کد خبر: ۱۴۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۰
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

آموزش قرآن و عترت هدف‌گذاری شود/ لزوم ارائه آمارهای واقعی در شورای قرآن و عترت استان

آیت الله دژکام با بیان اینکه در رابطه با عترت باید سه مرحله محبت، معرفت و طاعت نسبت به اهل بیت(ع) را در دستور کار قرار دهیم، گفت: باید بدانیم که تنها با محبت اهل بیت(ع) زمینه ظهور فراهم نمی‌شود بلکه باید معرفت و طاعت هم باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس و امام جمعه شیراز در نشست شورای قرآن و عترت استان فارس به بیان نکاتی درباره عترت پرداخت و گفت: در رابطه با عترت نخستین قدم محبت اهل بیت(ع) است که باید این مسئله را ترویج دهیم؛ جمعیت قابل توجهی از مردم استان فارس اهل سنت هستند اما محبت اهل بیت(ع) را واجب می‌دانند و به طور کلی اگر کسی محبت عترت را واجب نداند، مسلمان نیست و هر فرد مسلمانی باید محب باشد و این نص قرآن کریم است و باید این مسئله را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه برخی از بزرگان اهل سنت فارس نسبت به ۱۲ امام معصوم مدح دارند، مرحله دوم در بحث عترت را معرفت داسنت و افزود: معرفت برای این است که مقامی که خداوند به آنان اعطا کرده را بشناسیم،

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: مرحله سوم هم طاعت است که در این قسمت کمبود هایی پیدا می‌کنیم؛ طاعت یعنی اینکه فرمان عترت ببریم و اگر فرمان‌برداری نسبت به مقام ولایت را آموزش ندهیم، زمینه برای ظهور منجی فراهم نخواهد شد زیرا تنها با محبت ظهور محقق نمی‌شود بلکه باید جامعه آماده اطاعت باشد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر آموزش گام های عترت را آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: این کارها دولتی نیست بلکه کاری از سر عشق و علاقه است و هرچه می‌توانیم باید برای آن انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه سخنان خود از مسئولان امر خواستار ارائه آمار واقعی در شورای قرآن و عترت شد و بیان داشت: تلاش شورای قرآن و عترت این است که اطلاعات و برنامه‌های قرآن و عترت انجام شده توسط سازمان‌ها را جمع‌‌‌آوری و ساماندهی کند.

رئیس شورای قرآن و عترت فارس با بیان اینکه اگر آمار غیرواقعی ارائه دهیم، مسئولان فرهنگی استان فریب می‌خورند و این بدترین کاری است که یک نفر می‌تواند انجام دهد خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم برای قرآن و عترت دروغ بگوییم پس باید آنچه که واقعیت است اطلاع‌رسانی شود تا بتوانیم برای قدم بعدی تصمیم‌گیری کنیم و اگر گزارشی غیرواقعی باشد این فریب برنامه‌ریزان کشور امام زمان(عج) است.

آیت‌الله دژکام برنامه‌ریزی جهت اجرای ۸۰۰ برنامه طی ایام دهه و ولایت توسط بنیاد غدیر در سطح استان فارس را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: برنامه اطعام ۱۱۰ هزار نفری هم در روز عید غدیر دنبال خواهیم کرد؛ باید کمیت و کیفیت کارهای خود را مدنظر قرار دهیم تا بدانیم اکنون در کجای کار قرار داریم.

به گفته این مقام مسئول، نباید این ذهنیت ایجاد شود که کار نکرده‌ایم یا اینکه کار زیادی کرده‌ایم بلکه باید بدانیم کار متناسب چیست و همان را انجام دهیم.

وی به مسئله اساسنامه شورای قرآن و عترت استان اشاره کرد و تاکید کرد: حتماً طی یک جلسه عمومی دیگر این مطلب را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم کرد اما نکته‌ای که باید بدان توجه کنیم این است که تشکیلات لازم است اما کار را منوط به تشکیلات نباید کرد؛ اصولاً ویژگی کار بسیجی و جهادی این است که هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام دهیم گرچه بدون تشکیلات نمی‌توان تا آخر برسیم اما کار را منوط به تشکیلات نکنیم و معطل نمانند و در چند ماهی که به سالروز ولادت امام زمان(عج) مانده است، باید به صورت جهادی کارها را جلو ببریم.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود بیان کرد: در هر کدام از دو عرصه هم آموزش قرآن و هم ولایت و عترت باید مراتب مختلفی را هدف‌گذاری کنیم و جلو رویم؛ در مرحله اول باید به آموزش روخوانی قرآن بپردازیم و باید تلاش کنیم تا تعداد قرآن‌خوان‌ها را افزایش دهیم و در این راستا هم هدفگذاری انجام دهیم و بعد از آن علوم قرآنی در گستره وسیعی قرار دارد که باید در هر کدام از این‌ها هم به اوج برسیم و همه این‌ کارها ارزشمند است و باید برای آن‌ها متولی تعریف کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری به راه‌اندازی انجمن کاتبان وحی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تاکید کرد و خاطرنشان کرد: این انجمن تبدیل به یکی از ویژگی‌های شیراز شده است و افرادی در آن حضور دارند که واقعاً مایه افتخار این دیار هستند.

وی با تأکید بر ینکه شیراز از گذشته تاکنون سخنان زیادی در عرصه قرآن‌نویسی دارد و گذشته این دیار قابل افتخار است، گفت: نیاز است که امروز هم در فضای اجتماعی شهر کارهایی در این راستا انجام شود که در حال پیگیری است اما نباید توان کسی را کم فرض گرفت.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه در انجمن کاتبان وحی حرم مطهر یک بانوی حافظ کل قرآن که کل قرآن را کتابت کرده است و یک بانوی استاد علوم قرآنی که کل قرآن را کتابت کرده است حضور دارند که چنین ظرفیتی در کشور بی‌نظیر است، گفت: ما در جهاتی قوی‌ترین هستیم به عنوان مثال در این شهر یک کاتب قرآن تاکنون ۲۴ دوره قرآن کریم را کتابت کرده است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با یادآوری اینکه حضرات سیدمیرمحمد(ع) و احمدبن موسی(ع) هم کاتب قرآن بوده‌اند، تاکید کرد: این‌ها خیلی مهم است اما قدر نمی‌دانیم. هرچه کاتب قرآن در شیراز کتابت می‌کند زیر سایه سیدمیرمحمد نشسته است زیرا اولین کاتب قرآن در این شهر آن حضرت بوده است.

وی با بیان اینکه این‌ها ظرفیت‌های شیراز است و نباید سومین حرم اهل بیت(ع) را دست کم گرفت و باید ظرفیت‌های آن را تبلیغ کنیم، گفت: باید به بحث آموزش قرآن و کتابت قرآن در این دیار کمک دهیم.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان