کد خبر: ۱۴۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

سدسازی بی‌رویه عامل کم‌آبی کرخه و هورالعظیم

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: سدسازی بی رویه و کاهش بارندگی سبب کم‌آبی کرخه و هورالعظیم و نابودی مشاغل بومی منطقه شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری امروز اظهار کرد: حوادث تلخ زیست محیطی که اکنون در هور العظیم و مناطق دیگر رخ داده ، معلول دو چیز است ابتدا بحث خشکسالی که مسؤولان بیش از اندازه به آن دامن می‌زنند در حالی که واقعیت معلول چیزهای دیگری است.

وی با بیان اینکه بحث انتقال آب معلوم دیگری است که سبب بحران‌های زیست محیطی شده است، افزود: با انتقال آب رودخانه‌های کارون و احداث 34 سد در مسیر کرخه و به منظور بهره‌برداری استان‌های دیگر، سبب نابودی محیط زیست و کشاورزی مردم منطقه شدند.

بیشتر بخوانید:

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عمده 34 سد در هشت سال اخیر احداث شده است، گفت: برخی از این سدها مورد بهره‌برداری قرار گرفته، برخی در حال اقدام و بعضا" در حال انجام مطالعات آن‌ها هستند.

آیت الله حیدری با تاکید بر اینکه ما از سال 95 وضعیت فعلی هورالعظیم را هشدار داده بودیم، بیان کرد: شرایط فعلی هور العظیم و کشاورزی حاشیه رودخانه کرخه نتیجه احداث همان سدها است و تقریبا" آب رودخانه کرخه را خالی کرده است.

وی با بیان اینکه سدسازی‌های اخیر محیط زیست، کشاورزی و کل اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: انتظار می‌رود دولت جدید این شرایط را سامان بدهد و خوزستان را از این شرایط نجات بدهد و نگذارند این استان به خاک سیاه نشانده شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در خوزستان، گفت: بنده بارها از وزارت نیرو درخواست کردم این طرح‌های خطرناک و ویرانگر  که در وزارت تصویب کرده‌اند را هر چه زودتر لغو کنند.

وی به اشاره به طرح قضایای زیست محیطی در شورای امنیت ملی، مجلس خبرگان، نماز جمعه، در نشست با سران قوا و...، عنوان کرد: مصوبه‌ای در شورای عالی آب وجود دارد که بر اساس آن برای تامین آب فلات مرکزی آب را از خلیج فارس منتقل کنند.

حیدری افزود: البته وزارت نیرو تاکنون کاری از پیش نبرده بلکه به تدریج در حال ادامه احداث سدسازی‌های خود است که این روند بسیار خطرناک است و نتایج آن را در استان مشاهده کرده‌ایم.

انتهای پیام/ع
منبع: فارس
نظرات بینندگان