوز تخت‌های بیمارستانی به اشغال کامل بیماران کرونایی درنیامده‌اند اما روند نزولی نیز متوقف شده و ما در آستانه ورود به پیک پنجم بیماری هستیم. تقی ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم(ص) نیز درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی به «ایران» می‌گوید: «علی‌رغم کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی که در روزهای پایانی اردیبهشت داشتیم و توانستیم در اوایل خرداد قریب به سه بخش را از دور خدمت به بیماران کرونا خارج کنیم با وجود این، از دو هفته گذشته موارد سرپایی و بستری مجدداً شیب افزایشی داشته و موارد بستری به نسبت اوایل خرداد به دو برابر رسیده است. به‌گفته وی، با توجه به شیب افزایش در موارد سرپایی و بستری پیش‌بینی‌ها بر این است در هفته‌های آینده اگر اتفاق خاصی در سطح تهران رخ ندهد ما به شرایط فروردین و اردیبهشت در مراجعات سرپایی و بستری برخواهیم گشت برآوردها دال بر این است سویه منجر به بیماری با توجه به افزایش شهرهای قرمز در جنوب و جنوب شرقی همان سویه دلتا است که علاوه بر تهران مشکل سراسر کشور شده است. این در حالی است که باید موارد پیشگیری را زودتر شروع و در کنار آن واکسیناسیون را تسریع کنیم تا ایمنی لازم را در شرایط پرخطر ایجاد کنیم.»

ایران 9 تیر

«آفتاب یزد» با دیگر به انتخابات و بحث آرای باطله برگشته و در تیتر یک امروز خود از ضرورت برخورد علمی با آرای باطله می‌گوید. در این گزارش آمده است: «بدون توجه به تایید و تکذیب ادعاهای مطرح شده درباره ی «آراء باطله»، مصمم هستیم که بررسی آماری و تحلیل محتوایی این آراء را دنبال کنیم. رشد عجیب و غریب «آراء باطله» در کنار بسیاری از مسائلی که انتخابات ریاست جمهوری را تحت الشعاع قرار داد، معتقدیم باید تک تک «آراء باطله» در یک پروژه ی پژوهشی مورد مداقه قرار گرفته تا معلوم شود حرف‌های ناگفته ی جامعه که بر بدنه ی «آراء باطله» نقش بسته، دقیقاً چه پیام و سیگنالی را می‌خواهد مخابره کند.فارغ از ادعای ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و تکذیبیه ی «جمعه ای»، آنچه مسلم است «محمود احمدی‌نژاد» کسی که در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده نبود، تبلیغات نکرد و در مناظره‌ها شرکت نداشت؛ بخشی از «آراء باطله» را به خود اختصاص داده است آن هم بخش بسیاری مهم و قابل تامل.نکته ی دیگر این که باید اسم‌های پرتکرار نیز بررسی و در صورت صلاحدید اعلام شود که در بین آن 4 میلیون و چندصدهزار «آراء باطله»، چه نام‌ها و عبارت‌هایی به عنوان پرتکرارترین‌ها وجود داشته و چه هدفی از نوشته شدنِ آن دنبال می‌شده است. یک ادعا و تکذیب آن نمی‌توان پایان خوشی برای «آراء باطله» باشد بلکه انتظار می‌رود جامعه ی دانشگاهی و نخبگان جامعه شناسی و جامعه شناسی سیاسی اجازه داشته باشند این داده‌ها را در بستری آماری، تحلیلی و پژوهشی؛ واکاوی کنند تا بسیاری از ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها بدون آغشته شدن به سیاسی کاری و سیاست بازی گفته و شنیده شود موضوعی که اگر از آن غافلانه بگذریم، ضرر خواهیم کرد! می دانیم که خواهند گفت در هیچ کجای دنیا، ارز و اعتباری برای «آراء باطله» قائل نیستند و قبول می‌کنیم این ادعای درستی است اما نه در انتخاباتی که «آراء باطله» نفر دوم بعد چهره ی پیروز باشد و در بسیاری از شهرها و استان ها، حتی از نفر نخست نیز پیشی گرفته در جایگاهی بالاتر از نامزد پیروز قرار گیرد.جالب‌ترین مسئله این که این مقوله در انتخابات شورای‌های اسلامی شهر و روستا نیز بوده، دستِ بر قضا در آن یکی، «آراء باطله» نقش پررنگ‌تری نیز بازی کرده است.»

آفتاب یزد 9 تیر

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود این سوال را مطرح می‌کند که «ادامه تحریم خوشایند چه کسانی است؟» و در جواب نیز طبق معمول از دلواپسان حرف می‌زند. در این گزارش آمده است: «برداشته‌شدن تحریم‌های «موضوعی» و رایزنی برای لغو تحریم‌های «خاص» به سومین نشست وین برمی‌گردد؛ نشستی که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه پایان یافت و در آن برای تسهیل مذاکرات کارگروه سومی نیز ایجاد شد؛ اما دلواپسانی مانند کیهان تمایل به رفع تحریم‌ها ندارند. در این خصوص محمدعلی ابطی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اظهار کرد: این افراد که زورشان نمی‌رسد گاهی این حرف‌ها را می‌زنند، اما همانطور که رهبری فرمودند اگر کسی بتواند یک ساعت تحریم‌ها را زودتر رفع کند باید نسبت به آن اقدام کند و به خاطر فشارهایی که به مردم می‌آید حتی یک ساعت را هم نباید تلف کرد. تحریم یعنی فشار روی مردم و فشار روی مردم برای کسانی خوشایند است که با مردم و شرایط مردم ارتباطی نداشته باشند و خودشان زندگی خوبی داشته باشند. تلاش‌های دولت آقای روحانی هم برای رفع این تحریم‌ها خوب بوده است و حتی امیدواریم پیش از آمدن آقای رئیسی تحریم‌ها توسط آقای روحانی حذف شود. من توصیه کرده‌ام به آقای رئیسی که اگر بشود همین مسیر را ادامه بدهند و در این مسیر کمک آقای روحانی و رئیسی به یکدیگر بسیار موثر است. طبیعتا یکی از اتفاقات خوبی؛ که چه‌ الان و چه در آینده می‌تواند بیفتد این است که آقای رئیسی، افراد و مراکز دیگر از تحریم بیرون آیند و لازم است در این جهت تلاش شود. در برخی از این موارد اما شاید رفع تحریم‌ها به تلاش ما هم چندان بستگی نداشته باشد و مربوط به طرف مقابل و خواست آن برای برداشتن تحریم‌ها باشد.»

آرمان ملی 9 تیر

«جوان» هم تیتر یک خود را به خطر پیک پنجم کرونا اختصاص داده و با عنوان «دلتای کرونا در چله تابستان» نوشته است: «رنگ قرمز با شدت بیشتری به نقشه کرونایی کشورمان بازگشته و در یک هفته اخیر تعداد شهر‌های قرمز با افزایش سه برابری از ۲۲ شهر به ۶۳ شهر رسیده‌است. رنگ قرمز کرونا به پایتخت هم رسیده و به گفته استاندار تهران، این کلانشهر هم اکنون قرمز است. در سایر کشور‌های دنیا هم نگرانی از گسترش سویه جهش‌یافته دلتا، مهم‌ترین چالش این روز‌های جهان برای مقابله با کروناست. آن‌طور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داده تاکنون ۱۰ مبتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به «دلتا» در مشهد شناسایی شده‌اند که آزمایش آن‌ها برای تأیید نهایی به تهران ارسال شده‌است. در آستانه موج پنجم کرونا امروز، فردا و پس فردا بناست تا کنکور سراسری ورودی به دانشگاه‌ها هم برگزار شود؛ مقامات بهداشتی کشور اطمینان داده‌اند همه شیوه‌نامه‌ها برای حفظ سلامت داوطلبان کنکور رعایت شده‌است. در این میان نگرانی اصلی معطوف به والدینی است که برای همراهی فرزندان کنکوری خود پشت در حوزه‌های امتحانی تجمع می‌کنند. افزایش سه برابری شهر‌های قرمز و رشد آمار بیماران سرپایی و بستری نشانه‌هایی است که از موج پنجم کرونا در کشور خبر می‌دهد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۸ تیر ماه، ۱۲هزار و ۷۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. در همین زمان، ۱۴۲بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۱۲۷ نفر رسید. در حال حاضر ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»

جوان 9 تیر

 

 

نظرات بینندگان