کد خبر: ۱۴۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

فروشندگان سوال‌های کنکور نگران پیگرد قانونی نیستند

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: در سنوات گذشته با توجه به ظهور بستر‌های شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداران با اخذ وجوهی از دانش آموزان این اقدام را صورت می‌دادند و اطمینان داشتند که دانش آموزان هم توانایی و جسارت درمیان گذاشتن این قضیه با خانواده هایشان یا گزارش به مراجع قضایی را نداشتند و کلاهبرداران خیالشان راحت بود که تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درخصوص پیشینه برخورد‌های پلیسی با فروش غیرقانونی سوالات کنکور به میزان گفت: در سالیان گذشته چه درمورد مساله فروش سوالات کنکور و چه بحث فروش سوالات امتحانی دانش آموزان موارد متعددی مطرح بوده و تعداد قابل توجهی از کلاهبردارانی هم که در این زمینه مبادرت به سواستفاده و فریب شهروندان می‌کردند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

به فروش می‌رسیده واقعی بوده یا خیر گفت: در سالیان گذشته ما با همه گونه از این موضوعات برخورد داشتیم و رفتار‌های مجرمانه گوناگونی مورد شناسایی قرار می‌گرفت. از این بابت کلاهبردارانی بودند که سوالات واقعی کنکور را در اختیار مشتریان می‌گذاشتند. چنین رفتار مجرمانه‌ای به کرات انجام می‌گرفت که با پیگیری و برخورد‌های پلیس فتا مواجه می‌شد. اما تعداد زیادی از کلاهبرداران هم در این حوزه بودند که فقط با جعل عنوان فروش سوالات امتحانی اقدام به کلاهبرداری و فریب دانش آموزان می‌کردند و سوالات واقعی را در اختیار نداشتند.

بیشتربخوانید:




کاظمی درخصوص وجود بعضی از فروشندگان سوالات کنکور که اقدام به دریافت وجوهی از خریداران می‌کنند و بعد هیچ سوالی را در اختیار آن‌ها نمی‌گذارند گفت: ما موارد زیادی را داشتیم که افرادی با هدف کلاهبرداری صرفا وجوهی را از افراد مختلف دریافت می‌کردند و بعد چیزی در اختیار آن‌ها نمی‌گذاشتند. به خصوص در سنوات گذشته با توجه به ظهور این بستر‌های موجود و شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداران با اخذ وجوهی از دانش آموزان این اقدام را صورت می‌دادند و البته کلاهبرداران اطمینان داشتند که دانش آموزان هم مبلغ اندکی را پرداخت می‌کردند و هم توانایی و جسارت درمیان گذاشتن این قضیه با خانواده هایشان یا گزارش به مراجع قضایی را نداشتند و کلاهبرداران خیالشان راحت بود که تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند. به خاطر همین در این حوزه افراد زیادی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که ما طی سال‌های گذشته پرونده‌های زیادی در این رابطه داشتیم که مورد رسیدگی هم قرار می‌گرفت.
 

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه آیا خرید سوالات کنکور به عنوان جرم شناخته می‌شود گفت: من اطلاع دقیقی در این باره ندارم. درباره اینکه از نظر قانونی چنین مساله‌ای جرم انگاری شده یا نه و آیا عنوان مجرمانه برای چنین رفتاری تعریف شده من نمی‌توانم با اطمینان سخن بگویم.

وی درباره حجم شکایت‌های فریب خوردگان در رابطه با خرید سوالات کنکور گفت: درباره شکایت‌ها باید بگویم که، چون سوالی به دست دانش آموزان فریب خورده نمی‌رسید برخی از آمار‌های مربوط به شکایت‌ها هم بالا بود. چون اگر واقعا سوالی به دستشان می‌رسید و مورد بهره برداری قرار می‌گرفت قاعدتا شاکی و شکایتی هم وجود نداشت. پس قاعدتا بعد از دریافت پول سوالی به این دانش آموزان فریب خورده ارائه نمی‌شد. در چنین شرایطی شاکیان اعلام شکایت خودشان را پیگیری و در مراجع قضایی طرح دعوی می‌کردند. هرچند اگر هم خرید سوالات کنکور جرم انگاری شده باشد، چون این موضوع به این بر می‌گشت که مساله وجود کلاهبرداری مطرح است و با این عنوان افراد کلاهبردار فقط مالی را از مال باخته می‌گرفتند و در قبال دریافت پول چیزی به فریب خوردگان عرضه نمی‌کردند؛ بنابراین شکایت‌هایی طرح می‌شد و شاکیان در مراجع قضایی پیگیر این مساله هم می‌شدند.

کاظمی با اشاره به ترس بعضی فریب خوردگان فروش سوالات کنکور گفت:چون وعده افراد مجرم برای عرضه سوالات کنکور عملی نمی‌شد و مورد قبول طرف مقابل قرار نمی‌گرفت و اشخاصی که با پرداخت وجوهی درصدد خرید سوالات کنکور بودند به خواسته خود نمی‌رسیدند به عنوان کلاهبرداری شکایت می‌کردند و پیگیر شکایت هایشان هم می‌شدند.

انتهای پیام/ش
نظرات بینندگان