کد خبر: ۱۴۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۰۹ تير ۱۴۰۰
با سرخوشی‌های تابستانه این بار کرونا بر موج پنجم سوار شد:

موج جدید کووید ۱۹ هر روز بیش از روز گذشته رنگ قرمز را بر شهرهای استان فارس می‌پاشد

موج جدید کرونا این بار باز هم با سرخوشی های مردم از تعطیلات تابستانه شدت گرفته و سوار بر پنجمین موج شده و هر روز بیش از روز گذشته رنگ قرمز را بر شهرهای استان فارس می پاشد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، متأسفانه بعد از چهارمین موج کرونا تا هفته گذشته، وضعیت کنترل بیماری در کشور به گونه‌ای بود که انتظار می‌رفت با ماندگاری این شرایط، بتوان به سمت روزهای بدون کرونا گام برداشت. اما، کافی است که آمار ابتلا و فوتی‌ها کاهش یابد تا بار دیگر شاهد نزولی شدن رفتارهای بهداشتی باشیم و همین موضوع باعث می‌شود به یکباره موج جدیدی از بیماری دوباره پیدا شود.

موجی که این بار باز هم با سرخوشی های مردم از تعطیلات تابستانه شدت گرفته و سوار بر پنجمین موج شده و هر روز بیش از روز گذشته رنگ قرمز را بر شهرهای استان فارس می پاشد.

بیشتر بخوانید:


اصلا انگار نمی خواهیم باور کنیم که فعلا کرونا با ما خواهد بود و قرار نیست به این زودی ها دست از سر ما بردارند.

حضور مردم در محیط‌های عمومی و دید و بازدیدها  و سفرها، حکایت از این واقعیت دارد که اغلب بدون ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تردد می‌کنند. گویی که کرونا رفته و باید خیال ما از این جهت آسوده باشد.

تا دو هفته قبل تعداد شهرهای قرمز کرونایی به کمتر از ۱۶ شهر کاهش یافته بود و همین روند ادامه داشت، تا اینکه در آخرین روزهای خرداد ۱۴۰۰ به یکباره ۲۲ شهر کشور قرمز شدند.

موج جدید کووید 19 هر روز بیش از روز گذشته رنگ قرمز را بر شهرهای استان فارس می‌پاشد

وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور شامل شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، اندیمشک (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب (هرمزگان) از شنبه ۲۹ خرداد در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

بر همین اساس، ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۷۵ شهرستان نارنجی و ۲۵۱ شهرستان زرد شدند.

این در حالی است که از  سه روز گذشته شش تیر ماه۱۴۰۰، تعداد شهرهای قرمز کرونایی دوباره افزایش یافت و به ۳۲ شهرستان رسیده است و این آمار به نسبت در استان های مختلف رو به افزایش است .


در این راستا سید روح الله حسینی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه از تغییر رنگ شهرهای استان فارس از نارنجی به قرمز خبر داد و گفت: موج پنجم کرونا در حال تغییر وضعیت شهرها از حالت زرد و نارنجی به قرمز می باشد و تنها سد دفاعی در مقابل این موج، رعایت رفتارهای پیشگیرانه از سوی آحاد جامعه است.


وی در ادامه به ارائه آمار تست ها و بیماران مبتلا به کرونا پرداخت و افزود: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۶۹ هزار و ۲۳۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۷۷ هزار و ۲۱۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است

حسینی ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۱۲ هزار و ۸۵۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۸۷۱ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۹۵ هزار و ۸۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۱۹۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۴۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

موج جدید کووید ۱۹ هر روز بیش از روز گذشته رنگ قرمز را بر شهرهای استان فارس می‌پاشد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اعلام جان باختن ۴ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۸۰۷ نفر اعلام کرد.

حسینی از مردم استان خواست: نسبت به رعایت رفتارهای پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و شست و شوی مکرر دست ها، اهتمام بیشتری انجام شود تا بتوانیم جان خود و عزیزان مان را در مقابل این بیماری مصون نگه داریم.

اعمال تشدید محدودیت ها در شیراز همزمان با موج جدید کرونا
در همین خصوص علی عسکر جمشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان شیراز از اعمال تشدید محدودیت ها در شیراز همزمان با موج جدید کرونا خبر داد و ضمن ابراز نگرانی از رشد سه برابری آمار مراجعین به مراکز بهداشتی و مبتلایان به کووید ۱۹ در شیراز، بر ضرورت تشدید اقدامات پیشگیرانه و نظارت بر عملکرد ادارات و اصناف در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد. 

وی اظهار کرد: ️از پایان هفته، تمامی اماکن تفریحی، تفرجگاه‌ها و پارک ها تعطیل بوده و برپایی چادر توسط مسافران ممنوع خواهد بود و مسئولیت نظارت بر این مصوبه بر عهده شهرداری هاست. 

به گفته جمشیدی، با توجه به‌ رنگ بندی های اعلام شده، برگزاری کلاس های تقویتی و تابستانه آموزش و پرورش، صرفا غیر حضوری خواهد بود، همچنین ️دانشگاه شیراز باید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نسبت به رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در هنگام برگزاری کنکور اقدام کنند. 

وی با بیان اینکه ️نیروی انتظامی با استفاده از ظرفیت بسیج نسبت به کنترل تردد های بین شهری خصوصا از مبادی شهرستان های جنوبی و شرقی استان که در وضعیت قرمز کرونایی هستند اقدام کرده و اعمال قانون می کنند، گفت: مدارس، خوابگاههای دانشجویی، مهمانسراها و تمامی اماکن دولتی حق پذیرش مهمان را نخواهند داشت، کافی شاپ ها، رستوران ها و فست فودها، صرفا به صورت بیرون بر و در فضای باز امکان ادامه فعالیت خواهند داشت. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان شیراز در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت مجدد اکیپ های گشت مشترک نظارتی مرکب از نمایندگان اتاق اصناف، سازمان صمت و مراکز بهداشت از امروز چهارشنبه تحت نظارت و مدیریت ستاد کرونای شهرستان شیراز آغاز شده و تشدید نظارت ها بر اساس شرح وظایف اعلام شد‌ه به این تیم ها تا خروج شهرستان از وضعیت بحران ادامه خواهد داشت، افزود: ️️بررسی وضعیت فعالیت دوربین های موجود در سطح شهر به منظور پایش تصویری و کنترل عبور و مرور در ساعات منع تردد شبانه توسط نیروی انتظامی و شهرداری شیراز انجام خواهد شد. 

این مقام مسئول به ممنوعیت ️برگزاری هرگونه تجمع در فضای بسته خصوصا تالار ها و باغ های مجالس اشاره کرد و گفت: اداره امکان بر این دسته از واحد ها نظارت ویژه خواهد داشت، همچنین ️نظارت بر اتوبوس رانی شهری، مترو و اتوبوس های بین شهری توسط نهاد های متولی تقویت و بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید خواهد شد. 

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان