کد خبر: ۱۴۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۰ تير ۱۴۰۰

رفاقت به جای رقابت/ پیک پنجم و وضعیت قرمز/ رویارویی اصلاح‌طلبان

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» دیدار دیروز رئیس جمهور منتخب با رقبای انتخاباتی‌اش را عکس یک و با تیتر «مباحثه اول پس از مناظره آخر» منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: «ناظران، به ‌نحوی و از منظری، با کنایه از آن صحبت کردند.  نحوه نشستن این 7 سیاستمدار نیز جالب بود. دایره‌ای که نسبت به جایگاه صندلی رییسی، محسن رضایی و عبدالناصر همتی که پس از آرای باطله، به ‌ترتیب بیشترین رای را به دست آوردند، سمت راست و چپ رییسی نشسته بودند. در حالی که محسن مهرعلیزاده و سعید جلیلی در امتداد سمت راست محسن رضایی و آن ‌سوی سالن، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی در امتداد سمت چپ صندلی همتی. 6 کاندیدایی که گردهم آمده بودند تا در این دیدار صمیمانه که به دعوت ابراهیم رییسی برگزار شد، درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با او هم‌اندیشی و تبادل‌نظر کنند.  آن‌طور که منابع خبری گزارش دادند، این نشست حدود 2 ساعت به طول انجامیده و آن‌طور که رییسی آن را توصیف کرده حاضران به ارایه نظرات خود درباره حل مشکلات کشور پرداخته‌اند.»

بیشتر بخوانید:

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارشی با تیتر  «نمی‌بخشیم فراموش نمی‌کنیم» از تجمع دیروز خبرنگاران و اهالی رسانه در مقابل سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داده است. آن هم در حالی که معاون اول و رییس‌دفتر رییس‌جمهوری در حاشیه هیات دولت به سوالات خبرنگاران در مورد عملکرد عیسی کلانتری پاسخ داده و به نحوی خیال همه را راحت کردند که قرار نیست برخوردی با او و سازمان تحت مدیریت او بشود.

 

اعتماد 10 تیر

«کیهان» امروز تیتر یک اقتصادی دارد و از شرط ثبات در بازار گوشت، مرغ و لبنیات می‌گوید. عکس یک این روزنامه اما به جلسه دیروز رئیسی و سایر نامزدهای انتخاباتی و همچنین کشمکش‌های داخلی آمریکا اختصاص یافته است. کیهان با تیتر « ایران: پایان رقابت، آغاز رفاقت /آمریکا: پایان رقابت، آغاز شرارت» می‌نویسد: « دیدار رئیس جمهور منتخب با رقبای انتخاباتی خود در حالی است که در کشوری مثل آمریکا، آشوب های داخلی سال گذشته و تداوم کشمکش های سیاسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آن هم تا هفته‌ها، رسوایی بزرگی را برای آنها رقم زد و مایه بهت و تعجب بسیاری از ناظران بین المللی شد.»

کیهان در گزارش دیگری نیز به جلسه دیروز مجلس و قرائت گزارش کمیسیون اصل 90 از خسارت سنگین زنگنه به کشور پرداخته است. در ان گزارش آمده است: « در جلسه علنی دیروز شریعتمداری، وزیرکار و تعاون که برای پاسخ به 2سوال نمایندگان در مورد تضییع سرمایه مردم که در بورس صرف خرید شستا شد و نیز قطع بیمه قالیبافان به مجلس آمده بود از نمایندگان 2کارت زرد گرفت، همچنین گزارش کمیسیون اصل 90مجلس درباره خسارات میلیاردی زنگنه به بیت المال قرائت شد. ... در پایان این گزارش می‌خوانیم: «بنا بر مراتب یاد شده: حسب جمع بندی کمیسیون، آقای زنگنه و هیات مدیره وقت شرکت ملی پالایش و پخش با دادن نشانی‌های غلط به دستگاه‌های نظارتی و برخلاف قوانین و مقررات و مصالح کشور و اهداف مورد نظر قانون‌گذار در تصویب ماده ۱۲۷ برنامه پنجم توسعه و راهبردهای وزارت نفت، موجبات تأخیر در اتمام عملیات پالایشگاه، تشدید واردات بنزین و قاچاق سوخت و خسارت فراوان به بیت‌المال و بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده‌اند. لذا ضروریست ضمن تسریع در تعیین تکلیف تصمیم نادرست واگذاری سهام وثیقه، برای عودت و جبران ضرر و زیان وارده به بیت‌المال، موضوع در دادسرا و هیأت‌های مستشاری دیوان محاسبات کشور رسیدگی گردد. این پرونده به استناد تبصره ماده ۵ قانون نحوه اجرای اصل ۹۰ قانون اساسی مصوب ۲۵/۸/۱۳۶۵ و قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ به همراه مستندات لازم از سوی کمیسیون به قوه‌قضائیه نیز ارسال می‌شود.»

کیهان 10 تیر

«شرق» عکس یک امروز خود را به محمود صادقی اختصاص داده و از « ‌‌مجادله پسا‌شکست» می‌گوید. دلیلش نیز انتقاد او از عبدالناصر همتی نامزد بخش‌هایی از جریان اصلاح‌طلب در انتخابات اخیر است. در این گزارش آمده است: « عبدالناصر همتی چند روز پیش در نشستی برای تقدیر از اعضای ستاد انتخاباتی‌اش در انتقاداتی تند دولت و اصلاح‌‌طلبان را خطاب قرار داد. او گفت: «جفایی که دولت در حق من کرد که هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، حتی یک نفر از آنها به حمایت از من برنخاستند ... انتظار داشتم که بزرگان در‌این‌باره تصمیم بگیرند، اینکه فقط اطلاعیه بدهند و غیر‌مستقیم حرف بزنند، به‌طوری‌که یک نفر شاید فکر کند از همتی حمایت کرده باشند، اینکه کاری نداشت و همه می‌توانستند چنین اطلاعیه‌ای بدهند ... این سخنان روز گذشته با واکنش تند محمود صادقی مواجه شد؛ به نحوی که او در توییتر خود نوشت: «جناب آقای همتی! لطفا طوری اظهارنظر نفرمایید که کسانی که از شما حمایت کردند، پشیمان شوند؛ کسی که مستقل و بدون هماهنگی تشکیلاتی قبلی نامزد می‌شود، نباید طلبکار حمایت تشکیلاتی باشد. بعضی از تعابیر شما این شائبه را تقویت می‌کند که شما هم از بازیگران مهندسی‌ انتخابات هستید».

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی نیز دارد با مهدی ذاکریان کارشناس مسائل بین‌الملل که توصیه می‌کند: «دولت جدید دچار ‌خطای دولت احمدی‌نژاد نشود». اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*اگر بپرسید که چه پرونده‌هایی را باید دولت روی میز قرار بدهد، در مسائل سیاست خارجی، من معتقد هستم که یکی بحث رفاه است؛ یعنی در موضوع سیاست خارجی باید دقت شود که چه نوع روابط خارجی می‌تواند منجر به رفاه ملی و معیشت بهتر مردم شود که این مستلزم تعامل اقتصادی با کشورهای پیشرفته صنعتی و اقتصادی در دنیاست.

* پرونده دومی که باید روی میز بیاید که به همان اندازه رفاه مهم است، حقوق بشر است. مردم باید از ویژگی‌هایی بهره‌مند باشند که ایران در جامعه بین‌المللی بتواند بگوید من برای مردم خودم کارهایی را کردم که سایر کشورها نکرده‌اند.

* سومین پرونده‌ای که می‌تواند روی میز ایران قرار گیرد، جدای از رفاه که گره زده شد به اقتصاد و حقوق بشر که گره زده شد به سازمان ملل متحد، مسئله روابط سیاسی است؛ یعنی ایجاد روابط حسنه سیاسی با همه کشورهای دنیا بر پایه مفاد قانون اساسی و بر اساس اصل عزت ایران و منفعت ملی ملت ایران.

* این دولت جدید باید احتیاط کند و مبتلا به خطای دولت آقای احمدی‌نژاد نشود که پرونده‌هایی هم به آن تحمیل شود.

این هم درایت می‌خواهد. در دوره آقای روحانی، هیچ پرونده جدیدی به ایران تحمیل نشد، در حالی که در دولت آقای احمدی‌نژاد، دو پرونده به ایران تحمیل شد؛ یکی پرونده هسته‌ای بود که در شورای امنیت بود و یکی پرونده حقوق بشر بود با تعیین گزارشگر.

شرق 10 تیر

«جوان» دیدار اخیر رئیسی و رقبای انتخاباتی خود را « آغاز مجریه متفاوت» تلقی کرده و در گزارشی که عکس یک شده می‌نویسید: « دعوت رئیس‌جمهور منتخب از بقیه نامزد‌ها به یک نشست همفکری همدلانه، اولین پیامش به داخل و خارج این است که کشور قرار نیست مانند بیشتر ایام ماضی، هزینه و ظرفیت غیرقابل تحملی را برای تقابل و تنازع قوا و نهاد‌ها و شخصیت‌ها صرف کند. آقای رئیسی آگاهانه در حال نمایش این حقیقت است که قرار است اوضاع «فرق» کند. شاید نگرشی عمیق این فضای روشن را پیش چشم ایشان ایجاد کرده است که تقلا و دست‌وپا زدن در دعوای جناح‌های سیاسی که محصور و مختصر در منافع شخصی فرصت‌طلبانی معدود شده است، دیگر برای آینده سیاسی کشور نفع و ثمری ندارد و باید طرحی نو درافکند و در اختلافات و تقابل‌های داخلی به جای آنکه «دشمن» را از پا دربیاوریم باید «دشمنی» را از پا دربیاوریم! نظام‌های مردم‌سالار برای دوقطبی‌های سیاسی فوایدی برمی‌شمارند و از جمله آن را فرصتی مغتنم برای پویایی فضای سیاسی و نقد مستمر برون‌جناحی و نظارت سخت‌گیرانه یک جناح بر جناح دیگر و گردش نخبگانی قدرت می‌دانند. اما به نظر می‌رسد کشور ما در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ‌شدن این فواید و پررنگ‌شدن مضرات و خسارت دوقطبی‌ها به دلیل سلطه افراطی‌ها در رأس جریان‌های سیاسی بوده است.»

این روزنامه اصولگرا اما در تیتر یک خود به نقد برجام پرداخته و با عنوان « جشن ششمین سالگرد برجام با مشتی علف هرز» می‌نویسد: « مذاکرات وین بعد از دور هفتم متوقف شده و احتمالاً طی یک ماه آینده، تا استقرار دولت جدید در ایران هم شروع نخواهد شد. اصرار ایران بر «لغو» و «راستی‌آزمایی» تحریم‌ها به شکلی که این بار مزایای برجام را «تقریباً هیچ» نکند، طرف‌های غربی را در معرض یک انتخاب سیاسی قرار داده؛ انتخاب بین قبول لغو و راستی‌آزمایی از تحریم‌هایی که ایران بر آن‌ها اصرار دارد یا سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای. طرف‌های غربی از چنین وضعیتی به‌شدت عصبانی هستند، به همین خاطر دیروز یک دیپلمات احتمالاً امریکایی گفت که سالگرد امضای توافق هسته‌ای (برجام) را «با یک دسته علف هرز» گرامی خواهیم داشت.»

جوان 10 تیر

«ایران» نشست دیروز نامزدهای انتخاباتی با ریس جمهور منتخب را «نشست همدلی» می‌خواند. این روزنامه دولتی عکس یک امروز خود را به این جلسه اختصاص داده و نوشته است: « سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی روز گذشته به دعوت سید ابراهیم رئیسی در دفتر او حضور یافتند و در دیداری صمیمانه درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با رئیس جمهوری منتخب هم‌اندیشی و تبادل‌نظر کردند. آنها همچنین متقابلاً بر پایان یافته دانستن دوران رقابت و بر آمادگی خود برای همکاری با دولت آینده تأکید کردند. رئیس جمهوری منتخب در پایان این نشست، دیدار دو ساعته خود با کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را جلسه‌ای بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دوستان در این جلسه دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح و اولویت‌هایی که فکر می‌کنند دولت آینده باید در این یک ماه پیگیری نماید، بیان کردند.»

ایران در گزارش دیگری از «ورود تهران به محدوده قرمز» کرونا خبر داده و به نقل از نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران نوشته است: «اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، وضعیت تهران قرمز خواهد شد. ... تا پیش از هفته اخیر روند سینوسی و ثابتی داشتیم، اما در طول یک هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش موارد بستری و سرپایی را شاهد هستیم و البته مرگ و میر به صورت تأخیری تغییر خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان به طور رسمی اعلام کرد که یک هفته است که وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم.»

ایران 10 تیر

«آفتاب یزد» از دیدار دیروز رئیسی با رقبای انتخاباتی و همچنین تماس با احمد زیدآبادی استقبال کرده و ضمن اینکه آن را خبر خوبی می‌داند، با تیتر «دیدار با رقبا تماس با منتقد» می‌نویسد: « دو اتفاقِ خوب؛ یکی نشست با رقبای انتخاباتی ـ هر 6 رقیب ـ و دیگر تماس با یک روزنامه نگار منتقد، حکایت از آن دارد که دوران «تدبیر و امید» شعاری به پایان آمده و دوران ملموس «تدبیر و امید» بعدِ هشت سال زندگی تبلیغی ـ نباتی، از کُما خارج شده و می‌خواهد سایه ی خود را روی تمامی ارکان زندگی و شئونات حکمرانی بگستراند.احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: موبایل من معمولاً سایلنت است. ظهر که نگاهی به آن انداختم از خطی «نامشخص» چند بار تماس گرفته شده بود. با خود گفتم یا «برادران» بوده‌اند برای ایجاد مزاحمت و یا اینکه از خارج از کشور کسی تماس گرفته و شماره‌اش نیفتاده است. خط نامشخص اما باز هم زنگ زد و چون گوشی را برداشتم، گفته شد که از طرف دفتر سید ابراهیم رئیسی تماس گرفته‌اند. درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادات من به آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چرا که نه؟ تاکید کردند که حتماً می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعه امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به طورِ صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم و چنانچه به اندازه مثقالی هم موثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود. من مجموعه این مکتوبات را حفظ خواهم کرد تا روزی که امکان نشر عمومی آنها در مجموعه‌ای فراهم شود. از آنجا که در این تماس گفته شد قرار است از همه صاحب‌نظران در زمینه‌های مختلف نظرخواهی شود، امیدوارم این خود نشانه‌ای از تحولی عملی در رویکرد زمامداری در کشور ما باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز به سرمقاله دیروز «کیهان» کنایه زده و با عنوان «زاویه برجامی کیهان و رئیسی» می‌نویسد: «روزنامه‌ی کیهان در حالی از رئیس جمهورمنتخب درخواست کرده تا «تاریخ انقضای برجام» را اعلام کند که رئیسی در مناظره‌ی سوم، به پایبندی به برجام بر اساس ۹ بند مورد تاکید رهبری اصرار ورزیده، گفته بود: «ما به برجام که با ۹ بند رهبری آن را تائید کردند متعهدیم اما برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید برجام نیاز به یک دولت مقتدر دارد...» عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران، ابراهیم رئیسی را فردی «منطقی و واقع گرا» خوانده، می‌گوید: «در دوره ریاست جمهوری او تغییر در مواضع برجامی ایران پدید نخواهد آمد.»

آفتاب یزد 10 تیر

«وطن امروز» جلسه دیروز رئیس جمهور منتخب با رقبای انتخاباتی خود را نشانه‌ای از «زبان همدلی و همراهی» در دولت سیزدهم می‌داند.

این روزنامه اصولگرا تیتر یک خود را اما به اقتصاد اختصاص داده و از دپوی 6 میلیون تن کالا در گمرک به دلیل ناتوانی بانک مرکزی از اولویت سنجی تخصص ارز 4200 تومانی گزارش می‌دهد. وطن امروز با تیتر «کالاها در گمرک خاک می‌خورد» نوشته است: «عدم ترخیص 4.5 میلیون تن کالای اساسی از بنادر و گمرک‌ها موجب التهاب و کمبود این کالاها در بازار شده است».

وطن امروز 10 تیر

«آرمان ملی» ورود به پیک پنجم کرونا را تیتر یک کرده و با عنوان « الان وقت «حماسه سرایی واکسنی» نیست» می‌نویسد: « ایران در آستانه موج پنجم است؛ شهرها یکی پس از دیگری قرمز می‌شوند. آوردگاه واکسن اما بیشتر در کشور به یک موج تبلیغاتی سیاسی بدل شده، به جای آنکه راهی باشد برای حل مشکلی که امروز به جان مردم افتاده است. دنیا اگرچه در هراس از واکسن دلتای هندی است، اما به دلیل سرعت واکسیناسیون نسبت به نمونه‌های قبلی ایمن‌شدن را تجربه می‌کند. با همه اما‌و‌اگرها امروز هستند کشورهایی که جشن پایان کرونا را گرفته‌اند یا آمارهایشان به‌شدت پایین آمده است. با این حال ایران، هنوز که هنوز است از یک پیک به پیک دیگری می‌رود و اکنون بعد از انتخابات، دوباره سخن از افزایش آمار مبتلایان است. ایران در سویی دیگر اما با وضعیتی متناقض در بحث کرونا روبه‌روست. از طرفی در‌مورد واکسن‌های ایرانی هر روز وعده‌ای و غوغایی به‌ پا می‌شود؛ از «برکت» بگیرید تا دیگر واکسن‌ها. یکی می‌گوید حاضریم به آمریکا واکسن بدهیم، دیگری می‌گوید تمامی ایتام و مستضعفان را واکسینه می‌کنیم و... . بهره‌برداری تبلیغاتی از واکسن‌های ایرانی و سیاسی‌بازی با آن در حالی است که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته هیچ‌کدام از واکسن‌های ایرانی تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارند. تنها ایران‌برکت در سایت سازمان بهداشت جهانی ثبت‌نام کرده است ولی این تنها یک ثبت‌نام است و هنوز برای تاییدیه اقدام نشده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما محسن هاشمی، رئیس فعلی شورای شهر تهران را که انتقاد داشته و می‌گوید « هنوز دلایل عدم احراز صلاحیت را نگفتند» عکس یک کرده است. در این گزارش در واقع به انتظار نامزدهای ردصلاحیت شده از علی لاریجانی گرفته تا پزشکیان و سایرین برای اطلاع از دلیل عدم احزار صلاحیتشان می‌پردازد.

آرمان ملی 10 تیر


 انتهای پیام/ع/ح

نظرات بینندگان