کد خبر: ۱۴۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۳ تير ۱۴۰۰

اجرای روش‌های نوین آبیاری در کشتزارهای لارستان

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی حدود ۶ هزار هکتار از زمین های کشاوزی این شهرستان زیر پوشش طرح‌های نوین آبیاری رفته است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، مهدی مظفری مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: افزون بر ۹۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان ظرف سال زراعی جاری به روش های نوین آبیاری مجهز شده اند.

وی افزود: اجرای این میزان آبیاری تحت فشار در قالب استفاده از یارانه دولتی به میزان ۸۵ درصد و نیز مشارکت ۱۵ درصدی مردم و کشاورزان بوده است؛ میزان کمک دولت با وجود شرایط سخت اقتصادی و بحران مالی برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در این شهرستان ظرف سال زراعی جاری رقمی افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.

بیشتر بخوانید:

آتش سوزی موتور سیکلت در پارکینگ ساختمان مسکونی

مظفری تصریح کرد: همچنین بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ های شهرستان لارستان ظرف سال های اخیر به روش های نوین آبیاری (قطره ای) تجهیز شده اند که این راهبرد در شرایط خشکسالی و بحران کم آبی بهترین روش در مدیریت مصرف آب محسوب می شود؛ افزایش میزان بهره‌ وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری در زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی ‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

براساس آمارهای موجود اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی خواهد شد.

مظفری همچنین گفت: اصلاح الگوی کشت، ترویج و توسعه کشت های گلخانه ای و کم آب و حذف کشت های پرمصرف آب از جمله ذرت و یونجه از مهمترین اقدام ها در زمینه مدیریت مصرف آب و به زراعی بوده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی لارستان، کاهش بارندگی در سال زراعی جاری موجب خسارت فراوانی به بخش کشاورزی این منطقه شده است به گونه ای که میزان تولید و برداشت گندم از ۹۵ هزار تن در سال زراعی گذشته ، امسال به کمتر از ۴۵ هزار تن کاهش یافت.

گفتنی است شهرستان لارستان از ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۳۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۲۳ هزار هکتار آبی برخوردار است.

انتهای پیام/ع/ح

نظرات بینندگان