کد خبر: ۱۴۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۱۴ تير ۱۴۰۰
«شیرازه» گزارش می‌دهد:

بی‌تدبیری شهرداری شیراز جان دختر ۵ ساله را به خطر انداخت/ هضم نظارت کارشناسان در هیاهوی سهل انگاری پیمانکاران

هانا دختری ۵ ساله ای است که فقط با قدم زدن در پیاده‌رو به دلیل عدم رعایت ایمنی کافی در پروژه توسط پیمانکاران و عدم نظارت کارشناسان شهرداری دچار حادثه می شود و تا حد خونریزی از ناحیه سر به پیش می رود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، پروژه های عمرانی شهری جایگاه ویژه ای در بین تمامی فعالیت های شهرداری ها دارد و طبق قانون این پروژه ها با مناقصه به شرکت های معتبر واگذار می شود.

از آغاز شروع پروژه تا زمان تحول آن، شهرداری شیراز موظف است تا بر کار پیمانکاران توسط کارشناسان خبره نظارت داشته باشد چراکه تنها با نظارت مطلوب می توان نواقص را بر طرف کرد و آرامش خاطر را از همه جهات برای شهروندان شهر به ارمغان آورد.

اگر نظارت به نحو مطلوب شکل نگیرد و پروژه ها توسط پیمانکاران مطابق با استاندارد انجام نشود شاهد رخ دادن فاجعه های عظیم انسانی خواهیم بود که از نمونه آن سیل شیراز در نوروز سال ۱۳۹۸ است که در سایه سار بی توجهی سکانداران شهرداری این شهر، چندین انسان بی گناه کشته و خانواده ها داغدار شدند.

هانا دختری ۵ ساله ای است که فقط با قدم زدن در یک پیاده‌رو به دلیل عدم رعایت ایمنی کافی در پروژه توسط پیمانکاران و عدم نظارت کارشناسان شهرداری دچار حادثه می شود و تا حد خونریزی از ناحیه سر به پیش می رود.

خانم حاتمی مادر هانا کوچولو در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در تشریح این حادثه گفت: یکشنبه هفته گذشته پس از اتمام تمرین اسکیت دخترم در پارک سلامت خیابان مصلی نژاد شیراز به همراه همسرم ازپارک به طرف خودرو که کنار دیوار باغ عفیف آباد پارک شده بود، برای حرکت به سمت خانه رفتیم.

وی افزود: قدم زنان در حال رفتن به سمت خودرو بودیم که به دلیل وجود درخت فراوان و نور کم، بیکباره دخترم از ناحیه سر به درون چاله ای افتاد و ما فکر می کردیم که چاه در آنجا وجود دارد؛ نمی توانستم دخترم را بیرون بیاورم چراکه دستان دخترم ته چاله بود و صدای جیغ و فریاد آن در آنجا می پیچید.

حاتمی با بیان اینکه بعد از بیرون آوردن دخترم متوجه شدیم که چاله، یک باغچه حول یک درخت است اظهار داشت: هیچ نوار زرد خطری برای هشدار در کنار این محوطه نبود کما اینکه در چند متر آنطرف تر در خیابان عفیف آباد با آهن سر این باغچه ها را محصور کرده اند تا کسی به داخل آن ها نرود؛ هر عابر دیگری هم مثل جوان، میانسال و سالمند نیز متوجه این باغچه نمی شد چه برسد به یک بچه کوچک! 

بی‌تدبیری شهرداری شیراز جان دختر 5 ساله را به خطر انداخت/ هضم نظارت کارشناسان در هیاهوی سهل انگاری پیمانکاران

وی ادامه داد: پس از بیرون آوردن دخترم متوجه صورت خونی آن شدیم که به بیمارستان مراجعه برای درمان مواجه کردیم و متوجه شدیم که سر دخترم شکسته و نیاز به بخیه دارد.

حاتمی، آسیب های بدن هانا ۵ ساله را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: پس از چندساعت معطلی در بیمارستان های مختلف سر دخترم ۶ بخیه خورد و تورم، زخم، سیاهی و کبودی صورت و بخشی از بدن دخترم را فراگرفت؛ فردای آن  روز به شهرداری منطقه برای پیگیری مراجعه کردیم که به پیمانکار آن پیاده رو حواله داده شدیم و آن پیمانکار هم ما را به پیمانکار بعدی پاس داد و تقصیر را به گردن آن یکی می انداختند!

وی خاطرنشان کرد: به ما گفتند برای شکایت به دادگاه و پزشکی قانونی برای ادامه روند شکایت بروید، سوال من اینجاست که در این وضعیت کرونا ما چرا باید برای این موضوع که با یک نظارت خیلی ساده برطرف می شد چندین روز از کار و زندگیمان را هدر دهیم؟

حاتمی با بیان اینکه شهرداری از مسئولیت خودش شانه خالی کرده و پیمانکار را مقصر معرفی می کند، تاکید کرد: مقصر شهرداری است به این دلیل که تا پیمانکار کار را به صورت اصولی تمام نکرده، شهرداری اتمام پروژه را اعلام نکند.

بی‌تدبیری شهرداری شیراز جان دختر 5 ساله را به خطر انداخت/ هضم نظارت کارشناسان در هیاهوی سهل انگاری پیمانکاران

اگر شاخه های درخت و... در آن محوطه زیر درخت به دختر من برخورد می کرد ما باید چه کاری می کردیم؟ ما از وضعیت به وجود آمده شاکی هستیم و مطالبه جدی ما این است که مقصر اصلی شناسایی و مورد مواخذه قرار گیرد.

حرف آخر اینکه...
از قدیم گفته اند مشت نمونه خروار است، چند نفر همانند هانا کوچولو باید آسیب ببینند تا مسئولان شهر به اصطلاح انسان محور از خواب خود بیدار شوند و وظیفه قانونی خودشان را در قبال جان شهروندان و مردم انجام دهند؟

متاسفانه همین نمونه های کوچک منجر به فاجعه هایی در مقیاس بزرگ تر نظیر سیل شیراز می شود.

سامانه و راه های زیادی برای انتقال مشکلات، پیشنهادات و... به شهرداری شیراز ایجاد شده که به نظر دست مایه ای برای خالی نبودن عریضه است! 
بله، استفاده از شهروندان برای حل مشکلات بسیار امر پسندیده ای است اما سوال اصلی اینجاست که چرا باید وظیفه که از سوی متولیان انجام می شده اما صورت نگرفته توسط شهروندان اعلام شود؟ 

"نظارت" حلقه ای گم شده در بین کار مسئولان است و بی تدبیری، عدم دقت در کار و ترک فعل موجب خسارت های زیان بار می شود که می طلبد مدیران و مسئولان در هر جایگاهی نسبت به این موضوع اهتمام بورزد و مسئولان بالادستی مجازات های سختی برای این کارها در نظر بگیرند تا کسی دیگر جرات کم کاری نداشته باشد.

در روزی که به نام شهرداری ها و دهیاری ها نامگذاری شده، به نظر می رسد این سوال اساسی از شورای ششم باید پرسیده شود که رسیدگی به چنین مشکلات در شهر و خواسته شهروندان  مهم تر است یا دیدگاه سیاسی شورا ها؟ 

پس در این زمینه می طلبد که شورای ششم با نگاه وسیع تر و به دور از باند بازی، شهرداری را برای کلانشهر شیراز انتخاب کند که علاوه بر داشتن تخصص و کارآمدی، مسائل و مشکلات مردم را مدنظر داشته باشد و برای رفاه و آسایش شهروندان سومین حرم اهل البیت (ع) تلاش کند.


انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان