کد خبر: ۱۴۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

تولید اولین خودرو ملی الکتریکی «اکسیژن» در شیراز

تفاهم نامه تولید خودروهای الکتریکی «اکسیژن» میان شرکت خودروسازی جنوب و کارخانجات مخابراتی ایران در شیراز به امضا رسید.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مراسم امضا تفاهم نامه تولید خودرو های الکتریکی مابین شرکت خودروسازی جنوب و کارخانجات مخابراتی ایران امروز با حضور مدیران و جمعی از نمایندگان استان فارس برگزار شد.

سیامک حجت مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب در این مراسم با اشاره به سابقه طولانی ایران در صنعت خودروسازی گفت: کشور ایران از سال ۱۳۳۸ در صنعت خودرو ورود کرد که به دلیل عدم مدیریت صحیح طی سالیان گذشته شاهد عدم پیشرفت مطلوب و نداشتن جایگاه در بازار های جهانی هستیم در صورتی که کشور های دیگر همانند چین، هند و... با سابقه نچندان زیاد توانسته اند پیشرفت های چشمگیری داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم با رویکرد دولت جدید و مجلس اعتماد به محصولات داخلی به مردم برگردد و امروز با امضا این تفاهم نامه شاهد تحول عظیمی در صنعت خودرو خواهیم بود.

تولید اولین خودرو ملی الکتریکی «اکسیژن» در شیراز

مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب با اشاره به اینکه شهر شیراز در صنعت الکترونیک و های تک سابقه طولانی و جایگاه بسیار والایی دارد، اظهار کرد: با این وجود اما به دلیل دلایل متعدد کارخانه مخابرات ایران طی سال های اخیر خیلی از جایگاه اصلی خود دور بود است؛ اگر حمایت جدی از این تفکر و تفاهم نامه صورت بپذیرد، اولین خودرو ملی ایران با نام اکسیژن شهریور ماه در شیراز رونمایی خواهیم کرد.

حجت ادامه داد: اکسیژن اولین خودرو ملی ایران است که تماما با سیستم الکتریکی کار می کند؛ این خودرو ۸.۶ کیلووات باطری لیتیوم برای تامین انرژی خواهد داشت و تنها ۲۰ درصد قطعات خارجی است. 

وی تولید موتور سیلکت الکتریکی در کنار خودرو را مورد توجه قرار داد و گفت: در نیمه دوم سال آینده تلاش میکنیم که بتوانیم تولید موتور سیکلت الکتریکی را به طور مشترک آغاز کنیم؛ ۱۸۰ قطعه در شرکت itmc تولید می شود و این تفاهم نامه زمینه اشتغال یک هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد.

حجت گفت: طراحی خودرو به گونه ای است که از نظر  مصرف داخل کشور و صادرات بهترین گزینه باشد؛ امیدواریم بتوانیم تحول در صنعت خودرو از شیراز مهد فرهنگ، علم را داشته باشیم.


روح اله نصیری مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران در ادامه این آیین گفت: خوشحالیم این تفاهم نامه بین دو هم استانی منعقد می شود که عزم و اراده جدی در تلاش و همکاری را به دنبال خواهد داشت لذا با سرعت در انجام کار توانایی خودمان را اثبات خواهیم کرد.

وی افزود:  ۸۰ درصد این خودرو داخلی است و با ظرفیتی که در این کارخانه است، تولید موتور سیکلت برقی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

نصیری با اشاره به سابقه ۵۰ ساله کارخانجات مخابراتی ایران در زمینه الکترونیک و مکانیک، تاکید کرد: در این کارخانه سعی بر شناسایی نیاز بازار باتوجه به پیشرفت فناوری های نوین جهان بوده و تحقیقات بر اساس نیاز بازار انجام شده است.

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران با بیان اینکه پلتفرمی در iot برای کنترل بار وسایل سرمایشی تولید شده است، اظهار کرد: به زودی می توانیم مدل اقتصادی این سامانه کنترلی را در وزارت نیرو تعریف کنیم و قرار داد بزرگی منعقد شود. 

به گفته نصیری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، اینترنت نسل پنجم و... سایر مواردی است که در این کارخانه دنبال می شود و طی پژوهش های صورت گرفته نمونه دستگاه ونتیلاتور با نصف قیمت جهانی که ۱۴ هزار دلار است و را عرضه و تولید کنیم.

وی افزود: در حوزه کشاورزی با توجه لزوم بهره وری مناسب در مصرف آب، سامانه آبیاری هوشمند در بستر پلتفرم iot تولید شده که در هفته آینده به فاز اجرایی وارد خواهیم شد؛ ایستگاه هواشناسی هوشمند نیز در سه ورژن تهیه و تولید آن مدنظر می باشد. 

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران با اشاره به اینکه ۳۴ درصد سهام ایران‌خودرو فارس متعلق به itmc است، تصریح کرد: اما اهداف محقق نشده است و امیدواریم در موضوع خودرو الکتریکی جبران سرمایه گذاری شود تا نیروی انسانی تعلیق شده، دوباره به این کارخانه باز گردند.

نصیری در پایان سهام داران این شرکت را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: برای افزایش سود سهام این دوستان به صورت بنیادی در حال تلاش هستیم.

به گزارش شیرازه، در پایان این مراسم، تفاهم نامه تولید خودرو های الکتریکی مابین شرکت خودروسازی جنوب و کارخانجات مخابراتی ایران به امضا رسید.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان