کد خبر: ۱۴۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

تواضع و مدارا دو ویژگی مهم مدیران مهدوی در عصر غیبت

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و نوشت:


قال الله تبارک و تعالی:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (۵۴مائده)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.

بیشتر بخوانید:


۳_مردمی بودن
در مطالب گذشته و در ادامه بحث شاخصه های مدیران مهدوی در جامعه منتظر ضمن بیان آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده گفتیم که خدای تبارک و تعالی را در این آیه شریفه شاخصه های مهمی برای مدیران یک جامعه مهدوی بیان می نماید اولین ویژگی که در جلسات گذشته به آن پرداخته شد محبوبیت در درگاه الهی بود و اینکه یک مدیر مهدوی برای رسیدن به محبوبیت در درگاه خدا می بایست در برابر بیگانگان اهل مقاومت بوده اهل اطلاعات باشد به دستگیری و کمک به نیازمندان پرداخته اهل تقوا بوده و توکل در زندگی به خدا داشته باشد. 

اما دومین ویژگی که در مطالب گذشته به آن اشاره شد این بود که یک مدیر مهدوی میبایست دوستدار خدا بوده و محبتش به پروردگار را در عمل ثابت، نماید.

 گفتیم که در وادی محبت، آنچه اصل و اساس است جلب محبت است و جلب محبت ازطریق مقدم کردن خواست محبوب بر خواست خویشتن است و لذا ویژگی دیگر یک مدیر مهدوی این است که در زندگی رضای پروردگار را شرط اعمال خود می داند.

 اما سومین ویژگی از ویژگیهای یک مدیر مهدوی که در این مطلب به آن اشاره می کنیم رافت با مومنین و تواضع و فروتنی در برابر ایشان است.

رهبر معظم انقلاب در جلسه ای که با اقشار مختلف مردم در سال ۶۹ برگزار نمودند در توضیح این قسمت از آیه شریفه فرمودند: در مقابل مؤمنین، فروتن باشید و خودتان را ذلیل بگیرید؛ «اذلّة علی المؤمنین» این، با شاخ‌وشانه‌کشیدن با همدیگر، نمی‌سازد. این، با محبت و گذشت و مدارا ایجاد می‌شود.

این رویکرد و رویه ای است که می بایست در اعمال و رفتار و عملکرد یک مدیر مهدوی خود را نشان دهد. آنچه در این چند روز گذشته در رویه و رفتار رئیس جمهور منتخب در برخورد با دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد و با وجود اتهامات کذبی که برخی از آنها به رئیس جمهور منتخب در مناظرات وارد کردند، ایشان پس از انتخابات از همه ایشان دعوت نمود تا برای خدمت به مردم و اصلاح شرایط روز جامعه دولت منتخب را کمک کنند و گفتند که دوره رقابت و انتخابات به پایان رسید و اینک دوره رفاقت و خدمت است.

این است آن روحیه ای که باید در مدیران مهدوی یک جامعه ی منتظر شکل گرفته و به فرد فرد جامعه سرایت کند.

تواضع و مدارا دو ویژگی مهم مدیران مهدوی در عصر غیبت

در سال ۱۳۸۸ و پس از برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت بالغ بر ۸۰ درصد از مردم، رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت نکته بسیار مهمی را به ایشان متذکر شد و آن پرهیز از غرور و منیّت بود.

 ایشان ضمن اشاره به این پیروزی بزرگ برای همه ملت در آن جلسه فرمودند: مفتخر باشید به رأی مردم، مستظهر باشید به رأی مردم؛ اما مغرور نشوید، که اگر خدای نکرده غرور به سراغ ماها آمد، آن وقت انحرافها و انحطاطهای گوناگونی را در پیش پای خودمان خواهیم دید. مراقب باشید؛ این از آن دامهای بزرگ شیطان است. معمولاً بعد از پیروزی‌‌‌‌‌‌های بزرگ، خطرهای بزرگ وجود دارد.

ببینید، خرمشهر وقتی آزاد شد، خوب، خیلی پیروزی بزرگی بود - آنهائی که درست یادشان هست در سال ۶۱ - خیلی کار عظیمی بود؛ هم از لحاظ سیاسی مهم بود، هم از لحاظ نظامی بسیار پیچیده و مهم بود، هم از لحاظ اجتماعی و نگاه عمومی و دل مردم، چقدر مهم بود و تأثیر داشت. از همه جهت کار عظیمی بود. همه، از جاهای مختلف آمدند. من آن وقت رئیس جمهور بودم. آقایان رؤسای جمهور چندین کشور - پنج شش تا، هفت تا کشور - آمدند اینجا با ما ملاقات کردند و صریحاً به ما گفتند که الان دیگر وضع شما با گذشته فرق میکند؛ بعد از این فتح بزرگی که انجام گرفت. یعنی اینقدر ابعاد داخلی و خارجی این حادثه عظیم بود. امام واقعاً یک معلم بود. 

امام یک معلم اخلاق بود. تا این حادثه‌‌‌‌‌‌ی عظیم، با این عظمت، با این حجم پیدا شد، از همان ساعت اول تو خیابان اثرش در روحیه‌‌‌‌‌‌ی مردم فهمیده شد، امام فوراً درد را احساس کرد، درمانش را بلافاصله داد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». این معنایش این بود که فرماندهان مسلحی که این همه سختی کشیده بودند، این همه رنج برده بودند، آن خون دلها را خورده بودند، چقدر شهیدهای خوب و بزرگ ما در همین فتح بیت‌‌‌‌‌‌المقدس دادیم، بر اثر این همه مجاهدت، حالا این کار بزرگ انجام گرفته، اینها مغرور نشوند.

 سیاسیونی که در مساند قدرت نشسته‌‌‌‌‌‌اند، از این پیروزی بزرگی که در عرصه‌‌‌‌‌‌ی سیاسی برایشان پیدا شد، بر اثر این حادثه مغرور نشوند: «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی‌‌‌‌‌‌»؛

من و شما کاره‌‌‌‌‌‌ای نیستیم؛ دست قدرت الهی است. من و شما وسائلی هستیم که اگر عقل به خرج بدهیم، اختیار خودمان را به کار بیندازیم، وارد میدان بشویم، از ما برای حصول این هدف استفاده خواهد شد و افتخار و شرفش برای ما میماند. اما اگر ما هم نباشیم: 《فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه》

اما نسبت به ویژگی تواضع که در علم اخلاق دقیقاً در مقابل ویژگی تکبر میباشد، امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمود:

مِنَ اَلتَّوَاضُعِ أَنْ تَرْضَى بِالْمَجْلِسِ دُونَ اَلْمَجْلِسِ وَ أَنْ تُسَلِّمَ عَلَى مَنْ تَلْقَى وَ أَنْ تَتْرُكَ اَلْمِرَاءَ وَ إِنْ كُنْتَ مُحِقّاً وَ أَنْ لاَ تُحِبَّ أَنْ تُحْمَدَ عَلَى اَلتَّقْوَى
امام صادق عليه السلام فرمود: از تواضع است كه در نشستن بپائين مجلس راضى باشى و بهر كه برخورى سلام كنى و مجادله را ترك كنى، اگر چه حق با تو باشد، و دوست نداشته باشى كه ترا بتقوى بستايند.

یک مدیر مهدوی می بایست مردمی بوده، متواضع و افتاده بوده و گره گشای مشکلات مردم باشد و در مقابل پست و مقام و شهرتش فریفته دنیا نشود و از آن ها برای خدمت به مردم استفاده نماید. چه زیبا میگوید شاعر گرانقدر 

تواضع ز گردن فروزان نکوست 
گدا گر تواضع کند خوی اوست

درحدیث دیگری امام صادق ع میفرمایند:
إِنَّ فِى السَّماءِ مَلَکَینِ مُوَکَّلَینِ بِالعِبادِ، فَمَن تَواضَعَ لِلّهِ رَفَعاهُ وَمَن تَکَبَّرَ وَضَعاهُ
 در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده‌اند پس هر کس براى خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پَست گردانند.

لذا آنچه خدا بعنوان سومین ویژگی مدیران مهدوی و منتظر در ابتدا از مدیران و خواص یک جامعه و سپس از آحاد مردم انتظار دارد، تواضع و رفق و مدارا با دوستان است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان