کد خبر: ۱۴۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
روزگار سخت؛

برق نیست، «دلتا» هست/ روایت «اعتماد» از پشت پرده خاموشی‌ها

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» تصویری از روحانی را انتخاب کرده و از «پشت پرده خاموشی‌ها» می‌گوید یا به قول خودش افشا می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «دوشنبه شب جمعی از اعضای سندیکای تولیدکنندگان برق در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور پیدا کردند. سیگنال‌هایی که از این نشست بیرون آمد یک کلیدواژه مشترک داشت؛ «برق ارزان است و به همین دلیل بخش خصوصی قادر به تامین هزینه‌های خود نیست.» ... به نظر می‌رسد که صنعت برق نیز همان الگویی را  در پیش گرفته که پیش از این خودروسازان، مرغداران، اتحادیه‌های دامداران و فرآورده‌های لبنی، تولیدکنندگان لوازم خانگی، لاستیک، ابزار و... در پیش گرفته‌اند. این روش خیلی ساده است: «عرضه را متوقف کن و برای افزایش قیمت، اهرم فشار را به دست بگیر.»

بیشتر بخوانید:

اماکن ورزشی در شهر شیراز تعطیل شد

افزایش صادرات برق به عراق کذب است/ اولویت اول تأمین نیاز داخل است

محدودیت و تعطیلی ۱۰ روزه اصناف در شهرهای قرمز استان فارس از فردا

خودروسازان ظرف دو سال گذشته با همین ابزار توانستند قیمت پراید را از 35 میلیون تومان به 120 میلیون تومان برسانند. ... نوع دیگر ماجرا را در حوزه روغن خوراکی یا مرغ و تخم‌مرغ، برخی میوه‌ها و موارد بی‌شمار دیگر می‌توان دید. به‌هم ریختن بازار روغن خوراکی یا مرغ را که یادتان هست؟ همین الان در فروشگاه‌ها به وفور روغن خوراکی یافت می‌شود اما گران‌تر از همیشه. مرغداران اواخر سال گذشته دست به کشتار جوجه‌های یک‌روزه زدند تا اهرم فشار قیمتی را در دست بگیرند. تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو یا لاستیک همین الگو را در پیش گرفتند. تولیدکنندگان شوینده و بهداشتی با همین الگو توانستند بارها قیمت محصولات را با تورم موجود همسان کنند و حالا نوبت به برق رسیده که اتفاقا کمبود یا نبود این یکی، چرخه عظیمی از اقتصاد و معیشت و حتی زندگی را به مخاطره می‌اندازد.»

اعتماد 16 تیر

«وطن امروز» دو تصویر مثل هم از روحانی را کنار هم قرار داده تا وجه از آقای رئیس جمهور را نشان دهد. یکی آن روحانی که اشتباهات را پذیرفته و عذرخواهی می‌کند و دیگری آنکه تحت هر شرایط عملکرد خود و دولتش را قابل دفاع و برتر از سایرین دیده و دست پیش می‌گیرد. برای همین با تیتر «عذرخواهی می‌کنم عملکرد ما خوب بود» نوشته است: «حسن روحانی دیروز از مردم به‌خاطر قطع برق عذرخواهی کرد اما در عین حال در اظهاراتی خلاف آمار رسمی عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در افزایش ظرفیت تولید برق را بهتر از دولت‌‌های پیشین دانست!» این روزنامه اصولگرا همچنین در گزارش خود آورده است: «آمار وزارت نیرو درباره میزان افزایش ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور: دولت‌های یازدهم و دوازدهم: 21 درصد دولت‌های نهم و دهم: 68 درصد دولت‌های هفتم و هشتم: 60 درصد دولت‌های پنجم و ششم: 55 درصد»

 

وطن امروز 16 تیر

«شرق» از بین روزنامه‌های امروز کمترین‌ توجه را به مشکل قطعی برق که این روزها دغدغه مردم است کرده و صرفا سخنان دیروز روحانی در این باره با عنوان «پوزش کابینه» بازتاب داده است. در عوض به سیاست پرداخته تا ببیند «چرا انتخابات سال 84 آینده سیاسی هاشمی و اصلاح‌طلبان را متحول کرد؟»!

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک هم شده، با عنوان «‌بزنگاه تغییر سرنوشت هاشمی و اصلاحات» نوشته است: «هاشمی در آن سال انتخابات را باخت تا هم او و هم اصلاح‌طلبان در شرایط سختی قرار بگیرند؛ شرایطی که از نظر فضای سیاسی برای هر دو آنها سخت شد؛ از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 که متعاقبش انزوای کامل چهارساله ایشان را رقم زد تا سال 92 که دیگر هاشمی حتی صلاحیتش در انتخابات هم تأیید نشد تا حالا که دایره صلاحیت‌دارها آن‌قدر محدود شده است که علاوه بر همه نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان، فرزند هاشمی و حتی اصولگرایانی که تنها در برخی زمینه‌ها هم‌نظر اصلاح‌طلبان‌اند نیز ردصلاحیت شدند. با این اوصاف، به دقت می‌توان گفت انتخابات ریاست‌جمهوری سال  84 بزنگاهی است که بیشترین تأثیر را بر سرنوشت هاشمی و اصلاح‌طلبان گذاشت.»

این روزنامه گزارش دیگری دارد با تیتر «روز حساب در بهشت» که در آن آمده است: «سرانجام پس از دو هفته، بررسی لایحه تعیین تکلیف املاک و اموال غیر‌منقول واگذارشده شهرداری تمام شد؛ اما فهرست 163 واگذاری کوتاه‌تر شد و تنها به 65 ملک اجازه بهره‌برداری داده شد؛ املاکی که در دوره گذشته مدیریت شهری واگذار شده بودند و تلاش می‌شد با امضای اعضای شورای این دوره، بهره‌برداری‌ها قانونی شود. پس از آنکه لایحه از دستور کار شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه خارج شد، فهرست نیز کوتاه‌تر شد و تنها با بهره‌برداری 65 ملک موافقت شد. حجت نظری در‌خصوص فهرست اول که از سوی شهرداری ارائه شده بود، به «شرق» گفت:‌ ما به‌طور دقیق فهرست را بررسی نکرده بودیم و به همین دلیل آن را از دستور کار روز یکشنبه خارج کردیم تا با دقت بیشتری مواردی را که ابهام دارد، خارج کنیم.»

شرق 16 تیر

«جوان» تصویری متفاوت و مثل دیگر روزنامه‌ها با پس‌زمینه تاریک از روحانی برای عکس یک خود انتخاب کرده و با عنوان «خاموشی «نیرو»‌ی دولت» می‌نویسد: «همین اواخر بود که رسانه ملی به دفتر وزیر نیروی دولت دوازدهم ورود کرد و از اینکه او خودش را با یک پنکه کوچک خنک می‌کرد، یک رپرتاژ آگهی توپ رفت! مدتی قبل از آن، یک کتابچه نفیس از وزارت نیرو به رسانه‌ها و نهاد‌ها ارسال شده بود که در هر صفحه‌اش، نامه یکی از شخصیت‌ها، مسئولان و امامان جمعه به وزیر نیرو بود که از اقدامات و تلاش‌های بی‌وقفه وزیر قدردانی می‌کردند. از لحن نامه‌ها واضح بود که آن را در جواب نامه‌ای یا گزارشی نوشته‌اند. ما به این رویه‌ها عادت کرده‌ایم، در حالی که باید از آن ابراز تنفر کنیم و خاک در صورت این وارونه‌نمایی‌ها بپاشیم. دنیا به مردم خود می‌آموزد که خاموش کردن چراغ اضافه و هرگونه صرفه‌جویی در مصرف برق یک افتخار و نشانه بلندنظری و بلندهمتی است، ولی ما با آن فرهنگ غنی اسلامی در قناعت، زهد و مذمت اسراف‌کاری، سال‌هاست مردم خود را در مصرف آب و برق به بدترین مسیر‌ها می‌بریم و در وادی خشک و تاریک اسراف و هدر دادن مفت سرمایه مملکت و نابودی آب‌های ارزشمند زیرزمینی رها می‌کنیم! حالا در روزگاری که تازه فهمیده‌ایم آب و برق چقدر ارزش دارد، دنبال مقصر می‌گردیم! در پی قطعی گسترده و مکرر برق در کشور، رئیس دولت سیزدهم با اشاره به مشکلاتی که قطعی برق برای مردم ایجاد کرده است از وزیر نیرو گزارش خواست. در همین راستا نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل جلسه با وزارت نیرو برای کاهش خاموشی‌ها خبر داد. همچنین رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور را مأمور رسیدگی فوری و پیگیری علت قطعی‌های مکرر برق در روز‌های گذشته کرد و در این میان، رئیس‌جمهور ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل قطعی برق، وزیر نیرو را در این رابطه مقصر ندانست و از وی خواست دلیل قطعی برق و راه‌حل بهبود وضعیت را برای مردم تشریح کند و معاون اول خود را نیز مأمور برگزاری جلسه‌ای ویژه در رابطه با بهبود وضعیت برق‌رسانی و تعیین، اعلام و ابلاغ دستورالعمل اجرایی در حوزه‌های مختلف کرد.»

جوان 16 تیر

«آفتاب یزد» هم روحانی و عذرخواهی او را عکس یک کرده با این تفاوت که عذر وی را نمی‌پذیرد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «آقای رئیس جمهور! پاسخگو باشید عذرخواهی نمی‌خواهیم» و کنایه زدن به گرمایی بودن روحانی و روشن بودن کولر گازی هرجایی که وی هست، می‌پرسد: «کسی که زیر باد دو کولر گازی است از حال مردم تشنه و گرمازده خبر دارد؟» در این گزارش آمده است: «این روزها شاهد قطعی برق گسترده آنهم در چند نوبت در روز و به مدت طولانی درسراسر کشور هستیم. موضوعی که مردم را عصبانی کرده و مشکلات بسیاری را در برخی از بخش‌ها که مهم‌ترین آن بهداشت و درمان است به وجود آورده است. البته در برخی از مناطق شرایط به مراتب بدتر است چرا که علاوه بر برق با قطعی آب و اختلال در اینترنت نیز روبه رو هستند. با این وجود مسئولان پاسخ قاطعی در خصوص چرایی قطع برق نمی‌دهند و فقط می‌گویند چاره‌ای نداریم. این در حالی است که قطعی برق جان بیماران زیادی را به خطر انداخته، کارنیروی پلیس و راهنمایی و رانندگی را مختل کرده، بسیاری از کسب و کارها را متحمل ضرر و زیان کرده، تاثیر به سزایی در بازار مواد غذایی گذاشته و باعث خرابی وسائل برقی منازل شده است. اینکه قطعی برق که بیشترین دلیل آن سوء مدیریت مسئولان امر است تا چه زمانی ادامه خواهد داشت معلوم نیست اما حسن روحانی، رئیس جمهور ضمن عذرخواهی بابت خاموشی‌ها از مردم خواسته است که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.»

آفتاب یزد 16 تیر

«کیهان» «دستور ویژه روحانی و اژه‌ای برای پیگیری و حل مشکل برق» را تیتر یک کرده و نوشته است: «به دنبال خاموشی‌های گسترده در تهران و بسیاری از شهرها و مناطق ایران در روزهای گذشته، رئیس‌جمهور معاون اول خود را مأمور تشکیل جلسه ویژه بررسی مشکل برق کشور کرد. رئیس‌قوه قضائیه هم دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور کرد.» 

در ادامه این گزارش نیز آمده است: «علاوه‌بر این تعداد خاموشی‌های اتفاق افتاده در یک منطقه نیز تناسبی با برنامه خاموشی احتمالی اعلام شده ندارد و بعضاً در مناطقی در طول 24 ساعت، 5 بار قطعی برق اتفاق افتاده است. سوء مدیریت و بی‌برنامگی در صنعت برق کشور در حالی است که از سوی برخی محافل رسانه‌ای این گمانه مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور و کابینه در روزهای پایانی حیات دولت دوازدهم، کشور را رها کرده و صرفاً به استخدام‌های بی‌ضابطه و سایر امور حاشیه‌ای می‌پردازند.نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، عملیات رسانه‌ای ضدانقلاب و بهره‌برداری سیاسی از آب گل‌آلود است چنانکه شبکه‌های اپوزیسیون و معاند طی یکی دو روز گذشته برای هجمه به نظام و تحریک و تهییج افکار عمومی برای اعتراض خیابانی دهها گزارش را بر خروجی‌های خود قرار داده‌اند.»

کیهان 16 تیر

«آرمان ملی» نیز از کنار قضیه بی‌برقی و مشکلات آن با بازنشر عذرخواهی روحانی گذشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک امروز خود را به گفت‌وگویی که با محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز کرده، اختصاص داده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*معتقد نیستم جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری آسیب دید. اغلب مردم تفکر اصلاح‌طلبی را با ورژن جدیدی‌ و به شکل فعال‌تری در قالب عدم‌مشارکت در انتخابات ادامه دادند.

*باید در مبانی جریان اصلاحات بازنگری صورت بگیرد.

*اصلاح‌طلبان به دلیل محدودیتی که داشته‌اند، فشارهایی که روی آنها بوده، مشکلات امنیتی که برای آنها به وجود آمده یا برخی به دلیل دلبستگی‌ای که نسبت به قدرت پیدا کرده بودند در عمل موفق نشده‌اند اندیشه‌های ناب اصلاح‌طلبی را پیگیری کنند. این در حالی است که جامعه با چنین محدودیت‌هایی مواجه نبوده و به همین دلیل مطالبات ناب خود را پیگیری کرده است.

*بیرون بودن اصلاح‌طلبان از قدرت را یک فرصت خوب می‌دانم. در این فرصت می‌توان اندیشه اصلاح‌طلبی را در جامعه بازسازی کرد.

* قوای سه‌گانه باید یکدستی خود را  در راستای کمک به حل مشکلات مردم به کار بگیرند. تجربه تاریخی نشان داده است در چنین شرایطی  نیز کسانی که در یکدستی قدرت حضور دارند به دو قسمت تقسیم می‌شوند.

آرمان ملی 16 تیر

«ایران» در تیتر یک خود به معضل قطعی برق و دستورات صادر شده برای حل آن پرداخته است. این روزنامه دولتی در عکس یک خود اما سراغ سیستان و بلوچستان و اوضاع وخیم آن رفته است. «ایران» با تیتر «سایه «دلتا» همچنان بر سر سیستان و بلوچستان» نوشته است: «کرونا زندگی ما را بهم ریخته است و حالا حالا هم قصد رفتن ندارد. سیستان و بلوچستانی که ما در آن زندگی می‌کنیم  با کلی مشکلات درمانی مواجه است .» اینها حرف‌هایی است که محلی‌های سیستان و بلوچستان از این روزهای بحرانی شهرشان می‌گویند. آن‌طور که فعالان محلی می‌گویند، وضعیت، نه قرمز که سیاه است و شهر در بهت و ماتم و وحشت فرو رفته است. برخی‌ها به دنبال پیدا کردن تخت خالی برای عزیزانشان هستند و عده‌ای دیگر هم با عزیزانشان وداع می‌کنند. با وجود ترس و شرایط بغرنج سیستان و بلوچستان، هنوز در خیابان‌های شهر کسانی که ماسکی بر صورتشان نیست، در حال رفت‌و‌آمدند. با همه اینها حال و روز پزشکان هم آنچنان خوب نیست. آنها دو هفته‌ای است که در شرایط بحرانی کار می‌کنند و فشار بی‌سابقه‌ای را تحمل می‌کنند؛ کرونای جهش‌یافته موسوم به «دلتا» به صورت گسترده در حال انتشار است و بخش قابل توجهی از کادر درمان حین رسیدگی به بیماران مبتلا شده‌اند. اینها روایت برخی از فعالان محلی است. مجتبی جهان‌تیغ، پزشک عمومی یکی از بیمارستان‌های زاهدان است. با اوج شیوع ویروس کرونا در شهرش، خودش و چند همکار دیگرش به کرونا مبتلا شدند.

او درباره حال و روز بیمارستان‌ها به «ایران» می گوید: «با شیوع این بیماری و هجوم مردم به بیمارستان‌ها برخی از پزشکان دوباره به بیماری مبتلا شدند. اکثر پزشکان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند برخی‌های دیگر هم دوز دوم را گرفتند اما به نظر می رسد واکسن در برابر ویروس دلتا چندان کارایی ندارد. گرمای هوا و شرایط کاری سخت در بیمارستان‌ها خیلی از پزشکان و پرستاران را خسته و کلافه کرده است. کمبود پزشک هم در برخی از نواحی وجود دارد. از همان دو هفته پیش بیمارستان‌ها بسیار شلوغ بود و در تمام راهروهای بیمارستان‌ها و اتاق‌های خالی تخت اضافه گذاشته‌اند. این وضعیت در حالی وجود دارد که ما هنوز به پیک بیماری نرسیده‌ایم. دیروز حدود 1600 نفر مبتلا داشتیم. تست‌های تشخیص وجود دارد اما مشکل اصلی دسترسی مردم به مراکز بهداشت و درمان است. مردم چند ساعت باید بروند تا به درمانگاهی برسند و چند ساعت هم باید زیر آفتاب 50 درجه در صف بایستند تا بتوانند تست دهند.»

ایران 16 تیر

 

 انتهای پیام/ع/

نظرات بینندگان