کد خبر: ۱۴۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۰
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

بیمه تضمین کیفیت در سازمان نظام مهندسی راه‌اندازی ‌می‌شود

خرم از راه‌اندازی بیمه تضمین کیفیت در این سازمان طی هفته آتی خبر داد و گفت: در حوزه ساختمان سازی کارفرما انتخاب کننده است و جای خالی بیمه تضمین کیفیت محسوس بود که برای حل مشکلات این زمینه نیز درهفته آینده شرکت کارگزاری بیمه تضمین کیفیت را در این سازمان مستقر می‌کنیم.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور امروز در جلسه دیدار با فعالان اقتصادی فارس که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، با اشاره به وضعیت ساخت و ساز در کشور گفت: در حال حاضر برای صنعت ساختمان در دنیا هفتمین مرحله رشد در نظر گرفته شده است که کشور‌های پیشرفته دنیا در مرحله ششم و کشور ما در نسل سوم قرار دارد.

وی افزود: نسل اول با بهره گیری از سنگ و گل، نسل دوم فلز و چوب و طراحی روی پوست، نسل سوم بهره گیری از طرح و محاسبه و مصالح پیش ساخته، نسل چهارم صنعتی سازی ساختمان‌ها، نسل پنجم ساختمان‌های هوشمند، نسل ششم ساختمان سبز با انرژی صفر و نسل هفتم استفاده ترکیبی از دانش و تکنولوژی‌ها نوظهور است که پایلوت نسل هفتم در دنیا در حال اجراست.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اضافه کرد: کشور ما در نسل پیش از صنعتی سازی قرار دارد و در این زمینه هم اینک زیر ۵ درصد ساختمان‌های کشور ما صنعتی ساز است درحالی که میانگین این آمار در دنیا ۴۰ درصد صنعتی سازی ساختمان است.

خرم با پیش‌بینی آینده صنعت ساختمان عنوان کرد: در حوزه صنعت دنیا روند متفاوتی دارد، اما ما در کشور همچنان درنسل سوم مانده‌ایم و متاسفانه هیچ اراده‌ای در کشور برای ایجاد تحول در زمینه صنعت ساختمان وجود ندارد، اما باور داریم بخش خصوصی فعال در این زمینه در کشور باید یک قدم جلوتر از بهانه‌ها و موانع گام بردارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از بخش‌های مورد توجه ما آموزش مهارتی فارق التحصیلان دانشگاه‌ها است که در چندسال اخیر اقدام شایسته‌ای در این زمینه در کشور انجام نشده و ما برای سال ۱۴۰۰ در حال برنامه ریزی برای برگزاری برنامه‌های آموزشی مهارتی با شش دستگاه مرتبط از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی کاربردی، آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، استاندارد، سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هستیم تا مشکلات صنعت ساختمان کشور را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: بر این اساس ۵۰۰ کارگاه مجهز در کشور و ۵ هزار مربی در حوزه آموزش مهارتی صنعت ساختمان کشور فعال خواهند شد و این یک اتفاق خوب در این حوزه در کشور خواهد بود.

بیمه تضمین کیفیت در سازمان نظام مهندسی راه‌اندازی ‌می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تشریح روند بیمه ساختمانی در ایران، خاطرنشان کرد: در حوزه ساختمان سازی کارفرما انتخاب کننده است و جای خالی بیمه تضمین کیفیت محسوس بود که برای حل مشکلات در این زمینه نیز درهفته آینده شرکت کارگزاری بیمه تضمین کیفیت را در این سازمان مستقر می‌کنیم و باور داریم راه‌اندازی این بیمه بسیاری از مشکلات صنعت ساختمان را رفع می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه راه‌اندازی توسعه کشور از مسیر توجه و فعالیت صنعت ساختمان می‌گذرد، عنوان کرد: در چندسال اخیر ما سالانه ۳۰۰ هزار پروانه ساختمان صادر کرده‌ایم که این میزان نسبت به سال‌های قبل از آن کاهش داشته درحالی که توانایی و ظرفیت ساختمان سازی در کشور تا سالانه بیش از یک میلیون واحد نیز وجود دارد.

مرتضی سیف زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز در این جلسه گفت: این سازمان در استان فارس بالغ بر حدود ۳۵ هزار عضو دارد که خدمات سازمان نظام مهندسی در ۲۶ دفتر نمایندگی در استان ارائه می‌شود؛ در حال حاضر این سازمان پروژه‌های خوبی را در کشور واستان درحال اجرا دارد.

جمال رازقی جهرمی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه فارس از استان‌های توانمند در حوزه تولیدات کالا‌های مرتبط با صنعت ساختمان است، گفت: فارس در کلان یکی از استان‌های با ظرفیت بالا و تاثیر گذار در تولیدات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله سیمان، کاشی و سرامیک و سنگ است.

به گفته رازقی، فارس در حوزه صنعت ساختمان با برخورداری از نیروی انسانی متخصص یکی از استان‌های منحصر به فرد است که این نیروی انسانی می‌تواند زمینه ساز انجام پروژه‌های با ظرفیت بالا در کشور و خارج از کشور باشد؛ همچنین با فعال بودن ۹ واحد سیمان در استان فارس، این استان در حوزه تولید سیمان جز استان‌های برتر تولید کننده در کشور است.

رازقی اظهار کرد: در حوزه معادن سنگ نیز در کشور رتبه اول، در حوزه کاشی و سرامیک رتبه سوم کشور، در حوزه فولاد و خاک نسوز نیز در کشور جایگاه خوبی در کشور داریم که همه این‌ها فرصت‌های این استان برای رونق بیشتر صنعت ساختمان است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس، با تاکید بر وابستگی بزرگ صنعت ساختمان به پتانسیل‌های فارس، ادامه داد: با توجه به وجود کارخانه‌ها و واحد‌های استان، هر چه حوزه مسکن رونق داشته باشد وضعیت فارس به لحاظ تولید و تولید ثروت مناسب‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان